Nadat de Volvo dealer vorige maand de stabilisatorrubbers aan de voorkant vervangen had hebben ze de auto ook uitgelijnd.
Helaas stond daarna mijn stuur scheef.
Omdat ik toch nieuwe banden nodig had ben ik langs een bandenspecialist gegaan en heb naast nieuwe banden ook de auto meteen laten controleren of deze goed uitgelijnd was.
Ze hebben de auto opnieuw uitgelijnd en het stuur recht gezet.
Alleen trekt de auto nu al bij de minste spoorvorming steeds naar rechts.
Ben meteen teruggegaan, ze hebben de wielen links en rechts omgedraaid, de uitlijning nogmaals gecontroleerd.
Volgens hun staan de wielen kaarsrecht echter de auto blijft naar rechts trekken bij lichte spoorvorming of als de weg iets afloopt.
Hebben ze iets verkeerd gedaan of is dat normaal bij nieuwe banden.
Met mijn oude banden en uitlijning had ik nergens last van
Uitlijnen s60
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Zijn de draagarmrubbers ook gecontroleerd?
Als die goed zijn, en de nieuwe banden zijn het ook neem ik aan, kan het eigenlijk alleen de uitlijning zijn.
Laat je geen oor aannaaien.
Op dit vakgebied van goed uitlijnen heb je helaas "experts" en Experts.
Als die goed zijn, en de nieuwe banden zijn het ook neem ik aan, kan het eigenlijk alleen de uitlijning zijn.
Laat je geen oor aannaaien.
Op dit vakgebied van goed uitlijnen heb je helaas "experts" en Experts.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Ja alle rubbers zijn gecontroleerd.
Toen ze de auto aan het uitlijnen waren(Profile tyre centre) had ik er al een naar gevoel bij.
Op een gegeven moment stonden er drie monteurs om de auto heen, continu maar overleggen.
Nu weet ik dat de meeste wegen iets schuin aflopen i.v.m. het afvoeren van regenwater. Echter het lijkt wel of de auto nu overgevoelig reageert op dit soort wegen.
Op het moment dat ik het stuur loslaat wil de auto meteen naar rechts.
Ook als de weg (lichte)spoorvorming heeft trekt de auto steeds naar rechts en nooit naar links.
Ik heb ooit wel eens gelezen dat vooral de voorwielen een bepaald toespoor nodig hebben zodat de auto al het ware rechtdoor blijft sturen.
Is er iemand die daar meer van weet?
Toen ze de auto aan het uitlijnen waren(Profile tyre centre) had ik er al een naar gevoel bij.
Op een gegeven moment stonden er drie monteurs om de auto heen, continu maar overleggen.
Nu weet ik dat de meeste wegen iets schuin aflopen i.v.m. het afvoeren van regenwater. Echter het lijkt wel of de auto nu overgevoelig reageert op dit soort wegen.
Op het moment dat ik het stuur loslaat wil de auto meteen naar rechts.
Ook als de weg (lichte)spoorvorming heeft trekt de auto steeds naar rechts en nooit naar links.
Ik heb ooit wel eens gelezen dat vooral de voorwielen een bepaald toespoor nodig hebben zodat de auto al het ware rechtdoor blijft sturen.
Is er iemand die daar meer van weet?
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Voor wat betreft uitlijning heb ik gelukkig 1 van de besten in de regio zitten (Henze autobanden, Den Haag, filiaal Loosduinseweg).
Daar komen regelmatig de wanhopige berijders terecht, die bij een Kwik-Fit, Euromaster, e.d. hun bolide hebben laten "uitlijnen".
Misschien dat je in deze Thread http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0 nog wat nuttige tips kunt vinden. Forumlid CeeBee schijnt wel aardig thuis te zijn in deze materie.
Daar komen regelmatig de wanhopige berijders terecht, die bij een Kwik-Fit, Euromaster, e.d. hun bolide hebben laten "uitlijnen".
Misschien dat je in deze Thread http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0 nog wat nuttige tips kunt vinden. Forumlid CeeBee schijnt wel aardig thuis te zijn in deze materie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Ik heb het topic even doorgelezen.
ook hier bereft het een Profile Tyrecentre.
Het zijn eigenlijk dezelfde problemen als waar ik nu meezit.
Maar goed, volgende week maar weer terug naar die bandenboer.
ook hier bereft het een Profile Tyrecentre.
Het zijn eigenlijk dezelfde problemen als waar ik nu meezit.
Maar goed, volgende week maar weer terug naar die bandenboer.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Ben vandaag terug gegaan naar Profile Tyrecentre.
Ik werd goed geholpen en de monteurs waren erg behulpzaam.
