Even op 4 pootjes gelopen?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
glenfiddich1983
2nd Gear member

Van de week de S70 weer opgehaald bij de garage, de aircoverdamper en kachelradiateur zijn vervangen.

Gisteren de eerste langere rit gemaakt, en toen gebeurde er iets wat nog niet eerder gebeurd is.

Nadat ik een heel stuk 100 had gereden een stukje snelweg gepakt, 140-150 gereden. Toen een paar kilometer verderop de afrit van de snelweg genomen, rustig op de motor af laten remmen en beetje bijgeremd totdat ik aan het einde van de afrit de rotonde opreed.

Toen ik op de rotonde gas gaf liep de motor zeer onregelmatig. Hoop geschud en amper power. Ook na terugschakelen van 3 naar 2. Stukje verderop gestopt, minuutje gewacht en toen weer weggereden en niets meer aan de hand. Liep weer als een naaimachientje.

Mijn vermoeden: LPi injector bevroren geweest en heeft eventjes op 4 poten gelopen. :bandit:

Afgezien van het kort op 4 poten lopen niks bijzonders gezien. Er ging geen lampje branden, de temperatuurmeter vd KVS bleef netjes horizontaal hangen.

Vandaag nagenoeg dezelfde rit nog een keer gemaakt, op dezelfde manier gereden als gisteren, weer die afrit gepakt en niks aan de hand dit keer.
Vóór de rit vandaag even onder de kap gekeken en het viel me wel op dat de koelvloeistof koud al tegen de MAX aan staat. Ze hebben hem bij de garage dus goed gevuld dit keer... eerder vulden ze hem altijd zo dat hij koud iets boven het minimum staat. Er zaten ook sporen van KVS op het tankje bij de dop en ik krijg dus de indruk dat hij er gisteren tijdens het rijden wat heeft uitgegooid. Als ik na het rijden nu naar peil kijk dan staat hij warm boven de MAX. Kachel warmt vanaf koude toestand vlot op.

Wat moet ik er van denken?
- Kan er een verband zijn met de vervangen aircoverdamper, waarvoor de monteur naar ik had begrepen iets van de LPG installatie los moest maken (wat weet ik niet precies; ik denk dat soort verdeeldingetje bij het schutbord)?
- Of moet ik het elders zoeken? ik heb weleens gehoord de thermostaat maar niets geeft mij echt aanleiding die te verdenken.
- Of gewoon doorrijden en afwachten of het ooit weer gebeurd, en dan meteen overschakelen op benzine om vast te stellen dat het met de LPi te maken heeft?
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
lint
Geartronic member

Ik denk dat je laatste optie het handigst is om het probleem te lokaliseren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan s60
6th Gear member

Controleer (of laat dit doen) de LPi injectorhouders eens deze willen nog wel eens los gaan na zoveel jaar, met bevriezing als gevolg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
RoyvW
3rd Gear member

Johan s60 schreef: Controleer (of laat dit doen) de LPi injectorhouders eens deze willen nog wel eens los gaan na zoveel jaar, met bevriezing als gevolg
Eensch, die van mij doet dat ook, er zitten ringetjes in die op een geven moment aan vervanging toe zijn. Vooral ook niet aan de injectoren draaien/friemelen want dan wordt het alleen maar erger. Koelvloeistof staat los van je probleem, net zoals de airco verdamper. Het kan wel dus zijn dat ze met de reparatie van de aircoverdamper een injector hebben en deze "los" zit waardoor hij af en toe bevriest.
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024

Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”