Auto kopen in Italie.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Goedendag,

op dit moment rij ik al jaren met veel plezier en V70 2.5D. Is ooit door het bedrijf waar ik hem gekocht heb ingevoerd uit Italie. Daar zijn diesels met weinig kilometers te krijgen omdat de wegenbelasting voor diesels even hoog is als voor auto's op benzine. Daarom kiezen veel Italianen voor een diesel, ook als ze in onze ogen te weinig kilometers maken.
Nu is mij opgevallen dat als je de auto daar koopt de prijs enorm lager is dan als je de auto hier koopt. Auto's die daar gekocht zijn voor laat ik zeggen 8000 euro staan hier in de showroom voor 14.000 euro.
met een vriend heb ik het stoute plan opgevat om daar een auto te kopen. Omdat ik natuurlijk weet dat er dan nog het een en ander moet gebeuren voordat hij hier met een Nederlands kenteken rondrijdt wil ik jullie vragen wie er eerder met dit bijltje gehakt heeft. Wat moet er allemaal geregeld worden, waar loop je tegen aan? Is er een soort stappenplan? Mag je bijvoorbeeld de auto hier naartoe rijden of moet ie op een aanhanger?
Ik weet van sommige forummers dat ze hun auto in Zweden hebben gekocht. De invoerprocedure zal niet veel anders zijn veronderstel ik.

Bij voorbaat dank voor de reacties.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tja, je kan gewoon een tijdelijk kenteken aanvragen volgens mij. Mag je gewoon naar Nederland toe rijden.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Frank71
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 28.02.2014 - 11:04

Hopelijk kun je hier alvast wat mee.
Heb er geen ervaring mee, maar even Googelen levert dit op:

Werkwijze:

Als u een auto gevonden heeft en u bent het met de verkoper eens, dan is het van belang dat u een koopovereenkomst opstelt waarin de voorwaarden van de koop vermeld staan.

U ontvangt van de verkoper een origineel registratiedocument. Hieronder vindt u een voorbeeld hiervan.

Ook dient u een officiële “verklaring van verkoop” (Dichiarazone de Vendita Verbale) te hebben. Hierin worden alle details van de auto en de verkoop vermeld. Deze verklaring dient getekend te worden bij een notaris. Dit is het enige bewijs van eigendom dat geldig is. Beding bij de koop in dat de verkoper u helpt bij de procedure. De verklaring van verkoop vindt u op de volgende bladzijde.

Voordat u met de auto Italië verlaat, dient u de auto te verzekeren. U kunt uw verzekeringsagent vragen de auto te verzekeren op basis van het chassisnummer. Het verzekeringsbewijs dient u bij u te hebben als u van de openbare weg gebruik gaat maken. Als u het telefonisch regelt, zorg dat u de verzekeraar u het bewijs gefaxt heeft.

Als de auto Italiaanse kentekenplaten heeft, dan is er wegenbelasting voor betaald. Kentekenplaten worden uitgegeven door de gemeenten. Sommige verkopers laten u wegrijden met de Italiaans kentekenplaten, andere zijn terughoudend omdat zij verantwoordelijk zijn voor de auto zolang de platen niet door u zijn teruggestuurd. Soms kan men overeenkomen een borg te betalen. Deze wordt teruggestort zodra u de kentekenplaten na aankomst in Nederland heeft teruggestuurd.

Indien de bovenstaande mogelijkheid zich voordoet, is het aan te raden om het zo te doen. Het is de meest makkelijke manier om een auto naar NL te brengen. Zorg dat u het originele registratiedocument (Libretto) en de Dichiarazione de Vendita heeft.

EXPORTKENTEKEN
Mocht de verkoper terughoudend zijn of mocht er bij de auto geen geldige kentekenplaten aanwezig zijn, dan kunt u tijdelijke kentekenplaten aanvragen. Eventuele kentekenplaten worden dan verwijderd en u kunt een tijdelijke kentekenplaat aanvragen. Dit is een plaat die u aan de achterzijde van de auto dient te bevestigen. Aan de voorzijde heeft u geen plaat. U dient vooraf op te geven bij welke grensovergang u Italië verlaat. De geldigheidsduur van het tijdelijk kenteken is 48 uur.

