Achterremklauw een komplete revisie (Aangepast)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
simonts
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2009 - 23:18

Misschien dat je wat met de tips kan, ik kon er weinig over vinden op het internet vandaar mijn verslag.

Na bijna 2400000 Km waren mijn achterrem klauwen wel aan een revisie toe (voor trouwens ook), ze zagen er niet meer uit. Heb gekozen voor revisie omdat origineel Volvo idioot duur is (dik over de 500 euro), en alternatieven ook minstens 130 euro per remklauw kosten, origineel ATE nog weer een stuk duurder. Ik kwam uit op ongeveer 280 euro...
Er wordt gemeld dat ze te koop zijn voor 105 euro, voor die prijs ben ik ze nog nooit tegen gekomen.

Mijn privé tijd kost me niets en ik houdt wel van een uitdaging.

[bcolor=#FF0000]Even een waarschuwing vooraf, twijfel je of heb je het gevoel dat kan je het niet aan kan, begin er DAN NIET AAN!
Je praat over een onderdeel waar je wel volledig van op aan moet kunnen, er is geen ruimte voor fouten.
Uiteraard ben ik niet aansprakelijk voor eventuele fouten of vergissingen in de instructies, je doet het op EIGEN RISICO[/bcolor].
Ik heb uiteraard geprobeerd zo duidelijk en precies mogelijk te zijn, bij mij werken de remmen nog steeds perfect na de revisie (al meer dan 5000 KM)


VOORBEREIDING
Om deze klus uit te kunnen voeren heb je wel een Remzuiger trekkerset nodig.
Voorbeeld: Gereedschap
Je hebt ook een borgveertang nodig, voorbeeld: Borgveertang
Een pendrijver is ook nodig: pendrijverset
Ook heb je een revisie set nodig: Rem revisie set
Isolatie tape, voorbeeld: Isolatietape
Afvoerbuis 32mm pvc, voorbeeld: PVC Pijp
Wat ook handig is, is Hammerite metaal ontvetter, wel agressief spul! zie: Hammerite metaalontvetter
Ook handig; remmenreiniger, Brezan verkoopt ze per doos voor rond de 2 euro per stuk.
Ik gebruik dat spul bijna voor alles als ik iets moet schoonmaken of ontvetten.



DEMONTAGE
Uiteraard moet je eerst de remklauw verwijderen, controleer ook meteen even de staat van je remslang vervangen kost weinig en als je toch bezig bent. Niet op bezuinigen!

Remcilinder verwijderen
Waar je op moet letten bij het demonteren van de remklauw is dat je de remcilinder er moet uitdraaien, zat bij mij gelukkig niet vast. kwestie van handrem beugel paar keer gebruiken en zuiger kwam er bijna vanzelf uit.
Laatste gedeelte moet je wat draaien en trekken. Remcilinder controleren op beschadigingen en goedschoonmaken met remmenreiniger. Rubber nr.1 verwijderen. en rubberhoes nr.11 verwijderen.

remcilinder en interne handrem mechanisme verwijderen
Nu komt het lastige gedeelte het verwijderen van nr.7 de veerhouder (Spring cage). je moet daarvoor eerst nr.8 de borgveer weghalen (zie tang).
Nu komt het lastige gedeelte het loshalen van de veerhouder (nr.7), als je goed op de tekening kijkt zie je dat het een soort metalen hulsje is, met een soort voetjes met weerhaken naar buiten toe gericht. Deze haakjes zitten in een rond gat in de bodem van de cilinder gehaakt. Als je de zuiger er uit hebt gehaald zie je van zelf hoe het zit. De veerhouder houdt het hele interne handrem mechanisme op zijn plaats.

Het lastige is, dat door de veer, er spanning staat op de veerhouder. Je moet een aantal voetjes van de veerhouder naar binnen duwen om hem los te laten schieten uit het gat.
Ik gebuikte daar een aantal kleine schroevendraaiertjes voor. Pas op dat je de binnenkant van de remcilinder niet beschadigd. Als je je gezonde verstand gebuikt kom je er wel uit. Het is mij tenslotte ook gelukt! Als alles los is goed schoonmaken met remmenreiniger en het de rubber O-ring seal nr.3 verwijderen. Maak eventueel foto's is altijd handig als je de boel weer in elkaar moet zetten.

parking break leaver nr.21 verwijderen.
Je zult eerst de veer moeten verwijderen, ik gebuikte een waterpomptang en een bankschroef (gebruik een doek om de remklauw te beschermen in de bankschroef) en veel kracht, ging makkelijker dan ik had gedacht. (in het YouTube filmpje staan ook nog handige tips). Let op dat de veer niet los schiet kan hard aankomen!

Het handrembeugeltje (parking break leaver nr.21) wordt op zijn plaats gehouden door een pennetje (Limiting bolt nr.18). Dat je het pinnetje kan er met een Pendrijver gewoon kunt uittikken, het zit niet geschroefd. Je kunt dan eenvoudig nr.21 het handrem beugeltje verwijderen. Goed schoonmaken en eventueel ontroesten.

