V60 D5 - Motor vragen (roest/nat/vettig)

Plaats reactie
Robbert040
1st Gear member

Zojuist een bericht geplaatst over een specifieke melding welke ik gisteren kreeg, maar omdat ik nog een aantal motor-gerelateerde vragen had heb ik besloten hier een apart topic voor te openen inclusief bijbehorende foto's. Sorry voor het forum te spammen O-) Ik hou het bij deze 2 berichten :D

Maar ik ben dus sinds afgelopen donderdag de meer dan blije eigenaar van een V60 D5 Momentum (113000km) welke is geïmporteerd uit de omgeving van Stuttgart (DE). Aangezien ik nogal op details let heb ik de motor vandaag eens goed van dichtbij bekeken waarbij ik toch enkele vragen heb gekregen waarop ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en wellicht zelfs geruststellen. :-|

Vettig/nat onder 'Volvo'-motorafdekkap
Allereerst viel mij op dat, toen ik de motor afdekkap met het Volvo logo verwijderde dat er linksboven in de hoek, dus voor de bijrijdersplaats, een vettige/natte plek was. Niet echt nat, nat maar meer vettig. Toen ik er met mijn vinger overheen ging bleek het om zwarte vloeistof te gaan, maar het had niet echt een geur. Nu was mijn eerste ingeving dat het hier om een beetje olie gaat, maar ik heb zo 1, 2, 3 niet kunnen vaststellen waar het vandaan zou komen aangezien de rest van de motor onder de kap er erg droog uit ziet. Zie de foto's hieronder voor een verduidelijking. De natte/vettige substantie is ook terug te vinden aan de onderkant van de afdekkap. Jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn, waar het vandaan zou kunnen komen en hoe dit opgelost en voorkomen kan worden? Is dit een bekend probleem?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op onderstaande foto is de plek/locatie goed te zien, plus 2 extra cirkeltjes waar ik onder wat vragen over heb.

Afbeelding

Roest op enkele onderdelen (plaatstaal?)
Op een aantal plaatsen in de motor zit er toch aardig wat roest op onderdelen en koppelingen. Nu is aan de motor te zien dat de auto in Duitsland in gebieden heeft gereden waar hij toch aardig wat zout op zijn staart heeft gekregen wat zijn uitwerking heeft gehad enkele onderdelen die daar gevoelig voor zijn. Voor wat betreft simpele stalen/ijzeren onderdelen is het natuurlijk vanzelfsprekend dat deze na verloop van tijd wat roest gaan vertonen, echter refererende naar de foto's hieronder hoop ik dat dit de normale onderdelen zijn die roest gaan vertonen na verloop van tijd. Is dit bij jullie mede-V60 rijders (met auto's ook vanuit 2010/2011) hetzelfde of is dit wel heel erg?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voorste onder frame balk gelast - Standaard of schade?
Tenslotte mijn meest belangrijke en bezorgende vraag. Zoals je op de foto onder ziet is de balk van het frame welke helemaal vooraan en onder in de motor ruimte zit gelast op 2 punten, oftewel hij bestaat uit 2 langere buitenste stukken en 1 korter middenstuk waaruit tevens een korte, niet diepe ovale vorm is uitgezaagd voor slangen/buizen van de motor. Gezien er op de lasnaden wat roest zit en ik het persoonlijk een raar idee/rare gedachte vind dat een autofabrikant zoals Volvo 3 stukken in elkaar last in plaats van 1 vaste balk te gebruiken van de juiste breedte, ben ik bang dat de auto schade heeft gehad waarbij deze balk wellicht verbogen/gebroken is geweest en op deze manier opnieuw is gemaakt en hersteld. Zou iemand van jullie mij kunnen helpen en bevestigen of dit inderdaad het geval is of dat dit toch wel schade is geweest en het 1 balk zou moeten zijn en dus geen lasnaden op de plekken zou moeten hebben. De rest van de motor ziet er keurig uit en ook de onderdelen hebben stickertjes met de juiste productie data voor een auto die in maart 2011 geproduceerd is.

Afbeelding

De reden waarom ik eveneens aan mogelijke schade van de motor denk is dat de motorkap zelf een officiële sticker heeft die naast 2010 en 2011 ook 2012 als jaar vermeld wat ik apart vind omdat de auto in maart 2011 is geproduceerd. Waarom zou een motorkap fabrikant dan al 2012 als jaar op een dergelijke sticker zetten. Is dit standaard of is het toch zo dat de auto schade heeft gehad waarbij de motorkap is vervangen door een motorkap die geschikt is voor een V60 uit 2010, 2011 en 2012 en dat het daarom vermeld is? Zie de foto onder.

Afbeelding

Bij deze wil ik jullie alvast erg bedanken voor jullie tijd, hulp en moeite en excuses voor het grote forumbericht met de vele tekst, maar ik hoop dat het zo wel in 1x duidelijk is. Dank je wel!

