Na bijna 2400000 Km waren mijn achterrem klauwen wel aan een revisie toe (voor trouwens ook), ze zagen er niet meer uit. Heb gekozen voor revisie omdat origineel Volvo idioot duur is (dik over de 500 euro), en alternatieven ook minstens 130 euro per remklauw kosten, origineel ATE nog weer een stuk duurder. Ik kwam uit op ongeveer 280 euro...
Er wordt gemeld dat ze te koop zijn voor 105 euro, voor die prijs ben ik ze nog nooit tegen gekomen.
Mijn privé tijd kost me niets en ik houdt wel van een uitdaging.
[bcolor=#FF0000]Even een waarschuwing vooraf, twijfel je of heb je het gevoel dat kan je het niet aan kan, begin er DAN NIET AAN!
Je praat over een onderdeel waar je wel volledig van op aan moet kunnen, er is geen ruimte voor fouten.
Uiteraard ben ik niet aansprakelijk voor eventuele fouten of vergissingen in de instructies, je doet het op EIGEN RISICO[/bcolor].
Ik heb uiteraard geprobeerd zo duidelijk en precies mogelijk te zijn, bij mij werken de remmen nog steeds perfect na de revisie (al meer dan 5000 KM)
VOORBEREIDING
Om deze klus uit te kunnen voeren heb je wel een Remzuiger trekkerset nodig.
Voorbeeld: Gereedschap
Je hebt ook een borgveertang nodig, voorbeeld: Borgveertang
Een pendrijver is ook nodig: pendrijverset
Ook heb je een revisie set nodig: Rem revisie set
Isolatie tape, voorbeeld: Isolatietape
Afvoerbuis 32mm pvc, voorbeeld: PVC Pijp
Wat ook handig is, is Hammerite metaal ontvetter, wel agressief spul! zie: Hammerite metaalontvetter
Ook handig; remmenreiniger, Brezan verkoopt ze per doos voor rond de 2 euro per stuk.
Ik gebruik dat spul bijna voor alles als ik iets moet schoonmaken of ontvetten.
DEMONTAGE
Uiteraard moet je eerst de remklauw verwijderen, controleer ook meteen even de staat van je remslang vervangen kost weinig en als je toch bezig bent. Niet op bezuinigen!
Remcilinder verwijderen
Waar je op moet letten bij het demonteren van de remklauw is dat je de remcilinder er moet uitdraaien, zat bij mij gelukkig niet vast. kwestie van handrem beugel paar keer gebruiken en zuiger kwam er bijna vanzelf uit.
Laatste gedeelte moet je wat draaien en trekken. Remcilinder controleren op beschadigingen en goedschoonmaken met remmenreiniger. Rubber nr.1 verwijderen. en rubberhoes nr.11 verwijderen.
remcilinder en interne handrem mechanisme verwijderen
Nu komt het lastige gedeelte het verwijderen van nr.7 de veerhouder (Spring cage). je moet daarvoor eerst nr.8 de borgveer weghalen (zie tang).
Nu komt het lastige gedeelte het loshalen van de veerhouder (nr.7), als je goed op de tekening kijkt zie je dat het een soort metalen hulsje is, met een soort voetjes met weerhaken naar buiten toe gericht. Deze haakjes zitten in een rond gat in de bodem van de cilinder gehaakt. Als je de zuiger er uit hebt gehaald zie je van zelf hoe het zit. De veerhouder houdt het hele interne handrem mechanisme op zijn plaats.
Het lastige is, dat door de veer, er spanning staat op de veerhouder. Je moet een aantal voetjes van de veerhouder naar binnen duwen om hem los te laten schieten uit het gat.
Ik gebuikte daar een aantal kleine schroevendraaiertjes voor. Pas op dat je de binnenkant van de remcilinder niet beschadigd. Als je je gezonde verstand gebuikt kom je er wel uit. Het is mij tenslotte ook gelukt! Als alles los is goed schoonmaken met remmenreiniger en het de rubber O-ring seal nr.3 verwijderen. Maak eventueel foto's is altijd handig als je de boel weer in elkaar moet zetten.
parking break leaver nr.21 verwijderen.
Je zult eerst de veer moeten verwijderen, ik gebuikte een waterpomptang en een bankschroef (gebruik een doek om de remklauw te beschermen in de bankschroef) en veel kracht, ging makkelijker dan ik had gedacht. (in het YouTube filmpje staan ook nog handige tips). Let op dat de veer niet los schiet kan hard aankomen!
Het handrembeugeltje (parking break leaver nr.21) wordt op zijn plaats gehouden door een pennetje (Limiting bolt nr.18). Dat je het pinnetje kan er met een Pendrijver gewoon kunt uittikken, het zit niet geschroefd. Je kunt dan eenvoudig nr.21 het handrem beugeltje verwijderen. Goed schoonmaken en eventueel ontroesten.
Remklauw schoonmaken/lakken
Na het verwijderen moet je ze schoonmaken, ik heb mijn remklauw schoongemaakt met Hammerite metaalontvetter, werkt perfect wel agressief dus draag geschikte handschoenen! Daarna goed schoongemaakt met een staalborstel op mijn boormachine, het fijnere werk deed ik met mijn Dremel.
Daarna weer goed schoonmaken met hammerite en afspoelen met water, ik heb ze daarna nog goed schoongemaakt met een spuitbus remmenreiniger.
Remcilinder schoonmaken
Let op dat je niet de binnenkant van de remcilinder schuurt of borstelt, zitten er wat beschadigingen in de cilinder kan je heel voorzichtig met wat fijn (1500 of fijner) waterproof schuurpapier de binnenkant wat schoonmaken. Maar liever te weinig dan te veel schuren. Als er echt diepe krassen in zit moet je overwegen de remklauw alsnog te vervangen. Wees hier voorzichtig mee! Ik gebruikte zelf wat fijne autolak cleaner om de binnenkant van de cilinder schoon te maken, en dus geen schuurpapier.
Hier staat wel een aardig filmpje, de remklauw is niet helemaal het zelfde maar hij geeft wel handige tips:
Remklauw revisie
Ik heb mijn remklauwen daarna in zwarte lak gezet, hoeft niet maar staat wel netjes en de klauwen blijven lekker schoon. zie Remklauw verf Goed de cilinder en gaten afplakken, verf op de binnenkant van je remcilinder is niet handig.
MONTAGE
Het is verstandig om met een goed opgeruimde en schone werkplek te beginnen, schoon en precies werken is belangrijk voor een veilig resultaat. Ik heb alles op de keukentafel gemonteerd.
Waar je verder op moet letten is dat je de interne remdelen en rubbers (niet het handremmechanisme) goed insmeert met rem olie. Liever te veel dan te weinig remolie! (gebruik handschoenen)
parking break leaver nr.21 plaatsen
Vervang rubbers 3 en 4 van het revisie set, check even goed hoe het zat. Ik gebruikte voor de smering in het handremmechanisme het bij geleverde siliconenvet. Schuif parking break leaver nr.21 in remklauw en tik het pennetje (Limiting bolt nr.18) weer vast.
remcilinder en interne handrem mechanisme monteren
Nu komt het lastige gedeelte het plaatsen nr.7 de veerhouder (Spring cage). Ik heb hier een DHZ montage hulpje gemaakt. Ik heb een stuk Afvoerbuis 32mm pvc (lengte van 6 cm)op maat gezaagd, let op dat je niet het uiteinde van het PVC pijpje gebruikt, de rand moet zo dik mogelijk zin. Dan moet je aan een van uiteinden van het PVC pijpje omwikkelen met isolatietape, de clou is dat het moet passen in de remcilinder. Dus net zo lang tapen tot het goed past in de remcilinder (gebruik remolie) en niet kantelt of te veel beweegt.

