Pagina 1 van 4

ideale schakelmoment

Geplaatst: 24.06.2006 - 21:46
door Hang-oor
Op welke wijze sprint je het snelst naar de 100 km/uur (of hoger).


1) Met tijdig schakelen zodat je maximaal koppel hebt / houdt

of

2) Lang vasthouden van de versnellingen, dus veel toeren, wat al snel de suggestie wekt dat je snel bent.

Geplaatst: 24.06.2006 - 21:49
door NOS
opschakelen vlak na je maximum vermogen (dus geen koppel!)
heb ik wel eens gehoord.

Geplaatst: 25.06.2006 - 01:27
door Barlin
En nog beter. zonder echt te koppelen. Inrammen, hoge toeren houden en omhoog laten knallen.

Geplaatst: 25.06.2006 - 10:07
door NOS
koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand :wink:

Geplaatst: 25.06.2006 - 13:08
door Barlin
NOS schreef:koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand :wink:

Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken :P.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.

Geplaatst: 25.06.2006 - 17:15
door Battlecruiser
automaat kopen...

Geplaatst: 25.06.2006 - 17:42
door NOS
Barlin schreef:
NOS schreef:koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand :wink:

Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken :P.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
doortrekken, ik haal 100km/h niet in de eerste versnelling :shock:

Geplaatst: 25.06.2006 - 20:45
door gelebanaan
NOS schreef:
Barlin schreef:
NOS schreef:koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand :wink:

Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken :P.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
doortrekken, ik haal 100km/h niet in de eerste versnelling :shock:
jij mag toch ook nog helemaal niet rijden :wink:

Geplaatst: 25.06.2006 - 20:48
door Hang-oor
Barlin schreef:En nog beter. zonder echt te koppelen. Inrammen, hoge toeren houden en omhoog laten knallen.
Wil de auto wel graag heel houden

Re: ideale schakelmoment

Geplaatst: 25.06.2006 - 20:49
door gelebanaan
Hang-oor schreef:Op welke wijze sprint je het snelst naar de 100 km/uur (of hoger).


1) Met tijdig schakelen zodat je maximaal koppel hebt / houdt

of

2) Lang vasthouden van de versnellingen, dus veel toeren, wat al snel de suggestie wekt dat je snel bent.
Ik heb het zelf een paar keer getest en tegenwoordig schakel ik echt net tegen het einde van me koppel . Als hij dan in de volgde versnelling weer op pakt loopt hij gewoon weer net zo hard door je voelt geen dipje in je acceleratie. voor mij T5 ligt het rond de 5700 rpm alleen voor de top snelheid trek ik hem in zijn 3 en 4 wel steeds door tot vlak voor het rood. weet niet waarom maar gebeurt steeds automatisch.

Ik wil het aankomend weekend wel even op film zitten een paar testje kijken of het echt veel uitmaakt

Geplaatst: 25.06.2006 - 20:49
door NOS
gelebanaan schreef:
NOS schreef:
Barlin schreef:
Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken :P.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
doortrekken, ik haal 100km/h niet in de eerste versnelling :shock:
jij mag toch ook nog helemaal niet rijden :wink:
neuh :wink:

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:38
door MathijsT4
Voor wie het interesseert heb ik voor een paar auto's ooit eens de optimale schakelmomenten berekend voor de snelste sprint (ben er bij al deze auto's vanuit gegaan dat max rpm 6500 is):

V40 T4
1 -> 2 6500
2 -> 3 6500
3 -> 4 6040
4 -> 5 6000


V70 Classic 2.5 10V
1 -> 2 6430
2 -> 3 6110
3 -> 4 5970
4 -> 5 5800


V70 Classic 2.5 20V
1 -> 2 6500
2 -> 3 6500
3 -> 4 6500
4 -> 5 6450


V70 Classic 2.5T
1 -> 2 6300
2 -> 3 6010
3 -> 4 5920
4 -> 5 5700


V70 Classic T5
1 -> 2 6100
2 -> 3 5960
3 -> 4 5880
4 -> 5 5700

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:39
door menjo
Interessant. Hoe heb je dat berekent? Rekening gehouden met aandrijfverliezen in de verschillende versnellingen en de luchtweerstand?

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:50
door NOS
maar met welk toerental moet je nou wegrijden?

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:51
door MathijsT4
Klopt.
En rolweerstand. Die neemt bij 200 km/h ook ongeveer 1/8 van de totale weerstand voor zn rekening.

Wat ook nog interessant is, is de snelste manier van wegkomen. Het toerental waarbij je de koppeling moet laten klappen (dus niet koppeling laten slippen maar je banden) is

V40 T4: 1400
V70 2.5 10V: 5700
V70 2.5 20V: 6300
V70 2.5T: 1900
V70 T5: 2900
V70 TDI: 2000

Je ziet dat het bij auto's met turbo weinig zin heeft om met veel wielspin weg te rijden. En als bij 6300 rpm je koppeling laat schieten trek je wel behoorlijke rubberlijntjes op het asfalt. Maar goed, dit is theoretisch het snelste.

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:51
door menjo
NOS schreef:maar met welk toerental moet je nou wegrijden?
Maximum waarbij je geen wielspin hebt. Proberen dus :)

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:53
door menjo
Rolweerstand wordt toch verhoudingsgewijs juist veel kleiner bij hogere snelheden?

Waar heb je trouwens alle verlies gegevens vandaan? (aandrijfverliezen)

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:53
door NOS
menjo schreef:
NOS schreef:maar met welk toerental moet je nou wegrijden?
Maximum waarbij je geen wielspin hebt. Proberen dus :)
we hebben net nieuwe banden dus die laten we nog even nieuw als het kan :)
Weet je het toevallig ook van de v70 D5?

Re: ideale schakelmoment

Geplaatst: 26.06.2006 - 10:56
door geestschrijver
Hang-oor schreef:Op welke wijze sprint je het snelst naar de 100 km/uur (of hoger)
Ik ben nooit bezig met zo snel mogelijk optrekken, maar in dit verband is het volgende zijsprongetje misschien aardig: ik zat zaterdag naast een vriend in een Porsche 911 turbo en die demonstreerde even op een b-weggetje de sportstand van de automaat: vanuit stilstand naar 200 in een seconde of 10...

Re: ideale schakelmoment

Geplaatst: 26.06.2006 - 11:00
door menjo
geestschrijver schreef:
Porsche 911 turbo
vanuit stilstand naar 200 in een seconde of 10...
Wat heeft ie er allemaal aan gewijzigd? Volgens mij haalt zo'n ding de 200 "pas" bij 14 seconden :P
Maar dat zal voor het gevoel vast niet veel uitgemaakt hebben, beide is ongelofelijk snel.