Ze hebben de auto opnieuw op de brug gezet en gecontroleerd of de uitlijning in orde was(volgens de testapparatuur stond alles goed). Banden links/rechts voor en achter omgedraaid.
Dit alles heeft echter geen enkele verbetering opgeleverd.
De auto blijft maar naar rechts trekken.
Volgens hun moet het dan toch in de nieuwe banden(Michelin) zitten.
Als laatste redmiddel hebben ze vier nieuwe banden besteld.
Deze willen ze er zaterdag onder zetten.
Maar ja, als het omdraaien was de wielen niets uitmaakt zit het dan wel in de banden?
Ik werd goed geholpen en de monteurs waren erg behulpzaam.
Ze hebben de auto opnieuw op de brug gezet en gecontroleerd of de uitlijning in orde was(volgens de testapparatuur stond alles goed). Banden links/rechts voor en achter omgedraaid.
Dit alles heeft echter geen enkele verbetering opgeleverd.
De auto blijft maar naar rechts trekken.
Volgens hun moet het dan toch in de nieuwe banden(Michelin) zitten.
Als laatste redmiddel hebben ze vier nieuwe banden besteld.
Deze willen ze er zaterdag onder zetten.
Maar ja, als het omdraaien was de wielen niets uitmaakt zit het dan wel in de banden?
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Hoi,
Ik zit net even je probleem door te lezen en herinner me dat ik ook een keer een dergelijk probleem heb gehad. Ik reed toen een VW Passat model 2000 TDI ik had andere velgen zonder banden gekocht na montage trok mijn auto erg naar de kant v.d weg. Alles uit de kast gehaald m.b.t. uitlijnen, omwisselen niets hielp en nog gekker oude velgen eronder en weg probleem. Ik heb de velgen met banden moeten verkopen. Nu komt het ik had hieronder prachtige nieuwe 16" banden onder laten zetten van .....michelin.
Ik zou eens een paar velgen van een kennis onder de auto zetten en dan eens zien. Succes
Pieter
Ik zit net even je probleem door te lezen en herinner me dat ik ook een keer een dergelijk probleem heb gehad. Ik reed toen een VW Passat model 2000 TDI ik had andere velgen zonder banden gekocht na montage trok mijn auto erg naar de kant v.d weg. Alles uit de kast gehaald m.b.t. uitlijnen, omwisselen niets hielp en nog gekker oude velgen eronder en weg probleem. Ik heb de velgen met banden moeten verkopen. Nu komt het ik had hieronder prachtige nieuwe 16" banden onder laten zetten van .....michelin.
Ik zou eens een paar velgen van een kennis onder de auto zetten en dan eens zien. Succes
Pieter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
vandaag weer 4 nieuwe Michelin banden laten monteren.
Ik was er al bang voor........... geen verbetering.
Zou het misschien toch iets in de wielophanging zijn.
Op zo'n uitlijnbank staat de auto stil maar onder het rijden komen er natuurlijk grote mechanische krachten van o.a. de aandrijving op de wielen te staan en dat er daardoor toch iets scheef gaat staan.
De auto heeft pas nog een grote beurt gehad bij de Volvo dealer.
Ze hebben toen wel de stabilisatorrubbers aan de voorkant vervangen.
Die jongens bij Profile Tyrecentre hebben hun uiterste best gedaan en niets dan lof voor de goede service maar ik denk niet dat ik daar veel verder kom.
Met alle respect ze weten precies waar ze aan moeten draaien om te zorgen dat de uitlijnbank de juiste waarden aangeeft maar ik heb het idee dat ze eigenlijk te weinig ervaring hebben met het merk Volvo.
Weet iemand een specialist die niet alleen weet hoe een uitlijnbank werkt maar ook weet wat hij nog meer kan doen en wat de mogelijkheden zijn om buiten de uitlijnbank om toch enige correcties uit te voeren.
Groetjes Louis
Ik was er al bang voor........... geen verbetering.
Zou het misschien toch iets in de wielophanging zijn.
Op zo'n uitlijnbank staat de auto stil maar onder het rijden komen er natuurlijk grote mechanische krachten van o.a. de aandrijving op de wielen te staan en dat er daardoor toch iets scheef gaat staan.
De auto heeft pas nog een grote beurt gehad bij de Volvo dealer.
Ze hebben toen wel de stabilisatorrubbers aan de voorkant vervangen.
Die jongens bij Profile Tyrecentre hebben hun uiterste best gedaan en niets dan lof voor de goede service maar ik denk niet dat ik daar veel verder kom.
