1.8F flexifluel geschikt voor LPG

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
t5power
5th Gear member
Berichten: 2113
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Beste volvo-ers,

Bij mijn weten zijn er na de bifuel 2.4 motor geen motoren meer aangeboden door volvo die geschikt zijn voor LPG.
Nu las ik het volgende:

http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/ ... 74695.html

Als ik dat lees, lijkt het alsof volvo duitsland bijv een 1.8F motor vanaf 2007 heeft aangeboden die wel geschikt is voor LPG?

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Gr

T5
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Krijg niet het idee dat Volvo DE ze aanbood op LPG maar dat de ombouwer Teleflex GFI LPG installeert en dat daarvoor de auto bij de dealer voorzien moet worden van een ander inspuittraject. Zo lees ik het. In NL is alleen E85 leverbaar geweest.

Overigens snap ik niet waarom je juist de F pakt om op lpg over te gaan.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2113
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Walter schreef: Krijg niet het idee dat Volvo DE ze aanbood op LPG maar dat de ombouwer Teleflex GFI LPG installeert en dat daarvoor de auto bij de dealer voorzien moet worden van een ander inspuittraject. Zo lees ik het. In NL is alleen E85 leverbaar geweest.

Overigens snap ik niet waarom je juist de F pakt om op lpg over te gaan.

Ja zo lees ik het ook, maar het is wel een samenwerking met Volvo DE. Mag je dan voorzichtig aannemen dat e.e.a. beter op elkaar afgestemd is dan bij een standaard LPG inbouw?
Het betreft een auto voor een familielid, we zagen een leuk 1.8F exemplaar met LPG inbouw, vandaar.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Als jij die aanname durft te doen, vind ik het prima. Ik ken de constructuele verschillen tussen een 1.8 en een 1.8F niet en ga er dan ook geen uitspraken over doen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2113
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

De aanname is aanwezig, nu probeer ik via het forum bewijs te vinden :)
Las een soortgelijk verhaal over de 5 cylinder variant (2.5FT) waar ook van werd gezet dat die hardere kleppen had (vanwege hogere verbrandingstemperatuur van bio-ethanol). Er zijn niet veel gebruikerservaringen van Flex motoren met LPG (niet verwonderlijk).

Overigens las ik ook dat de onderhoudsinterval van flex motoren veel kleiner is, elke 10.000 km. Nu is de vraag natuurlijk of zo is vanwege de werking van bio-ethanol, als je dan op LPG of benzine rijdt lijkt me dat elke 10.000 km een beurt overdreven is.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

t5power schreef: De aanname is aanwezig, nu probeer ik via het forum bewijs te vinden :)
Las een soortgelijk verhaal over de 5 cylinder variant (2.5FT) waar ook van werd gezet dat die hardere kleppen had (vanwege hogere verbrandingstemperatuur van bio-ethanol). Er zijn niet veel gebruikerservaringen van Flex motoren met LPG (niet verwonderlijk).

Overigens las ik ook dat de onderhoudsinterval van flex motoren veel kleiner is, elke 10.000 km. Nu is de vraag natuurlijk of zo is vanwege de werking van bio-ethanol, als je dan op LPG of benzine rijdt lijkt me dat elke 10.000 km een beurt overdreven is.
Zover ik weet heeft de flexifuel 1.8 een variable inspuiting dat software matig de inspuiting aanpast zodra je overstapt E85 of Benzine. Nu weet ik niet wat de verbrandings temperatuur van LPG en E85, maar als deze nagenoeg gelijk zijn zou dit het mogelijk moeten zijn qua Kleppen. Daarnaast is er het voordeel dat de FlexiFuel auto's al een programma in hun software hebben zitten wat de inspuiting aanpast op de brandstof, lijkt me dat je de software dan kan aanpassen op Benzine + LPG instellingen in plaats van E85 en benzine (of misschien als derde). De ombouw op dergelijk moderne motor zou dus ook minder kostbaar moeten zijn.
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”