Aanschaf V50 -> Welke motor?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Beste forumleden,

Na twee jaar en twee vreemde merken te hebben gereden zou ik graag weer terug willen naar Volvo. Momenteel heb ik een Audi A3 1.9 TDI. De Audi bevalt ook goed maar het is natuurlijk geen Volvo.

Ik ben van plan om een V50 te kopen daar ik het een super mooie auto vind.
Maar ik ben erg aan het twijfelen welke motor ik zal nemen en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Ik rijdt gemiddeld een kleine 30 duizend kilometer op jaarbasis. Ik heb hiervoor eigenlijk altijd diesel gereden. Vandaar dat ik bij de V50 hier ook weer voor ging kijken. Echter heb ik weinig vertrouwen in de 1.6D motor gezien de bekende problemen. De 2.0D motor heb ik gehad in mijn S40 en beviel erg goed. Echter zijn er maar weinig V50 occassions te koop met de 2.0D die een acceptabele kilometerstand hebben en liggen bovendien de vraagprijzen een stuk hoger.

Nu ben ik ook aan het overwegen om uit te wijken naar een benzinemotor. Ik heb Spritmonitor.de er al op nageslagen. En volgens de Volvo onderhoudsprijzen zijn de benzineversies (1.8 en 2.0) ook goedkoper in onderhoud. Misschien compenseert dit dan de hogere vaste lasten?

Welke motor raden jullie mij aan voor mijn V50 occassion?

1.8 benzine
2.0 benzine
1.6D
2.0D

En kunnen jullie mij vertellen welke motor het meest betrouwbaar en geschikt is voor 30.000km/jaar en een acceptabel brandstofverbruik heeft?

Alvast super bedankt!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Tja, ik ben ook pas vorige maand aan de Volvo dus ik heb enkel (een beetje) ervaring met de V50 2.0 benzine. Nu 1500km verder zit ik op een gemiddeld verbruik van 7.1 L / 100km. Nu rijd ik vrij rustig en vaak over 80 wegen, maar 1 op 14 is vrij makkelijk te halen. Ik vind het zelf een heerlijke motor en hoewel hij niet supersnel is natuurlijk, vind ik hem toch sterk overkomen. Ik heb de 1.8 ook gereden en die vond ik net wat te kort komen.

De 2.4 is natuurlijk ook een optie. Hoewel de 2.4 (140pk versie) 5 pk minder heeft dan de 2.0L benzine (145pk), voelt die toch nog wat sneller aan. Maar de auto valt ook in een hogere cat. wegenbelasting geloof ik en is minder zuinig.

Maar goed, ik heb dus vrij weinig ervaring als het gaat om vergelijken. Één ding weet ik wel zeker: de V50 is idd een prachtig model :)
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Dat het een prachtig model is ben ik absoluut met je eens!

Ik zit alleen te twijfelen of het wel financieel niet beter is om diesel te blijven rijden! Met 30.000km per jaar is hetuurlijk tobben...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Tja.. de discussies over het omslagpunt blijven bestaan. t/m de 20.000 km per jaar blijf ik bij benzine. Daarboven moet ik het gaan afwegen / berekenen.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Een D5, als je er 1 met 2 ton koopt, kun je er nog 2 ton mee rijden en daarna levert 'ie nog geld op.

Bij een eco-rijstijl (harde banden, airco uit, rechts blijven rijden) kun je er 1:20 mee halen, bij een normale/"sportieve" rijstijl zit je rond de 1:16.

Maar goed, een kilometer kost je aan brandstof ca. 8 cent, terwijl je bij benzine al snel aan 15 cent per kilometer zit, uiteraard weer afhankelijk van het soort rit en de rijstijl.

Wegenbelasting is maandelijks ca. 70 Euro hoger dan benzine, dus als je 1000 km per maand x 7 cent bespaart zit je al op break-even.

Distributieriem zit bij 180.000 en 360.000 (500 Euro extra op de beurt) dus daar kun je nog even rekening mee houden.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Al in duitsland gekeken voor een 2.0D? Vorig jaar onze S40 uit 2004 met 2.0D gehaald met maar 106.000 op de teller.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Nee zelf importeren lijkt mij een behoorlijke rompslomp. Heb wel een hoop reeds geimporteerde 2.0D's te koop zien staan, maar sommige hebben twijfelachtige kilometerstanden...

Volgens mijn berekeningen kost het voor mij ongeveer € 100,00 euro per maand meer om de 1.8 benzineversie te nemen ten opzichte van de 2.0D dieselversie.
Al is het onderhoud voor de benzinemodellen volgens mij een stukje goedkoper...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Dickertjedap
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 24.08.2005 - 10:17
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Overweeg anders een D3 of D4, Dit zijn opvolgers van de D5 en zijn weer wat zuiniger. D3 is een geknepen D4 (150 i.p.v. 177 pk versus 350 Nm i.p.v. 400 Nm}
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
Gebruikersavatar
RonS60
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39

Ik heb een 1.8 en die bevalt prima, echter zijn er wel (in mijn ogen) 2 nadelen aan...
1. Motor draait veel toeren 120km/h = 3500 tpm
2. Brandstof verbruik is fors (nu moet ik zeggen dat ik relatief veel stad/korte afstanden doe) maar 1:11 haal ik met moeite (en ik ben een rustige rijder)

