Subwoofer ingebouwd in XC 60

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

In mijn nieuwe XC60 met Sensus high performance (HP) audio is het geluid “best goed”, dat geldt m.i. vooral voor de weergave (helderheid) van de hoge en midden tonen, maar ik miste een mooie volle bass. Dat is trouwens een gemis waarover ik hier vaker op het forum gelezen heb.

Ik zocht daarom een oplossing voor een bescheiden toevoeging van een mooie “ droge” bass, absoluut wilde ik geen overheersend gedreun ( dus geen “boombox” effect). Voor HP audio in de XC60 wordt door Volvo zelf geen subwoofer geleverd (wel voor premium maar dan volgens mij ook alleen als originele levering, dus niet als accessoire achteraf).

In eerste instantie was ik daarom van plan om iets in de geest te maken zoals in deze link beschreven is : http://forums.swedespeed.com/showthread ... he-Low-End

Bij nader inzien werd me dat toch te kostbaar, want aan onderdelen alleen kost dat al gauw 450-500 euro en bovendien is het nogal wat werk (en tijdgebrek heb ik al in overvloed). Als ik zie met hoeveel vakkennis dat verhaal is uitgewerkt en beredeneerd zal het zonder twijfel beter zijn dan wat ik gedaan heb, maar ik ging voor een simpeler plan.....

Mijn voorwaarden waren dat er niets onherstelbaar aan de auto zou veranderen (dus geen geboor in de auto, geen geknip en gesoldeer aan originele kabels of dergelijke), dat er geen verlies van bagageruimte zou ontstaan en dat er geen zichtbare en ontsierende “toestanden”zijn. Verder moest de oplossing zoals gezegd niet te ingewikkeld of te kostbaar zijn.

Om die redenen heb ik een compacte active subwoofer gekocht en onzichtbaar ingebouwd. Het resultaat mag er zijn en overtreft mijn stoutste verwachtingen (het is beslist een verrijking voor de (Sensus) HP installatie) en voldoet het aan alle voorwaarden die ik had!
Als er interesse voor is zal ik een beschrijving met wat foto’s maken en plaatsen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
ruffie
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
Locatie: Almere

Nou....ik ben zeer geinteresseerd! ;)
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

Hoi,

heb je het ingangssignaal van de speakers opgepikt en naar lijnniveau gebracht?

Groet Lambert
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dit heb ik gedaan:
-Ik heb op marktplaats voor 10 euro tweedehands aansluitkabel gekocht die geloof ik eigenlijk bedoeld is voor een mutebox van een XC90. Deze kabel heeft een (groene) aansluitstekker en een contrastekker beide 16-polig en een aantal kleinere stekkers aan aftakkingen gemaakt. Deze kabel heb ik door “snoeien” en solderen gemodificeerd op zodanige wijze dat alle verbindingen zonder onderbreking doorlopen van de stekker naar de contrastekker en daarbij zijn voorzien van aftakkingen voor de bekabeling van de voorste speakers (posities 11-3,9-1 op de stekker).
-De kabel wordt eenvoudig tussen de versterker (onder de passagiersstoel) en de bestaande kabel van de auto geklikt. De 4 draden van de aftakkingen kunnen onzichtbaar onder de afwerkstrip onder de deur en naast de achterbank naar de bagageruimte worden geleid.
-Ik kocht een actieve subwoofer van het merk Eton. Deze kwam er in een Duitse hifitest goed uit, heeft een goede prijs/performance ratio en is mooi plat uitgevoerd. Ik koos op aanraden van de geraadpleegde auto-hifi specialist (AllCarProducts uit Elst) voor het type USB8. Hij kostte 229 Euro en werd compleet geleverd met alle kabels en inclusief een (bedrade) afstandsbediening. De subwoofer heeft een continu vermogen van 100 watt.[Er is ook nog een iets zwaardere uitvoering te koop (USB10 -175 watt), maar mijn doelstelling was een bass-verbetering, niet het creëren van een boombox! Dus ik koos de kleinste van de twee. De hifi test raadt dat kleinere type ook aan trouwens].