Het originele kentekenbewijs wordt bij het overschrijvingskantoor ingeleverd. Het dichtstbijzijnde kantoor vindt u via de internetsite http://www.aci.it/sezione-istituzionale ... tiurp.html. U ontvangt een kopie van een document dat alle details van het typecertificaat (Foglio di Immatriocolazione) weergeeft. Verder ontvangt u het Certificato di Proprieta (eigendomsbewijs). Hierop staat dat het voertuig uitgeschreven is uit het Italiaanse kentekenregister. In feite wordt het voertuig uitgeschreven als zou het gesloopt worden. Tenslotte ontvangt u het tijdelijke kenteken. Zeer aan te bevelen is om vooraf een kopie van het originele kentekenbewijs te maken.
Laatst gewijzigd door Frank71 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C70 Summum. 2.4i. Premium Audio/Dynaudio. Geartronic. RTI navigatie. Black Saphire. Off black interior. 17" Sadira.
Frank71
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 28.02.2014 - 11:04

....heb wel een aantal jaren geleden een Lincoln geïmporteerd vanuit USA. Maar dat is wel een andere werkwijze.
Was wel enorm spannend en leuk om te doen!!
Volvo C70 Summum. 2.4i. Premium Audio/Dynaudio. Geartronic. RTI navigatie. Black Saphire. Off black interior. 17" Sadira.
jajutho
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 19.01.2014 - 19:45
Locatie: Plopsaland

België al geprobeerd?
Break from the pack
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41036
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Vergeet niet even in Roemenië te Googlen...http://volvocarsdealer.ro/primusauto/
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

mad schreef: Vergeet niet even in Roemenië te Googlen...
In principe doe ik dat hier maar hoe bedoel je dat?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Pricewise schat ik?
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Mogelijk zelfs goedkoper dan Italië...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 367
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Ik heb toevallig deze week een megane cabrio geimporteerd uit duitsland. Viel me vies tegen. In 1996 had ik dat ook al eens gedaan met een ford escort. In mijn geheugen ging het toen veel makkelijker.
Je kunt inderdaad tijdelijke platen aanvragen. In mijn geval in Duitsland. Maar daar kunnen dan een paar dagen overheen gaan. Je moet dus zeker weten dat je de auto wil, of 2x heen gaan. Kost geloof ik 250,- euro. Ik heb een autoambulance gehuurd. Kostte me 307,- euro inclusief brandstof. 750 km vrij. Maar je kunt er prijsafspraken maken.
Ik heb de auto daarna bij een rdw keuringsstation afgeleverd. Hij werd goedgekeurd en de duitse tuv werd overgenomen. Kostte 107,- euro. Ik kreeg toen een 1 dags kenteken waarmee ik de auto naar huis mocht rijden.
Vervolgens heb ik de bpm aangifte in laten vullen door autotelex. Kostte 19,95, maar was het geld meer dan waard. Wat een gedoe zeg om dat allemaal uit te zoeken. Catalogus waarde, netto catalogus waarde, extras's. Man, daar begreep ik echt de ballen van. Maar als je daar wat handiger mee bent kun je het zelf.
Bpm aangifte goedgekeurd. 470,- euro. Die wordt vervolgens doorgestuurd naar de rdw. Zij maken kenteken papieren aan en sturen die op. Daarmee kun je naar een autoshop om platen te laten drukken.
Ik vond het allemaal erg omslachtig. Het meeste ben je aan het wachten. Het hele proces vanaf invoer duurt zo'n 3 weken.Vooral omdat alles via de post gaat. Niets online. Ik heb de auto 3 maart ingevoerd en ik zit nu nog steeds te wachten op de kentekenpapieren. Das heel frustrerend met dit lekkere weer.
Ik denk dat ik al met al een dikke 500,- euro goedkoper ben uitgeweest. Nu heb ik wel precies wat ik zocht en een hele toffe dag met een maatje naar duitsland geweest. Was een mooi projectje en ik zou het vaker zo doen.