Een diesel is wat duurder in onderhoud, maar iets minder toeren en meer koppel en per maand ook nog eens €100,- goedkoper? dan wist ik het wel... als ik vandaag weer moest kiezen ging ik voor een 2.0 diesel...
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Helemaal eens met RonS60: een belangrijke reden om mijn C30 na een jaar alweer van de hand te doen, was het feit dat ik me steeds meer irriteerde aan de 1.8 benzinemotor. Ding maakte veel herrie (toeren) op de autobaan en het verbruik was ongeveer 1:10. Nog onzuiniger dan het 2.0 5 cilinder turboblok (getuned naar 225 pk notabene) in de S60 die ik daarvoor bezat. Rij nu een S80 uit 2008 met de 2.0D motor: wat een verademing wat koppel en verbruik betreft.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Dickertjedap schreef: Overweeg anders een D3 of D4, Dit zijn opvolgers van de D5 en zijn weer wat zuiniger. D3 is een geknepen D4 (150 i.p.v. 177 pk versus 350 Nm i.p.v. 400 Nm}
Helaas zijn V50's met die motoren te ver boven budget voor mij.
Zoek er een tot maximaal 13/14.000 euro
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Ik heb twee 1.6D's draaien. Maar ik rij dan ook 40k + per jaar. En ik moet zeggen dat die blokjes het prima uithouden hoor. Ik doe wel bijna alleen maar snelweg. Verbruik op de C30 rond de 5 liter, en de V50 rond de 4.2.

Maar de vrouw rijdt de V50 en op korte afstanden, dus die gaat tzt vervangen worden door een V40 T2. Bij 30k per jaar en een verschil van 100€ zou ik voor een diesel gaan.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3834
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een benzineversie heeft een lagere aanschafprijs (of is nieuwer/heeft veel lagere km stand) tov een diesel.

Ikzelf rij nu al een ruime 30.000 km in een MY2008 2.0 liter benzine waarbij het verbruik met veel CC gebruik en een rustige rijstijl op 1 op 15 ligt. Het ding is best pittig wanneer het moet, geeft iig niet gevoel ondergemotoriseerd onderweg te zijn.

Heb voor eenzelfde keuze gestaan en vanwege het budget (geen D5) en problemen met de andere dieselvarianten (1.6d en 2.0d) gekozen voor een 2.0 liter benzine. Geheel naar tevredenheid want geen enkel motorprobleem tot nu toe. Bougies, reinigen gasklephuis, nieuwe olie en filters. That's it. De wellicht iets hogere variabele lasten maak je met de afwezigheid van serieus onderhoud goed. Alleen al de kans dat je met de 1.6d en 2.0d een heleboel narigheid kan kopen deed mij afhaken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Ja Raspaardje met die gedachte speel ik nu ook.

Heb nu mijn gedachte toch meer gezet op de 2.0D
Deze is ook niet vrij van problemen maar is mij in mijn S40 goed bevallen en rijdt super...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Komt ook een beetje omdat ik bang ben voor de hogere onderhoudskosten van een D5, buiten de verzekering, brandstofverbruik en wegenbelasting om.
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
mslik
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 24.11.2012 - 01:33

Hoi,

Ik heb een 2.0 benzine my2012 en die bevalt prima. Ikzelf rijd (achteraf gezien) 38.000km en dan word ie wel duur. Het blok is prima, en met mijn rijstijl (snelweg, en binnenritten) haal ik volgens mijn roadmaster 1:13. Heel erg netjes dus voor een 2 liter. Het is niet supersnel, maar wil best als je hem doortrekt. Het is heerlijk stil in de auto, ook al mis je wel een 6e versnelling. Ik kan zeker de 2.0 aanraden. En als ik zelf niet door mijn werk verandering 13k meer zou zijn gaan rijden, zou die van mij er nog lang niet uitgaan. Ben nu toch met een schuin oog aan het kijken naar een diesel. Helaas jammer dat ik wel wat meer moet hebben voor mijn nog geen 2 jaar oude limited edition, anders hadden we wel zaken kunnen doen misschien :)

Michiel
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Ik sluit me aan bij raspaardje.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Bij een kleine 30 dkm kost een 2.0L bij een realistisch verbruik van 1:12:
29.000 / 12 = 2416L * 1.67 = €4034,- aan brandstof en €708,- aan wegenbelasting. €4742,- dus

Bij een 2.0D is een realistisch verbruik 1:16:
29.000 / 16 = 1812L * 1.41 = €2554,- aan brandstof en €1517 aan wegenbelasting. Dan ben je dus €4071,- kwijt.

Daarbij vind ik het zelf prettig dat je met een diesel niet gelijk de hoge kosten hebt als je eens een lange rit moet maken. De 2.0D heeft ook nog eens een mooier koppelverloop en is in de praktijk veel sneller. Onderhoudskosten schelen ook niet zoveel normaal gesproken, helaas kan je aan de 2.0D nog wel eens wat storingen krijgen en dat maakt hem wel een groter risico voor hogere kosten. De 2.0D is iets rumoeriger van binnenuit. Maar wil je met de 2.0 wat gang maken, dan maakt die ook best veel lawaai.

Al met al, scheelt je bijna 700 euro per jaar om diesel te mogen rijden, dan zou ik het ook doen!
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
hendrik jan de volvoman
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 27.01.2014 - 11:41

Ik vind het wel grappig om altijd die verbruiken te lezen. Ik heb sinds ruim een maand een V50 2.0D uit 2004 en zit inmiddels op 1:20,8. En het verbruik neemt naarmate ik de auto beter leer kennen meer af. Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat.
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Jemig, dat is extreem! Dat doe je netjes. Je moet wel onderscheid maken met of zonder roetfilter (de topicstarter krijgt er dan eentje met). Ik had ook een 2.0D uit 2004 en die deed met een beetje moeite 1:18 en heb er een record van 1:22 mee gereden. De roetfilters doen dat bij lange na niet.
Maar een constante 1:20.8... Meet je wel aan de pomp? De BC is meer een indicatie...
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”