Vanaf volgend jaar gaat Bosch het CRS3-25 common rail dieselinjectiesysteem leveren. Hierin slaat 25 op de druk die de piëzo-injectoren opbrengen: 2500 bar, de meeste dieselpersonenauto's zullen de komende tien jaar met 2000 bar uitkomen. Anderzijds is 3000 bar voor sportieve diesels realistisch. Waarom zoveel druk?
De hogedrukpomp en de verstuivers van het nieuwe CRS3-25 systeem zijn precisieinstrumenten.
Welke automerken het inspuitsysteem met extra hoge druk krijgen laat Bosch nog niet los. Alleen dat tien jaar geleden voor Audi het eerste systeem met piëzo-injectoren werd geleverd, dat al boven 2000 bar inspuitdruk kwam.
Commonrail diesel
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24566
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mooie ontwikkeling! Is er al iets gezegd over het gebruik door Volvo?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Volvo heeft met het i-ART systeem op de nieuwe VEA-diesels ook reeds een hogere druk van 2500 bar, en dan nog per cylinder gestuurd i.p.v. in de "gemeenschappelijke inspuitleiding" (common rail)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Fulaks schreef: Volvo heeft met het i-ART systeem op de nieuwe VEA-diesels ook reeds een hogere druk van 2500 bar, en dan nog per cylinder gestuurd i.p.v. in de "gemeenschappelijke inspuitleiding" (common rail)
Het wordt verder door ontwikkeld naar hogere inspuitdrukken.Tot wel 3000bar..
Volvo ontwikkelt `s werelds unieke injectie technologie voor nieuwe VEA motoren
De nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren van Volvo Car Group worden deze herfst geïntroduceerd met `s werelds eerste i-ART technologie. Deze technologie helpt het brandstofverbruik te verminderen van de nieuwe diesel motoren.
Door pressure feedback toe te passen op elke brandstof injector - in tegenstelling tot een enkele sensor voor de gehele lijn - kan i-ART continue de benodigde brandstof monitoren en aanpassen in elk van de individuele cilinders.
"Door de injectiedruk te verhogen naar 2.500 bar, wat uitzonderlijk hoog is, en te combineren met de i-ART technologie, heeft Volvo een tweede grote doorbraak in dieselrevolutie. Het is een enorme doorbraak die te vergelijken is met de baanbrekende lambda sensor voor de katalysator uit 1976. Het is wederom een wereldprimeur voor Volvo", zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.
Hij voegt toe: "Elke injector beschikt over een kleine computer, die de injectiedruk monitort. De verzamelde informatie wordt door de i-ART technologie gebruikt om de ideale hoeveelheid brandstof af te meten en te injecteren bij elke ontstekingscyclus."
De combinatie van hogere injectiedruk en de i-ART technologie, bieden de klant een motor met een optimaal brandstofverbruik, aanzienlijk lagere uitstoot en betere prestaties met een krachtig geluidskarakter.
De commom rail diesel injectie en directe benzine injectie zijn standaard in de komende modulaire reeks van diesel en benzine motoren.
Met de nieuwe techniek zijn er diverse, flexibele mogelijkheden op het gebied van turbo drukvulling om het gehele motoraanbod te voorzien van brandstof besparende afgeleiden voor meer vermogen en trekkracht. Om aan de wensen van alle klanten te kunnen voldoen, krijgen enkele motoren door middel van elektrificatie of andere vooraanstaande technieken meer vermogen.
"De nieuwe motoren zullen het rijplezier verhogen met toenemende wendbaarheid, souplesse en snel reagerende eigenschappen; samen met het naadloze karakter van de acht-trapsautomaat," zegt Derek Crabb.
"Wij zullen kleinere en intelligentere motoren ontwikkelen die de hedendaagse V8 motoren dinosauriërs doen lijken. Onze viercilinders produceren evenveel vermogen als de huidige zescilinders, met een lager verbruik dan de huidige generatie viercilinders. Daarnaast verschaft elektrificatie ons het benodigde vermogen om ons in het hedendaagse V8 territorium te bevinden", zegt Derek Crabb.
De motoren worden gebouwd in Volvo Car Groups high-tech motorenfabriek Skövde in Zweden.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Was dat de pomp verstuiver techniek die VAG toe paste ?MarioC70 schreef: Vanaf volgend jaar gaat Bosch het CRS3-25 common rail dieselinjectiesysteem leveren. Hierin slaat 25 op de druk die de piëzo-injectoren opbrengen: 2500 bar, de meeste dieselpersonenauto's zullen de komende tien jaar met 2000 bar uitkomen. Anderzijds is 3000 bar voor sportieve diesels realistisch. Waarom zoveel druk?
De hogedrukpomp en de verstuivers van het nieuwe CRS3-25 systeem zijn precisieinstrumenten.
