Spontaan bijladen?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ik heb een curieus probleem erbij gekregen dit weekend en dacht: ik gooi het alvast op het forum. Mogelijk dat iemand eenzelfde ervaring heeft, of dat het doodnormaal is. Ik ga maandag sowieso even de dealer contacten.

De accu was goed leeg gereden en thuis geen laadpaal, dus jullie raden het al. De auto begint bij totaal leeg lekker de accu voor 3 streepjes op te laden, echter hij stopt daar bij mij niet meer met laden. :(
De auto begint door te laden en zo stond er ineens 5km op de accu teller, toen 10km.

Ik heb het knopje van hybrid naar SAVE gezet en dan terug, geen verschil, ding blijft stug doorladen.
Pook naar links getrokken: stug doorladen.
Pook weer naar rechts en daarna eens 30 seconden op PURE gezet en toen weer op Hybrid en het laden stopte weer en de auto deed weer "normaal".

Nu was het de hoop dat het een enkele fout was, maar spontaan met nog maar 1 streepje op de accu begint de auto het hele riedeltje opnieuw. Ik wacht netjes tot de auto op 3 a 4 streepjes staat, maar wederom geen laadstop van het systeem. We laden weer vrolijk door naar 5km, 10km en door 15km en nog steeds door willen laden.

Ook nu weer geprobeerd:
- Ik zet hem eens van Hybrid naar Power en terug: geen respons. Stug doorladen.
- Ik zet de pook van Hybrid naar links (Semi automaat): geen respons. Stug doorladen.
- Ik zet hem eens van Hybrid naar Save en terug: geen respons. Stug doorladen.
- Ik zet hem eens van Hybrid naar PURE (30 sec) en terug naar hybrid: Respons!. We stoppen even met laden.

Maar aan deze zucht van verlichting kwam na 100m weer een eind we willen weer vrolijk verder laden.

Komt jullie dit bekend voor? Ik vind het een beetje zonde om dubbel zoveel brandstof te verbruiken.


Jelle
Laatst gewijzigd door jrkalf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Inspireman
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 03.02.2013 - 19:59

Afgelopen week heb ik bij mij hetzelfde probleem gehad, maar slechts 1 keer en daarna niet meer.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

jrkalf schreef: ... Komt jullie dit bekend voor? ...
Ik heb het zelf ook al een paar keer gehad (ook tot 15km range). Lijkt erop dat het de laatste tijd vaker gebeurt. Wellicht afhankelijk van hoge buitentemperaturen?
Er is vast weer een of ander goede reden die nergens is te lezen en ook bij dealers niet bekend is.
Het verbruik op de ritjes waarop het gebeurt is erg hoog. Dus een zuinige reden kan het niet hebben.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Oorzaak van dit verschijnsel: het roetfilter!

Als de auto het roetfilter aan het schoon maken is, begint hij (vaak) ook met opladen. Hierdoor wordt de motor extra belast. Dat verklaart waarom je iets meer accu actieradius krijgt en je verbruik hoger is dan normaal terwijl je hem op "Hybrid" hebt staan.

Als je hem op de stand "Hybrid" zet rijdt hij dan ook geen elektrisch (terwijl je wel genoeg accu hebt, je zit binnen het driekhoekje), maar op de diesel. Overschakelen naar "Pure" en daarna weer naar "Hybrid" (of een andere stand) is de enige optie om het schoonmaken te onderbreken. Of even de auto een paar minuten stil zetten. Maar dan begint hij na een tijd weer met schoonmaken. Het filter is vol en omdat jij hem steeds onderbreekt, kan hij maar een klein gedeelte schoonmaken. Dat verklaart waarom hij wel "even" normaal doet en dan op een gegeven moment weer verder gaat met schoonmaken wat een hoog verbruik oplevert.

Advies van mijn kant: even lekker 20-30 km op de snelweg rijden. Bijvoorbeeld 100 in z'n 5 en dan op de cruise control.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Het roetfilter vol... Misschien is het toeval en merk ik het normaal niet. Op werkdagen kachel ik 2x 80km tussen de 100-120km/u in z'n 6.
Het probleem zou zich morgen dus moeten herstellen tijdens de heenreis en morgenmiddag niet meer voor mogen komen.

Ik ga wel ff bellen en gewoon weer naar het werk rijden. Ik monitor de situatie even en kijk wat ik morgen tegen kom.
Laatst gewijzigd door jrkalf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik weet niet hoe jij die 80 km rijdt, maar als je daar 40-50 km elektrisch van rijdt en de rest op diesel, kan dit eventueel een oorzaak zijn. Het filter wordt schoon gemaakt als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Rijd die 80 km eens in de stand AWD. En kijk op de terugreis of het probleem er nog is.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Af en toe de auto op zijn start trappen kan echt geen kwaad, het houd je motor lekker schoon.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

rsnhakan schreef: Ik weet niet hoe jij die 80 km rijdt, maar als je daar 40-50 km elektrisch van rijdt en de rest op diesel, kan dit eventueel een oorzaak zijn. Het filter wordt schoon gemaakt als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Rijd die 80 km eens in de stand AWD. En kijk op de terugreis of het probleem er nog is.
Neuh, ik rij er gemiddeld 60+ op de diesel en de rest op de elektriek. Ik probeer de accu elke ochtend op het randje leeg te rijden zodat ik met 1 streepje aankom bij de laadpaal. De rest is file werk, maar gemiddeld heb ik elke dag wel 60+ kilometers op de diesel in de ochtend, in de middag vaak een kilometer of 45-50 afhankelijk van de lengte van de files.

