Pagina 1 van 2

V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 16:40
door emielkosse
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen weekend is mijn Volvo V50 2.0D 206k km 2008 in het roetfilter regeneratie proces gekomen en wil daar niet meer uitkomen. Hierdoor loopt de motor stotterig als die boven de 60 graden C. is (vervolg van zn regeneratie proces). Het oliepijl stijgt hierdoor (diesel loopt via de cylinder het carter in) en het verbruik loopt gigantisch op.
Ik ben bij de Volvo dealer geweest voor een diagnose, er werden geen foutcodes door de ECM en ADM gemeld (ADM is het roetfilter computertje). Omdat de monteur daar 1 keer eerder problemen mee heeft gehad en dit de vorige keer op wist te lossen door nieuwe software te laden (her-flashen van de gehele software, dus geen update) is besloten dit ook bij de mijne te doen. Helaas heeft dit niet geholpen, vanwege de volle planning kan ik ook pas volgende week (9 dagen later terecht) terwijl ik ongeveer 500km/week maak. Mij is geadviseerd om het oliepijl in de gaten te houden, dit vindt ik eigenlijk niet heel erg prettig, bovendien is het nu een zuipschuit (bijna 1 op 10).
Op internet is niet echt een duidelijk antwoord te vinden voor dit probleem, ik lees wel dat allerlei mensen naar eentuning bedrijf gaan om daar e.e.a. uit te schakelen en te omzeilen maar daar heb ik niet zon heel goed gevoel bij. Bovendien wil ik de auto gewoon origineel houden ivm apk/garantie etc.

Op dit forum staat ook het e.e.a. vermeld maar ook daar wordt vaak doorverwezen naar tuning en andere specialisten omdat de dealers het niet op te kunnen lijken lossen maar een echt duidelijk antwoord is er niet.
Ik zie ook dat er veel vervangen wordt, van roetfilters, druksensoren, computers tot injectie systeem en dat terwijl het probleem niet verdwijnt.

Is er iemand die dit probleem wel opgelost heeft gekregen en hoe?

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 17:18
door wim de jong
Allereerst dat je dealer je pas wilt helpen na 9 dagen..... volle planning of niet.
Je schrijft dat je garantie hebt? Ga naar dat bedrijf waar je die garantie hebt.....is dat die dealer?
Schrijf of e-mail hem aan dat je die problemen hebt, met gevaar voro op hol slaan, en vernieling van de motor.
Dan heb je dat afgedekt, en rijden met dat ding.

mocht hij inderdaad op hol slaan, en de motor is vernield, heb je ook dat afgedekt, en kan die dealer het oplossen, onder garantie.

Wil je niet de software aanpassen, of het roetfilter eruit schrijven, dan is het de enige oplossing als de dealer je dpas na 9 dagen verder helpt, lijkt me.
Olie in de gaten houden, desnoods aftappen op minimum is een manier om eea te beperken.

succes ermee, (andere dealer zoeken?)

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 17:25
door MarioC70
Belangrijk is of het roetfilter bij 120000km vervangen is, zo niet, dan zit daar het probleem.
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 17:26
door MarioC70
wim de jong schreef: Allereerst dat je dealer je pas wilt helpen na 9 dagen..... volle planning of niet.
Je schrijft dat je garantie hebt? Ga naar dat bedrijf waar je die garantie hebt.....is dat die dealer?
Schrijf of e-mail hem aan dat je die problemen hebt, met gevaar voro op hol slaan, en vernieling van de motor.
Dan heb je dat afgedekt, en rijden met dat ding.

mocht hij inderdaad op hol slaan, en de motor is vernield, heb je ook dat afgedekt, en kan die dealer het oplossen, onder garantie.

Wil je niet de software aanpassen, of het roetfilter eruit schrijven, dan is het de enige oplossing als de dealer je dpas na 9 dagen verder helpt, lijkt me.
Olie in de gaten houden, desnoods aftappen op minimum is een manier om eea te beperken.

succes ermee, (andere dealer zoeken?)
Denk niet dat het zo werkt, het is je eigen verantwoording om er mee door te rijden..
Het zou beter zijn als ze je een leenauto geven en de problemen aan je eigen auto oplossen..

