V50 2012 naar oudere V70 D5 2001-2002

Geleverd vanaf 2003
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Hallo,

Ik heb de afgelopen 2 jaar in een V50 Limited Edition gereden uit 2012. Ik werkte toen sinds een jaar voor mezelf en heb deze auto toen zelf geleased om precies te weten wat ik voor mijn auto kwijt zou zijn. Dit omdat ik het eerste jaar dat ik voor mezelf werkte een peugeot 407 uit de lease had overgenomen waar ik in datzelfde jaar privé 9000 euro op heb moeten afschrijven vanwege een reparatie die ik gezien de kilometerstand (over de 2K) veel te duur vond (differentieel kaduuk) en distributieriem stond eraan te komen.

De volvo (1.6 D2) is mij uitstekend bevallen al mis ik wel wat vermogen. 5.4 liter per 100km over ongeveer 60000 kilometer vind ik ook een erg mooi verbuik.

Nu ik twee jaar verder ben durf ik na mijn peugeot fiasco het wel weer aan om een auto tweedehands te kopen. Ik zat te denken aan een Volvo V70 D5 uit 2001 die ik eerst 2 jaar privé ga rijden (km vergoeding) en dan als youngtimer (mocht die regeling dan nog gelden) op mijn zaak zet om hem hopelijk tot het autokerkhof op te rijden.

Ik zie dat die rond de 5500 euro te krijgen zijn met dan wel een behoorlijke km stand (250k). Nu is mijn redenatie: al krijg ik kosten voor de kiezen, duurder dan de 407 kan het nooit worden en dan rijd ik wel weer een klasse beter dan de V50.

Ik wil ook niet teveel geld meer uitgeven aan een auto aangezien ik andere prioriteiten heb, dus een nieuwe V70 leasen is geen optie. De V50 lease kostte mij ongeveer netto 800 euro in de maand (dus zakelijke deel omgerekend naar netto + bijtelling). Daar moet ik toch ook wel privé een V70 uit 2000-2001 voor kunnen rijden met een redelijk onderhoudsbudget en afschrijving niet meegerekend

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf en waar ik een betrouwbare V70 D5 zou kunnen aanschaffen in de omgeving Eindhoven?

Het is de bedoeling om hem deze maand nog aan te schaffen aangezien mijn leasecontract tot 1 maart loopt en ik niet heel lang zonder auto kan.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Hier een gevalletje te mooi om waar te zijn :
http://www.autowereld.nl/volvo/v70/2-4- ... tails.html
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Zo inderdaad. Dat is wel heel goedkoop voor die kilometerstand en dat bouwjaar. Daar moet haast iets mee zijn zou je zeggen. Het is een beetje te ver voor me om even te gaan kijken (en ik heb er ook eigenlijk geen moer verstand van). Ik denk dat ik het beste af ben om er hier van het forum van iemand eentje over te nemen waarvan de geschiedenis enigszins bekend is.

Ik ben idd wel op zoek naar het liefst een D5 automaat als het even kan met parkeersensoren. Verder heb ik niet heel veel eisen. Het is leuk als hij er er nog een beetje redelijk uitziet en het liefst een donker interieur. Goed geluid zou fijn zijn maar dat kan ik er nog in laten bouwen.

Ik moet denk ik een beetje af gaan op gevoel, onder een auto of onder de kap kijken word ik niet wijzer van en levert me hoogstens een hernia op. Als ik er 1 kan vinden met 225-280k op de teller voor rond de 5000-5500 die ik met 1000-2000 euro onderhoud per jaar nog zo'n 3 jaar zou kunnen laten rijden op basis van 25k-35k kilometers per jaar dan ben ik heel tevreden.
Laatst gewijzigd door Tijs79 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Ik ga morgenmiddag even voor deze kijken http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Deze zit wat onder mijn budget zodat er ruimte is om meteen de distributie te vervangen (als dit nog niet gebeurd is). Ik las hier vandaag dat het dan handig is om meteen de nokkenaskeering ook te vervangen omdat je daar dan goed bijkan en deze wel eens wil gaan lekken. Ik wil hem indien ik hem koop morgen, meteen even een goede beurt geven en onderdelen laten vervangen die mij een goede rijzekerheid geven de komende tijd. Ik heb mijn V50 deze maand nog dus dan kan die V70 ondertussen even opgefrist worden.