Gr. Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Je maakt teveel extra kosten Lexus76. Ik heb mijn V70 bij de Volvo-dealer in Glinde (bij Hamburg) gekocht. Telefonisch een prijs overeengekomen en een koopcontract (met voorbehoud proefrit) opgemaakt. Vervolgens met de trein naar Hamburg en met de auto (met kurzkennzeichen, dat is de goedkoopste variant, een exportkennzeichen is echt niet nodig, de Douane controleert daar eventueel op en de eerste overtreding (want nog geen BPM betaald) is altijd een waarschuwing) naar huis gereden. Verzekering kun je online regelen (WA, groene kaart) voor een paar euro, mijn eigen verzekeraar neemt het Casco-deel voor de dag van de reis op zich (gratis). BPM aangifte via Autotelex (die accepteert de douane blind, je kunt gerust wat extra's weglaten. En let op: navi en cruise geven juist KORTING, die moet je er dus wel opzetten).
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik zou juist wel voor een exportkennzeichen gaan. Meerkosten zijn marginaal, het is legaal en als je een kenteken voor 14 dgn of een maand neemt kan je met ontheffing nog 14 dagen in NL rijden zonder risico op boete. Dan doe je bpm aangifte nadat je bij de rdw bent geweest (= voldaan aan belastingverplichtinen!) en dan mag je wederom legaal verder rijden tot de rdw zijn adminstratieproces heeft voltooid en je op gele platen kunt overstappen. Op die manier blijf je mobiel!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Heb mijn beide volvo's geimporteerd, bij mijn V70 was het prijsverschil circa 4k-5k ! Bij de S40 minder hoog maar daar was geen nederlands alternatief voor te vinden (had maar 105.000 op de teller)..

Lexus76 , hier een truuk om het wachten een paar dagen te verminderen :

Je kunt online (met digid volgens mij) bij RDW je status van je autos opvragen. Ik zag zo een paar dagen voordat ik de papieren kreeg al het nieuwe kenteken. Kon met deze info al een kenteken laten drukken zodat ik snel de weg op kon. Waarschijnlijk heb je wel een probleem als je wordt staande gehouden omdat je nog niet de officiele papieren hebt, maar goed, dat risico is niet zo groot en het is alleen maar een papiertje wat je op dat moment nog niet bij je hebt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

t5power schreef: Kon met deze info al een kenteken laten drukken zodat ik snel de weg op kon.
Is het niet zo dat je bij het laten maken van kentekenplaten de delen 1 en 2 van de autopapieren moet tonen? Had ik onlangs toen ik een kentekenplaat verloren had.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

JosW schreef:
t5power schreef: Kon met deze info al een kenteken laten drukken zodat ik snel de weg op kon.
Is het niet zo dat je bij het laten maken van kentekenplaten de delen 1 en 2 van de autopapieren moet tonen? Had ik onlangs toen ik een kentekenplaat verloren had.
Mmm misschien officieel wel, volgens mij had ik een printje van RDW. Waarschijnlijk is die kenteken-drukker net wat te soepel geweest, dit in combinatie met mijn eerlijke hoofd zal wel de reden zijn geweest dat ik de kentekens al eerder kreeg :)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

MN-NL schreef: Ik zou juist wel voor een exportkennzeichen gaan. Meerkosten zijn marginaal, het is legaal en als je een kenteken voor 14 dgn of een maand neemt kan je met ontheffing nog 14 dagen in NL rijden zonder risico op boete. Dan doe je bpm aangifte nadat je bij de rdw bent geweest (= voldaan aan belastingverplichtinen!) en dan mag je wederom legaal verder rijden tot de rdw zijn adminstratieproces heeft voltooid en je op gele platen kunt overstappen. Op die manier blijf je mobiel!
De volgende keer gebruik ik gewoon een oude plaat :)
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VPI
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.03.2011 - 19:15

Ik mis in dit verhaal dat een geïmporteerde auto een andere waarde heeft dan een origineel Nederlandse.
Een toekomstige koper zal een deel historie missen (Bv. NAP). Tenzij je 'm wilt oprijden natuurlijk....
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

VPI schreef: Ik mis in dit verhaal dat een geïmporteerde auto een andere waarde heeft dan een origineel Nederlandse.
Een toekomstige koper zal een deel historie missen (Bv. NAP). Tenzij je 'm wilt oprijden natuurlijk....
Dat is dan ook een onzinnig argument. Een auto met volledige en navolgbare historie is meer waard dan een auto met gaten in het verleden. Het land van herkomst lijkt me dan niet relevant, wel of het verleden mogelijkheden biedt om wat cosmetische ingrepen aan dat autoverleden te plegen.

Ik rij een Belg met alle historie, een Carpass en NAP, van de eerste eigenaar, etc. etc. Juist omdat het een Belg is heeft de auto een buitengewoon prettige km-stand voor een diesel, dat ga jij bij een NL auto niet vinden. Kortom, ik zeg meerwaarde O-)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”