Met alle respect ze weten precies waar ze aan moeten draaien om te zorgen dat de uitlijnbank de juiste waarden aangeeft maar ik heb het idee dat ze eigenlijk te weinig ervaring hebben met het merk Volvo.
Weet iemand een specialist die niet alleen weet hoe een uitlijnbank werkt maar ook weet wat hij nog meer kan doen en wat de mogelijkheden zijn om buiten de uitlijnbank om toch enige correcties uit te voeren.
Groetjes Louis
- cristall
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 10:40
- Locatie: Venlo
pffffffff.....erg vervelend ja.....zijn hier op dit forum vast wel een paar kenners die je verder kunnen helpen....succes!
S60 D5 Black Saphire 7-2001
C70 2.4 T Sand Silver Metalic 7-1999
S60 D5 Titanium grey met. 8-2003 (R-velgen - Xenon - Multimedia Hfdst)
S90 3.0i 24v Aut. Exclusive line Dark grey Bj 3-1997
V50 2.0 D Black Saphire 4-2008 (Edition II - R Design - Buisines Pack)
960 2.5i 24v 5 bak Sand Silver 11-1994
C70 2.4 T Sand Silver Metalic 7-1999
S60 D5 Titanium grey met. 8-2003 (R-velgen - Xenon - Multimedia Hfdst)
S90 3.0i 24v Aut. Exclusive line Dark grey Bj 3-1997
V50 2.0 D Black Saphire 4-2008 (Edition II - R Design - Buisines Pack)
960 2.5i 24v 5 bak Sand Silver 11-1994
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Louis,
Hoeveel heeft jouw auto gelopen? Wellicht zijn de draagarm rubbers versleten (komt vaker voor). Je moet dan twee nieuwe draagarmen laten monteren. Kan vrij simpel gecontroleerd worden door even de bandenlichter ertussen zetten. Een specialist kan dat zo controleren. Als de auto op de uitlijnbank staat komt er geen kracht op de draagarmrubbers. De rubbers worden in de loop van de tijd wat soepeler waardoor je dit soort verschijnselen kunt krijgen.
Overigens hebben de stabilisator rubbers geen invloed op de sporing, alleen op de wegligging bij het nemen van een bocht.
Hoeveel heeft jouw auto gelopen? Wellicht zijn de draagarm rubbers versleten (komt vaker voor). Je moet dan twee nieuwe draagarmen laten monteren. Kan vrij simpel gecontroleerd worden door even de bandenlichter ertussen zetten. Een specialist kan dat zo controleren. Als de auto op de uitlijnbank staat komt er geen kracht op de draagarmrubbers. De rubbers worden in de loop van de tijd wat soepeler waardoor je dit soort verschijnselen kunt krijgen.
Overigens hebben de stabilisator rubbers geen invloed op de sporing, alleen op de wegligging bij het nemen van een bocht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
De auto heeft 115.000 km gelopen.
Ik vind het alleen wel raar dat ik voor het uitlijnen geen problemen had met de sporing.
Ga binnenkort even langs de Volvodealer. Hopelijk kunnen zij iets vinden.
Ik vind het alleen wel raar dat ik voor het uitlijnen geen problemen had met de sporing.
Ga binnenkort even langs de Volvodealer. Hopelijk kunnen zij iets vinden.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat zou wel erg snel zijn voor de draagarmen. Ik verwacht niet dat die het probleem zijn.
Overigens heb ik ook michelin banden (Pilot sport II) en die trekken ook behoorlijk in het stuur. Meestal naar rechts omdat daar nu eenmaal de meeste spoorvorming loopt. Heeft gewoon te maken met de constructie van de banden, en dat is altijd een compromis. Er zullen wel weer ander positieve eigenschappen tegenover staan.
Overigens heb ik ook michelin banden (Pilot sport II) en die trekken ook behoorlijk in het stuur. Meestal naar rechts omdat daar nu eenmaal de meeste spoorvorming loopt. Heeft gewoon te maken met de constructie van de banden, en dat is altijd een compromis. Er zullen wel weer ander positieve eigenschappen tegenover staan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- PCB
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26.01.2007 - 17:16
vraagje....
mijn s60 uit 2003 met 175000 km op teller heeft excact het zelfde probleem. 1x uitgelijnd, 4x rubbers (links en rechts vervangen, vraag me niet welke) wederom uitlijning gecontroleerd, maar niets blijkt te helpen.
Zomer of winterbanden, maakt geen verschil.
Is jouw probleem verholpen.....zo ja...hoe??
mijn s60 uit 2003 met 175000 km op teller heeft excact het zelfde probleem. 1x uitgelijnd, 4x rubbers (links en rechts vervangen, vraag me niet welke) wederom uitlijning gecontroleerd, maar niets blijkt te helpen.