Ik heb even gespeurd hier op het forum waar ik op moet letten:

- Massa vliegwiel. Als de koppeling omhoog is in zijn vrij dan zou dit moeten rammelen als het niet goed is. EDIT: ik lees net dat bij een automaat geen vliegwiel aanwezig is.
- Stabilisatorstangetjes. Nog niet helemaal duidelijk maar volgens mij te merken aan bonkend geluid als je stuurt?
- Verstuivers. Kijken of de auto nog goed wil starten nadat hij warm is.
- Checken of de automaat geen hoge toeren maakt bij terugschakelen van 4-3 / 3-2 en daardoor gaat schokken.
"als de automaat bij het in de D zetten eerst in zijn"vrij"schiet en dan abrupt aangrijpt, zich bij het terugschakelen verslikt in een versnelling of lang in een versnelling blijft hangen"

Ik lees dat er in Heerhugowaard een bedrijf zit die in het geval dat de automaat kuren vertoond deze kan spoelen of indien dat niet werkt wat onderdelen te vervangen waardoor hij weer schakelt zoals het zou moeten. Dit zou rond de 800 euro kosten.


Zijn er nog aandachtspunten mbt roest waar ik op moet letten?

Heeft iemand verder nog andere tips voor me? Hoe weet je bijvoorbeeld of banden nog goed zijn.
Laatst gewijzigd door Tijs79 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Voor een auto met 120k minder gelopen, waagde ik er toch een ritje naar Drenthe aan.
Of op z'n minst een belletje om even goed door te vragen.
Ik heb de mijne ook in Loosdrecht gehaald en tot op heden geen spijt gehad.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Ik heb het ook overwogen maar heb gezien dat het aantal eigenaren tot nu toe 11 is bij de auto uit drenthe en dat met die km stand.... lijkt me een rampenbak.

Bij de auto die ik dadelijk ga bekijken heeft er na import in 2004 10 jaar dezelfde persoon ingereden. Dat klinkt mij iets betrouwbaarder al zegt het niets natuurlijk over de technische staat.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

OK, dat had in nog niet gechecked.
Dan moet er wel echt iets raars mee aan de hand zijn.
Dus dan toch een echt gevalletje te mooi om waar te zijn.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Net de proefrit gemaakt in de auto die ik gelinked had. De verkoper maakte een sympathieke indruk op me. Geen gladde praatjes en ging goed in op de punten die ik benoemde.
Er zaten wat schaven (op een wielkast), schrammen en parkeerdeukjes op wat mij niet echt boeit. Interieur zag er goed uit. Onderhoud was volgens het boekje uitgevoerd en er zat een gereviseerde of nieuwe automaat in. Ik heb ook het nummer gekregen van de vorige eigenaar om dit nog na te vragen.
Wat mij wel opviel was dat de auto de neiging had iets naar rechts te sturen bij handen los en dat het stuur zelf een piepend geluid (rubber aanlopen) maakte bij naar links sturen, dit piepen kon de verkoper naar eigen zeggen wel verhelpen.
Verder had ik het idee dat je de turbo wat gierend (duidelijk lucht aanzuig geluid) kon horen bij hoge toeren vanuit het midden voor; dat was volgens de verkoper normaal bij de D5 turbo's.


Nu vraag ik me af mijn huidige volvo v50 1.6D heeft volgens mij ook een turbo echter hoor je hier veel minder nadrukkelijk dat gierende lucht aanzuig geluid. Zou dit toch kunnen duiden op een probleem met de turbo(slang) of iets anders in de motor, of klinkt het bij zo'n D5 turbo veel nadrukkelijker?

Voor de rest leek het me een prima auto en zou hem wel willen kopen indien dat lucht aanzuigen normaal zou zijn.
Laatst gewijzigd door Tijs79 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Over het geluid van de turbo kan ik weinig zeggen. Ik weet wel dat ze vrij gevoelig zijn voor naar links of rechts trekken bij gas los. Dat heeft die van ons ook, met name bij de zomerbanden (17 inch velgen). Bij de winterbanden is dat niet of minder het geval. En bij maximaal insturen naar links loopt de band tegen het binnenscherm. Ik had eerst winterbanden met breedte 205. Toen geen 'last'. Maar nu 215 banden en dan hoor ik het ook. Net als bij de zomerbanden trouwens...
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 367
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Tijs79 schreef: Ik heb het ook overwogen maar heb gezien dat het aantal eigenaren tot nu toe 11 is bij de auto uit drenthe en dat met die km stand.... lijkt me een rampenbak.