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 17:33
door emielkosse
MarioC70 schreef: Belangrijk is of het roetfilter bij 120000km vervangen is, zo niet, dan zit daar het probleem.
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...
Hallo Mario,

Bedank voor je reactie, de druksensor moet een waarde tot max 20 (ik denk bar) geven, op het moment dat de max. waarde bereikt is gaat het regeneratie proces beginnen. De sensor waarde zat gisteren rond de 7. Op het moment dat de filter inderdaad vol zou zitten zou ik ook een foutmelding krijgen in de ECM.
Of mis ik iets?

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 18:47
door MarioC70
Als het filter de laatste keer niet vervangen en gereset is,krijg je dit soort gekke storingen,dat de dealer er niet uitkomt bevreemd me,
De waardes die voor de noodzakelijke vervanging niet gereset zijn,blijven in het systeem staan.
Het enige wat je kunt laten doen is,het filter demonteren en visueel kijken en controleren of hij niet dicht zit.
Ga er maar van uit dat hij verstopt zit voor een deel en of er is een keer een verkeerd regeneratiemiddel gebruikt.
Ik wil hem met alle plezier nog een keer uit lezen tijdens het rijden,maar kijk eerst maar of de dealer het oplost of het bedrijf waar je de auto hebt gekocht.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 19:18
door Rutger
En doorrijden wetende dat je mogelijkerwijs schade kan rijden komt op je eigen rekening. Dus ik zou hem laten staan.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.03.2014 - 19:52
door Remon
Op internet las ik ook over mogelijke oorzaken zoals een defect drukslangetje van de sensor, of een vlotter van de regeneratievloeistof (leuk scrabble woord) blijft hangen.
Jullie spreken over het vervangen van het roetfilter, Diesel Buchli in Harderwijk heeft veel ervaring met dieselsystemen. Zij kunnen deze filters ook reinigen. Is dit ook een goede oplossing? Het schijnt dat dealers het regeneratieproces ook op kunnen starten en een speciaal programma kunnen laten draaien waarbij de motor lange tijd 3000 tpm draait. Iemand ervaring of dit soelaas biedt?

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 06:27
door kuupertie
Ik ben het met Mario eens. Als er geen foutmeldingen inzitten, kan het alleen zo zijn dat hij telkens een nieuwe opdracht krijgt.
Drukverschil dus.

- Roeftilter leeghalen + wegprogrammeren
- EGR dichtzetten
- Chiptunen


Op elk autoforum kom je dit tegen (verstopte EGR, verstopte roetfilters met als gevolg te veel of helemaal niet regenereren).

adresje in Borne

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 08:16
door FvT
Hoe vaak gaat de auto regenereren?
Onze Volvo (V50 2.0D) doet dat nu om de 650km, als de tank bijna leeg is (ca 100km nog te rijden volgens de bc).
Verbuik loopt tijdelijk enorm op.
De kilometerstand is ca 139000
Onderhoud volgens het onderhoudsboekje gedaan.

Is hier is mis, of hoort dat zo?

De auto heeft nog een aantal maanden garantie.

Groeten,
Frank

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 10:38
door Ron 123gt
Krijgen jullie een melding van het regeneratieproces? In de tijd dat ik mijn (V70) 2.0d heb heb ik slechts 1 keer de melding gezien, heb nu zo'n 17000 km gereden.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 11:10
door lint
Volgens mij krijg je geen melding in de BC bij starten van het regeneratoeproces. Je kunt het wel zien aan de toename van het verbruik tijdens het regeneratieproces.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 12:54
door emielkosse
Ron 123gt schreef: Krijgen jullie een melding van het regeneratieproces? In de tijd dat ik mijn (V70) 2.0d heb heb ik slechts 1 keer de melding gezien, heb nu zo'n 17000 km gereden.
Op zich zou het wel fijn zijn dat je inderdaad melding krijgt dat ie ermee bezig gaat. Het zou zelfs nog mooier zijn dat je eventueel dit zou kunnen uitstellen, omdat je bijvoorbeeld bijna thuis bent en het handiger is datie dat gaat doen de volgende dag..... (maarja helaas is dat niet zo).

