Hallo Volvo fans,
Ik ben met mijn D5 en de caravan van 1500 kg op stap geweest en ik ben vreselijk enthousiast over het vermogen van mijn D5. Berg op berg af hij sleurt mijn sleurhut echt super. Wat een kanjer van een auto. Toch heb ik een vraag :
Bij 90 km per uur reed ik met 2800 rpm in zijn 4 de versnelling en in de 5de versnelling zat ik dan op ongeveer 1900 toeren.
In beide gevallen trok hij als een lier maar toch vraag ik mij af welke versnelling is nou het gunstigste in relatie tot het max koppel en/of benzineverbruik ??
Vroeger had je in de instructieboekjes meestal een koppel of zoals dat nu heet een nm curve/grafiek waarin je af kon lezen bij welk rpm je het beste koppel had maar dat zie je niet meer.
Weet iemand van jullie hier iets over ??
Groetjes
Volvopeter
S60 D5 welk koppel/versnelling/rpm met caravan 1500kg
- Volvopeter
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
- Locatie: Nunspeet
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14364
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Dit is een goede vraag.
Ik heb regelmatig wat achter de auto hangen.
Bij gewoon cruisen laat ik de automaat zijn werk doen.
In de praktijk betekent dat inderdaad bij 90-100km per uur rond de 2000 toeren.
Kom ik rond de 1750-1800 met 80km/u dan schakel ik terug naar de 4 en heb weer 2300 toeren.
Lijkt me beter voor koeling automaat e.d.
Als auto heuveltje-berg op moet ga ik altijd in de 4.
Ik weet natuurlijk niet of dit technisch klopt.
Ik heb regelmatig wat achter de auto hangen.
Bij gewoon cruisen laat ik de automaat zijn werk doen.
In de praktijk betekent dat inderdaad bij 90-100km per uur rond de 2000 toeren.
Kom ik rond de 1750-1800 met 80km/u dan schakel ik terug naar de 4 en heb weer 2300 toeren.
Lijkt me beter voor koeling automaat e.d.
Als auto heuveltje-berg op moet ga ik altijd in de 4.
Ik weet natuurlijk niet of dit technisch klopt.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- MathijsT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37
Qua benzineverbruik zal het niks uitmaken voor je D5.In beide gevallen trok hij als een lier maar toch vraag ik mij af welke versnelling is nou het gunstigste in relatie tot het max koppel en/of benzineverbruik ??
En zonder gein, wat diesel betreft, kun je het niet bekijken op de boordcomputer? Wel gedurende een paar km doen, en het gemiddelde aflezen, resetten, en dan de andere versnelling proberen. Het actuele verbruik fluctueert wat te veel om nauwkeurig af te kunnen lezen vind ik.
Wat koppel betreft; als hij niet hard genoeg trekt even terugschakelen, maar dat spreekt voor zich lijkt me. Een beetje op gevoel doen ook.
- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
want een d5 drinkt diesel!MathijsT4 schreef:Qua benzineverbruik zal het niks uitmaken voor je D5.
gewoon aflezen op je boordcomputer lijkt me het beste. je hebt in je vijfde versenlling wel iets meer koppel
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14364
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
de eerste vraag met welke toerengebied je hete beste kunt rijden isnog niet beantwoord.
Eh Bart S of Ludo weten jullie misschien hoe dit technisch zit?
Eh Bart S of Ludo weten jullie misschien hoe dit technisch zit?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
Volgens mij moet je kijken op een grafiek naar het maxiamale koppel en bij welk toerental dat ligt
Kijk bij deze link:
http://www.rica.nl/index.php?phmu=21&pctt=14
Kijk bij deze link:
http://www.rica.nl/index.php?phmu=21&pctt=14
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
Bij 1800 toeren levert de D5 zijn maximale koppel
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14364
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Lambert bedankt.
Zie dus dat ik houdt inderdaad het goede toerengbied aan.
Zie dus dat ik houdt inderdaad het goede toerengbied aan.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Op "opmerking" die hier ook wel bij past;
Ik las in het verhaal dat er ook getrokken werd in de 5e versnelling.
Nu weet ik niet hoe gevoelig Volvo hier voor is, maar er zijn diverse merken waar dit bij af te raden is.
