Koppeling s70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
tjerk8
Starter

Beste forumleden,

Sinds vandaag ben ik trotse eigenaar van een Volvo s70 2.3i t5 van 1997.
Ik ben alleen een vraagje over de koppeling. Bij het opschakelen van bijv. de 2e naar 3e versnelling en je laat de koppeling normaal weer opkomen, lijkt het net of de koppeling hem in 1 keer pakt in plaats van geleidelijk, het gaat wel goed als je het pedaal heel langzaam laat opkomen. Maar bij het wat sneller overschakelen krijg je dan net een duikeffect. Mijn vraag is daarom ook wat jullie ervaring is bij deze motor/vbak. is dit een bekend probleem? Heb zelf het idee dat misschien de plaat niet soepel over de prise-as schuift of dat de druklager kapot/versleten is, of zou dit toch nog in het hydraulisch systeem kunnen zitten, hoofd/hulpcilinder.
Verdere vraag is of het demonteren van de vbak een beetje doen is, neem aan dat het subframe er onderuit moet of is het mogelijk om hem tussen het chassis en subframe te leggen zodat je bij de koppeling kan.

Mvg,

Tjerk
lint
Geartronic member

Welkom.
Het verschijnsel dat je beschrijft lijkt mij niet normaal en wijst op een probleem met de koppeling. Je kan proberen als eerste het koppelingssysteem te ontluchten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
dennis850estate
Forumsponsor
Contacteer:

tjerk8 schreef: Beste forumleden,

Sinds vandaag ben ik trotse eigenaar van een Volvo s70 2.3i t5 van 1997.
Ik ben alleen een vraagje over de koppeling. Bij het opschakelen van bijv. de 2e naar 3e versnelling en je laat de koppeling normaal weer opkomen, lijkt het net of de koppeling hem in 1 keer pakt in plaats van geleidelijk, het gaat wel goed als je het pedaal heel langzaam laat opkomen. Maar bij het wat sneller overschakelen krijg je dan net een duikeffect. Mijn vraag is daarom ook wat jullie ervaring is bij deze motor/vbak. is dit een bekend probleem? Heb zelf het idee dat misschien de plaat niet soepel over de prise-as schuift of dat de druklager kapot/versleten is, of zou dit toch nog in het hydraulisch systeem kunnen zitten, hoofd/hulpcilinder.
Verdere vraag is of het demonteren van de vbak een beetje doen is, neem aan dat het subframe er onderuit moet of is het mogelijk om hem tussen het chassis en subframe te leggen zodat je bij de koppeling kan.

Mvg,

Tjerk
Koppeling vervangen is een forse ingreep. de bak gaat er af door het subframe aan de linker zijde te laten zakken en de motor ook. je kunt dan onder de chassisbalk door.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”