Deze subwoofer kan op 2 manieren worden aangesloten nl. met tulpstekkers als de audio installatie daar een “lage” uitgang voor heeft (niet het geval bij Volvo) met gebruikmaking van een triggerdraad om aan/uit te schakelen of direct op de speakeruitgangen (zoals ik dus gedaan heb). Als er signaal over die speakerdraden komt (dus als de audio installatie aan staat) schakelt de in de subwoofer ingebouwde versterker zichzelf aan, is er geen signaal dan schakelt hij zich weer af.
-Ik ben voor de inbouw van de subwoofer geïnspireerd door de manier waarop de originele subwoofer in de V70n is weggewerkt, namelijk onder de laadvloer van de bagageruimte. Bij de XC60 zit daar nog een viltachtige gevormde bak onder voor kleine dingen en daaronder zit het reservewiel en gereedschap verstopt. Vòòr dat reservewiel zit in principe genoeg ruimte om de subwoofer kwijt te raken, alleen de vilten tussenbak zit plaatselijk qua hoogte wat in de weg. Het eenvoudigste zou zijn om die hele vilten bak gewoon op zolder te leggen, maar ik denk dat het ding toch wel gemakkelijk is als organizer voor wat losse spullen en bovendien ook nog rijgeluiden dempt.
Mijn oplossing was daarom om een houten (van 18 mm multiplex wat ik toevallig had liggen) “bakje” te maken waar de subwoofer in past. Dat bakje heb ik zodanig uitgevoerd dat het precies tussen de verstevingingssteunen past die daar in de auto zitten en die ik kon gebruiken om het laatje met inhoud met slotbouten vast te zetten. Ik heb een stuk uit de vilten bak gesneden (een klein deel van het voorste vak). De opstaande wanden van het laatje zijn precies zo hoog gemaakt (12 cm ongeveer) dat ze het gemaakte gat weer afsluiten zodat de losse dingen niet uit de vilten bak rollen. Een houten latje tegen de zijkant geschroefd ondersteund het vilt. De voorkant van het bakje is aan een zijde afgerond om “conflicten” met de achterbank bij het neerklappen te vermijden, aan de andere kant ingekort om de draden een uitweg te verschaffen en omdat de metalen steunen in de auto links en rechts anders van vorm zijn.
-De voeding heb ik op het verdeelpunt in de bagageruimte (links achter het “klepje”) aangesloten met een extra zekering, de massa heb ik op een bestaand massapunt gezet, de high-level (speaker) ingang is verbonden met mijn zelfgemaakte aftak-kabelboom en de kabel van de afstandsbediening heb ik naar voren gewerkt zodat ik vanaf de bestuurdersplaats de extra bass-intensiteit kan regelen.
-Bij het “proefdraaien” stelde ik al gauw vast dat het gewenste effect bereikt wordt: een mooie instelbare, “voelbare” bass die de beleving van de muziek duidelijk op een hoger plan tilt en die op smaak ingeregeld kan worden. Want naast de regelmogelijkheden van de originele audio (equalizer en sound-instellingen) is het frequentiebereik waarop de sub begint te werken, maar ook het vermogen van de in de subwoofer ingebouwde versterker te regelen. Ik ben nog “zoekende” naar de ideale instellingen, maar het komt er globaal op neer dat ik de bass in de equalizer op neutraal zet waardoor de bass wat “uit de deuren vandaan gehaald wordt”, dat ik de overname frequentie van de subwoofer zo laag mogelijk zet en de intensiteit van de subwoofer op ca. 50 tot 60%. Dit hangt uiteraard van de muzieksoort af, maar voor gitaar is dat heel mooi!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Lambert schreef: Hoi,

heb je het ingangssignaal van de speakers opgepikt en naar lijnniveau gebracht?

Groet Lambert
Nee dus.... dat was ik wel van plan, maar er zit een high/low convertor in de subwoofer ingebouwd....dus kon de speakers rechtstreeks aansluiten.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
ruffie
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
Locatie: Almere

Mooi projectje, met een mooi resultaat! Helaas ben ik gewoon niet "handig" genoeg om dit zelf uit te voeren (je was me al kwijt bij snoeien en solderen, laat staan extra zekering plaatsen, massapunt e.d.).... Ook weet ik niet of ik zou durven om in een nieuwe auto al iets te gaan knippen :) Als het wat meer plug 'n play / n00bproof was had ik misschien wel een poging gewaagd.
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ruffie.....dat snoeien en solderen is juist NIET in/aan de auto zelf maar ik een los kabeltje dat ik aan de keukentafel in elkaar heb gezet. Precies om de reden die je aangeeft van het niet willen knoeien aan een nieuwe auto!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
ruffie
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
Locatie: Almere

Haha ja dat snapte ik, maar ik bedoelde het idd juist al buiten de auto om. Ik heb een technische achtergrond, maar niet het soort dat gaat over solderen, massapunten, zekeringen, etc (electro) :) plus ik heb ook nog es 2 linkerhanden... ;)
Laatst gewijzigd door ruffie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”