Remklauw schoonmaken/lakken
Na het verwijderen moet je ze schoonmaken, ik heb mijn remklauw schoongemaakt met Hammerite metaalontvetter, werkt perfect wel agressief dus draag geschikte handschoenen! Daarna goed schoongemaakt met een staalborstel op mijn boormachine, het fijnere werk deed ik met mijn Dremel.
Daarna weer goed schoonmaken met hammerite en afspoelen met water, ik heb ze daarna nog goed schoongemaakt met een spuitbus remmenreiniger.

Remcilinder schoonmaken
Let op dat je niet de binnenkant van de remcilinder schuurt of borstelt, zitten er wat beschadigingen in de cilinder kan je heel voorzichtig met wat fijn (1500 of fijner) waterproof schuurpapier de binnenkant wat schoonmaken. Maar liever te weinig dan te veel schuren. Als er echt diepe krassen in zit moet je overwegen de remklauw alsnog te vervangen. Wees hier voorzichtig mee! Ik gebruikte zelf wat fijne autolak cleaner om de binnenkant van de cilinder schoon te maken, en dus geen schuurpapier.
Hier staat wel een aardig filmpje, de remklauw is niet helemaal het zelfde maar hij geeft wel handige tips:
Remklauw revisie

Ik heb mijn remklauwen daarna in zwarte lak gezet, hoeft niet maar staat wel netjes en de klauwen blijven lekker schoon. zie Remklauw verf Goed de cilinder en gaten afplakken, verf op de binnenkant van je remcilinder is niet handig.



MONTAGE
Het is verstandig om met een goed opgeruimde en schone werkplek te beginnen, schoon en precies werken is belangrijk voor een veilig resultaat. Ik heb alles op de keukentafel gemonteerd.

Waar je verder op moet letten is dat je de interne remdelen en rubbers (niet het handremmechanisme) goed insmeert met rem olie. Liever te veel dan te weinig remolie! (gebruik handschoenen)

parking break leaver nr.21 plaatsen
Vervang rubbers 3 en 4 van het revisie set, check even goed hoe het zat. Ik gebruikte voor de smering in het handremmechanisme het bij geleverde siliconenvet. Schuif parking break leaver nr.21 in remklauw en tik het pennetje (Limiting bolt nr.18) weer vast.

remcilinder en interne handrem mechanisme monteren
Nu komt het lastige gedeelte het plaatsen nr.7 de veerhouder (Spring cage). Ik heb hier een DHZ montage hulpje gemaakt. Ik heb een stuk Afvoerbuis 32mm pvc (lengte van 6 cm)op maat gezaagd, let op dat je niet het uiteinde van het PVC pijpje gebruikt, de rand moet zo dik mogelijk zin. Dan moet je aan een van uiteinden van het PVC pijpje omwikkelen met isolatietape, de clou is dat het moet passen in de remcilinder. Dus net zo lang tapen tot het goed past in de remcilinder (gebruik remolie) en niet kantelt of te veel beweegt.
Afbeelding

Nu komt het lastige gedeelte het weer terug duwen van de veerhouder (nr.7), als je goed op de tekening kijkt zie je dat het een soort metalen hulsje is, met een soort voetjes met weerhaken naar buiten toe gericht. Deze haakjes zitten in een rond gat in de bodem van de cilinder gehaakt.
Afbeelding

De clou is dat de veerhouder (nr.7) precies past in de PVC pijp en daarbij de weerhaakjes perfect indrukt. Nu kan de veerhouder (nr.7) met een pijp naar benden worden geduwd (je moet over de Pushrod nr.4 heen), zodat de weerhaakjes waar achter het randje vallen zie tekening.

Afbeelding

Vergeet niet om alle ringetjes en palletje goed weer terug te plaatsen (zie Schema ) vergeet ook om het rubber op de Pushrod nr,4 te vervangen. (met remolie insmeren)
Plaats de borgveer snapring nr.8 terug en controleer of alles weer goed zit, maak eventueel goed schoon met remmenreiniger.

Remcilinder terugplaatsen
Pak de remzuiger (Piston and adjuster nr.13) check of alles nog goed schoon is, plaats het nieuwe rubber, 2 = Piston Seal nr.1 (remolie gebruiken bij montage). Doe dit met beleid en voorzichtig, liefst met je vingers.
Pak de stofhoes, 1 = Piston Dust Boot nr.11, smeer goed in met remolie en schuif op remzuiger.
Nu moet je de remzuiger terug plaatsen in de remklauw, dit vergt wat geduw en gepriegel maar op een gegeven moment merk je dat de zuiger de schroefdraad (van de pushrod nr.4) pakt. Je moet nu Remzuiger trekkerset/duwset gebruiken om de remzuiger in de remklauw te duwen. Dit is werkt niet anders dan bij het vervangen van de remblokken. Doe dit wel voorzichtig als je het gevoel hebt dat het te zwaar gaat check of alles nog goed zit. Je moet oppassen het piston rubber nr.1 net te beschadigen of de cilinderwand/zuiger.
als de remzuiger goed in de remklauw zit moet de de stofhoes in het randje drukken, gebruik geen scherp gereedschap anders loop je kans de hoes te beschadigen.

de laatste loodjes
Controleer nu of het handrem mechanisme werkt en de zuiger naar buiten komt.

