Misschien is hier al een topic over maar als nieuweling hier zie ik veel bomen en nog even geen bos, sorry.
Ik ben me aan het orienteren voor een 245 '70-jaren. Heb een mooie gele op de site van Scandcar gezien. Ik zou graag alle mogelijke tips krijgen:
- Zwakke punten, technisch en m.b.t. roest
- Gemiddelde onderhoudskosten per jaar bij dagelijks gebruik (6000km p.j.)
- Goede Volvo-aanbieders?
- Etc. etc.
Alvast bedankt!
Dennis
Edit: Tips over andere, ongeveer gelijkwaardige modellen zijn ook welkom.
Aankooptips 145
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20818
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Welkom hier,
Idd is er al een topic over. Maar daar doen we niet moeilijk om hoor.
Kijk even bij de members, klik op Volvorider, en klik zijn weblog aan. Daar staan alle aankooptips die je je maar kunt bedenken.
Succes.
Oh ja,
Scandcar is redelijk bekend, Toncar ook, Smeekens Ulvenhout, Carlo Schmidt. etc. etc.
Idd is er al een topic over. Maar daar doen we niet moeilijk om hoor.
Kijk even bij de members, klik op Volvorider, en klik zijn weblog aan. Daar staan alle aankooptips die je je maar kunt bedenken.
Succes.
Oh ja,
Scandcar is redelijk bekend, Toncar ook, Smeekens Ulvenhout, Carlo Schmidt. etc. etc.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20818
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Is het die gele 245 GL
Als Scandcar dat vraagt voor zo'n auto kan je er van op aan dat ie gewoon goed is. En hij wordt tiptop afgeleverd.
Als Scandcar dat vraagt voor zo'n auto kan je er van op aan dat ie gewoon goed is. En hij wordt tiptop afgeleverd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
- Locatie: Delft
Oke bedankt voor de reacties. Het is idd de gele 245GL.
Ik heb bij Smeekens zojuist een 144 4-drs. gezien. Is wel wat anders dan de 245 maar ook geweldig!
Ik heb bij Smeekens zojuist een 144 4-drs. gezien. Is wel wat anders dan de 245 maar ook geweldig!
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
- Henri144
- 3rd Gear member
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
- Locatie: Grunn!
144 is bijna altijd goed! Wel ff een ritje mee maken en goed naar de motor luisteren -> als de kleppies een beetje lekker gelijkmatig ratelen (vooral ook bij stationair) en de pook blijft een beetje op zijn plaats tijdens het rijden & stationair, dan heb je een aardige te pakken. Simpele motor, dus veel gaat er niet aan kapot en bovendien is ie zeer gebruiksvriendelijk. Verder goed op de veren letten en opletten of de auto niet zwabbert tijdens het rijden, dan is nl. de overbrenging van de achteras aan vernieuwing toe
. Wij hebben een 144 en een 245 (1970/1988) en vinden dat de 144 beter/lekkerder rijdt dan de 245. Met de 245 kan je gemiddeld wel wat harder rijden, maar da's persoonlijk natuurlijk!

Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....
:headbang:
V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
- Locatie: Delft
Mooi om te lezen! Ik heb stiekum ook even gekeken naar een 164, brrrrr, wat een geweldige Volvo's zijn dat ook, zeg. Je ziet dat ik er nog niet helemaal uit ben wel model 't nu moet worden, 144/145, 164, 245....luxeprobleempje:-)
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
- Locatie: Delft
Nog een vraagje: welke modellen hebben stuurbekrachtiging. Het gaat mij om de volgende modellen:
144
145
245 (jaren '70)
164
Of was dit helemaal nog niet standaard en moet je dus zoeken naar een met stuurbekrachtiging?
.
144
145
245 (jaren '70)
164
Of was dit helemaal nog niet standaard en moet je dus zoeken naar een met stuurbekrachtiging?
.
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Volgens mij heeft de 164 vanaf 1971 standaard stuurbekrachtiging, evenals de 262/264/265 modellen. En ik denk dat er maar weinig 6 cilinders modellen zijn zonder stuurhulp.
Bij 142/144/145/242/244/245 uit die jaren is stuurbekrachtiging behoorlijk zelfdzaam. De kans op stuurbekrachtiging is groter bij US-importwagens.
Bij 142/144/145/242/244/245 uit die jaren is stuurbekrachtiging behoorlijk zelfdzaam. De kans op stuurbekrachtiging is groter bij US-importwagens.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
- Locatie: Delft
Oke, dus dat wordt zwengelen aan het stuur als ik niet iets moois vind met stuurbekrachtiging. Of is het wel te doen, zonder?
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Miljoenen zijn jou voorgegaan zonder. Dus dat zou moeten kunnen. 
Na een jaartje kun je ankers op je armen laten tatoeëren.
Beetje sport kan vast geen kwaad.
(ik heb uiteraard stuurbekrachtiging om mijn 240 - laf hè)

