Carterventilatie

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Weet iemand of en hoe de carterventilatie te controleren is?
Wij rijden niet veel met de auto en veelal kortere ritten.
Daarbij gemiddeld zo eens in de 3 weken een langere rit > 60 km.
Ik weet dat sludge vorming een voorbode kan zijn voor een verstopte carterventilatie, maar kan daar nog niets van vinden. Peilstok en olievuldop zijn mooi schoon.

Nu zie ik dat er links-midden op het blok het slangetje loopt wat aan de bovenkant het motorblok ingaat en naar onder het spruitstuk verdwijnt naar een soort van potje. Dat potje is bijna niet bij te komen en daar zal je wel kunnen controleren hoe vuil het is?
Als ik zo zoek op internet zie ik ook complete vervangingssetjes van de carterventilatie waar dat potje en de slangen ook bijzitten. Maar om nou gelijk alles te vervangen terwijl dat misschien niet eens nodig is vind ik ook onzin...

Daarom de vraag, is het eenvoudig te controleren of is het een kwestie van "wachten" op sludge en dan de handel vervangen? (Of moet het sowieso eens in de X tijd vervangen worden?)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het periodiek reinigen van het carterventilatiesysteem is aan te raden bij verhoogd risico op vervuiling van het systeem zoals het rijden van veel korte afstanden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 642
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Controle door verwijderen van het inlaatspruitstuk geeft het meest duidelijke beeld van de omvang van de vervuiling...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Oke, controle is dus noodzakelijk en niet gemakkelijk? Tenminste inlaatspruitstuk verwijderen betekent sowieso dan pakkingen ed. vervangen neem ik aan?
Of is er nog een andere, makkelijkere manier. Als dit nl. de enige manier is lijkt me dat niet iets om zelf even te doen.
Is er überhaupt iemand die dit wel eens zelf doet of laat doen?
Ik kom er al surfend zeer weinig over tegen op het web...
(Of is dit zo'n controle waarvan iedereen zegt dat ie moet, maar niemand doet het, net als vocht in de remvloeistof ;-) )

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Je moest ergens een slangetje loshalen, daar inblazen en de peilstof er uit trekken. Als er veel verschil in zit is hij schoon, weinig verschil vuil. Zo iets zei Dennis850Estate tegen mij. Weet niet hoe die slang heet.
Is een slang van ongeveer 8mm aan de rechter kant van het motorblok. Zit ook een terugslagklep op.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 642
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Heb het onlangs nog gedaan bij de v70 van een maatje van me.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik ben nog wel wat meer info tegen gekomen, maar behelst nogal wat werk...

http://www.volvoxc.com/0/resources/how- ... Method.pdf

Ook een filmpje, wanneer er rook uit je "dipstick" komt, is het niet goed...



Zometeen ff checken of ie rookt...

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Bij mijn geen rook uit de buis of mayo aan de stok, in de buis of onder de dop...
Ga er voorlopig maar vanuit dat ontluchting OK is.
Misschien volgend jaar i.c.m. een grote beurt de hele handel maar eens laten vervangen, al druist het preventief vervangen nog immer tegen mijn principes in.... Dus wrs. toch pas vervangen bij mayo! :alien:

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Gisteren wat testjes gedaan om te checken of de carter ventilatie nog wel open is. eerst gecheckt of er rook uit de peilstok houder kwam bij stationair toerental. Daarna de test met de handschoen op de olie bijvul opening. En ja er kwam rook uit de peilstok houder en ook de handschoen ging bol staan. Oeps.
Ik ben maar meteen naar de Volvo specialist gereden maar die vond e.e.a. niet verontrustend, volgens hen was dit normaal. Zij checken de carter ventilatie pas als er problemen zijn, dus nooit preventief bij een beurt. Een bepaalde fluittoon zou typerend zijn bij een verstopping. Daarnaast vinden ze dat er teveel overdruk is als de Vuldop (losgedraaid) ligt te dansen op de vulopening.

Ik gerustgesteld naar huis, maar toen ik later de afdekking van de bougies verwijderde werd ik weer niet blij. Onder deze afdekking stond namelijk olie en uit het lek spoor kon ik afleiden dat het bij de vuldop vandaan kwam. Toch overdruk? of een verharde afdichting van de vuldop?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”