Beste forumleden,
Zoals ik net in het voorstel topic heb aangegeven heb ik gisteren een koopcontract onder voorbehoud van een goede aankoopkeuring getekend bij Volvo dealer Autotechniek Raalte.
Het gaat om een V70 D5 MY2005, met 288.000 gelopen.
Aangezien ik een caravan (met een max. toelaatbaar gewicht van 1500kg) wil gaan trekken en de auto nu nog geen trekhaak heeft moet er een trekhaak onder de auto gemonteerd gaan worden.
Nu lees ik op dit forum, maar ook op caravan-forum.nl en caravantrekker.nl over de nivomat schokbrekers van Volvo, die de auto netjes recht houden met een caravan erachter.
Ook lees ik dat er met nivomat schokbrekers een andere trekhaak (met lagere kogel) gemonteerd dient te worden, al zijn er ook mensen met een "normale" trekhaak en nivomat en daar gaat het ook prima.
Graag zou ik wat ervaringen lezen van caravan trekkers met en zonder nivomats, en juist van mensen die nivomats hebben laten monteren en dus kunnen vertellen over "voor en na". Stel dat je zonder nivomats rijdt met een caravan: gaat de V70 met de originele veren dan erg "in de kont" hangen, of valt dat wel mee?
Wat ook nog meespeelt is dat de auto bijna 300K gelopen heeft, wellicht zijn de huidige schokbrekers al redelijk aan vervanging toe (dit ga ik bij de aankoopkeuring expliciet nog even vragen), dan zou meteen overstappen op nivomats wel een goed idee kunnen zijn. Nieuwe nivomats bij de dealer schijnen ruim 1100 euro te kosten. 2e hands kosten ze erg weinig, maar ja wat koop je dan en hoe lang kun je ermee vooruit.
Zijn er mensen die goede adressen kennen om voor een leuke prijs nieuwe of zeer jong gebruikte nivomats te laten monteren?
Ik hoop uit dit topic wat meer onderbouwing te krijgen wat wijsheid is:
1. Een normale trekhaak monteren en de schokbrekers tegen de tijd dat het nodig is gewoon weer voor de normale schokbrekers vervangen.
2. Een normale trekhaak monteren en als het rijden met caravan tegenvalt/de auto veel doorzakt alsnog nivomats laten monteren en dus gewoon met de normale trekhaak blijven rijden.
3. Voor nivomats gaan en meteen de bijpassende, lagere, trekhaak laten monteren.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paul
Trekhaak V70 D5 voor caravan, meteen voor nivomats gaan of niet
- lint
- Geartronic member
In de tijd dat wij nog een caravan hadden heeft elke Volvo nivomaten gehad en dat is prima bevallen. Geen doorhangen, caravan keurig recht achter de auto en het rijdt geweldig lekker.
Ook zonder caravan is het erg makkelijk vooral bij volle belading zakt de auto achter niet diep in.
Ook zonder caravan is het erg makkelijk vooral bij volle belading zakt de auto achter niet diep in.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
Of optie 4: als je vindt dat de auto te zeer doorhangt met caravan, kan je er ook een set zwaardere veren onder monteren. Nieuwe (zware) veren + nieuwe normale schokdempers is minder dan de helft van een setje nivomats. Bij die laatste horen eigenlijk ook andere veren.....
(dus eigenlijk was optie 5: auto kopen met de nivomats eronder mischien wel de beste variant maar dat is gepasseerd station. Verder mooie auto trouwens, goede auto is ook veel waard natuurlijk)
Marc
(dus eigenlijk was optie 5: auto kopen met de nivomats eronder mischien wel de beste variant maar dat is gepasseerd station. Verder mooie auto trouwens, goede auto is ook veel waard natuurlijk)
Marc
- wim de jong
- 5th Gear member
- Contacteer:
ik weet niet zeker of je achteraf nivomats kan monteren als er af-fabriek gewone onder zitten.
