Volvo 240 turbo ontwaakt na 30 jaar slaap

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen want ik vermoed regelmatig van het forum gebruik te moeten maken.

Mijn naam is Cees uit Nh en ik heb een voor mij unieke auto gekregen.
Het gaat om een nederlandse 244 Turbo die vanaf nieuw 3 jaar heeft gereden en daarna 30 jaar gestald is geweest bij mijn oude werkgever, er staat 80.000 km op.
Deze man wilde ermee gaan rijden op zijn oude dag maar heeft nu besloten hem aan mij te geven omdat het "toch wel een klus is" en hij mij graag deze auto gunde.
Er is een paar jaar terug al een start gemaakt om de auto te laten ontwaken, de tank was doorgeroest en de bosch injectiepomp is vervangen maar met kreeg de auto niet goed aan de praat.

Van de week deze auto opgehaald, het stof erafgewassen en nu probeer ik de motor aan de gang te krijgen.

Eerst olie ververst, luchtfilter en brandstoffilter vervangen, tank afgetapt, laatste brandstof bij de pomp laten weglopen en nu nieuwe benzine erin.
De cilinders ingespoten met wd 40 en laten staan, toen na een dag met de hand rondgedraaid en gelukkig zat de motor niet vast.
Tijdens de eerste startpoging ontdekte ik dat een bougie niet vonkte dus dat opgelost, toen was er een injector die geen benzine kreeg, ook dat is inmiddels voor elkaar en hij heeft een eerste teken van leven gegeven en ik heb de motor een minuut of 3 laten lopen !....wat een mooi geluid en wat een rook :-)

Ik zie bij de Turbo zwarte olie lekken op de plek tegen het spruitstuk, dit is vreemd omdat de olie in het blok gewoon licht van kleur is morgen maar demonteren want dat zou ook de enorme rook kunnen verklaren en waarom de turbometer op het dashboard niet beweegt, ik vermoed dat de carterventialatiepijp verstopt zit anders kan ik geen verklaring vinden.

Is er iemand die zo'n turbo heeft liggen mocht ie defect zijn ?, of heeft iemand nog een tip over de demontage ? zoals ik t nu gezien heb moet het uitlaatspruitstuk los om de 4 bouten waarmee de turbo vast zit los te krijgen.

Tot zover mijn volvoverhaal, ik zet er even een foto bij voor de aardigheid !

Groet Cees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door cmeijer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Wow....mooi verhaal.... ben benieuwd! Succes..!! En welkom hier!
XC70 D5 2009 Ocean Race
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Dank je wel, ik ga er een mooie auto van maken...dus niets veranderen gewoon origineel hahaah
Gebruikersavatar
Ron 123gt
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50

Jaloers......... Echt een mooie auto!
960 2.5 24v '97

(V60 T4 R Design '12 verkocht)

(123gt 1967 verkocht )

(V70 2.5 at '98 verkocht)

(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)

(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)

mini 1986

mini clubman 1972
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Jij bent een MAZZELPIK en ik jaloers. Ik ga er verder zonder meer vanuit dat het een "harde" auto is. Deze valt eigenlijk al in de categorie van "auto erfgoed" wees er dus lief voor en vooral zuinig op.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Mazzelpik ? weet je hoeveel ik gezwoegd heb voor mijn ouwe baas hahahaah,

Nee serieus, hij is zeker hard geen gedoe met de bodem. Ik ga er heel lief voor zijn. Geen haast gewoon alles goed doen , dat verdient deze auto zonder meer.
Ik zal hier wel wat foto's plaatsen als ik wat verder ben.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Vanaf nieuw 3 jaar gereden en daarna 30 jaar gestald geweest. Dit is wel heel uniek.

Turbo's hebben om de een of andere reden vaak een heel slechte carrosserie, maar als deze auto 30 jaar binnengestald is geweest dan neem ik aan dat de carrosserie weinig geleden heeft.