De belasting op de lagers bij het trekken in de 5e versnelling kan te groot worden.
Nissan en VW hadden hier veel last van. Gevolg defect bakken.
Ik heb er in mijn tijd veel gereviseerd.
Ik gebruik nagenoeg niet de vijf met de caravan er achter, maar dit komt vooral omdat het bezine uitvoering is.
In de 4e tussen de 2900 en 3000 toeren. Koppel bij een hoger toerental.
De diesel zal in de vijf wel goed trekken, omdat het koppel groter is bij een lager toerental.
Een hoger toerental zal (in dit geval met zwaar trekken) in de versnellingsbak zorgen voor een betere koeling en smering.
Tot nu toe geen ervaring met versnellingsbakken van Volvo, dus......oja, en dit wil ik ook graag zo houden.
Zijn er ervaringen op dit gebied? Defecte versnellingsbakken niet zijnde automaten? Want daar lees ik wel veel over.
Ik las in het verhaal dat er ook getrokken werd in de 5e versnelling.
Nu weet ik niet hoe gevoelig Volvo hier voor is, maar er zijn diverse merken waar dit bij af te raden is.
De belasting op de lagers bij het trekken in de 5e versnelling kan te groot worden.
Nissan en VW hadden hier veel last van. Gevolg defect bakken.
Ik heb er in mijn tijd veel gereviseerd.
Ik gebruik nagenoeg niet de vijf met de caravan er achter, maar dit komt vooral omdat het bezine uitvoering is.
In de 4e tussen de 2900 en 3000 toeren. Koppel bij een hoger toerental.
De diesel zal in de vijf wel goed trekken, omdat het koppel groter is bij een lager toerental.
Een hoger toerental zal (in dit geval met zwaar trekken) in de versnellingsbak zorgen voor een betere koeling en smering.
Tot nu toe geen ervaring met versnellingsbakken van Volvo, dus......oja, en dit wil ik ook graag zo houden.

Zijn er ervaringen op dit gebied? Defecte versnellingsbakken niet zijnde automaten? Want daar lees ik wel veel over.
- Volvopeter
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
- Locatie: Nunspeet
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Via de rica site via Lambert werd het mij duidelijk echter Alex V70 maakt mij weer onzeker en heb inderdaad maar de neiging om de 5de versnelling maar niet meer met de caravan te gebruiken.
Toch blijft er het kip en ei vraagstuk: Heb je nou mogelijk meer slijtage door krachten ( met de caravan erachter in zijn 5de ) of door toeren te weten 2800 toeren gedurende het rijden ( 2000 km!! ) met de caravan.
Tot nu toe vind mijn S60 D5 alles goed doch voorkomen is beter dan genezen. €€€€€€€
Via de rica site via Lambert werd het mij duidelijk echter Alex V70 maakt mij weer onzeker en heb inderdaad maar de neiging om de 5de versnelling maar niet meer met de caravan te gebruiken.
Toch blijft er het kip en ei vraagstuk: Heb je nou mogelijk meer slijtage door krachten ( met de caravan erachter in zijn 5de ) of door toeren te weten 2800 toeren gedurende het rijden ( 2000 km!! ) met de caravan.
Tot nu toe vind mijn S60 D5 alles goed doch voorkomen is beter dan genezen. €€€€€€€
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 18:24
- Locatie: Sevenum
- Contacteer:
Het is eigenlijk heel simpel. Ik heb ook nog een Fiat Camper (2.5 TDI) waarvan vaak na 100.000 Km de versnellingsbak kapot gaat.
Daar is het advies, moet je vermogen leveren om in te halen, of iets anders, schakel dan terug naar de 4 en geef flink gas. Rechtoe rechtaan kilometers maak je in de 5.
Rij je op de route-national in Frankrijk op de cruisecontrol 100 Km/h en krijg je geen bulten, kun je hem voor het verbruik natuurlijk ideaal in de 5 laten staan.
Het is vaak een kwestie van gevoel. Je voelt wel als die 5 cylinder wil gaan werken.
Gé
Daar is het advies, moet je vermogen leveren om in te halen, of iets anders, schakel dan terug naar de 4 en geef flink gas. Rechtoe rechtaan kilometers maak je in de 5.