Nu is het een kwestie van het terug plaatsen van de remklauw. [bcolor=#FF0000]Vergeet niet om het remsystem te ontluchten[/bcolor]!

Als alles goed is gegaan heb je weer een perfect werkende remklauw die weer jaren mee kan!
Succes met de klus.

SCHEMA'S
Schema remklauw
Afbeelding
tekening klopt niet helemaal nr.14 is een torxinbus en geen boud.
Het rem mechanisme klopt wel.

Onderdelen rivisieset:
Afbeelding
1 = Piston Dust Boot nr.11
2 = Piston Seal nr.1 (remolie gebruiken bij montage)
3 en 4 = Parking brake lever seal (zijn 2 rubbers wijst zich vanzelf wel)
5 = O-ring seal nr.3 (remolie gebruiken bij montage)
6 = siliconen vet, heb ik gebruikt om handrem mechanisme te smeren.
Laatst gewijzigd door simonts op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Voorzijde Ate 105 euro per stuk
Achter ATE 103 euro per stuk..


Maar repareren kan natuurlijk ook als ze verder niet beschadigt zijn inwendig..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
simonts
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2009 - 23:18

Wilde ze ook uitklaar halen om te lakken... waar koop je ze voor die prijs?

Scheelt nog steeds meer dan 150 euro... ik had alles in huis behalve revisie set.
Heb ook de voor remklauwen gedaan en remslangen vervangen...
Laatst gewijzigd door simonts op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bij de vakhandel..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
simonts
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2009 - 23:18

Ben ik niet tegengekomen en ik ken best een hoop adressen waar ik ook nog korting krijg.
Graag adres, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door simonts op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28923
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Voor de prijzen die MarioC70 noemt is het minder interessant om een revisie te doen en beter de remklauwen te vervangen door nieuwe exemplaren.
Wel goede how to overigens.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
simonts
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2009 - 23:18

lint schreef: Voor de prijzen die MarioC70 noemt is het minder interessant om een revisie te doen en beter de remklauwen te vervangen door nieuwe exemplaren.
Wel goede how to overigens.
Maar die prijzen kan ik echt niet vinden, en geloof me ik heb gezocht.

Ik hen hem gevraagd waar? maar geen antwoord. een goedkope is rond de 130 euro.
Ik koop all over the world, sleutel al jaren heb mijn vaste contacten maar die prijzen ik ken NIET.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28923
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

simonts schreef:
lint schreef: Voor de prijzen die MarioC70 noemt is het minder interessant om een revisie te doen en beter de remklauwen te vervangen door nieuwe exemplaren.
Wel goede how to overigens.
Maar die prijzen kan ik echt niet vinden, en geloof me ik heb gezocht.

Ik hen hem gevraagd waar? maar geen antwoord. een goedkope is rond de 130 euro.
Ik koop all over the world, sleutel al jaren heb mijn vaste contacten maar die prijzen ik ken NIET.
Ik geloof best dat je overal hebt gezocht, maar MarioC70 zal het toch ook niet zomaar roepen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

lint schreef:
simonts schreef:
lint schreef: Voor de prijzen die MarioC70 noemt is het minder interessant om een revisie te doen en beter de remklauwen te vervangen door nieuwe exemplaren.
Wel goede how to overigens.
Maar die prijzen kan ik echt niet vinden, en geloof me ik heb gezocht.

Ik hen hem gevraagd waar? maar geen antwoord. een goedkope is rond de 130 euro.
Ik koop all over the world, sleutel al jaren heb mijn vaste contacten maar die prijzen ik ken NIET.
Ik geloof best dat je overal hebt gezocht, maar MarioC70 zal het toch ook niet zomaar roepen.
Inderdaad.
Kijk op de site van Bogijn. (heb ik geen belangen hoor, ik koop er alleen altijd)
Voor per stuk van TRW 75,58 van NK 79,62
achter per stuk ABS 101,60 NK 136,49 deze allemaal voor de AT
Deze week gaat hier nog 10% korting vanaf, prijs is incl. BTW en verzendkosten.
U mag zelf rekenen.
simonts
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2009 - 23:18

Heb de prijzen gecheckt:
Achter:

ATE € 175
ABS € 101
NK. € 135

Als je alleen een revisie doet en niet lakt ben je voor 40 euro klaar...
160 euro verdient, koop je de duurdere meer dan 200 euro.
Laatst gewijzigd door simonts op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”