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 19:21
door Marcnij
FvT schreef: Hoe vaak gaat de auto regenereren?
Onze Volvo (V50 2.0D) doet dat nu om de 650km, als de tank bijna leeg is (ca 100km nog te rijden volgens de bc).
Verbuik loopt tijdelijk enorm op.
De kilometerstand is ca 139000
Onderhoud volgens het onderhoudsboekje gedaan.

Is hier is mis, of hoort dat zo?

De auto heeft nog een aantal maanden garantie.

Groeten,
Frank
Volgens het instructieboekje:
Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt het filter om de 300–900 kilometer geregene-reerd. De regeneratie duurt normaal 10–20 minuten. Bij een lage gemiddelde snelheid kan dit iets langer duren. Gedurende de regeneratie kan het brandstofverbruik iets stijgen.
Heel normaal dus.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 20:30
door kuupertie
Dat laatste is inderdaad normaal.
Als de auto blijft regenereren moet er wel iets gebeuren...anders slaat ie op hol of gaan je tuimelaars en stoters het door vervuilde olie begeven....of nog erger.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 05.03.2014 - 22:40
door FvT
Ik dacht toch dat ik het instructie boekje gelezen had.
volgende keer beter lezen.

na een tijdje stopt het regenereren wat duidelijk zichtbaar is aan het verbruik.

bedankt voor de tip.

groeten,
Frank

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 06.03.2014 - 08:50
door emielkosse
Update:
Ik ben eigenlijk nog niets verder.

Ik heb nog wel wat gedaan, even de druksensor los gehaald en met een compressor in de slangen gespoten om te kijken of er lucht uit de uitlaat komt (Nooit in de sensor lucht spuiten want dan gaat ie denk ik stuk). In beide gevallen komt er lucht uit de uitlaat, een beetje moeilijk om in te schatten of er evenveel lucht uit komt.
Wat betreft de werking, ik heb er even over nagedacht (knap he?), blijkbaar vindt de auto dat het regeneren nog niet is voltooid of dat het nog nodig is. Op moment dat ie vindt dat het nog nodig is dan meet ie dat met de druksensor. Hij genereerd dan net zolang totdat de temperatuur hoog genoeg is geweest gedurende een bepaalde periode (dit neem ik aan). Als hij zijn eindtemperatuur niet haalt, bijvoorbeeld omdat je dan niet meer rijdt gaat ie de volgende keer opnieuw beginnen maar dan vanaf 60 graden (normale regeneratie temperatuur 80 of 90 graden?). Dus mijn conclusie is op dit moment dat of de druksensor vindt dat het roetfilter niet schoon wordt of de temperatuursensor vindt dat de eindtemperatuur niet bereikt wordt. Dit wordt natuurlijk beslist door een computer maar de sensoren zijn op dit moment verdacht. Als de sensoren goed zijn dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat de filter dicht zit.


Dus wat ik wil gaan proberen is ergen een andere druksensor uitproberen en kijken wat er gebeurd en eigenlijk denk ik dat de temperatuursensor defect is (deze is alleen lastiger te vervangen omdat die op het filter zit en de druksensor zit naast de acuu).

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 06.03.2014 - 10:11
door MarioC70
Je bent nog niets verder,medunk dat er suggesties genoeg bij staan zou ik zeggen.
Zelf prutsen als je iets niet weet kan funest zijn,maar dat is mijn mening.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 06.03.2014 - 11:15
door Rutger
Ga naar de dealer, laat hem aan de computer hangen. Daar komt een uitslag uit (grafisch zelfs). Dan icm de monteur tot de juiste conclusie komen. Aanklooien kan je een blok kosten, tenzij je dat niet erg vindt. Wellicht van MarioC70 (monteur type Volvo) de raad aannemen?

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 06.03.2014 - 13:01
door MarioC70
Eerst is nagaan of het filter bij 120000km is vervangen.