Volgens mij zijn de bevestigingspunten ietsjes anders, lager of hoger....
Misschien dat iemand anders dat zeker weet?
Maar een caravan netjes en goed evenwichtig beladen met max 60 kg kogeldruk zou eigenlijk geen probleem zijn voor normale schokdempers.......en niet te veel in de auto.
Volgens mij zijn de bevestigingspunten ietsjes anders, lager of hoger....
Misschien dat iemand anders dat zeker weet?
Maar een caravan netjes en goed evenwichtig beladen met max 60 kg kogeldruk zou eigenlijk geen probleem zijn voor normale schokdempers.......en niet te veel in de auto.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Kan wel, heeft toppertje indertijd met zijn V70 ook gedaan, een wissel met een andere V70.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Willempie5
- 3rd Gear member
Ik rijd zelf met nivomats, dit bevalt zoals hierboven omschreven mij ook erg goed. Echter zou ik in jou geval niet de zaak vervangen voor Nivomats. Als je een trekhaal moet monteren en daarnaast nog nivomats praat je over een behoorlijke investering (of je moet het eea zelf willen/kunnen doen zoals toppertje).
Ik zou een gewone trekhaak monteren en gaan rijden, zakt hij erg door, dan voor hulpveren gaan.
Ik zou een gewone trekhaak monteren en gaan rijden, zakt hij erg door, dan voor hulpveren gaan.
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
- JosW
- 5th Gear member
Dat nivomatverhaal is natuurlijk onzin. Het gaat om de kogeldruk en die is met welke caravan dan ook maximaal 60 kilo. Het gaat om de balans in de caravan, dus verstandig inpakken en het gewicht verdelen. Rij al jaren met verschillende caravans met een Volvo zonder nivomats. Altijd kaarsrecht.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Kogeldruk verhaal is zeker van belang maar met de kofferbak vol zooi en een kogeldrukje van (en ik zou toch echt iets meer nemen) 60 kg pik je elke V70 zonder Nivomats er dus zo uit. Voordeel is dan ook dat je met nivomats niet bij elke drempel met een deel van de dissel of uitlaat over de straat schuurt.
Maar, ieder zijn ding. Je zou bijvoorbeeld ook een negatieve koppelingdruk kunnen promoten, dan lijkt het net alsof elke V70N nivomats heeft. Maar, en dat mag bekend zijn, de koppelingdruk dient neerwaarts gericht te zijn, gewichtsverhouding auto-caravan 100% - 75%, gewichtsverdeling op de as/wielen 50% - 50%. Allemaal net zo belangrijk als goede vering van zowel de sleurhut als de trekkende auto, zwaar gewicht laag en voor de as, niet overbeladen etc..
En het leuke is altijd weer bij ongevallen met caravans dat je die overduidelijke sporenaftekening op het wegdek ziet, het zgn "slangenspoor". Dan is het ten alle tijde in elk geval "eigen schuld, kapotte caravan" en is de oorzaak te herleiden naar één van bovengenoemde punten.
En daarom adviseren wij, van WC eend, NIVOMATS
.
Maar, ieder zijn ding. Je zou bijvoorbeeld ook een negatieve koppelingdruk kunnen promoten, dan lijkt het net alsof elke V70N nivomats heeft. Maar, en dat mag bekend zijn, de koppelingdruk dient neerwaarts gericht te zijn, gewichtsverhouding auto-caravan 100% - 75%, gewichtsverdeling op de as/wielen 50% - 50%. Allemaal net zo belangrijk als goede vering van zowel de sleurhut als de trekkende auto, zwaar gewicht laag en voor de as, niet overbeladen etc..
En het leuke is altijd weer bij ongevallen met caravans dat je die overduidelijke sporenaftekening op het wegdek ziet, het zgn "slangenspoor". Dan is het ten alle tijde in elk geval "eigen schuld, kapotte caravan" en is de oorzaak te herleiden naar één van bovengenoemde punten.