Nu komt het lastige gedeelte het weer terug duwen van de veerhouder (nr.7), als je goed op de tekening kijkt zie je dat het een soort metalen hulsje is, met een soort voetjes met weerhaken naar buiten toe gericht. Deze haakjes zitten in een rond gat in de bodem van de cilinder gehaakt.

De clou is dat de veerhouder (nr.7) precies past in de PVC pijp en daarbij de weerhaakjes perfect indrukt. Nu kan de veerhouder (nr.7) met een pijp naar benden worden geduwd (je moet over de Pushrod nr.4 heen), zodat de weerhaakjes waar achter het randje vallen zie tekening.

Vergeet niet om alle ringetjes en palletje goed weer terug te plaatsen (zie Schema ) vergeet ook om het rubber op de Pushrod nr,4 te vervangen. (met remolie insmeren)
Plaats de borgveer snapring nr.8 terug en controleer of alles weer goed zit, maak eventueel goed schoon met remmenreiniger.
Remcilinder terugplaatsen
Pak de remzuiger (Piston and adjuster nr.13) check of alles nog goed schoon is, plaats het nieuwe rubber, 2 = Piston Seal nr.1 (remolie gebruiken bij montage). Doe dit met beleid en voorzichtig, liefst met je vingers.
Pak de stofhoes, 1 = Piston Dust Boot nr.11, smeer goed in met remolie en schuif op remzuiger.
Nu moet je de remzuiger terug plaatsen in de remklauw, dit vergt wat geduw en gepriegel maar op een gegeven moment merk je dat de zuiger de schroefdraad (van de pushrod nr.4) pakt. Je moet nu Remzuiger trekkerset/duwset gebruiken om de remzuiger in de remklauw te duwen. Dit is werkt niet anders dan bij het vervangen van de remblokken. Doe dit wel voorzichtig als je het gevoel hebt dat het te zwaar gaat check of alles nog goed zit. Je moet oppassen het piston rubber nr.1 net te beschadigen of de cilinderwand/zuiger.
als de remzuiger goed in de remklauw zit moet de de stofhoes in het randje drukken, gebruik geen scherp gereedschap anders loop je kans de hoes te beschadigen.
de laatste loodjes
Controleer nu of het handrem mechanisme werkt en de zuiger naar buiten komt.
Nu is het een kwestie van het terug plaatsen van de remklauw. [bcolor=#FF0000]Vergeet niet om het remsystem te ontluchten[/bcolor]!
Als alles goed is gegaan heb je weer een perfect werkende remklauw die weer jaren mee kan!
Succes met de klus.
SCHEMA'S
Schema remklauw

tekening klopt niet helemaal nr.14 is een torxinbus en geen boud.
Het rem mechanisme klopt wel.
Onderdelen rivisieset:

1 = Piston Dust Boot nr.11
2 = Piston Seal nr.1 (remolie gebruiken bij montage)
3 en 4 = Parking brake lever seal (zijn 2 rubbers wijst zich vanzelf wel)
5 = O-ring seal nr.3 (remolie gebruiken bij montage)
6 = siliconen vet, heb ik gebruikt om handrem mechanisme te smeren.