Powerflushhhhh

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Edwin
5th Gear member

Zoals ik al wel eerder op het forum geventileerd heb, ben ik altijd in tweestrijd geweest over het flushen.
Waarom iets vervangen als het nog goed werkt vs. olie die al 14 jaar (in mijn geval) in een versnellingsbak zit kan niet echt fris meer zijn... :sick:

Auto heeft nu 177.000 op de teller en schakelt nog zijdezacht en zonder schokken, klappen ed.
Tot vanochtend, met halfwarme motor en lauwe bak (5 minuten na koude start), op lage snelheid (5 km/u) de auto even nukkig deed, twijfelde over wel of niet schakelen, om vervolgens met een harde bonk wél te schakelen. :'( . De bonk was zo hard dat m'n dochter dacht dat we een paaltje raakten.
Ik schrok me wild en gelijk schoten alle discussies en threads hier op het forum over de automaatbakken en al dan niet flushen door mijn hoofd.
Ik was tenslotte altijd sceptisch en had nog nooit wat gehad met de bak en moet eerlijk zeggen er waren ook nog steeds geen klachten. Alleen bij koud wat langer in de versnelling hangen en daarna bijna gevoelloos schakelen.
Dit was vanochtend 9.00 uur. Na het sporten nog wat stukken gereden met verschillende belasting, op hoge en lage snelheid, met hoge en lage toeren, maar kon de "bonk" niet herproduceren.....

Wat kan het geweest zijn? Eénmalige misschakeling? ???

Na thuiskomst rond 11.30 even vlug gezocht op "bonk" en AT op het forum en bijna direct daarna Gery gebeld van GS Powerflush.
Situatie voorgelegd en besloten te flushen. Deze bonk had mijn twijfel weggenomen. Per slot van rekening redeneerde ik altijd dat zolang het goed is ik in principe niets wilde doen, echter nu ik (ook) een "bonk" had, was dat voor mij het teken dat het niet meer goed gaat/ging en dus iets er aan doen.

Gery vroeg wanneer ik tijd had, waarop ik aangaf het liefst direct te komen. En dat kon, om 14:00! Apeldoorn naar Uden is een klein uurtje rijden, dus om 13.00 TOMTOM ingesteld en op naar Uden.

Daar aangekomen even koffie gedronken en gepraat en vervolgens de flush uitgevoerd door Obbe. Daarbij meegekeken en geholpen (versnellingspook op en neer bewegen, etc.). Obbe neemt veel tijd (kon nu ook omdat ik laatste was vandaag! ;-) ) en legt alles goed uit.

Ik heb gekozen voor de minerale olie JWS3309 spec's. De olie die er ook af fabriek inzat. Waarom geen synthetische?
Omdat ik redeneerde dat als de originele minerale olie het 14 jaar en 177.000 km heeft volgehouden, dit nu ook wel weer goed zal gaan.
Ook zag ik wat discussies op Swedespeed over mensen die problemen hadden met synthetische olie in de "gewone" AT. Het schijnt dat in de geartronic de synthetische wel goed gaat? Ik dacht i.i.g. laat ik maar gewoon voor origineel gaan.

De olie die eruit kwam was zwart, er zaten geen koekresten o.i.d. en ook geen ijzerslijpsel.
Nieuwe olie erin, auto aan Vida en vervolgens met Obbe even opnieuw inleren. Dit was in 5 minuten gebeurd, merkte er overigens niets van, reed eigenlijk gelijk weer zoals daarvoor.

Wat merk ik ervan:
De rit naar huis ging eigenlijk ook gewoon zoals ik gewend was. (Komt wrs. ook omdat de bak gewoon echt nog goed schakelde voor de flush de "bonk" daargelaten).
Maarrr hij schakeld nu nóg soepeler en vloeiender en nu zonder dat ik ook maar iets voel bij het opschakelen.
Bij terugschakelen merk je het natuurlij wel iets, ook bijna niet, maar bij accelereren is het nu denk ik wel geheel schokvrij te noemen.