Als je meer foto's hebt...graag.
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Er zitten wel een paar kleine deukjes op veroorzaakt door slordig stallen, (een stuk of 3) en wat minimale roestdingetjes door steenslag bij de wielkastranden achter. Er is nog nooit iets aan gespoten en de bodem is perfect. Wat is vreselijk vind is bv een sierstrip die is vroeger met een dikke parker vastgezet enz... allemaal slordigheid maar zo ging t in die tijd.

Ik zal van de week nog wat foto's maken en posten !

Hij is van 1981 by the way en eigenlijk een eerste eigenaar auto, dus ik ben super trots op mijn baksteen
Laatst gewijzigd door cmeijer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Deukjes is niet erg, als het maar geen roest/rot is.
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Nee er zit nergens rottigheid, keiharde 244 zoals t hoort.

Hij is in 2011 voorzien van een nieuwe tank en nog wat gedoe en toen is ie zelfs apk gekeurd.
Daarna weer binnengezet tot eergisteren
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30320
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele fraaie 240 Turbo, succes met het perfectioneren van de auto.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Vandaag begonnen met de Turbo te demonteren, beste een klus maar het blijkt niet zonder reden, een enorme speling op de as waardoor de olielekkage ontstond dus die gaat voor revisie.

Meteen de radiateur eruit gehaald, alle slangen gereinigd, een verse thermostaat en waterpomp komen erop want die loopt niet zo soepel zoals t hoort.

Het blok volledig doorgespoeld, toch de nodige aanzetting...krijg je als je er water indoet pfff jammer maar nu is t weer mooi schoon.

Affin, een lekker dagje geklust en wat is het toch heerlijk die simpele techniek.

Dinsdag komen de nieuwe waterpomp, thermostaat distributieset en de V snaren binnen, dan weer verder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door cmeijer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Hoe heb je de aanzetting in het koelsysteem eruit gekregen?
240turbo
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05.03.2014 - 21:48

Jos, ik heb de waterpomp verwijderd plus de thermostaat. Openingen bij de waterpomp dichtgemaakt met een pasgemaakte kunsttof dop.

Het blok bovenaf ongeveer 40 x afgevuld en gespoeld met warm water ( ik gebruik bij voorkeur geen zure rotzooi ivm inwerking op metaal) en nu is alles weer brandschoon. (kachel open natuurlijk)

Straks na montage van alle snaren, de turbo enz nog even goed warm laten lopen en nog een paar keer verversen, daarna met bar's nural en bij een schoon resultaat definitief verversen met koelvloeistof.
Laatst gewijzigd door cmeijer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
TurboFever
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 23.02.2014 - 19:06

Wat een verhaal! Dit is dus letterlijk een schuur vondst! Bijzonder dat zulke auto's nog steeds opduiken. Je mag wel van een echte geluksvogel spreken dat je zo'n auto in handen heb gekregen. Ben zeer benieuwd naar het verloop van de 'restauratie'. Ben zelf helemaal gek van deze auto, dus ik hoop dat je vooral veel foto's zal plaatsen :D

Welkom op het forum!
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Wow mazzelaar. Geweldig om te lezen dit. Hoop dat je er veel van laat zien hier van t "tot nieuw en origineel houden proces" :)
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Whaha! Mooi! Ga door zo ;-)
En meer foto's aub!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Waarom heb ik dat nou niet.... En werk notabene al ruim 20 jaar bij de bron :) Verder niet jaloers ofzo hoor
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Kijk, dit is echt een TOP Topic... prachtig.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Matvolvo240
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.03.2014 - 14:48

Super gaaf. Ik ben op het moment ook bezig met mijn Volvo 240 Turbo. Ik heb een geïmporteerde GLT uit '84. Daarin hebben ze de B230 motor vervangen voor de B21ET. Het is de bedoeling dat ik deze auto ga reviseren. Op het moment ben ik op de status dat ik me hele garagebox voor elkaar heb om aan de slag te gaan. Trouwens het klopt dat de turbodruk nihil is bij stationair toerental van de motor. De turbodruk zie je pas oplopen bij belasting van de motor.

Maar super gaaf. Plaats maar snel een foto :D

Matti Bakker uit Almere
'84 Volvo 240 Turbo B21ET
'88 Volvo 240 GLT B230F
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”