Schokken en inhouden V50 2.0 benzine

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
mkinket
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.02.2014 - 11:43

Hallo allemaal,

Ik volg de diverse topics al een tijdje, maar nu pas lid. Even kort voorstellen. Na jarenlang met Franse diesels (Citroen Xsara’s en Renault Laguna’s) te hebben gereden was het tijd voor de aanschaf van een degelijke privé auto. Na kort zoeken werd het een V50. De keuze viel op een niet te zware benzine versie, met voldoende PK’s zonder 1 : 1 te moeten rijden. Uiteindelijk is de V50 2.0 EditionII sport MY 2008 aangeschaft met navigatie, leer, “17 Spartacus velgen en de kleur Electric Silver, maar……

Sinds de aanschaf in april 2012 (KM stand 105000) houdt de auto met name rond de 75 tot 85 en 110 tot 120 kilometer per uur in. Je voelt dan pulsgewijs schokjes. Bij andere snelheden voel je wel eens wat, maar is het veel minder aanwezig. Soms zijn de schokjes wat erger en is het daadwerkelijk pulsgewijs inhouden. Zoals gezegd heb ik jaren diesel gereden en dacht dat in eerste instantie dat het aan mij lag / wennen aan het rijden met benzine (meer toeren en geluid, ander koppel etc.).

Om de oorzaak te vinden;
Het vreemde is dat bij het accelereren de auto perfect rijdt zonder inhouden of schokken of vermogensverlies, maar als je gas terugneemt of het gas tempert om een constante snelheid aan te houden begint het weer. De toerenteller geeft het inhouden overigens niet weer. Ook vreemd is dat bij 75-85 in de 4de of in de 5de versnelling geen verschil geeft in de mate van schokken of inhouden, dan toch software?
Stationair draaien, als een zonnetje. Nat of droog, airco aan of uit, winterbanden zomerbanden geen verschil.

Het schokken van de auto was overigens veel erger, maar bij de Volvo dealer (Verkerk) kwamen ze er al snel achter; De bougies bleken van de 5-cilinder te zijn! Na het vervangen van de bougies werd het schokken naar mijn idee minder, maar zoals gezegd is het nooit weggeweest. De auto is minimaal 3 keer uitgelezen en heeft behalve regulier onderhoud ook een software update gehad. Monteurs merken het ook, maar hebben tot nu toe geen idee waar het aan kan liggen zonder er een complete donor V50 naast te moeten laten staan om onderdelen uit te ruilen om te testen waaraan het ligt. Het is me zeker geld waard om het probleem op te lossen, maar ik ben band dat het een hele dag zoeken gaat worden zonder het probleem te vinden en dan wordt het een bodemloze put denk ik. :'(

Bijzonderheden vanaf april 2012;

- In de winter 2012 wilde de auto een keer niet starten. De motor sloeg aan, maar liep heel laag stationair en sloeg binnen enkele seconden weer af. (terwijl dezelfde dag bij inspectie door de Volvo de accu perfect was en er geen foutmelding was). Na diverse malen proberen, startte de auto en liep als een zonnetje (alsof er niets aan de hand was). Dit is overigens niet nog een voorgekomen,
- De auto liep eind 2013 600rpm stationair / als een trekker dus. De software update verhielp het probleem.
- Bougies zijn dus vervangen (zitten er nu 45000 in), bij de onderhoudsbeurten zijn ook zaken als brandstoffilters vervangen, 8l op 100 gemiddeld, geen verbruik van olie ed.

Wellicht heeft een van jullie een idee wat er met pracht wagen aan de hand kan zijn of iemand hetzelfde probleem gehad??

De 21ste februari staat er overigens weer een onderhoudsbeurt gepland (150000) en ik hoop dat ik wat richting mee kan geven aan de monteurs. Ik gok zelf op een bobine of iets softwarematig, maar ik word er hopeloos van.


groeten,
Gebruikersavatar
RonS60
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39

Gasklep al laten reinigen? (dit schijnt een gevoelig punt te zijn) is ook goed zelf te doen, ik heb het gisteren gedaan is een half uurtje werk.

Dit schokken zoals jij beschrijft ken ik van een ander merk (Opel) als een EGR klep probleem...

EGR kleppen werken alleen bij deellast (volgas dus niet) waardoor je het meestal alleen merkt bij constante snelheden.
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3833
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ben zelf eigenaar van eenzelfde soort V50, nu met 100.000 km op de teller. Geen enkel motorisch probleem tot nu toe gehad.

Wel zijn de bougies bij 60.000km vernieuwd en toen is ook het gasklephuis gereinigd (ga ik straks weer doen, prima zelf te doen: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=21027)

Je probleem moet wel haast in de ontsteking of brandstoftoevoer zitten, bij een slechte lambdasonde zouden de problemen groter zijn:
- bougies; zitten er nu wel de goede in?
- rotte bougiekabels
- slechte verbindingen tussen bougies en bougiekabels
- een overlijdende brandstofpomp

En wellicht een andere garage zoeken die dit soort dingen niet probeert te verhelpen met een software-update....
Wellicht even langs een goede Ford-garage die deze motoren vaker ziet dan de Volvo-dealer?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
mkinket
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.02.2014 - 11:43

Bedankt voor jullie reacties Ron en raspaardje. De gasklep is bij de software updaten steeds gereinigd (overigens steeds kosteloos) de bougies.zijn vervangen door de dealer, dus beide sluit ik vooralsnog uit. De brandstofpomp....ik zie gelijke symptomen op internet. Ik wacht de beurt, met evt. diagnose af en anders naar de Ford ! Ik bericht jullie.over de uitkomsten!
Martijn
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bobine wellicht niet ok meer..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3833
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Hier hopelijk positief nieuws te melden?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

mkinket schreef: Hallo allemaal,

Ik volg de diverse topics al een tijdje, maar nu pas lid. Even kort voorstellen. Na jarenlang met Franse diesels (Citroen Xsara’s en Renault Laguna’s) te hebben gereden was het tijd voor de aanschaf van een degelijke privé auto. Na kort zoeken werd het een V50. De keuze viel op een niet te zware benzine versie, met voldoende PK’s zonder 1 : 1 te moeten rijden. Uiteindelijk is de V50 2.0 EditionII sport MY 2008 aangeschaft met navigatie, leer, “17 Spartacus velgen en de kleur Electric Silver, maar……

Sinds de aanschaf in april 2012 (KM stand 105000) houdt de auto met name rond de 75 tot 85 en 110 tot 120 kilometer per uur in. Je voelt dan pulsgewijs schokjes. Bij andere snelheden voel je wel eens wat, maar is het veel minder aanwezig. Soms zijn de schokjes wat erger en is het daadwerkelijk pulsgewijs inhouden. Zoals gezegd heb ik jaren diesel gereden en dacht dat in eerste instantie dat het aan mij lag / wennen aan het rijden met benzine (meer toeren en geluid, ander koppel etc.).

Om de oorzaak te vinden;
Het vreemde is dat bij het accelereren de auto perfect rijdt zonder inhouden of schokken of vermogensverlies, maar als je gas terugneemt of het gas tempert om een constante snelheid aan te houden begint het weer. De toerenteller geeft het inhouden overigens niet weer. Ook vreemd is dat bij 75-85 in de 4de of in de 5de versnelling geen verschil geeft in de mate van schokken of inhouden, dan toch software?
Stationair draaien, als een zonnetje. Nat of droog, airco aan of uit, winterbanden zomerbanden geen verschil.

Het schokken van de auto was overigens veel erger, maar bij de Volvo dealer (Verkerk) kwamen ze er al snel achter; De bougies bleken van de 5-cilinder te zijn! Na het vervangen van de bougies werd het schokken naar mijn idee minder, maar zoals gezegd is het nooit weggeweest. De auto is minimaal 3 keer uitgelezen en heeft behalve regulier onderhoud ook een software update gehad. Monteurs merken het ook, maar hebben tot nu toe geen idee waar het aan kan liggen zonder er een complete donor V50 naast te moeten laten staan om onderdelen uit te ruilen om te testen waaraan het ligt. Het is me zeker geld waard om het probleem op te lossen, maar ik ben band dat het een hele dag zoeken gaat worden zonder het probleem te vinden en dan wordt het een bodemloze put denk ik. :'(

Bijzonderheden vanaf april 2012;

- In de winter 2012 wilde de auto een keer niet starten. De motor sloeg aan, maar liep heel laag stationair en sloeg binnen enkele seconden weer af. (terwijl dezelfde dag bij inspectie door de Volvo de accu perfect was en er geen foutmelding was). Na diverse malen proberen, startte de auto en liep als een zonnetje (alsof er niets aan de hand was). Dit is overigens niet nog een voorgekomen,
- De auto liep eind 2013 600rpm stationair / als een trekker dus. De software update verhielp het probleem.
- Bougies zijn dus vervangen (zitten er nu 45000 in), bij de onderhoudsbeurten zijn ook zaken als brandstoffilters vervangen, 8l op 100 gemiddeld, geen verbruik van olie ed.

Wellicht heeft een van jullie een idee wat er met pracht wagen aan de hand kan zijn of iemand hetzelfde probleem gehad??

De 21ste februari staat er overigens weer een onderhoudsbeurt gepland (150000) en ik hoop dat ik wat richting mee kan geven aan de monteurs. Ik gok zelf op een bobine of iets softwarematig, maar ik word er hopeloos van.


groeten,
Met richting geven aan de monteurs,daar worden ze niet blij van,ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn en zeer zeker bij Verkerk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”