Na een jaartje kun je ankers op je armen laten tatoeëren.
Beetje sport kan vast geen kwaad.
(ik heb uiteraard stuurbekrachtiging om mijn 240 - laf hè)
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Joh, gewoon in zo'n ding springen en rondtoeren. Dan merk je vanzelf wel of het bevalt. Het is effe wennen.
Overigens ben je ook met stuurbekrachtiging behoorlijk aan het zwengelen, want het zijn niet zulke directe stuurders.
Op zich ook logisch, want die voorwielen kun je akelig ver insturen, en de draaicirkel is daardoor verrektes klein. Best handig.
Beetje met stuurbekrachtiging naar de sportschool... fietsen zou je bedoelen!
Overigens ben je ook met stuurbekrachtiging behoorlijk aan het zwengelen, want het zijn niet zulke directe stuurders.
Op zich ook logisch, want die voorwielen kun je akelig ver insturen, en de draaicirkel is daardoor verrektes klein. Best handig.
Beetje met stuurbekrachtiging naar de sportschool... fietsen zou je bedoelen!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
- Locatie: Delft
Het heeft ook wel wat en hoort er eigenlijk ook wel bij: een klassieker zonder stuurbekrachtiging.
Fietsen...hmmm...zou ook kunnen...maaruh, ik rij graag auto en het is niet om de hoek
Fietsen...hmmm...zou ook kunnen...maaruh, ik rij graag auto en het is niet om de hoek

Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)
Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
- Henri144
- 3rd Gear member
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
- Locatie: Grunn!
Ik heb een 144 zonder SBK en dat valt erg mee hoor..... Het rijdt zo mooi dat je het gemis aan SBK vanzelf vergeet.....
Kijk trouwens goed uit met 164-ers van ongeveer na '70: Die hebben veel dunner plaatwerk en daardoor wat meer last van roest
, en probeer dan een B30A motor te krijgen, die injectiegevallen zijn alleen leuk als je een fanatieke sleutelaar bent.....



Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....
:headbang:
V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
- Locatie: Delft
Goede tip van dat plaatwerk! aan zoiets denk je normaal gesproken niet #-o
Ik heb ondertussen flink zitten zoeken op het net en wel wat leuks gevonden:
- Witte '67er 144 B18B met overdrive, EU. 5500,00 (staat bij Smeekens)
- Blauwe '69er 144 waarvan ik verder geen technische info en prijs heb (staat bij volvo140klassiekers.nl)
Is er iemand bekend met deze 144's en/of de bedrijven?
Ik heb ondertussen flink zitten zoeken op het net en wel wat leuks gevonden:
- Witte '67er 144 B18B met overdrive, EU. 5500,00 (staat bij Smeekens)
- Blauwe '69er 144 waarvan ik verder geen technische info en prijs heb (staat bij volvo140klassiekers.nl)
Is er iemand bekend met deze 144's en/of de bedrijven?
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Dat volg ik niet. En ik geloof daar ook niks van om heel eerlijk te zijn.Henri144 schreef:Kijk trouwens goed uit met 164-ers van ongeveer na '70: Die hebben veel dunner plaatwerk en daardoor wat meer last van roest
Dunner plaatstaal betekent:
1. Carrosserie opnieuw ontwerpen.
2. Carrosserie opnieuw testen (veiligheid, stijfheid, duurzaamheid, denk aan vermoeiing)
3. Nieuwe persgereedschappen.
4. Doffe ellende in productieproces
5. Ineens lichtere Volvo's. Blijkt dat uit de specificaties?
6. Niet meer roestproblemen, dat heeft met lakprocédé te maken en antiroestbehandeling.
Trouwens, als dit voor een 164 zóu gelden (wat ik om bovenstaande redenen niet geloof), dan zóu dat ook gelden voor 140 en verder.
Het kan best zijn dat modellen van ná 1970 meer last hebben van roest. Maar eigenlijk is de geschiedenis van de betreffende auto (klimaat, onderhoud, schade) véél bepalender.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Effe gekeken bij Smeekens' site. Mooie 144S, nota bene van eerste modeljaar!
Een overdrive is erg pretttig bij hogere snelheden (als 't werkt tenminste). Die wielen horen er niet onder, die zijn van een veel oudere Amazon. Ik mis namelijk de ventilatiegaten, en die schijnen toch écht belangrijk te zijn voor de remmetjes.

