Pagina 1 van 2

Aankooptips 145

Geplaatst: 23.06.2006 - 12:24
door caroden
Misschien is hier al een topic over maar als nieuweling hier zie ik veel bomen en nog even geen bos, sorry.

Ik ben me aan het orienteren voor een 245 '70-jaren. Heb een mooie gele op de site van Scandcar gezien. Ik zou graag alle mogelijke tips krijgen:

- Zwakke punten, technisch en m.b.t. roest
- Gemiddelde onderhoudskosten per jaar bij dagelijks gebruik (6000km p.j.)
- Goede Volvo-aanbieders?
- Etc. etc.

Alvast bedankt!

Dennis

Edit: Tips over andere, ongeveer gelijkwaardige modellen zijn ook welkom.

Geplaatst: 23.06.2006 - 13:40
door V480-S60
Welkom hier,

Idd is er al een topic over. Maar daar doen we niet moeilijk om hoor.
Kijk even bij de members, klik op Volvorider, en klik zijn weblog aan. Daar staan alle aankooptips die je je maar kunt bedenken.

Succes.

Oh ja,
Scandcar is redelijk bekend, Toncar ook, Smeekens Ulvenhout, Carlo Schmidt. etc. etc.

Geplaatst: 23.06.2006 - 14:06
door V480-S60
Is het die gele 245 GL

Als Scandcar dat vraagt voor zo'n auto kan je er van op aan dat ie gewoon goed is. En hij wordt tiptop afgeleverd.

Geplaatst: 23.06.2006 - 15:21
door caroden
Oke bedankt voor de reacties. Het is idd de gele 245GL.

Ik heb bij Smeekens zojuist een 144 4-drs. gezien. Is wel wat anders dan de 245 maar ook geweldig!

Geplaatst: 24.06.2006 - 15:05
door Henri144
144 is bijna altijd goed! Wel ff een ritje mee maken en goed naar de motor luisteren -> als de kleppies een beetje lekker gelijkmatig ratelen (vooral ook bij stationair) en de pook blijft een beetje op zijn plaats tijdens het rijden & stationair, dan heb je een aardige te pakken. Simpele motor, dus veel gaat er niet aan kapot en bovendien is ie zeer gebruiksvriendelijk. Verder goed op de veren letten en opletten of de auto niet zwabbert tijdens het rijden, dan is nl. de overbrenging van de achteras aan vernieuwing toe :D. Wij hebben een 144 en een 245 (1970/1988) en vinden dat de 144 beter/lekkerder rijdt dan de 245. Met de 245 kan je gemiddeld wel wat harder rijden, maar da's persoonlijk natuurlijk!

Geplaatst: 25.06.2006 - 00:21
door caroden
Mooi om te lezen! Ik heb stiekum ook even gekeken naar een 164, brrrrr, wat een geweldige Volvo's zijn dat ook, zeg. Je ziet dat ik er nog niet helemaal uit ben wel model 't nu moet worden, 144/145, 164, 245....luxeprobleempje:-)

Geplaatst: 25.06.2006 - 13:03
door caroden
Nog een vraagje: welke modellen hebben stuurbekrachtiging. Het gaat mij om de volgende modellen:

144
145
245 (jaren '70)
164

Of was dit helemaal nog niet standaard en moet je dus zoeken naar een met stuurbekrachtiging?

.

Geplaatst: 25.06.2006 - 15:27
door Maurice Pierik
Volgens mij heeft de 164 vanaf 1971 standaard stuurbekrachtiging, evenals de 262/264/265 modellen. En ik denk dat er maar weinig 6 cilinders modellen zijn zonder stuurhulp.
Bij 142/144/145/242/244/245 uit die jaren is stuurbekrachtiging behoorlijk zelfdzaam. De kans op stuurbekrachtiging is groter bij US-importwagens.

Geplaatst: 25.06.2006 - 23:04
door caroden
Oke, dus dat wordt zwengelen aan het stuur als ik niet iets moois vind met stuurbekrachtiging. Of is het wel te doen, zonder?

Geplaatst: 25.06.2006 - 23:17
door Maurice Pierik
Miljoenen zijn jou voorgegaan zonder. Dus dat zou moeten kunnen. ;)
Na een jaartje kun je ankers op je armen laten tatoeëren.
Beetje sport kan vast geen kwaad.

(ik heb uiteraard stuurbekrachtiging om mijn 240 - laf hè)

Geplaatst: 27.06.2006 - 06:30
door caroden
Hahaha, sporten doe ik wel in de sportschool (waar ik uiteraard met de auto MET stuurbekrachtiging heen wil rijden) :mrgreen:

Geplaatst: 27.06.2006 - 10:05
door Maurice Pierik
Joh, gewoon in zo'n ding springen en rondtoeren. Dan merk je vanzelf wel of het bevalt. Het is effe wennen.
Overigens ben je ook met stuurbekrachtiging behoorlijk aan het zwengelen, want het zijn niet zulke directe stuurders.
Op zich ook logisch, want die voorwielen kun je akelig ver insturen, en de draaicirkel is daardoor verrektes klein. Best handig.

Beetje met stuurbekrachtiging naar de sportschool... fietsen zou je bedoelen!

