cruise control berg af houdt zijn snelheid niet
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Echt bijremmen (als in de rem gebruiken) op de cruise control heb ik ook nog nooit gezien, afremmen op de motor natuurlijk wel. Maar ja, als het stijl omlaag gaat, hou je er alleen op de motor niks aan. Je zult sowieso moeten schakelen (mogelijk dat dat met een automaat i.c.m. cruise control wel voor sterker afremmen zorgt).
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Mijn vorige had dat iets, de huidige niet. Alleen met dik 1600 kilo sleurhut aan de haak trouwens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
De XC60 kan met 'hill descent control' zijn uitgerust. Dan houdt de auto z'n snelheid tijdens bergaf.
Overblijfsel uit de Ford periode, de LandRovers kunnen dat ook hebben.
Filmpje:
Overblijfsel uit de Ford periode, de LandRovers kunnen dat ook hebben.
Filmpje:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Fulaks
- 6th Gear member
Vandaag ook meegemaakt in Duitsland, snelheidsbeperking 100kmh op CC in 6de, auto gaat naar 120kmh, dus bijremmen of terug naar 5de, dan gaat het wel. Hangt natuurlijk van de hellingsgraad af. Met automatische CC remt de auto natuurlijk wel zelf af.
Nu met de iPad op hotel in Rothenburg ob der Tauber, prachtig stadje aan het begin van de Romantische Strasse. Wel veel Japanners
Nu met de iPad op hotel in Rothenburg ob der Tauber, prachtig stadje aan het begin van de Romantische Strasse. Wel veel Japanners
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Onze bussen ook, kunnen afremmen op de retarder maar meer ook niet.laro4x4 schreef:Hoi, ik heb nog nooit gehoord van een zelfremmende auto bij cruise control , wat voor auto was dat? Mijn bedrijfsauto heeft het wel, maar dat is een Daf XF 105:-)
Auto's kunnen hooguit het gas los laten, mar ja als dat niet genoeg is gaat hij gewoon harder. Lijkt me vrij normaal toch?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
laro4x4 schreef:Hoi, ik heb nog nooit gehoord van een zelfremmende auto bij cruise control , wat voor auto was dat? Mijn bedrijfsauto heeft het wel, maar dat is een Daf XF 105:-)
Mijn BMW 7 (automaat) remt daadwerkelijk af incl. werkende remlichten indien het bergafwaarts op de cruise control te snel gaat.Herko_ter_Horst schreef:Echt bijremmen (als in de rem gebruiken) op de cruise control heb ik ook nog nooit gezien, afremmen op de motor natuurlijk wel. Maar ja, als het stijl omlaag gaat, hou je er alleen op de motor niks aan. Je zult sowieso moeten schakelen (mogelijk dat dat met een automaat i.c.m. cruise control wel voor sterker afremmen zorgt).
Het is natuurlijk duidelijk dat je bij hele lange hellingen niet op de cruise control moet blijven rijden om oververhitting van de remmen te voorkomen. In dat geval zet ik de automaat op handmatig en kies een lagere versnelling!
Overigens remt hij ook merkbaar af als ik, terwijl hij op de cruise control staat, na een inhaalmanoeuvre een behoorlijk aantal km/h's boven de ingestelde snelheid rijd.
Mijn (handgeschakelde) S80 doet dit alles niet. Remt niet af bergafwaarts en gaat heel langzaam terug naar de ingestelde snelheid na een pittige inhaalmanoeuvre.
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ja, dat vergat ik nog te vermelden. Mijn S80 heeft geen ACC maar de BMW wel. Het kan maar zo zijn dat inderdaad ACC, al of niet i.c.m. een automaat, er iets mee te maken heeft.dbosker schreef:Mijn V60 (ACC) .......
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Op al haar (huidige) modellen heeft BMW inderdaad zelfstandig bijremmende cruise control (ook de versies die niet automatisch afstand houden). Dus als je de cruise control een tikje naar beneden doet (bijv. 120>100), remt de auto daadwerkelijk bij (i.p.v. enkel gas los). Zelfde geldt voor heuvel af rijden.
Van de BMW-site:
Dynamic Cruise Control
Dynamic Cruise Control is een elektronische cruise control met extra remfunctie (Active Braking). Onderdeel daarvan is de Curve Speed Limiter die indien nodig in bochten de snelheid verlaagt voor een aangename dwarsversnelling. Aan het einde van de bocht wordt vervolgens automatisch geaccelereerd tot de oorspronkelijke snelheid. De bestuurder kan die in stappen van 1 of 10 km/h wijzigen. Bovendien zijn acceleratie en vertraging individueel in twee dynamische modi (Comfort Dynamic System) in te stellen door de stuurkolomhendel of stuurpaddle langer ingedrukt te houden.
Van de BMW-site:
Dynamic Cruise Control
Dynamic Cruise Control is een elektronische cruise control met extra remfunctie (Active Braking). Onderdeel daarvan is de Curve Speed Limiter die indien nodig in bochten de snelheid verlaagt voor een aangename dwarsversnelling. Aan het einde van de bocht wordt vervolgens automatisch geaccelereerd tot de oorspronkelijke snelheid. De bestuurder kan die in stappen van 1 of 10 km/h wijzigen. Bovendien zijn acceleratie en vertraging individueel in twee dynamische modi (Comfort Dynamic System) in te stellen door de stuurkolomhendel of stuurpaddle langer ingedrukt te houden.
mvg, Jaap
-
- 4th Gear member
Heb ik ook nog nooit gemerkt (in geen enkele auto). Inderdaad dat een adaptive cruiscontrol dat wel kan (die remt immers ook bij voor voorgangers). Nadeel van de D2 is dat die zo soepel loopt (weinig weerstand in de motor) dat zelfs bij de kleinste helling dat auto al niet meer op de motor remt en de snelheid langzaam oploopt. Heeft natuurlijk ook voordelige kanten: je kunt al een kilometer voor een stoplicht van het gas, je komt toch wel aan
lekker zuinig

V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Wil je meer met je SCT? kijk hier