Hallo allemaal.
Ik zou heel graag weer de ouderwetse Economymeter van vroeger in mijn S40 2.4 hebben.
Regelmatig rij ik met de caravan en dan kan je erg goed zien wat er gebeurt.
Vroeger... rijdend op een "vals plat" zag je direct dat het vacuum opliep en was op tijd terugschakelen geboden.
Nu, rijdend met de caravan op de cruise control is dat lastiger in te schatten en ben ik wel eens laat met terugschakelen als de helling wat meer wordt wat niet altijd direct opvalt..
Een wijzer geeft veel duidelijker beeld dan een getal op je dashboard. ( de verbruiksmeter)
Een wijzer is een indicatie, daar heb ik veel meer aan op dat moment.
Vroeger sloot je de economymeter aan met een slangetje op het vacuum in het inlaatspruitstuk.
Nu.. waar zou ik dat nu aan kunnen sluiten??
en.. bestaan ze nog wel??
Ik hoop dat iemand dit weet.
Groet
Chris
Economymeter mogelijk in S40 2.4 ???
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Je boordcomputer zetten op wat de auto verbruikt, (schieten wel de tranen in je ogen met de caravan erachter)Chris 56 schreef: Hallo allemaal.
Ik zou heel graag weer de ouderwetse Economymeter van vroeger in mijn S40 2.4 hebben.
Regelmatig rij ik met de caravan en dan kan je erg goed zien wat er gebeurt.
Vroeger... rijdend op een "vals plat" zag je direct dat het vacuum opliep en was op tijd terugschakelen geboden.
Nu, rijdend met de caravan op de cruise control is dat lastiger in te schatten en ben ik wel eens laat met terugschakelen als de helling wat meer wordt wat niet altijd direct opvalt..
Een wijzer geeft veel duidelijker beeld dan een getal op je dashboard. ( de verbruiksmeter)
Een wijzer is een indicatie, daar heb ik veel meer aan op dat moment.
Vroeger sloot je de economymeter aan met een slangetje op het vacuum in het inlaatspruitstuk.
Nu.. waar zou ik dat nu aan kunnen sluiten??
en.. bestaan ze nog wel??
Ik hoop dat iemand dit weet.
Groet
Chris

V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28923
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Volgens mij moet het nog steeds mogelijk zijn een economymeter aan te sluiten.
Zie ook: http://www.nlpower.nl/modern-white-vacuum-meter.html
Zie ook: http://www.nlpower.nl/modern-white-vacuum-meter.html
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
Hoi Snorremans.
Ja, de boordcomputer op verbruik zetten weet ik natuurlijk, maar dat is niet handig.
Je kijkt niet permanent op dat dashboard, je moet kijken, een indicatie is het zeker niet.
Een economymeter met een wijzer is veel duidelijker als indicatie.
En dan nog.... ik ben niet ontevreden over mijn verbruik met de caravan erachter hoor.
Ook mijn S40 2.4 is door Rica getuned naar 170pk, verbruik bij ~100km per uur is 1 op 9,3 gemiddeld.
Mijn vorige auto's haalden dat echt niet hoor. (5x Mitsubischi Galanten 2 liter)
Ja, de boordcomputer op verbruik zetten weet ik natuurlijk, maar dat is niet handig.
Je kijkt niet permanent op dat dashboard, je moet kijken, een indicatie is het zeker niet.
Een economymeter met een wijzer is veel duidelijker als indicatie.
En dan nog.... ik ben niet ontevreden over mijn verbruik met de caravan erachter hoor.
Ook mijn S40 2.4 is door Rica getuned naar 170pk, verbruik bij ~100km per uur is 1 op 9,3 gemiddeld.
Mijn vorige auto's haalden dat echt niet hoor. (5x Mitsubischi Galanten 2 liter)
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ja, er bestaan economy meters voor op de OBD2-poort, zoals deze: http://www.ebay.nl/itm/AUTOMETER-ECOMET ... 0431476762
Maar eigenlijk heb je die niet nodig.
Economisch rijden doe je door de airco uit te zetten, de banden op te pompen tot bijvoorbeeld 2,6 bar, rustig op te trekken en zo laag mogelijk (1200-2000) in je toeren te blijven.
Bedenk ook dat 90 km/u heel veel zuiniger (ca. 25-30%) is dan 130 km/u.
Maar eigenlijk heb je die niet nodig.
Economisch rijden doe je door de airco uit te zetten, de banden op te pompen tot bijvoorbeeld 2,6 bar, rustig op te trekken en zo laag mogelijk (1200-2000) in je toeren te blijven.
Bedenk ook dat 90 km/u heel veel zuiniger (ca. 25-30%) is dan 130 km/u.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@chris 56:
En kijken moet je toch, of naar je verbruik, of naar dat economy metertje, dus waar zit nu de moeilijkheid?
Die BC zit er al op, gratis, en waar wil je dat lelijke analoge wijzertje nu hebben?
