diesel verbruik D5 t.o.v. D6 PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Graag hoor ik van V70 of S60/V60 rijders die uit de D5 komen of de D6 merkbaar minder diesel verbruikt dan hun vorige Volvo.
Wellicht is het zelfs meer.

Ik begrijp dat het wel lastig in te schatten is als je tussen door veel elektrisch bijlaad.

Maar als je langere afstanden rijdt waarbij de hybride accu snel "leeg" is, geeft de auto een goed beeld over het gebruik. Bij ons is dat nog. 6l/100km
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik had voor de PIH een V70 MY12 163 PK D3 (2,0 5 cil) met een handbak (is later omgedoompt tot D4). Met die auto reed ik steevast 1:13 nu met de PIH kom ik om lange ritten op ca 1:15, 1:16 wanneer je in de afweging meeneemt dat de PIH een pedaalemmer (euh automaat) is, die doorgaans meer vebruiken, dan is heel zeker PIH zuiniger
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ik kom uit een niet voor deze discussie representatieve auto (Volvo 850 T-5R).

Mijn ervaring, ik heb nog geen laadpaal thuis:

- Op de klus opladen en naar huis rijden (80km), daarop rij ik de accu leeg en rij netjes een 3,2L/100 over die afstand.
- In de ochtend met lege accu naar de klus toe: zo'n 6,1L/100km over een afstand van 80km.
Hierbij rijd ik het meeste op adaptive cruise control.

Komende week eens testen zonder CC. Eens kijken of ik m'n voet in bedwang kan houden en beter kan scoren.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Met de XC70 D5 reed ik gemiddeld 1:11, met de D6 1:15 (incl. electrisch verbruik)
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

Ik zit op de langere ritten, wanneer ik het elektrisch verbruik niet meeneem ook ongeveer op 6,0 liter/100km
V60 Plugin Hybrid Flamenco Red, Hybrid Technology Line
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Volgens mij vraag TS naar het vebruik op alleen diesel... ik kom op een praktijkverbruik van ca 4,2 l/100 km hierbij compenseer ik niet voor de cost van de electra, als ik dat wel doe dan zit ik rond de 5,5 l / 100 km
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Twee s60 hiervoor gehad, een D5 met 185 PK en een D3 (5cyl 163 pk) beide waren zuiniger als ik alleen naar het diesel verbruik kijk.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
Pim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
Locatie: Heemskerk

Ik denk dat ik je hierover goed kan informeren.
Eerst had ik een 2012 Volvo V60 D5 automaat, nu een 2013 V60 D6.

Het gebruikt...is vrijwel hetzelfde (+/- 6,5l/100).
Iets aan extra informatie:
- Ik kan niet/nauwelijks opladen aan laadpalen tot nu toe.
- Rijstijl ongeveer hetzelfde gebleven.
- De PIH geeft meer comfort omdat hij stiller is en toch wel wat meer vermogen.
- De kleinere brandstoftank zorgt ervoor dat je bereik toch kleiner is helaas.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@pim
Dat idee had ik al, want ik ken iemand die met een gewone D5 automaat altijd al goede verbruikswaarden neer kon zetten.
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

Ik zat bij de d5 (225pk geartronic) gemiddeld op 1:12 (grotendeels snelweg). Bij de d6 zit ik bij alleen diesel op...... ook 1:12.
Ik vermoed dat de motor in de d6 iets zuiniger is, maar dat dit effect door het hogere gewicht weer teniet wordt gedaan.
Overigens is het verbruik zeer afhankelijk van het gebruik, ik zit over 20.000 km op een gemiddeld gebruik van 1:12 bij een gemiddelde snelheid van 99km/h. Als je rustig rijdt (niet harder dan 130), dan kun je met de d6 volgens mij makkelijk 1:16 halen.
Grappige bij de d6 is dat hij verschillende karakters heeft: je kunt er heerlijk rustig en comfortabel mee rijden, maar ook helemaal mee losgaan.....
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@Jan Hagel,
tijdens snel werk met veel afremmen en weer optrekken is de d6 duidelijk in het nadeel. Vooral dan speelt het gewicht enorm parten.
Daar is zeer veel energie voor nodig. Rij je veel in duitsland ? want hier kom ik nooit aan 99km/u (durf ik niet vanwege de boetes)
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

@vaudi
Ik rij grotendeels snelweg (a6), en dan het stuk met weinig verkeer....
Het is soms net of er een klein stemmetje uit de auto komt die zegt: toe maar, het mag wel even..... O-)
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Pim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
Locatie: Heemskerk

vaudi schreef: @pim
Dat idee had ik al, want ik ken iemand die met een gewone D5 automaat altijd al goede verbruikswaarden neer kon zetten.
Ik moet even terugkomen op mijn eerdere bericht.
Inmiddels zo'n 11.000 km met de D6 gereden en het verbruik is behoorlijk gedaald.
Ik zit nu op 5,7l/100. In vergelijking met de 6,5l/100 van de D5 toch wel een verbetering.
Nog steeds laad ik vrijwel niet op (wachtende op de aangekondigde laadpaal in de straat...)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mijn D5 V70 met 185 paardjes doet dat met een gemiddelde van 1 : 15.......en opladen kan alleen maar door hem weer af te tanken met diesel :D
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Mooi dan is die techniek toch zinvol
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Die techniek is prachtig om kennis van te nemen maar met een litertje of 1 tot 3 minder per kilometer minder t.o.v. de PIH-loze D5 en de (mogelijke hogere) kosten van onderhoud en (mogelijke lagere) restwaarde.....enfin, die discussie hebben we al meerdere keren gevoerd en gaan we niet meer doen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee, niet weer die discussie gaan voeren, dat kan gevoelig liggen bij bepaalde personen :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V70/2.4D/2003 schreef: Die techniek is prachtig om kennis van te nemen maar met een litertje of 1 tot 3 minder per kilometer minder t.o.v. de PIH-loze D5 en de (mogelijke hogere) kosten van onderhoud en (mogelijke lagere) restwaarde.....enfin, die discussie hebben we al meerdere keren gevoerd en gaan we niet meer doen
een litertje of 1 tot 3 per km minder met een PIH is wel erg dapper dan zouden we de tank moeten vullen tijdens het rijden
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Of ik snap jou niet of jij snapt mij niet. Leg eens uit?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

V70/2.4D/2003 schreef: Of ik snap jou niet of jij snapt mij niet. Leg eens uit?
Nou, een verbruik dat met 1 tot 3 liter per kilometer wordt verminderd schrijf je.
Je rijdt zelf in een tank?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”