Ik volg de diverse topics al een tijdje, maar nu pas lid. Even kort voorstellen. Na jarenlang met Franse diesels (Citroen Xsara’s en Renault Laguna’s) te hebben gereden was het tijd voor de aanschaf van een degelijke privé auto. Na kort zoeken werd het een V50. De keuze viel op een niet te zware benzine versie, met voldoende PK’s zonder 1 : 1 te moeten rijden. Uiteindelijk is de V50 2.0 EditionII sport MY 2008 aangeschaft met navigatie, leer, “17 Spartacus velgen en de kleur Electric Silver, maar……
Sinds de aanschaf in april 2012 (KM stand 105000) houdt de auto met name rond de 75 tot 85 en 110 tot 120 kilometer per uur in. Je voelt dan pulsgewijs schokjes. Bij andere snelheden voel je wel eens wat, maar is het veel minder aanwezig. Soms zijn de schokjes wat erger en is het daadwerkelijk pulsgewijs inhouden. Zoals gezegd heb ik jaren diesel gereden en dacht dat in eerste instantie dat het aan mij lag / wennen aan het rijden met benzine (meer toeren en geluid, ander koppel etc.).
Om de oorzaak te vinden;
Het vreemde is dat bij het accelereren de auto perfect rijdt zonder inhouden of schokken of vermogensverlies, maar als je gas terugneemt of het gas tempert om een constante snelheid aan te houden begint het weer. De toerenteller geeft het inhouden overigens niet weer. Ook vreemd is dat bij 75-85 in de 4de of in de 5de versnelling geen verschil geeft in de mate van schokken of inhouden, dan toch software?
Stationair draaien, als een zonnetje. Nat of droog, airco aan of uit, winterbanden zomerbanden geen verschil.
Het schokken van de auto was overigens veel erger, maar bij de Volvo dealer (Verkerk) kwamen ze er al snel achter; De bougies bleken van de 5-cilinder te zijn! Na het vervangen van de bougies werd het schokken naar mijn idee minder, maar zoals gezegd is het nooit weggeweest. De auto is minimaal 3 keer uitgelezen en heeft behalve regulier onderhoud ook een software update gehad. Monteurs merken het ook, maar hebben tot nu toe geen idee waar het aan kan liggen zonder er een complete donor V50 naast te moeten laten staan om onderdelen uit te ruilen om te testen waaraan het ligt. Het is me zeker geld waard om het probleem op te lossen, maar ik ben band dat het een hele dag zoeken gaat worden zonder het probleem te vinden en dan wordt het een bodemloze put denk ik.

Bijzonderheden vanaf april 2012;
- In de winter 2012 wilde de auto een keer niet starten. De motor sloeg aan, maar liep heel laag stationair en sloeg binnen enkele seconden weer af. (terwijl dezelfde dag bij inspectie door de Volvo de accu perfect was en er geen foutmelding was). Na diverse malen proberen, startte de auto en liep als een zonnetje (alsof er niets aan de hand was). Dit is overigens niet nog een voorgekomen,
- De auto liep eind 2013 600rpm stationair / als een trekker dus. De software update verhielp het probleem.
- Bougies zijn dus vervangen (zitten er nu 45000 in), bij de onderhoudsbeurten zijn ook zaken als brandstoffilters vervangen, 8l op 100 gemiddeld, geen verbruik van olie ed.
Wellicht heeft een van jullie een idee wat er met pracht wagen aan de hand kan zijn of iemand hetzelfde probleem gehad??
De 21ste februari staat er overigens weer een onderhoudsbeurt gepland (150000) en ik hoop dat ik wat richting mee kan geven aan de monteurs. Ik gok zelf op een bobine of iets softwarematig, maar ik word er hopeloos van.
groeten,