Vervangen lambda sensor

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Raymond70
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.01.2013 - 16:40

Beste allemaal,

Ik zal me eerst even netjes voorstellen:
Raymond, 43 jaar en sinds november 2013 in het bezit van een zilvergrijze V70 Classic 2.4 140 pk van 11/1999, in de Europa uitvoering. Een zeer complete reiswagen. Stil, comfortabel, solide, maar...voorzien van een storing.

Na uitlezen blijkt het de voorste lambda sensor te zijn die de geest heeft gegeven. Op zich merk ik er tijdens het rijden niets van, maar het lijkt me beter de sensor te laten vervangen. Via de Volvo dealer is dit een nogal prijzig verhaal. Ik ben daarom wat gaan rondneuzen. De rest van het spul is van Denso en ik begrijp dat het dan het beste is, ook een sensor van Denso te kopen. In Nederland kan ik die niet vinden, maar via dit forum ben ik op het spoor gezet van www.sparkplugs.co.uk. Daar heb ik dan ook een vraag over. Bij mijn model auto vind ik het motornummer niet (B5244S2), maar wél het motornummer B5254S. De daarbij vermelde sensor is de DOX 1419. Daarbij staat ook een OE part number 9497252 dat ik op dit forum ben tegengekomen. Dus dat lijkt me wel de juiste sensor.
Als ik verder zoek bij model 2000-2004 (waar dezelfde motor inzit) vind ik het motornummer wél, maar geen onderdeel..........?

Om een lang verhaal kort te maken; weet iemand mij te vertellen hoe dit zit?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29575
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Ik kan je helaas niet verder helpen met je vraag en hoop dat anderen dat wel kunnen zodat je kan genieten van je auto zonder de storing.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Wil je het absoluut weten draai hem los en kijk op de sensor.
Laat hem even weken met een beteje kruip olie.
Je zal niet de eerste zijn die door de jaren warm en koud worden het complete schroefdraad er af trekt.
(Deed de garage ook bij mijne)

Naar mijn weten zijn ze in 1999 van het 2.5 blok naar de "nieuwë" 2.4 blokken overgegaan met 140 en 170 pk.
Die blokken zitten ook in de V70 N of serie 2.

Heb even zitten zoeken en kwam via google op de onderstaande link.
Kan je sparkplugs niet mailen?

http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-VOLVO ... 1152237930
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een imitatiesensor gaat niet werken in de meeste gevallen.
Er zijn twee type motoren in dat bouwjaar,met en zonder hydraulische klepstoters..
Is te zien aan het bovenste zwarte afdek deksel,met boutjes is met hydraulische en met twee klemmetjes aan de distributiekant met vaste stoters.
Dan heb je het nieuwe type motor.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Raymond70
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.01.2013 - 16:40

Ik heb intussen Rob Hemsley van Sparkplugs Uk gemaild en antwoord terugontvangen. Hij geeft aan dat er verschillen zitten in de modeljaren, omdat alleen de Engelse modeljaren worden vermeld. Mijn motor is de 2.4 140 pk die inderdaad in het laatste modeljaar van de Classic werd geleverd en ook de eerste jaren in de V70 N is geleverd. Het motornummer daarbij is de B5244S2. Van Denso zijn er bij hun voor dit motornummer twee varianten te krijgen; de DOX 1419 een 'regulating probe' en de DOX 1420 een 'diagnostic probe'. Volgens mij is de voorste sensor de regulerende, zou dan de DOX 1420 de achterste zijn? Mij lijkt het dat de DOX 1419 de juiste is. Heb daar op dit forum ergens wat van teruggezien. Iemand nog suggesties?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je even Auto Rima belt heb je voor drie tientjes een goeie en die sturen ze nog voor je op ook..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Ook B5244S2 met Denso. Een niet-Denso-sensor gaat niet werken.
De melding is er ondanks dat je niet merkt: verwarmingsspiraal is defect, motor blijft netjes lopen omdat regelgedeelte wel goed is, komt alleen wat later op temperatuur. Voorste sensor is inderdaad de DOX-1419, de achterste de DOX-1420. De 1419 kostte mij €166,-. Probleem opgelost.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Van de week zelf de voorste Lambda vervangen voor een nieuwe Denso Dox1419 (part nr 9202309) uit de UK.

Ik heb hem op ebay in de UK besteld en had hem incl. verzenden voor €78 thuis. Vervangen was even priegelen, maar kruipolie en een goede steeksleutel waren voldoende. 15 minuten werk.
Het irritante lampje weer uit en andermaal een fijn lopende motor met dito verbruik. :D


Voor adres van ebay verkoper even PB.

gr. Fred
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”