Wielen moeten zijn als dit plaatje.
Die blauwe zal dan wel een B20A of B20B motor moeten hebben.
Een overdrive is erg pretttig bij hogere snelheden (als 't werkt tenminste). Die wielen horen er niet onder, die zijn van een veel oudere Amazon. Ik mis namelijk de ventilatiegaten, en die schijnen toch écht belangrijk te zijn voor de remmetjes.

Wielen moeten zijn als dit plaatje.
Die blauwe zal dan wel een B20A of B20B motor moeten hebben.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Voor aankooptips voor Volvo uit de 200 serie?
Kijk op www.volvorider.web-log.nl
Of stuur een mailtje naar volvorider@hetgesprek.nl
Kijk op www.volvorider.web-log.nl
Of stuur een mailtje naar volvorider@hetgesprek.nl
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Henri144
- 3rd Gear member
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
- Locatie: Grunn!
dat van dat plaatstaal heb ik uit een boekje met 'aankooptips voor uw oldtimer', toch het vermelden waard lijkt mij?
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....
:headbang:
V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
- Henri144
- 3rd Gear member
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
- Locatie: Grunn!
En met een overdrive is het ook uitkijken geblazen: Mijn volvo-mannetje wilde een bak met overdrive niet aan mij verkopen, want zo'n ding is nogal storings- en daardoor onderhoudsgevoelig.... Maar dat kan ook betrekking hebben op de manier waarop ik de mijne gebruik, nl. dagelijks voor woon-werkverkeer (alhoewel ik bij langere afstanden toch liever weer geen gebruik maak van de 144, een gevoel, zeg maar =D> ). Ook dat is weer een afweging om een bepaald model te nemen. Mijn eigen 144 mag bv. cosmetisch niet helemaal aan het ideaal voldoen (deukje hier en daar), de moter daarentegen is er eentje van wereldklasse: Regelmatig een slokje olie en wat kleppen stellen en that's all eigenlijk. Start altijd, de weersomstandigheden maken echt niks uit (alhoewel hij liever droog, koel weer heeft
) Een vriend van mij daarentegen heeft een 142 met een verbouwde motor (was injectie, nu 'gewoon') en die loopt om de haverklap te klieren met dat ding: Motor start vaker niet dan wel bv, de uitlaat laat regelmatig blijken dat ie eigenlijk een vlammenwerper is etc. Ik persoonlijk denk dat de prijs van een auto ook wel een boel zegt, als je bv. 5000 euro betaalt voor een 144, dan mag je er vanuitgaan dat het een hele redelijke auto is, toch? Zoek maar eens op marktplaats naar 144 of 164 of 145 en kijk hoe de 'goedkopere' auto's er doorgaans aan toe zijn.... :shock: Ik denk dat 'geluk hebben' ook hier een grote rol speelt

Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....
:headbang:
V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967
The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'
The Big Lebowski Quote Generator