En daarom adviseren wij, van WC eend, NIVOMATS

Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- JosW
- 5th Gear member
Nivomats hebben een functie bij zware belading in de achterbak. Belaadt je de achterbak niet al te heftig dan ben ik nog steeds van mening dat een caravan geen invloed hoeft te hebben op de "rechtheid".
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat zou kunnen. Maar, in mijn geval en uitgaande van de 100-75 regel kom ik tot de volgende redenatie:
V70 -> ledig gewicht 1650 kg + gekoppelde beladen AHW van 1600 kg TMM = levensgevaarlijk. De caravan gaat bepalen wat de auto doet en dat moet je niet willen.
En dus moet de auto zwaarder en dat doen we met lading in de cabine en kofferbak bestaande uit personen en overige meuk. In mijn geval:
Man 85 kg, vrouw 65 kg, tank vol diesel en wat uitrusting 100 kg, voortent en luifel compleet 70 kg, overige nader te bepalen meuk 50 kg.
Komt er dus 370 kg, maar laten we even voor het gemak zeggen 400 kg, bij de 1650 maakt 2050 kg. Dan zit ik nog niet goed vwb de 100-75 regel maar ben wel iets veiliger op pad (met een vlak liggende combinatie) Het mooiste zou zijn dat je de auto naar zijn TMM zou brengen maar dat is een utopie en blijft als opdracht om met verstand en gevoel met de combinatie op pad te gaan.
Goede vering, en of het nu nivomats zijn of niet, maakt dat mede mogelijk/noodzakelijk.
V70 -> ledig gewicht 1650 kg + gekoppelde beladen AHW van 1600 kg TMM = levensgevaarlijk. De caravan gaat bepalen wat de auto doet en dat moet je niet willen.
En dus moet de auto zwaarder en dat doen we met lading in de cabine en kofferbak bestaande uit personen en overige meuk. In mijn geval:
Man 85 kg, vrouw 65 kg, tank vol diesel en wat uitrusting 100 kg, voortent en luifel compleet 70 kg, overige nader te bepalen meuk 50 kg.
Komt er dus 370 kg, maar laten we even voor het gemak zeggen 400 kg, bij de 1650 maakt 2050 kg. Dan zit ik nog niet goed vwb de 100-75 regel maar ben wel iets veiliger op pad (met een vlak liggende combinatie) Het mooiste zou zijn dat je de auto naar zijn TMM zou brengen maar dat is een utopie en blijft als opdracht om met verstand en gevoel met de combinatie op pad te gaan.
Goede vering, en of het nu nivomats zijn of niet, maakt dat mede mogelijk/noodzakelijk.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
Je blijft altijd voorstanders en tegenstanders houden bij dit soort discussies, gewoon doen wat je zelf het beste lijkt.