Zoals gezegd, had ik al wel een goed schakelende bak, maar nu schakelt ie echt perfect en merkbaar beter en spoepeler.
Als ik er een cijfer aan moet geven zou ik zeggen dat ik van een 8,5 naar een 9,5 ben gegaan (als een 10 aangemerkt moet worden alszijnde dat de bak ALTIJD totaal zonder schokken schakelt, dus ook bij kickdown ed.) Om het te vergelijken, hij schakelt nu net zo soepel als de GT 6 bak in de V70 2.5T (nieuwe model) van mijn broer.

Al met al ben ik, tot nu toe, zeer tevreden over de powerflush, het bezoek aan GS Powerflush, de mensen daar en het resultaat qua schakelen op de terugweg.

Ik kan het iedereen aanraden, mocht je "iets" voelen met schakelen of twijfelen of zeker weten dat de olie, zoals bij mij, er al 14 jaar inzit!
Bij mij schakelde de bak echt heel goed, maar nu nog beter!

ps. ook nog even met Obbe gehad over zijn vakgebied, electronica en tuning, en ben nu aan het denken aan een tuning op maat en dan toegesneden op brede powerrange (i.p.v. snellere 0-100) bij tussenaccelereren..... :D

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
lint
Geartronic member

Dat klinkt als een geslaagde powerflush, lijkt wel een soort van reclame boodschap zo positief als jij het beschrijft :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
JosW
5th Gear member

Sow! Goed verhaal!
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Edwin
5th Gear member

lint schreef: Dat klinkt als een geslaagde powerflush, lijkt wel een soort van reclame boodschap zo positief als jij het beschrijft :D
Ja lijkt het wel op hé?

Maar ben gewoon positief en tevreden.
Als ik het ergens niet mee eens ben steek ik het ook niet onder stoelen of banken en geef ik ongezouten ( maar wel beleefd) mijn mening...
Nu het andersom is, waar ik eerst sceptisch was, en ik nu achteraf vind dat ik het toch verkeerd beoordeeld heb en terugkom op mijn mening, ben ik ook niet te beroerd dat eerlijk te melden! :D

En ik ben nu positief over GS Powerflush, maar zou dat ongetwijfeld ook zijn geweest als ik bij een andere powerflusher was geweest en hetzelfde resultaat en gevoel had gehad!

Gr. Edwin.
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
V70/2.4D/2003
8th Gear member

En mede daarom......heb ik bewust gekozen voor een handbak.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
dbosker
6th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: En mede daarom......heb ik bewust gekozen voor een handbak.
Ja, maar zelf in de soeppot roeren heeft ook weer zijn nadelen :-)

laatste Volvo (960) verkocht
JosW
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: En mede daarom......heb ik bewust gekozen voor een handbak.
Ik ook. Met name vanwege mijn gelimiteerde financiële mogelijkheden en daarom in wat oudere exemplaren rij.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

JosW schreef:
Ik ook. Met name vanwege mijn gelimiteerde financiële mogelijkheden en daarom in wat oudere exemplaren rij.
Schaam u niet, ook alhier slechts de financiële mogelijkheden om een ex-lease aan te schaffen.....maar dan dus wel met handbak.

@ Dick: Ik heb onlangs een gloednieuwe Touran in uniform met automaat bereden. Verkort weergegeven: die automaat zorgt er niet voor dat de auto doet wat ik op enig moment wil wat hij doet. Als ik hem handmatig schakel dan juist weer wel. Ik bestuur en bedien een auto op gevoel, ik wil dat dat ding doet wat ik wil en wel op het juiste moment. Dat kan een computer niet voor mij bepalen want die voelt niet wat de auto doet, ik wel. S.R.O in the pocket, mede daarom.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Rippie V70
5th Gear member

Citaat geschreven door JosW

Citaat geschreven door V70/2.4D/2003

Schaam u niet, ook alhier slechts de financiële mogelijkheden om een ex-lease aan te schaffen.....maar dan dus wel met handbak.
Hier ook zo. Totaal niks om je voor te schamen!
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
dbosker
6th Gear member