Rij je op de route-national in Frankrijk op de cruisecontrol 100 Km/h en krijg je geen bulten, kun je hem voor het verbruik natuurlijk ideaal in de 5 laten staan.
Het is vaak een kwestie van gevoel. Je voelt wel als die 5 cylinder wil gaan werken.
Gé
- silverado
- 3rd Gear member
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
- Locatie: Drenthe
Het enige dat ik kon merken na een rit door de alpen (Fr.) was dat de banden aan de binnenkant iets meer waren afgesleten. We gingen vorig jaar naar Annecy, en heben de route over de A-40 via de Jura genomen. Met ca. 100 kmh tegen de berg op in z'n 4... op de cruisecontrol, geweldig wat trekken dat ding ! en een beetje olieverbruik meer dan normaal. Verder nada problema
en je schiet ook nog eens op.

Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8
Volvo nr 15: C40
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8
Volvo nr 15: C40
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Trekkracht aan de wielen is niet hetzelfde als koppel. Dat komt doordat de versnellingsbak nog tussen de motor en voorwielen zit. Deze zorgt ervoor dat de werkelijke trekkracht (zeg maar koppel op de wielen) afhangt van de versnelling waarin je rijdt. Anders zou een auto zowel in zijn eerste als in zijn vijfde versnelling even hard trekken, en dat is natuurlijk niet zo. Het is mogelijk om aan de hand van de overbrengingsverhouding en de koppelkromme een trekkracht grafiek te maken van een auto. Overigens is dit de reden waarom een benzineauto met gelijk of lager koppel, maar hoger vermogen altijd sneller is. Als je met de diesel in zijn 4 zit, rijd je met de benzinemotor nog in zijn 2 of drie en heb je toch meer trekkracht aan de wielen.
Overigens is het altijd beter om wat hoger in toeren te rijden. De belasting op de motor is dan gewoon lager.
Overigens is het altijd beter om wat hoger in toeren te rijden. De belasting op de motor is dan gewoon lager.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Maar het verbruik is andersom...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoeft niet per sé. Als je het gas erg diep moet intrappen een versnelling hoger kan het wel eens andersom zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Meestal is het rijden in een hogere versnelling wat brandstofeconomie betreft het best, kijk maar naar je boordcomputer.
Als je het gas erg diep moet intrappen, schakel je even terug (normaal doet een automaat dat voor mij), maar dan weet je dus van tevoren dat je meer gaat gebruiken...
Als je het gas erg diep moet intrappen, schakel je even terug (normaal doet een automaat dat voor mij), maar dan weet je dus van tevoren dat je meer gaat gebruiken...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14364
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ahum, als je je max koppel hebt rond de 1800toeren met een D5, kun je dat dan ook aanhouden bij zware belasting? :?
De belasting van je motor wordt toch wat minder als je een hoger toerental kiest?
Is het per definitie beter om hogere toerentallen te kiezen?
Of is dat nog iets van de vorige eeuw....als je maar toeren maakt....
De belasting van je motor wordt toch wat minder als je een hoger toerental kiest?
Is het per definitie beter om hogere toerentallen te kiezen?
Of is dat nog iets van de vorige eeuw....als je maar toeren maakt....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lees even mijn stukje op de vorige pagina. Feit is gewoon dat een auto met terugschakelen meer trekkracht heeft of je moet echt uit het toerengebied lopen. De D5 motoren hebben voor een diesel een lange adem, dus kun je heel prima met 3500 toeren de berg op laten lopen. Liever dat dan een tandje terug en met 2000 toeren de motor "wurgen". In de hogere versnelling wordt alles gewoon zwaarder belast en is de koeling minder. Bovendien is de D5 bij 3000 toeren stiller dan bij 2000 toeren.
En die paar centen brandstof die je bespaart weegt dat op tegen een motor die je zwaarder belast? Voor mij persoonlijk geen issue. De techniek gaat voor "alles".
En die paar centen brandstof die je bespaart weegt dat op tegen een motor die je zwaarder belast? Voor mij persoonlijk geen issue. De techniek gaat voor "alles".
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95