Maar ik ben een groot nivomaten fan
Maar ik ben een groot nivomaten fan

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- JosW
- 5th Gear member
Ik bestrijd volstrekt niet de meerwaarde van nivomats. Heb je die er onder zitten dan hoef je niet na te denken over de manier van beladen. Wat ik probeer te stellen is dat TS zich de kosten kan uitsparen door met beleid de auto en de caravan te beladen. Thats all.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat is geen probleem maar, en daar komt hij weer, de auto die hij heeft gekocht heeft bijna 3 ton achter de kiezen. Verversen/vervangen van schokdempers is in elk geval geen slecht idee, vervangen voor nivomats een goed idee 

Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- JosW
- 5th Gear member
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.V70/2.4D/2003 schreef: Dat is geen probleem maar, en daar komt hij weer, de auto die hij heeft gekocht heeft bijna 3 ton achter de kiezen. Verversen/vervangen van schokdempers is in elk geval geen slecht idee, vervangen voor nivomats een goed idee![]()
- Jers3n
- 5th Gear member
Die 1650 kg is, neem ik aan, het ledig kentekengewicht? (Autoweek geeft hiervoor overigens 1591 kg aan) Dat kan in werkelijkheid wel eens iets meer zijn, kenteken gewicht is voor alle uitvoeringen nl gelijk en dat kan natuurlijk nooit. Het gewicht van de extra opties van de betreffende auto wordt dus niet meegeteld, waardoor het reële uitgangsgewicht van de bovenstaande berekening wel eens hoger kan zijn. (Voorzover hier geen rekening mee gehouden is uiteraard)V70/2.4D/2003 schreef: Dat zou kunnen. Maar, in mijn geval en uitgaande van de 100-75 regel kom ik tot de volgende redenatie:
Zo weegt onze XC 'leeg + halve tank diesel' op een weegbrug ca. 1890 kg!! (nou weet ik weer niet hoe betrouwbaar die weegbrug is, bij plaatselijke milieustraat, maar) dat is toch ruim 200 kg meer dan het ledig kentekengewichten van 1676 kg. En met een TMM van 2220 kg blijven er dan niet heel veel te laden kg-en over (met naast de 2e halve tank, ik ca. 100 kg, vriendin ca. 75 kg, dochter 20 kg en zoon 10 kg), met een goede 100 kg buiten de inzittenden heb je het volgens de regels wel gehad..... (Maar zou er dus nog wel een caravan aan/op de trekhaak kunnen...

V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
Zo, dat is een hoop informatie voor een caravanner in spe
Ik ga me t.z.t. dan ook eerst goed inlezen, over de belading had ik al het e.e.a. gelezen op caravan fora. Overigens is de planning dat we volgend voorjaar voor het eerst met de caravan op pad gaan, dan is de jongste bijna 2 jaar. Een andere optie waar ik over hoor is bijv. voor Bilstein B6 schokbrekers te gaan met verzwaarde (progressieve veren, lees veel goede verhalen over http://www.carsupport.nl/).
Hoe denken jullie daarover?
Het is straks gewoon een kwestie van de opties naast elkaar zetten met de bijbehorende prijzen. Is trouwens de lagere trekhaak die normaal bij nivomats hoort duurder dan een normale trekhaak?

Hoe denken jullie daarover?
Het is straks gewoon een kwestie van de opties naast elkaar zetten met de bijbehorende prijzen. Is trouwens de lagere trekhaak die normaal bij nivomats hoort duurder dan een normale trekhaak?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
@ Dreamer;
Uit ervaring kan ik je melden dat Nivomats onder een V70 D5 uit 2005 absoluut NIET nodig zijn. Maarrrrr er zijn mensen die dat zeer gewenst vinden want de combinatie hangt dan mooi horizontaal. Dat klopt helemaal en dat is ook prima. De vraag is of het nodig is antwoord ; Nee niet nodig.
Echter.....
Alles valt en staat met hoe is de hut erachter beladen en wat doe je in de kofferruimte van de auto? Doe je de tent en de veel te zware stokken + de opklapbare witte Lounge stoelen van huis erachter in en nog eens 2 fietsen van ca 20kg op de dissel.... Dan zeg ik volmondig dat het wellicht verstandig is om nivomats te nemen.
In mijn situatie, en menigeen kende mijn prachtige donkerblauwe Summum met beige leer en heerlijke geartronic, zat de bruine labradorprinsheerlijk achterin. Drukte haar blote hondenbips tegen mijn gereedschap koffer, die ik overigens vaker voor een ander nodig had dan voor mij zelf, en/of blauwe gaspot. Verder zat er niets achterin. De Kneus Caravan van beladen dik 1500KG had een kogeldruk van ca 60KG. Mijn combinatie hing ietsiepietsie ieniemienie door in zijn prachtige Volvo bips. En dat was precies goed!