Bij de auto die ik dadelijk ga bekijken heeft er na import in 2004 10 jaar dezelfde persoon ingereden. Dat klinkt mij iets betrouwbaarder al zegt het niets natuurlijk over de technische staat.
Van die 11 eigenaren was de eerste een lease maatschappij, 2 eigenaren particulier waarvan 1 754 dagen en 1 1438 dagen eigenaar is geweest. Verder alleen bedrijven. 52 dagen is de langste.


Historie

Aantal Eigenaren tot nu toe: 11
Datum eerste toelating NL: 25 oktober 2004
APK verloopdatum: 16 dec 2013
Import auto: Nee

Huidige Eigenaar

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 04 februari 2014
Dagen Eigenaar: 13
Eigenaar tot: heden

Eigenaar 10

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 28 januari 2014
Dagen Eigenaar: 7
Eigenaar tot: 04 februari 2014

Eigenaar 9

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 11 januari 2014
Dagen Eigenaar: 17
Eigenaar tot: 28 januari 2014

Eigenaar 8

Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 19 december 2011
Dagen Eigenaar: 754
Eigenaar tot: 11 januari 2014

Eigenaar 7

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 28 oktober 2011
Dagen Eigenaar: 52
Eigenaar tot: 19 december 2011

Eigenaar 6

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 27 oktober 2011
Dagen Eigenaar: 1
Eigenaar tot: 28 oktober 2011

Eigenaar 5

Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 19 november 2007
Dagen Eigenaar: 1438
Eigenaar tot: 27 oktober 2011

Eigenaar 4

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 22 oktober 2007
Dagen Eigenaar: 28
Eigenaar tot: 19 november 2007

Eigenaar 3

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 18 oktober 2007
Dagen Eigenaar: 4
Eigenaar tot: 22 oktober 2007

Eigenaar 2

Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 03 oktober 2007
Dagen Eigenaar: 15
Eigenaar tot: 18 oktober 2007

Eigenaar 1

Type Eigenaar: Fleetowner
Eigenaar van: 25 oktober 2004
Dagen Eigenaar: 1073
Eigenaar tot: 03 oktober 2007

Ik zou dat aandurven. Goede prijs! 23.000 km per jaar. Het kan...
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dat is wel even terug in de tijd, zou die v50 overnemen van de leasemaatschappij, geen btw lage kosten, afschrijving op de zaak...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

@Lexus76: blijf het toch apart vinden dat die bedrijven hem aan elkaar doorverkopen met steeds een paar dagen ertussen. Je zou verwachten dat ze allemaal wel wat marge willen pakken aangezien de gemiddelde autohandelaar nu niet bepaald een filantroop te noemen is. Toch is hij erg scherp geprijst. Juist met dat gegeven zou ik het zelf zeker niet aandurven.


@ Paul:
Is inderdaad wel terug in de tijd maar ik moet zeggen dat ik die oude V70 wel een stuk prettiger vond rijden dan mijn huidige V50. Gezien de filegevoelige trajecten die ik rijd ben ik na 7 jaar schakelen wel toe aan een automaat.
Daarnaast is mijn V50 uit 2012 en heeft nu nog maar 65k gereden. Daar wordt nog 22k euro voor gevraagd en dat vind ik veel teveel voor de auto die dicht tegen de generatie van de MY01-07 V70 aanligt. Aangezien ik de afgelopen 2 jaar zakelijk 1100-1200 euro pm (incl brandstof) heb betaald vanwege het korte leasecontract naast de bijtelling van ongeveer 250 euro, wil ik hem nu niet gaan overnemen voor rond de 22k om vervolgens zelf de kosten te gaan maken (ook al zijn die aftrekbaar) en hem nog voor een groot deel te moeten afschrijven.

Het is een gok om weer privé te gaan rijden; de peugeot 407 die ik overnam van de lease naar privé was een fiasco en heeft me in een jaar tijd het onmogelijke gekost aan afschrijving maar ik ga de gok denk ik toch maar wagen. Het is toch een beetje een gevoelskwestie.

Ben naast de V70 ook een beetje aan het speuren naar saabs 9-3 estate 1.9 tid automaat rond bj 2006. Deze vind ik erg mooi om te zien en ik vond de sedan prettig rijden. Ook zeer voordelig in aanschaf al geloof ik dat het onderhoud wel weer hoger ligt dan de V70. Is natuurlijk ook niet helemaal te vergelijken. Een 9-5 zou beter zijn in vergelijk maar die vind ik dan weer niet zo mooi.

