Startproblemen, electrisch

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Dirtbag
1st Gear member

Goedendag heren en eventueel dames.

Mijn 440 1.8 met handbak heeft het in de 3 jaar dat ik hem heb over het algemeen goed gedaan. Ik heb nu echter een startprobleem.

Wat er is gebeurd;

Enderhalf maand geleden startte hij zo af en toe niet meer. Ik hoorde wel een klik van de relais en de start solenoid maar draaien, ho maar.

Een tik met een hamer zorgde er voor dat ik toch nog kon starten. Op een moment hielp de hamer ook niet meer en stond ik stil. Gelukkig had ik de ruimte en heb ik zelf aangeduwd en kon verder rijden.

Ik heb de spanning van de accu gemeten voor en tijdens het starten. Voor het starten was deze 12,5 volt en tijdens starten daalde deze naar 8 volt.

Tevens was het oogje van de accu twijfelachtig en kwam ik tot de conclusie dat de accu in het voorjaar was overleden. (typisch genomen zou dat aan het begin van winter zijn)

Ik heb dus de accu vervangen voor een kwaliteits accu en had nog steeds hetzelfde probleem.

Vervolgens heb ik op de sloop een andere startmotor gedemonteerd, gekocht, gemonteerd en de auto startte meteen. Ik was blij.

Nu echter heb ik exact hetzelfde probleem weer.

Auto van contact af meet ik 12.5 volt op de accu, zet ik hem op contact daalt de spanning naar 12 volt, (dus door de lampen, ventilator en radio) Als ik dan weer start valt de spanning weer naar 8 volt en hoor ik wederom alleen de relais\solenoid klikken.

Als ik de auto heb draaien meet ik een laadspanning van +/- 14 volt.

Ik vermoed dat het geen lekstroom is aangezien ik direct na het parkeren ook niet kan starten.

Nu vermoed ik dat de dynamo niet voldoende stroom levert. Ik heb echter niet de spullen om de laadstroom te meten. Geen amperetang beschikbaar.

Mijn gevoel zegt dat het niet waarschijnlijk is dat de sloop starter exact hetzelfde probleem geeft als de oude eigen. Echter het is niet volledig uit te sluiten. Ik had wel het idee dat hij iets langer de tijd nodig had om hem aan te slingeren en dat hij wat "droger" klonk.

De oude eigen starter heb ik bekeken of ik hem schoon kon maken of op kon knappen, ik kreeg hem alleen niet uit elkaar met het idee dat ik hem weer in elkaar krijg.

Of heb ik gewoon pech en heb ik twee starters achter elkaar met hetzelfde euvel?

Graag ontvang ik allerlei tips :)

bij voorbaat dank.

db
Dirtbag
1st Gear member

Ahem, net nog even aan het prutten geweest. De oude accu er even bij aangesloten. Paar keer getracht te starten.

Vervolgens even kijken of alle contacten op de startmotor wel vast zitten. Ennnn, ik brand net niet mijn handen aan het ding. Auto heeft nog niet gelopen dus die startmotor is warm geworden door 15 seconden zonder succes te starten. Als de accu's genoeg fut hebben om 2,5 kilo staal en koper in 15 seconden op te warmen zodat deze even later nog steeds 80 graden is dan begin ik weer een vermoeden te krijgen.

Voorlopige aanname, op naar starter no. 3

db
Dirtbag
1st Gear member

Vandaag de startmotor weer vervangen en hij doet het weer.

db
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”