Pagina 1 van 1

Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 24.04.2014 - 17:07
door jefvdv
Mijn stuurhuis werd vervangen omwille van gerammel. Dit gerammel kwam veel voor bij modellen tijdens het begin van de productie. Het gerammel is nu weg, maar het stuur komt niet meer vlot in de rechtuit stand. Het sturen gaat stroef bij een paar graden naar links en naar rechts. Dit is vooral irritant op de autosnelweg, je moet constant corrigeren en best met 2 handen aan het stuur blijven. Bij parkeren of in de stad rijden heb je er geen last van.

Ondertussen al een 2de stuurhuis gekregen maar het probleem is nog niet weg. Garage erkent het probleem en belooft verder te zoeken, maar vindt de oorzaak voorlopig niet. Uitlijning is al nagekeken, ik heb geen variabele stuurbekrachtiging en heb hiervoor het correcte stuurhuis.

Nog mensen die last hebben van een stuur dat blijft 'plakken' op de autosnelweg?

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 24.04.2014 - 21:17
door V50 R
Misschien een idee om een andere dealer te laten kijken. Net als in de medische wereld kan een second opinion soms een wereld van verschil maken. Niks ten nadele van je huidige dealer overigens!

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 25.04.2014 - 13:23
door dupke30
Mijn stuur moet ik ook constant corrigeren, staat een klein tikje naar links (1gr). Op snelweg zeer irritant, na ritten van 100km+ kramp in je hand van corrigeren. auto is al 3x teruggewenst bij Volvo. Ze zeggen het stuur staat recht er is niets aan de hand....
Als je naar een andere garage gaat, vragen ze de info op. Ze zien meteen dat je hem in een andere garage in onderhoud hebt...

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 25.04.2014 - 13:30
door Peter/v40
Ik heb het ook gehad met een V40 momentum my14.
Continu tegensturen om rechtdoor te gaan, dealer heeft het echter goed opgelost.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 26.04.2014 - 13:52
door jefvdv
Het gaat hem eigenlijk vooral om het niet vlot terugkomen in de rechtuitstand. Het is niet zo dat de auto spontaan van zijn lijn afwijkt.
Ik ga nog even afwachten, ze blijven verder zoeken.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 28.04.2014 - 20:55
door dupke30
Peter/v40 schreef: Ik heb het ook gehad met een V40 momentum my14.
Continu tegensturen om rechtdoor te gaan, dealer heeft het echter goed opgelost.
Weet je zo wat de dealer gedaan heeft om het stuur recht te zetten? dan kan ik dat aan die van mij doorgeven.....
Alvast bedankt. As. vijdag is hij er voor de 4e keer....

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 09:54
door Peter/v40
Monteur heeft samen met mij een paar kilometer gereden op verschillende snelheden en heeft de afwijking naar links ook zelf waargenomen.
Mij is verteld dat de auto uitgelijnd is.

Succes.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 10:17
door Kurt1975
jefvdv schreef: Het gaat hem eigenlijk vooral om het niet vlot terugkomen in de rechtuitstand. Het is niet zo dat de auto spontaan van zijn lijn afwijkt.
Ik ga nog even afwachten, ze blijven verder zoeken.
Hoe groter de wielen / breder de banden, hoe hakeriger het sturen, vooral bij nieuwe banden.
Zelf ook met beide auto's gemerkt na monteren van de zomerwielen, beiden 18", breedte 235 op de V60 en 225 op de V40.
Nadat de banden zijn ingereden (500 a 1.000 km), sturen beide wagens een stuk stabieler en zekerder.
In het begin had ik ook de indruk dat de auto niet goed terug naar de rechtuitstand terugkwam. Dit is nu niet meer het geval.
Wat is de bandendruk en welke bandenmaat is gemonteerd? Verhogen kan helpen.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 10:40
door CHRISITO
Met 16 inch winterbanden stuurde hij idd minder hoekig. Zelf gemerkt bij de v40
nu met 17 inch zomerbanden merk het verschil . Nieuw zijnde onmiddelijk opnieuw laten uitlijnen en moet zeggen druk naar 2.3 bar gezet beter resultaat . Plakt op de weg vooral bij rotondes.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 14:55
door Superdave
Auto laten uitlijnen, dan is het waarschijnlijk wel verholpen. bij 18" wielen dient ook de software te worden aangepast voor het stuurhuis (en spacer te worden geplaatst).

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 15:01
door The Volvoboy
CHRISITO schreef: Met 16 inch winterbanden stuurde hij idd minder hoekig. Zelf gemerkt bij de v40
nu met 17 inch zomerbanden merk het verschil . Nieuw zijnde onmiddelijk opnieuw laten uitlijnen en moet zeggen druk naar 2.3 bar gezet beter resultaat . Plakt op de weg vooral bij rotondes.
Vind 2.3 wel een beetje weinig. Mijn banden staan op 2.7... Zou er toch minstens 2.5 in doen.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 15:25
door CHRISITO
waarom zou jij er meer indoen! boekje zegt vanaf 2.3 tot voor eco 2.6 .

maakt ook minder herrie als er minder lucht in zit op de autobaan!

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 29.04.2014 - 15:56
door Kurt1975
Superdave schreef: Auto laten uitlijnen, dan is het waarschijnlijk wel verholpen. bij 18" wielen dient ook de software te worden aangepast voor het stuurhuis (en spacer te worden geplaatst).
De V40 is geproduceerd met de zomerwielen (18"), en door de garage afgeleverd op de winterwielen (17").
Je merkt aan de draaicirkel dat er spacers tussenzitten <_< , die is behoorlijk ruim te noemen. De V60 lijkt zelfs korter te draaien.
Ik moet zeggen dat na het inrijden van de banden, er geen problemen zijn met de besturing. De bandendruk van de V40 staat op 2.3 bar, anders is de afvering van vooral de achteras te hard. De V60 staat wel op 2.6 bar, en is met het dynamisch chassis en 18" comfortabeler dan de V40 met het standaard (ook dynamisch) chassis.
Over beide auto's niets te klagen overigens.

Re: Stuur blijft 'plakken' in rechtuit stand

Geplaatst: 22.05.2014 - 14:33
door jefvdv
Ik heb standaard 16" wielen.

Probleem is ondertussen verholpen na de 3de uitlijning. Blijkbaar toch iets mis met de standaard fabrieksopgave die ze gebruiken om uit te lijnen. Uiteindelijk heeft de garage eerst een andere V40 ingelezen om die settings vervolgens op die van mij over te zetten.

In totaal bijna 4 weken met een vervangwagen gereden.