Ik heb datgene wat jij zegt Ger ook wel eens geroepen, evenals het feit dat automaten zijn voor ouderen en mensen die niet kunnen rijden.
Dat beeld is de laatste jaren behoorlijk veranderd (en niet alleen bij mij). Je raakt inderdaad wat regie kwijt (alhoewel je ook een automaat m.b.v. het gaspedaal redelijk kunt laten doen wat jij wilt), maar je krijgt er een flink stuk ontspanning voor terug (vooral in stads- en file-verkeer).

dbosker
6th Gear member

Rippie V70 schreef:
Citaat geschreven door JosW

Citaat geschreven door V70/2.4D/2003

Hier ook zo. Totaal niks om je voor te schamen!
Hoe zeggen ze dat nog maar .... armoede is geen schade, het is alleen lastig :-)

evert65
6th Gear member

maar je krijgt er een flink stuk ontspanning voor terug (vooral in stads- en file-verkeer).
helemaal, wil geen eens meer terug naar de handbak
keep calm!, your randomizer is running
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Zo'n handbak, is dat zo'n ding waarmee je handmatig het ene tandwiel met het andere moet verbinden? Maken ze die tegenwoordig nog? :lol:
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
peter geurts
2nd Gear member

Waarom schakelen er gaat niets boven een automaat !
En alles kan en gaat kapot en wat kapot is laat je gewoon weer maken !
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Edwin
5th Gear member

dbosker schreef:
Ja, maar zelf in de soeppot roeren heeft ook weer zijn nadelen :-)
+1 :D

Kleine update: merkbare, hoewel subtiel, maar wel merkbare verschillen:
- schakelen gaat nóg soepeler,
- er wordt nóg meer op koppel geaccelereerd, schakelt minder snel terug bij weinig gasgeven, (dit gebeurde al veel meer na montage nieuwe gasklephuis),
- automaat schakelt eerder op naar hogere versnelling,
- reactie op gasgeven is directer en sneller, auto versnelt direct, eerder zat er iets vertraging in (constateer ik nu pas eigenlijk),
- met koude motor en bak wordt er ook eerder opgeschakeld,
- automaatpook vanuit P naar R of D zetten veroorzaakt bijna geen voelbaar schokje meer, eerder was dat iets meer voelbaar, zei het ook minimaal.

Gr. Edwin.
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
LtStone
4th Gear member

Lol @ gerald, juist ja je bedoelt zo een ding waarmee je een miniscus-breuk (linkerbeen) en een tennisarm (rechterarm) oploopt in de file?

Welke debiel rijdt daar nog mee rond!
:P
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Rippie V70
5th Gear member

Ik! En Ger! :D
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
JosW
5th Gear member

LtStone schreef: Lol @ gerald, juist ja je bedoelt zo een ding waarmee je een miniscus-breuk (linkerbeen) en een tennisarm (rechterarm) oploopt in de file?

Het woord Debiel is een term uit de verstandelijk gehandicaptenzorg. In de context van dit topic vind ik het gebruik daarvan ongepast. Geldt ook voor woorden als Mongool e.d.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dbosker
6th Gear member

JosW schreef:
LtStone schreef: Lol @ gerald, juist ja je bedoelt zo een ding waarmee je een miniscus-breuk (linkerbeen) en een tennisarm (rechterarm) oploopt in de file?

Het woord Debiel is een term uit de verstandelijk gehandicaptenzorg. In de context van dit topic vind ik het gebruik daarvan ongepast. Geldt ook voor woorden als Mongool e.d.
+ 1 - taalverruwing heet dat.

V70 T5 assen
5th Gear member

Mongool is nog erger hiermee wordt een heel volk bedoeld :)
De handbak mensen vergeten nu ineens de koppelingsplaten en dualmass vliegwielen die ook wel eens sneuvelen.

Ook ik rij handbak , maar als ik eens in de Touran van mijn maat rij met dsg en 170pk TDI is dat echt geen straf , dus ik zou in de volgende wagen best wel een automaat willen hebben.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”