Maar ik weet niet hoe jij hem rijdt. Ik duw hem alleen in duitsland een beetje door, maar op de neerlandse wegen heeft dat weinig zin. 's ochtends rijdt de a12 niet heel hard door. Weinig file, maar wel druk.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Af en toe wordt er wel even fors geaccelereerd naar de toegestane maximum snelheid. Maar dit alleen als de motor echt op temperatuur is. Het beste is om een constante snelheid aan te houden voor het schoonmaken van het roetfilter. Tijdens dit proces probeer ik ook ongeveer 2000 toeren aan te houden. Ervaring leert dat het dan iets vlotter verloopt. Heb je er de afgelopen dagen nog "last" van gehad?
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nee, het probleem is inderdaad met de eerste keer naar kantoor rijden verholpen. De afstanden in het weekend zijn niet zo heel groot en dat met het actieve afbreken van mijn kant leverde volgens mij frustratie op bij mij en de auto. Gelukkig zijn we er op maandag ochtend beide weer goed uitgekomen :)
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Een goed gesprek met je auto gehad? 8-)
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Poni schreef: Een goed gesprek met je auto gehad? 8-)
Gedreigd hem miss piggy roze te wrappen. Toen was alles gelijk over. 8-)
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

:D :D
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Ik heb dit ook en heb er sinds begin er al melding van gemaakt. Ik merk bij mij op dat hij altijd 1x per tank besluit om de accu pack te laden.
Het maakt verder niets uit of ik daarvoor regelmatig geladen heb. Ik weet ook niet hoe vaak het roetfilter wordt schoongemaakt, maar lijk me niet dat dat 1x per 700km is?

Ik heb bij volvo geinformeerd en kreeg daar ook geen echt duidelijk antwoord. Het lijkt alsof niemand weet hoe het precies werkt.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het is normaal dat de accu bijgeladen wordt tijdens regenereren van het roetfilter. Staat ook gewoon in de handleiding. Het is natuurlijk niet normaal dat het roetfilter elke 700km geregenereerd moet worden. Toch lijkt me dat het bijladen door regeneratie komt. De dealer zou eens moeten kijken of er iets mis is met het roetfilter.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
dirkjanw
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18.06.2013 - 01:00

Ik heb ook het idee dat de cyclus heel regelmatig start, ook al heb ik relatief recent snelwegkilometers gemaakt... Die eens per 700 km zou bij mijn auto wel eens kunnen kloppen. Je hoort het ook; bij het toerental net iets boven stationair klinkt ie binnenin de auto anders (een soort resonantie alsof je een lekke uitlaat hebt, zeg maar).
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Klopt, ik hoor de moter dan. En dan kijk ik naar mij batterij en zie dat die toeneemt. Je kan ook bij my car, hybrid kijken daar zie je dat hij de batterij aan het laden is.
Er is wel een truuk om dit tegen te gaan. Je moet dan 2x save indrukken, op een of andere manier houdt ie er dan mee op, maar dat doe ik liever niet omdat ik niet begrijp waarom hij aan het laden is.

Ik heb de dealer al een aantal keer aangegeven dat ik het raar vindt, maar zij kunnen ook niets vinden. Heb volvo zweden ook gemailed erover, maar die verwijst me weer door naar de dealer. Maw, niemand weet hoe het echt werkt...


Een andere mogelijke reden zou kunnen zijn dat de batterij niet lang leeg mag zijn, maar ik heb wel eens getest door om de paar dagen op te laden. Ik krijg nog steeds het bijladen via de motor. Lijkt dus niet de oorzaak te zijn.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Elke 700 km is redelijk normaal hoor. Volvo geeft zelf ook een bepaald aantal kilometers op waarin deze cycli kan beginnen. Het hangt af van je rijstijl, kwaliteit van de diesel etc etc.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 774
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Wat mij opvalt is dat met normaal hybride gebruik de accu leeggebruikt wordt en dat de motor dan gaar bijladen.
Op een 80km weg gaat het verbruik dan van 4.9 l/100 km ineens naar 7.9 l/100 km
Ik zou het bijladen wel uit willen zetten, gewoon op de motor naar huis, verder niks.
Is dat mogelijk?

Iets anders.
Dat schoonbranden van het roetfilter doet de V60 ook stiekum.
Een tijdje geleden reed ik in een DS weet ik veel hybride 4 wheel drive en daar kwam een mededeling op de display dat de motor even bezig was om het roetfilter schoon te branden.
En zo hoort het.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Dat bijladen komt omdat de accu te ver ontladen is. Om schade aan de cellen te voorkomen gaat de auto iets bijladen. Dat stopt vanzelf. In Pure mode kan de accu verder ontladen worden voordat het opladen begint.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”