Welke automerken het inspuitsysteem met extra hoge druk krijgen laat Bosch nog niet los. Alleen dat tien jaar geleden voor Audi het eerste systeem met piëzo-injectoren werd geleverd, dat al boven 2000 bar inspuitdruk kwam.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Pompverstuivers worden aangedreven door de nokkenas en electronisch,s geopend,is een heel andere techniek dan commonrail..
VW is gestopt met dit systeem al een tijd terug.
Bij dit inspuitsysteem zijn pomp en verstuiver zoals gezegd één geheel. Per cilinder is er één pompverstuiver, deze wordt mechanisch bediend met een tuimelaar en door een elektromagnetisch bediende afsluiter (solenoïd valve) die wordt aangestuurd door de elektronische eenheid. De elektromagnetisch bediende afsluiter staat open als de elektromagneet niet bekrachtigd is. Er stroomt dan brandstof langs het toevoerkanaal in de hogedrukkamer. Sluit de afsluiter en brengt de inspuitnok de roltuimelaar in beweging, dan wordt met de stoterstang de pompzuiger naar beneden gedrukt. De druk stijgt in de hogedrukkamer tot ongeveer 180 bar. Daardoor stijgt ook de druk in de drukkamer van de verstuiver. De verstuivernaald beweegt naar boven en er wordt een eerste maal brandstof ingespoten. Men noemt het voorinspuiting. Als de pompzuiger verder naar beneden beweegt, zal door de druk ook de uitwijkzuiger naar beneden bewegen. Daardoor vergroot het volume van de hogedrukkamer, daalt de druk erin en sluit de verstuivernaald. De voorinspuiting stopt.
VW is gestopt met dit systeem al een tijd terug.
Bij dit inspuitsysteem zijn pomp en verstuiver zoals gezegd één geheel. Per cilinder is er één pompverstuiver, deze wordt mechanisch bediend met een tuimelaar en door een elektromagnetisch bediende afsluiter (solenoïd valve) die wordt aangestuurd door de elektronische eenheid. De elektromagnetisch bediende afsluiter staat open als de elektromagneet niet bekrachtigd is. Er stroomt dan brandstof langs het toevoerkanaal in de hogedrukkamer. Sluit de afsluiter en brengt de inspuitnok de roltuimelaar in beweging, dan wordt met de stoterstang de pompzuiger naar beneden gedrukt. De druk stijgt in de hogedrukkamer tot ongeveer 180 bar. Daardoor stijgt ook de druk in de drukkamer van de verstuiver. De verstuivernaald beweegt naar boven en er wordt een eerste maal brandstof ingespoten. Men noemt het voorinspuiting. Als de pompzuiger verder naar beneden beweegt, zal door de druk ook de uitwijkzuiger naar beneden bewegen. Daardoor vergroot het volume van de hogedrukkamer, daalt de druk erin en sluit de verstuivernaald. De voorinspuiting stopt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
We hebben reeds ruim 10 een vw golf (als 2de auto) met deze techniek.
Als ie koud tot leven wordt gewekt, herrie, herrie dat jij maakt. Eenmaal warm gereden best een lekkere sound.
Geeft wel vrij sportief zijn koppel af, wat een vrij sportief rijgevoel oplevert.
Qua zuinigheid, betere balans prestaties/verbruik dan common rail uitvoering (hebben intussen ook een Seat Leon erbij, 1.6 TDI, dus kan wel vergelijken).
Onze zoon rijdt sedert een maand met een C30 1.6 Driv-e, voelt krachtiger aan dan de seat, maar verbruik geeft niet echt een hoera gevoel.
Na ruim 230.000 km, blijft de golf doorgaan, zonder enige ingreep aan de motor (behoudens vervanging distributieriem en gloeikaarsen).
We twijfelen eerlijk gezegd als 2de auto in het gezin tussen de GOLF VII en de V40, zegmaar emoties versus reden.
Als ie koud tot leven wordt gewekt, herrie, herrie dat jij maakt. Eenmaal warm gereden best een lekkere sound.
Geeft wel vrij sportief zijn koppel af, wat een vrij sportief rijgevoel oplevert.
Qua zuinigheid, betere balans prestaties/verbruik dan common rail uitvoering (hebben intussen ook een Seat Leon erbij, 1.6 TDI, dus kan wel vergelijken).
Onze zoon rijdt sedert een maand met een C30 1.6 Driv-e, voelt krachtiger aan dan de seat, maar verbruik geeft niet echt een hoera gevoel.
Na ruim 230.000 km, blijft de golf doorgaan, zonder enige ingreep aan de motor (behoudens vervanging distributieriem en gloeikaarsen).
We twijfelen eerlijk gezegd als 2de auto in het gezin tussen de GOLF VII en de V40, zegmaar emoties versus reden.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011