Waarom iets vervangen als het nog goed werkt vs. olie die al 14 jaar (in mijn geval) in een versnellingsbak zit kan niet echt fris meer zijn...

Auto heeft nu 177.000 op de teller en schakelt nog zijdezacht en zonder schokken, klappen ed.
Tot vanochtend, met halfwarme motor en lauwe bak (5 minuten na koude start), op lage snelheid (5 km/u) de auto even nukkig deed, twijfelde over wel of niet schakelen, om vervolgens met een harde bonk wél te schakelen.

Ik schrok me wild en gelijk schoten alle discussies en threads hier op het forum over de automaatbakken en al dan niet flushen door mijn hoofd.
Ik was tenslotte altijd sceptisch en had nog nooit wat gehad met de bak en moet eerlijk zeggen er waren ook nog steeds geen klachten. Alleen bij koud wat langer in de versnelling hangen en daarna bijna gevoelloos schakelen.
Dit was vanochtend 9.00 uur. Na het sporten nog wat stukken gereden met verschillende belasting, op hoge en lage snelheid, met hoge en lage toeren, maar kon de "bonk" niet herproduceren.....
Wat kan het geweest zijn? Eénmalige misschakeling? ???
Na thuiskomst rond 11.30 even vlug gezocht op "bonk" en AT op het forum en bijna direct daarna Gery gebeld van GS Powerflush.
Situatie voorgelegd en besloten te flushen. Deze bonk had mijn twijfel weggenomen. Per slot van rekening redeneerde ik altijd dat zolang het goed is ik in principe niets wilde doen, echter nu ik (ook) een "bonk" had, was dat voor mij het teken dat het niet meer goed gaat/ging en dus iets er aan doen.
Gery vroeg wanneer ik tijd had, waarop ik aangaf het liefst direct te komen. En dat kon, om 14:00! Apeldoorn naar Uden is een klein uurtje rijden, dus om 13.00 TOMTOM ingesteld en op naar Uden.
Daar aangekomen even koffie gedronken en gepraat en vervolgens de flush uitgevoerd door Obbe. Daarbij meegekeken en geholpen (versnellingspook op en neer bewegen, etc.). Obbe neemt veel tijd (kon nu ook omdat ik laatste was vandaag!

Ik heb gekozen voor de minerale olie JWS3309 spec's. De olie die er ook af fabriek inzat. Waarom geen synthetische?
Omdat ik redeneerde dat als de originele minerale olie het 14 jaar en 177.000 km heeft volgehouden, dit nu ook wel weer goed zal gaan.
Ook zag ik wat discussies op Swedespeed over mensen die problemen hadden met synthetische olie in de "gewone" AT. Het schijnt dat in de geartronic de synthetische wel goed gaat? Ik dacht i.i.g. laat ik maar gewoon voor origineel gaan.
De olie die eruit kwam was zwart, er zaten geen koekresten o.i.d. en ook geen ijzerslijpsel.
Nieuwe olie erin, auto aan Vida en vervolgens met Obbe even opnieuw inleren. Dit was in 5 minuten gebeurd, merkte er overigens niets van, reed eigenlijk gelijk weer zoals daarvoor.
Wat merk ik ervan:
De rit naar huis ging eigenlijk ook gewoon zoals ik gewend was. (Komt wrs. ook omdat de bak gewoon echt nog goed schakelde voor de flush de "bonk" daargelaten).
Maarrr hij schakeld nu nóg soepeler en vloeiender en nu zonder dat ik ook maar iets voel bij het opschakelen.
Bij terugschakelen merk je het natuurlij wel iets, ook bijna niet, maar bij accelereren is het nu denk ik wel geheel schokvrij te noemen.
Zoals gezegd, had ik al wel een goed schakelende bak, maar nu schakelt ie echt perfect en merkbaar beter en spoepeler.
Als ik er een cijfer aan moet geven zou ik zeggen dat ik van een 8,5 naar een 9,5 ben gegaan (als een 10 aangemerkt moet worden alszijnde dat de bak ALTIJD totaal zonder schokken schakelt, dus ook bij kickdown ed.) Om het te vergelijken, hij schakelt nu net zo soepel als de GT 6 bak in de V70 2.5T (nieuwe model) van mijn broer.
Al met al ben ik, tot nu toe, zeer tevreden over de powerflush, het bezoek aan GS Powerflush, de mensen daar en het resultaat qua schakelen op de terugweg.
Ik kan het iedereen aanraden, mocht je "iets" voelen met schakelen of twijfelen of zeker weten dat de olie, zoals bij mij, er al 14 jaar inzit!
Bij mij schakelde de bak echt heel goed, maar nu nog beter!
ps. ook nog even met Obbe gehad over zijn vakgebied, electronica en tuning, en ben nu aan het denken aan een tuning op maat en dan toegesneden op brede powerrange (i.p.v. snellere 0-100) bij tussenaccelereren.....

gr. Edwin.