Nee, voor mij is die BC ideaal voro dit soort toepassingen. Ik heb hem standaard altijd op het verbruik staan.
nou, het is prima een indicatie, hoor. Mij helpt het zeker als ik het verbruik zie oplopen, icm het teruglopen van de snelheid, weet ik dat de motor het moeilijker krijgt, en een versnelling terug handig zou zijn.Ja, de boordcomputer op verbruik zetten weet ik natuurlijk, maar dat is niet handig.
Je kijkt niet permanent op dat dashboard, je moet kijken, een indicatie is het zeker niet.
En kijken moet je toch, of naar je verbruik, of naar dat economy metertje, dus waar zit nu de moeilijkheid?
Die BC zit er al op, gratis, en waar wil je dat lelijke analoge wijzertje nu hebben?
Nee, voor mij is die BC ideaal voro dit soort toepassingen. Ik heb hem standaard altijd op het verbruik staan.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
Een wijzer of digitaal is nu het item geworden.
Daar kan ik heel eenvoudig antwoord op geven, een wijzer is een indicatie, digitaal moet afgelezen en begrepen worden i.c.m. de eerdere aflezing.
Denk maar aan de eerste digitale horloges, ze zijn er bijna niet meer, je moest denken hoe laat het nu toch was.
met wijzers heb je dit niet.
Ik zit in de vliegtuig industrie voor mijn werk.
Daar is zo'n jaar of 15-20 geleden deze conclusie al geweest.
Een piloot heeft aan een oogopslag voldoende om vele meters te bekijken en te zien of ze allemaal goed staan.
Dat ziet hij nooit aan digitale getallen die voor dezelfde waarden staan.
Tegenwoordig is dus ook de exacte digitale aanwijzing ALTIJD gecombineerd met een wijzer. ( mag wel een elektronische wijzer zijn, maar moet een wijzer zijn)
Ik heb hetzelfde in mijn auto als wens.
Met de caravan erachter zou ik het heel prettig vinden om de economymeter in een ooghoek te hebben.
Dan zie je DIRECT een verandering als ik op een helling zit ofzo.
Kan je dus adequaat reageren met terugschakelen.
Daar moet je dus eerst over denken als je de BC gebruikt, je moet de getallen vergelijken met wat de vorige uitlezing was.
De BC staat zeker bij mij op huidig verbruik, en ik heb hem ook andersom in laten stellen.
Ik zie dat ik b.v. 1 op 12 rij, niet 8,25 liter voor 100 km.
Dat is dus de "ouderwetse" aanduiding, maar wel veel logischer voor mij.
BC gebruik ik dus zeker wel, maar ik zou voor het rijden met caravan net wat meer willen hebben, een wijzer dus.
Dus... als jullie nou weten waar ik vacuum kan vinden na de gasklep,,,, dat antwoord zoek ik dus.
Toevallig net in een Toyota gereden, geeft de snelheid alleen digitaal aan, wat is dat wennen, ik ben niet gewend geraakt.
Greetz
Chris
Daar kan ik heel eenvoudig antwoord op geven, een wijzer is een indicatie, digitaal moet afgelezen en begrepen worden i.c.m. de eerdere aflezing.
Denk maar aan de eerste digitale horloges, ze zijn er bijna niet meer, je moest denken hoe laat het nu toch was.

Ik zit in de vliegtuig industrie voor mijn werk.
Daar is zo'n jaar of 15-20 geleden deze conclusie al geweest.
Een piloot heeft aan een oogopslag voldoende om vele meters te bekijken en te zien of ze allemaal goed staan.
Dat ziet hij nooit aan digitale getallen die voor dezelfde waarden staan.
Tegenwoordig is dus ook de exacte digitale aanwijzing ALTIJD gecombineerd met een wijzer. ( mag wel een elektronische wijzer zijn, maar moet een wijzer zijn)
Ik heb hetzelfde in mijn auto als wens.
Met de caravan erachter zou ik het heel prettig vinden om de economymeter in een ooghoek te hebben.
Dan zie je DIRECT een verandering als ik op een helling zit ofzo.
Kan je dus adequaat reageren met terugschakelen.
Daar moet je dus eerst over denken als je de BC gebruikt, je moet de getallen vergelijken met wat de vorige uitlezing was.
De BC staat zeker bij mij op huidig verbruik, en ik heb hem ook andersom in laten stellen.
Ik zie dat ik b.v. 1 op 12 rij, niet 8,25 liter voor 100 km.
Dat is dus de "ouderwetse" aanduiding, maar wel veel logischer voor mij.
BC gebruik ik dus zeker wel, maar ik zou voor het rijden met caravan net wat meer willen hebben, een wijzer dus.
Dus... als jullie nou weten waar ik vacuum kan vinden na de gasklep,,,, dat antwoord zoek ik dus.
Toevallig net in een Toyota gereden, geeft de snelheid alleen digitaal aan, wat is dat wennen, ik ben niet gewend geraakt.
Greetz
Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)