Wordt een gevalletje wat het eerst komt, wat het eerst maalt aanzien ik 1 maart een nieuwe auto nodig heb. Hoe dan ook het wordt een Zweed.

De V70 waar ik gisteren een proefrit in heb gemaakt riep bij mij, na de gisteren de vermeende vorige eigenaar gesproken te hebben toch wat vraagtekens op. Ik ga toch nog even verder kijken.
Laatst gewijzigd door Tijs79 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ah duidelijk! Voor die prijs kan je beter een nieuwe v40 halen!
Maar je wilt automaat en v70, komt vast goed! Succes met zoeken
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3830
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Denk dat de AWD bij dat goedkope exemplaar voor wat problemen zorgt.
Hierdoor is de auto sowieso wat onzuiniger natuurlijk.

Hier een garage met twee interessante exemplaren, ook om goed te kunnen vergelijken:http://www.seldenrijk.nl/main.php?page= ... age=welkom

- is 163 pk voldoende?
- is een 6 versnellingen automaat fijner dan een 5 bak?
- ouder vs nieuwer model
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3830
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Maar ook dit lijkt me een prachtig exemplaar: http://link.marktplaats.nl/m753222565

Valt me op dat de "goedkoepe" D5's allemaal in het noordeb van het land te koop staan...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

@Raspaadje:

Thanks! Ik ga denk ik het weekend proberen een toertje noorden te maken. Mooie kleur die bordeaux. Ik vind zelfs bij die auto het lichte interieur ook niet verkeerd.
Die 5 traps automaat van seldenrijk is ook geen slechte deal volgens mij.
Wil toch zelf ook eigenlijk wel liever een V70 dan de 9-3 :) . Ga desnoods vanaf 1 maart wel even treinen.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3830
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Graag gedaan.
Die rode kleur is natuurlijk eens wat anders dan heel veel andere V70's...:-)
En dat lichte interieur ook, best bijzonder zo.
Deze auto wordt particulier aangeboden. Oftewel, er zal waarschijnlijk meer mogelijk zijn met de prijs want inruilen kan hij niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Zojuist proefrit gemaakt in een D5 handgeschakelde uit 2001 met 350k op de teller. Onderhoudshistorie was goed. Distributie vervangen bij 304000 en net opnieuw APK.
Het vliegwiel rammelt dus dat moet vervangen worden dus ook meteen de koppeling maar. Ik kan hem na melden van dat euvel voor 2500 euro kopen.
Volgens mij kost dat vliegwiel met koppeling vervangen ongeveer 1500 euro dus dan zou ik voor 4000 euro een V70 hebben die door de APK is gekomen en ook een nieuwe koppeling en vliegwiel heeft.
Het schakelen ging soepel en ik kon aan de ophanging geen rare geluiden horen ook niet op slechter wegdek. Alle electronica werkte (spiegels etc) en de airco deed het ook goed. Alle sloten werkte zoals het zou moeten. Na het rijden nog een keer gestart om te kijken of dit moeizaam ging (verstuivers) maar ook dat ging zonder problemen
Was niet de mooiste; 2 putten van stenen en de de bumper sloot niet helemaal naadloos aan bij de wielkasten (wellicht ooit schade geweest).

Volgens mij zou dit wel een mooie deal kunnen zijn als ik de koppeling en vliegwiel laat vervangen. Is er iemand die daar een goed adresje voor weet in de buurt van Eindhoven?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Uden! Over de mannen in Uden lopen diverse topics alhier en naar ik lees allen zeer tevreden. Ik wait het nait, bin ja 'n Grunneger.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Tijs79
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.03.2012 - 20:41

Ik heb gisteren Dennis van volvoservice Uden gemaild, kreeg binnen een uur antwoord en dat op zaterdag!. Heb op dit forum en het v70forum erg goede dingen over hem gelezen.
Welke V70 het ook gaat worden, mijn keuze voor onderhoud en reparaties is snel gemaakt; Uden is vanuit Eindhoven prima te doen en volgens zijn site werkt hij sommige dagen ook 's avonds en zaterdag ochtend zodat ik na het werk langs kan gaan.

Ga begin volgende week nog een proefrit maken en dan de knoop doorhakken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”