Graag hoor ik van V70 of S60/V60 rijders die uit de D5 komen of de D6 merkbaar minder diesel verbruikt dan hun vorige Volvo.
Wellicht is het zelfs meer.
Ik begrijp dat het wel lastig in te schatten is als je tussen door veel elektrisch bijlaad.
Maar als je langere afstanden rijdt waarbij de hybride accu snel "leeg" is, geeft de auto een goed beeld over het gebruik. Bij ons is dat nog. 6l/100km
diesel verbruik D5 t.o.v. D6 PIH
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik had voor de PIH een V70 MY12 163 PK D3 (2,0 5 cil) met een handbak (is later omgedoompt tot D4). Met die auto reed ik steevast 1:13 nu met de PIH kom ik om lange ritten op ca 1:15, 1:16 wanneer je in de afweging meeneemt dat de PIH een pedaalemmer (euh automaat) is, die doorgaans meer vebruiken, dan is heel zeker PIH zuiniger
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Ik kom uit een niet voor deze discussie representatieve auto (Volvo 850 T-5R).
Mijn ervaring, ik heb nog geen laadpaal thuis:
- Op de klus opladen en naar huis rijden (80km), daarop rij ik de accu leeg en rij netjes een 3,2L/100 over die afstand.
- In de ochtend met lege accu naar de klus toe: zo'n 6,1L/100km over een afstand van 80km.
Hierbij rijd ik het meeste op adaptive cruise control.
Komende week eens testen zonder CC. Eens kijken of ik m'n voet in bedwang kan houden en beter kan scoren.
Mijn ervaring, ik heb nog geen laadpaal thuis:
- Op de klus opladen en naar huis rijden (80km), daarop rij ik de accu leeg en rij netjes een 3,2L/100 over die afstand.
- In de ochtend met lege accu naar de klus toe: zo'n 6,1L/100km over een afstand van 80km.
Hierbij rijd ik het meeste op adaptive cruise control.
Komende week eens testen zonder CC. Eens kijken of ik m'n voet in bedwang kan houden en beter kan scoren.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Volgens mij vraag TS naar het vebruik op alleen diesel... ik kom op een praktijkverbruik van ca 4,2 l/100 km hierbij compenseer ik niet voor de cost van de electra, als ik dat wel doe dan zit ik rond de 5,5 l / 100 km
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Twee s60 hiervoor gehad, een D5 met 185 PK en een D3 (5cyl 163 pk) beide waren zuiniger als ik alleen naar het diesel verbruik kijk.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
- Locatie: Heemskerk
Ik denk dat ik je hierover goed kan informeren.
Eerst had ik een 2012 Volvo V60 D5 automaat, nu een 2013 V60 D6.
Het gebruikt...is vrijwel hetzelfde (+/- 6,5l/100).
Iets aan extra informatie:
- Ik kan niet/nauwelijks opladen aan laadpalen tot nu toe.
- Rijstijl ongeveer hetzelfde gebleven.
- De PIH geeft meer comfort omdat hij stiller is en toch wel wat meer vermogen.
- De kleinere brandstoftank zorgt ervoor dat je bereik toch kleiner is helaas.
Eerst had ik een 2012 Volvo V60 D5 automaat, nu een 2013 V60 D6.
Het gebruikt...is vrijwel hetzelfde (+/- 6,5l/100).
Iets aan extra informatie:
- Ik kan niet/nauwelijks opladen aan laadpalen tot nu toe.
- Rijstijl ongeveer hetzelfde gebleven.
- De PIH geeft meer comfort omdat hij stiller is en toch wel wat meer vermogen.
- De kleinere brandstoftank zorgt ervoor dat je bereik toch kleiner is helaas.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
- Locatie: A6
Ik zat bij de d5 (225pk geartronic) gemiddeld op 1:12 (grotendeels snelweg). Bij de d6 zit ik bij alleen diesel op...... ook 1:12.
Ik vermoed dat de motor in de d6 iets zuiniger is, maar dat dit effect door het hogere gewicht weer teniet wordt gedaan.
