Er is gevraagd of het anders voelt. Ik denk dat ik daar na ruim 20 jaar lease auto’s en nu een eigen auto wel een antwoord op kan geven. JA, het voelt anders. (Ik ging van alleen bijtelling betalen, naar zelf een auto kopen en onderhouden.)
Je voelt de kosten meteen in je eigen portemonnee. Een paar voorbeelden (ik weet dat er nu een aantal lease rijders zullen gaan reageren dat het niet voor hun van toepassing is. Denk hierbij, ik spreek voor mezelf.)
Ik parkeer niet meer op de plekken waar ik mijn leaseauto wel neer zette, bijvoorbeeld dichtbij de winkelwagentjes of in een smal parkeervak. (En niet helemaal onterecht. Iemand heeft een paar weken geleden zijn deur tegen mijn auto aangegooid en dat gaat mij weer een hoop geld kosten. )
Het buurjongetje hoeft mijn auto niet meer te wassen.
Ik was de auto met de hand.
Een setje winterbanden hoeft echt geen 17” te zijn.
Ik denk toch iets meer na of een rit nodig is, zoals een aanbieding 100 km verder op ga ik niet ff halen.
Voorrang krijg ik ipv van opeisen.
En euh, ik rem toch wat eerder en ga niet steeds driftend over het klaverblad.
Wat mij enorm irriteerde is dat veel dealers gewoon niet begrepen dat ik een nieuwe auto privé kwam kopen. Zoals de verkoper die nog een keer de voordelige bijtelling van de D2 onder de aandacht bracht... En neeeh, ik wil geen demo! (De dealer in de buurt heeft mijn V40 dan ook niet geleverd.)
Ook zie ik iemand die een V70 met ruim 2 ton ervaring voor de halve prijs van een V40 koopt. Als dat goed voor jou is, prima. Toen ik nog in de oriëntatiefase zat heb ik ook veel opmerkingen gehad, koop een goede tweedehandse, waarom geen KIA (met 7 jaar garantie), waarom geen kleine auto, etc. Ik vraag me af waarom alleen een bedrijfsauto nieuw en comfortabel (ik ga er 3-4 keer per jaar mee op vakantie) mag zijn? Ik vind het leuk om zelf een auto te configureren en de eerste berijder te zijn. Ik snap dan ook niet wat er nog betaald wordt voor een auto van 2 jaar oud (niet dat ik het erg vind

).
Maar het gevoel dat je eigen naam op het kentekenbewijs staat, dat is toch onbetaalbaar.