Geplaatst: 27.06.2006 - 11:30
door caroden
Het heeft ook wel wat en hoort er eigenlijk ook wel bij: een klassieker zonder stuurbekrachtiging.

Fietsen...hmmm...zou ook kunnen...maaruh, ik rij graag auto en het is niet om de hoek :-)

Geplaatst: 27.06.2006 - 13:28
door Henri144
Ik heb een 144 zonder SBK en dat valt erg mee hoor..... Het rijdt zo mooi dat je het gemis aan SBK vanzelf vergeet.....:D Kijk trouwens goed uit met 164-ers van ongeveer na '70: Die hebben veel dunner plaatwerk en daardoor wat meer last van roest :D, en probeer dan een B30A motor te krijgen, die injectiegevallen zijn alleen leuk als je een fanatieke sleutelaar bent.....:D

Geplaatst: 27.06.2006 - 22:52
door caroden
Goede tip van dat plaatwerk! aan zoiets denk je normaal gesproken niet #-o

Ik heb ondertussen flink zitten zoeken op het net en wel wat leuks gevonden:

- Witte '67er 144 B18B met overdrive, EU. 5500,00 (staat bij Smeekens)
- Blauwe '69er 144 waarvan ik verder geen technische info en prijs heb (staat bij volvo140klassiekers.nl)

Is er iemand bekend met deze 144's en/of de bedrijven?

Geplaatst: 27.06.2006 - 23:14
door Maurice Pierik
Henri144 schreef:Kijk trouwens goed uit met 164-ers van ongeveer na '70: Die hebben veel dunner plaatwerk en daardoor wat meer last van roest :D
Dat volg ik niet. En ik geloof daar ook niks van om heel eerlijk te zijn.
Dunner plaatstaal betekent:
1. Carrosserie opnieuw ontwerpen.
2. Carrosserie opnieuw testen (veiligheid, stijfheid, duurzaamheid, denk aan vermoeiing)
3. Nieuwe persgereedschappen.
4. Doffe ellende in productieproces
5. Ineens lichtere Volvo's. Blijkt dat uit de specificaties?
6. Niet meer roestproblemen, dat heeft met lakprocédé te maken en antiroestbehandeling.
Trouwens, als dit voor een 164 zóu gelden (wat ik om bovenstaande redenen niet geloof), dan zóu dat ook gelden voor 140 en verder.
Het kan best zijn dat modellen van ná 1970 meer last hebben van roest. Maar eigenlijk is de geschiedenis van de betreffende auto (klimaat, onderhoud, schade) véél bepalender.

Geplaatst: 27.06.2006 - 23:21
door Maurice Pierik
Effe gekeken bij Smeekens' site. Mooie 144S, nota bene van eerste modeljaar!
Een overdrive is erg pretttig bij hogere snelheden (als 't werkt tenminste). Die wielen horen er niet onder, die zijn van een veel oudere Amazon. Ik mis namelijk de ventilatiegaten, en die schijnen toch écht belangrijk te zijn voor de remmetjes.
Afbeelding
Wielen moeten zijn als dit plaatje.

Die blauwe zal dan wel een B20A of B20B motor moeten hebben.

Geplaatst: 28.06.2006 - 13:00
door volvorider
Voor aankooptips voor Volvo uit de 200 serie?

Kijk op www.volvorider.web-log.nl

Of stuur een mailtje naar volvorider@hetgesprek.nl

Geplaatst: 28.06.2006 - 14:59
door Henri144
dat van dat plaatstaal heb ik uit een boekje met 'aankooptips voor uw oldtimer', toch het vermelden waard lijkt mij?

Geplaatst: 28.06.2006 - 15:02
door Henri144
En met een overdrive is het ook uitkijken geblazen: Mijn volvo-mannetje wilde een bak met overdrive niet aan mij verkopen, want zo'n ding is nogal storings- en daardoor onderhoudsgevoelig.... Maar dat kan ook betrekking hebben op de manier waarop ik de mijne gebruik, nl. dagelijks voor woon-werkverkeer (alhoewel ik bij langere afstanden toch liever weer geen gebruik maak van de 144, een gevoel, zeg maar =D> ). Ook dat is weer een afweging om een bepaald model te nemen. Mijn eigen 144 mag bv. cosmetisch niet helemaal aan het ideaal voldoen (deukje hier en daar), de moter daarentegen is er eentje van wereldklasse: Regelmatig een slokje olie en wat kleppen stellen en that's all eigenlijk. Start altijd, de weersomstandigheden maken echt niks uit (alhoewel hij liever droog, koel weer heeft :lol:) Een vriend van mij daarentegen heeft een 142 met een verbouwde motor (was injectie, nu 'gewoon') en die loopt om de haverklap te klieren met dat ding: Motor start vaker niet dan wel bv, de uitlaat laat regelmatig blijken dat ie eigenlijk een vlammenwerper is etc. Ik persoonlijk denk dat de prijs van een auto ook wel een boel zegt, als je bv. 5000 euro betaalt voor een 144, dan mag je er vanuitgaan dat het een hele redelijke auto is, toch? Zoek maar eens op marktplaats naar 144 of 164 of 145 en kijk hoe de 'goedkopere' auto's er doorgaans aan toe zijn.... :shock: Ik denk dat 'geluk hebben' ook hier een grote rol speelt