Zomer of winterbanden, maakt geen verschil.
Is jouw probleem verholpen.....zo ja...hoe??
Volvo 2.4D 130 PK 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Nee mijn problemen zijn nog steeds niet verholpen.
Ben er nadat ik eerst 6 keer terug naar profile tyrecentre nog 4 keer naar de volvodealer gegaan.
Ik begin heel erg de indruk te krijgen dat ze bij volvo weten dat het een bekend probleem is van de s60 maar dat ze het in de doofpot willen stoppen.
Iedere keer is het van: auto kan altijd wel iets naar rechts trekken tot auto voldoet aan specificaties en u denkt toch niet dat we een snelweg gaan opzoeken om te testen of de auto extra gevoelig is voor spoorvorming.
Het feit dat ik na een uur sturen een lamme arm krijg hebben ze geen boodschap aan.
Ben er nadat ik eerst 6 keer terug naar profile tyrecentre nog 4 keer naar de volvodealer gegaan.
Ik begin heel erg de indruk te krijgen dat ze bij volvo weten dat het een bekend probleem is van de s60 maar dat ze het in de doofpot willen stoppen.
Iedere keer is het van: auto kan altijd wel iets naar rechts trekken tot auto voldoet aan specificaties en u denkt toch niet dat we een snelweg gaan opzoeken om te testen of de auto extra gevoelig is voor spoorvorming.
Het feit dat ik na een uur sturen een lamme arm krijg hebben ze geen boodschap aan.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2807
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Bij flinke spoorvorming vindt ik mij s60 ook erg gevoelig voor trekken in het stuur zij het links of rechts, komt natuurlijk ook door de brede banden (hoe breder hoe gevoeliger) helemaal voorkomen lukt je nooit.
Maar ik denk dat het gewoon komt door de stuurgeometrie die volvo gekozen heeft.
Als hij op een mooie vlakke weg niet naar een kant trekt en je rubbers e.d. zijn goed, kun je er verder niets meer aan doen, maar een lamme hand krijgen is natuurlijk niet goed
Dus eerst goed (laten) kijken of er nergens speling op zit en zo nodig opheffen anders heeft uitlijnen geen zin, ondanks dat de meetresultaten goed zijn
En vergeet de achter-as ook niet
Michelin primacy bevallen mij echter goed (behalve in de regen) ik heb vaak andere banden dan michelin geprobeerd maar altijd weer terug gekomen bij michelin en ik werk er niet ofzo
En op de snelweg kun je prima testen een dealer die niet eens de moeite neemt om er "goed mee te rijden" op de weg die kan zich geen dealer noemen wat mij betreft, let wel dit is wel een veiligheids kwestie.
Ooit mijn auto opgehaald bij een uitlijnstation waren ze de bovenste draagarm vergeten vast te zetten hierdoor was ik mijn afstelplaatjes veloren en bijna in de vangrail terecht gekomen, hun hadden dus ook niet goed proefgereden.
Laat je niet afschepen succes
Maar ik denk dat het gewoon komt door de stuurgeometrie die volvo gekozen heeft.
Als hij op een mooie vlakke weg niet naar een kant trekt en je rubbers e.d. zijn goed, kun je er verder niets meer aan doen, maar een lamme hand krijgen is natuurlijk niet goed
Dus eerst goed (laten) kijken of er nergens speling op zit en zo nodig opheffen anders heeft uitlijnen geen zin, ondanks dat de meetresultaten goed zijn
En vergeet de achter-as ook niet
Michelin primacy bevallen mij echter goed (behalve in de regen) ik heb vaak andere banden dan michelin geprobeerd maar altijd weer terug gekomen bij michelin en ik werk er niet ofzo
En op de snelweg kun je prima testen een dealer die niet eens de moeite neemt om er "goed mee te rijden" op de weg die kan zich geen dealer noemen wat mij betreft, let wel dit is wel een veiligheids kwestie.
Ooit mijn auto opgehaald bij een uitlijnstation waren ze de bovenste draagarm vergeten vast te zetten hierdoor was ik mijn afstelplaatjes veloren en bijna in de vangrail terecht gekomen, hun hadden dus ook niet goed proefgereden.
Laat je niet afschepen succes
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Laat ze even contact opnemen met een Volvo-delaer voor de juiste afstelgegevens.
Er zijn nog wel eens verschilen.
Er zijn nog wel eens verschilen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zelf met de V70 op 17" Michelin vergelijkbare problemen. Nu, met de 16" Vredesteijn winterbanden, nergens last van...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14357
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Louis hoe is het ermee? stuurt die nu goed?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....