Overigens is het verbruik zeer afhankelijk van het gebruik, ik zit over 20.000 km op een gemiddeld gebruik van 1:12 bij een gemiddelde snelheid van 99km/h. Als je rustig rijdt (niet harder dan 130), dan kun je met de d6 volgens mij makkelijk 1:16 halen.
Grappige bij de d6 is dat hij verschillende karakters heeft: je kunt er heerlijk rustig en comfortabel mee rijden, maar ook helemaal mee losgaan.....
Ik vermoed dat de motor in de d6 iets zuiniger is, maar dat dit effect door het hogere gewicht weer teniet wordt gedaan.
Overigens is het verbruik zeer afhankelijk van het gebruik, ik zit over 20.000 km op een gemiddeld gebruik van 1:12 bij een gemiddelde snelheid van 99km/h. Als je rustig rijdt (niet harder dan 130), dan kun je met de d6 volgens mij makkelijk 1:16 halen.
Grappige bij de d6 is dat hij verschillende karakters heeft: je kunt er heerlijk rustig en comfortabel mee rijden, maar ook helemaal mee losgaan.....
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
@Jan Hagel,
tijdens snel werk met veel afremmen en weer optrekken is de d6 duidelijk in het nadeel. Vooral dan speelt het gewicht enorm parten.
Daar is zeer veel energie voor nodig. Rij je veel in duitsland ? want hier kom ik nooit aan 99km/u (durf ik niet vanwege de boetes)
tijdens snel werk met veel afremmen en weer optrekken is de d6 duidelijk in het nadeel. Vooral dan speelt het gewicht enorm parten.
Daar is zeer veel energie voor nodig. Rij je veel in duitsland ? want hier kom ik nooit aan 99km/u (durf ik niet vanwege de boetes)
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
- Locatie: A6
@vaudi
Ik rij grotendeels snelweg (a6), en dan het stuk met weinig verkeer....
Het is soms net of er een klein stemmetje uit de auto komt die zegt: toe maar, het mag wel even.....
Ik rij grotendeels snelweg (a6), en dan het stuk met weinig verkeer....
Het is soms net of er een klein stemmetje uit de auto komt die zegt: toe maar, het mag wel even.....

V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
- Locatie: Heemskerk
Ik moet even terugkomen op mijn eerdere bericht.vaudi schreef: @pim
Dat idee had ik al, want ik ken iemand die met een gewone D5 automaat altijd al goede verbruikswaarden neer kon zetten.
Inmiddels zo'n 11.000 km met de D6 gereden en het verbruik is behoorlijk gedaald.
Ik zit nu op 5,7l/100. In vergelijking met de 6,5l/100 van de D5 toch wel een verbetering.
Nog steeds laad ik vrijwel niet op (wachtende op de aangekondigde laadpaal in de straat...)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Mijn D5 V70 met 185 paardjes doet dat met een gemiddelde van 1 : 15.......en opladen kan alleen maar door hem weer af te tanken met diesel 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Die techniek is prachtig om kennis van te nemen maar met een litertje of 1 tot 3 minder per kilometer minder t.o.v. de PIH-loze D5 en de (mogelijke hogere) kosten van onderhoud en (mogelijke lagere) restwaarde.....enfin, die discussie hebben we al meerdere keren gevoerd en gaan we niet meer doen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
een litertje of 1 tot 3 per km minder met een PIH is wel erg dapper dan zouden we de tank moeten vullen tijdens het rijdenV70/2.4D/2003 schreef: Die techniek is prachtig om kennis van te nemen maar met een litertje of 1 tot 3 minder per kilometer minder t.o.v. de PIH-loze D5 en de (mogelijke hogere) kosten van onderhoud en (mogelijke lagere) restwaarde.....enfin, die discussie hebben we al meerdere keren gevoerd en gaan we niet meer doen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Of ik snap jou niet of jij snapt mij niet. Leg eens uit?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant