Gisteren de eerste langere rit gemaakt, en toen gebeurde er iets wat nog niet eerder gebeurd is.
Nadat ik een heel stuk 100 had gereden een stukje snelweg gepakt, 140-150 gereden. Toen een paar kilometer verderop de afrit van de snelweg genomen, rustig op de motor af laten remmen en beetje bijgeremd totdat ik aan het einde van de afrit de rotonde opreed.
Toen ik op de rotonde gas gaf liep de motor zeer onregelmatig. Hoop geschud en amper power. Ook na terugschakelen van 3 naar 2. Stukje verderop gestopt, minuutje gewacht en toen weer weggereden en niets meer aan de hand. Liep weer als een naaimachientje.
Mijn vermoeden: LPi injector bevroren geweest en heeft eventjes op 4 poten gelopen.

Afgezien van het kort op 4 poten lopen niks bijzonders gezien. Er ging geen lampje branden, de temperatuurmeter vd KVS bleef netjes horizontaal hangen.
Vandaag nagenoeg dezelfde rit nog een keer gemaakt, op dezelfde manier gereden als gisteren, weer die afrit gepakt en niks aan de hand dit keer.
Vóór de rit vandaag even onder de kap gekeken en het viel me wel op dat de koelvloeistof koud al tegen de MAX aan staat. Ze hebben hem bij de garage dus goed gevuld dit keer... eerder vulden ze hem altijd zo dat hij koud iets boven het minimum staat. Er zaten ook sporen van KVS op het tankje bij de dop en ik krijg dus de indruk dat hij er gisteren tijdens het rijden wat heeft uitgegooid. Als ik na het rijden nu naar peil kijk dan staat hij warm boven de MAX. Kachel warmt vanaf koude toestand vlot op.
Wat moet ik er van denken?
- Kan er een verband zijn met de vervangen aircoverdamper, waarvoor de monteur naar ik had begrepen iets van de LPG installatie los moest maken (wat weet ik niet precies; ik denk dat soort verdeeldingetje bij het schutbord)?
- Of moet ik het elders zoeken? ik heb weleens gehoord de thermostaat maar niets geeft mij echt aanleiding die te verdenken.
- Of gewoon doorrijden en afwachten of het ooit weer gebeurd, en dan meteen overschakelen op benzine om vast te stellen dat het met de LPi te maken heeft?