Belading in de caravan goed doseren. Zware spullen rondom de as en zo laag mogelijk leggen. Kleding rondom in de kastjes en spelen met de kogeldruk door de tas met boeken en tijdschriften op de vloer te zetten den zodanig te verschuiven dat jij het gevoel hebt ik heb de combinatie onder controle.
Samenvattend;
Nivomats nodig > NEE bij normaal gebruik absoluut niet nodig
Nivomats nodig > JA bij extreme belading rondom de dissel en in de kofferbak. HOU DAN WEL REKENING MET DE KOGELDRUK!!!
Dat is mijn bijdrage....... Kijk ook eens op de site van mijn collega www.caravantrekker.nl
Uit ervaring kan ik je melden dat Nivomats onder een V70 D5 uit 2005 absoluut NIET nodig zijn. Maarrrrr er zijn mensen die dat zeer gewenst vinden want de combinatie hangt dan mooi horizontaal. Dat klopt helemaal en dat is ook prima. De vraag is of het nodig is antwoord ; Nee niet nodig.
Echter.....
Alles valt en staat met hoe is de hut erachter beladen en wat doe je in de kofferruimte van de auto? Doe je de tent en de veel te zware stokken + de opklapbare witte Lounge stoelen van huis erachter in en nog eens 2 fietsen van ca 20kg op de dissel.... Dan zeg ik volmondig dat het wellicht verstandig is om nivomats te nemen.
In mijn situatie, en menigeen kende mijn prachtige donkerblauwe Summum met beige leer en heerlijke geartronic, zat de bruine labradorprinsheerlijk achterin. Drukte haar blote hondenbips tegen mijn gereedschap koffer, die ik overigens vaker voor een ander nodig had dan voor mij zelf, en/of blauwe gaspot. Verder zat er niets achterin. De Kneus Caravan van beladen dik 1500KG had een kogeldruk van ca 60KG. Mijn combinatie hing ietsiepietsie ieniemienie door in zijn prachtige Volvo bips. En dat was precies goed!
Belading in de caravan goed doseren. Zware spullen rondom de as en zo laag mogelijk leggen. Kleding rondom in de kastjes en spelen met de kogeldruk door de tas met boeken en tijdschriften op de vloer te zetten den zodanig te verschuiven dat jij het gevoel hebt ik heb de combinatie onder controle.
Samenvattend;
Nivomats nodig > NEE bij normaal gebruik absoluut niet nodig
Nivomats nodig > JA bij extreme belading rondom de dissel en in de kofferbak. HOU DAN WEL REKENING MET DE KOGELDRUK!!!
Dat is mijn bijdrage....... Kijk ook eens op de site van mijn collega www.caravantrekker.nl
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Buurtje
- 3rd Gear member
Wat Wim de Jong zegt: je moet het gewicht in de caravan goed verdelen, zodat je geen absurde kogeldruk krijgt (makkelijkste test is: met één hand de kogel optillen. Lukt dat niet, dat is de gewichtsverdeling niet goed
)
Ik heb zelf nivomats en dat presteert fantastisch als je auto vol ligt met zooi

Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- RoyvW
- 3rd Gear member
Zo doe ik het ook omdat ik niet altijd een weegschaal bij de hand heb. Als de caravan dan achterover kiept dan zou ik nog eens even naar de belading kijken.Buurtje schreef: Wat Wim de Jong zegt: je moet het gewicht in de caravan goed verdelen, zodat je geen absurde kogeldruk krijgt (makkelijkste test is: met één hand de kogel optillen. Lukt dat niet, dat is de gewichtsverdeling niet goed)

Mijn S60 heeft ook geen nivomats en bij een te hoge kogeldruk en beladen kofferbak zakt hij flink door de veren, drempels zijn dan lastig. Tegenwoordig heb ik niet veel bagage meer in de kofferbak maar leg het op de achterbank of in de caravan. De combinatie blijft dan redelijk horizontaal.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000