Groet,
Robbert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 D5 Momentum (MY2011) Black Stone
Volvo V50 1.8 Momentum (MY2006) Black Sapphire Metallic
Kurt1975
4th Gear member

Veel vragen en gedetailleerd bericht. Zo hebben we het graag.
Ten eerste, op de onderste foto staat bovenaan de tekst "factory label duplicate" wat erop kan wijzen dat er een en ander vervangen is.
Ook heb ik in je ander bericht gelezen dat je wagen vrij is van steenslag, wat ook een vermoeden geeft dat vooraan wat vervangen is.
De roest op de onderdelen kan er gekomen zijn door het veelvuldig afspoelen van de motor, afstomen zou beter zijn.
Waarbij ik meteen bij je eerste vraag terecht kom.
Die vettigheid kan wat zweet zijn wat is achtergebleven van het afstomen van de motor. Veeg het eens grondig weg en kijk of het terugkomt.
Komt de wagen van bij een dealer of van een gewone tweedehandsverkoper?
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
BlackcurrantV70
7th Gear member

Met die leeftijd en kmstand zou deze auto een Volvo "Select" okkasie moeten geweest zijn als ie bij een dealer gekocht is, volgens mij moeten Volvo "Select" okkasies ook ongevalvrij zijn.

Het label onder de motorkap lijkt voor de standkachel van Webasto te zijn, die is er mogelijk achteraf (in 2012 ?) ingezet.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
jajutho
2nd Gear member

Ben je zeker van de km stand? Ik heb nogal snel m'n bedenkingen bij wagens uit Duitsland.
J
Break from the pack
Robbert040
1st Gear member

Kurt1975 schreef: Veel vragen en gedetailleerd bericht. Zo hebben we het graag.
Ten eerste, op de onderste foto staat bovenaan de tekst "factory label duplicate" wat erop kan wijzen dat er een en ander vervangen is.
Ook heb ik in je ander bericht gelezen dat je wagen vrij is van steenslag, wat ook een vermoeden geeft dat vooraan wat vervangen is.
De roest op de onderdelen kan er gekomen zijn door het veelvuldig afspoelen van de motor, afstomen zou beter zijn.
Waarbij ik meteen bij je eerste vraag terecht kom.
Die vettigheid kan wat zweet zijn wat is achtergebleven van het afstomen van de motor. Veeg het eens grondig weg en kijk of het terugkomt.
Komt de wagen van bij een dealer of van een gewone tweedehandsverkoper?
Vwb de roest op de onderdelen, is dit erg? Of kan ik er lichtjes met een ijzerborsteltje overheen gaan om het meeste er van af te halen en vervolgens het onderdeel ergens mee in te smeren? En zo ja, wat is het beste middel om de onderdelen vervolgens mee te behandelen?
BlackcurrantV70 schreef: Met die leeftijd en kmstand zou deze auto een Volvo "Select" okkasie moeten geweest zijn als ie bij een dealer gekocht is, volgens mij moeten Volvo "Select" okkasies ook ongevalvrij zijn.

Het label onder de motorkap lijkt voor de standkachel van Webasto te zijn, die is er mogelijk achteraf (in 2012 ?) ingezet.
De auto is niet bij een dealer gekocht, hij is gekocht in Veldhoven bij een autobedrijf die voor 95% alleen maar in Volvo's handelt en ook zelf onderhoud. De eigenaar heeft lange tijd bij Volvo gewerkt in Helmond op de ontwikkelingsafdeling en hij weet er dan ook erg veel vanaf. Altijd goede verhalen gehoord over het betreffende bedrijf.

Vwb de standkachel, dat zou wel eens kunnen! Des te meer daar een standkachel bij mijn weten alles behalve standaard is in een Momentum uitvoering. Maar dan zou het label betrekking hebben op de standkachel en dus niet met de motorkap zelf te maken hebben. Zal het morgen ook wel eens navragen bij het autobedrijf waar ik hem gekocht heb. Interessant om te weten! Dank je wel!
jajutho schreef: Ben je zeker van de km stand? Ik heb nogal snel m'n bedenkingen bij wagens uit Duitsland.
J
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit, zeker niet met een import auto. En op mijn zoektocht naar een opvolger van mijn V50 heb ik veel gezien. Zo ook een V50 D5 Summum uit 2011 en ja uit Duitsland. Alles er op en er aan, de dikste velgen, mooie leren bekleding, etc etc. Straalde als een zonnetje en dan de KM-stand, 73735KM en er waren al 2 eigenaren geweest. Nou de combinatie Duitsland, 3 jaar oud, dikste motor, dikste editie, 2 vorige eigenaren en slechts ruim 24000KM per jaar overtuigde mij wel dat daar iets niet klopte. En de verkoper probeerde je maar te overtuigen (vanzelfsprekend). En de prijs wat er voor gevraagd werd 18495EUR excl. Ook over de rest van de auto's die ze hadden staan had ik daardoor op den duur mijn twijfels.

Maar over deze V60, je weet het nooit zeker natuurlijk. De boekjes zitten er perfect afgestempeld door dezelfde Volvo dealer uit Duitsland bij en daar ga ik dan maar op af. En 113000 in amper 3 jaar is ongeveer 37700 km per jaar dus dat klinkt wel plausibel en is al aan de bovengemiddelde kant. Kortom ik vertrouw het wel bij deze en ik heb bovag garantie voor de komende 6 maanden mocht er wat mis zijn. Vlak voro het verlopen daarvan geef ik de auto sowieso nog een beurtje.
diesel01
Geartronic member

Een telefoontje naar de dealer in Dld en je weet alles wat je wilt weten
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Johan s60
6th Gear member

Lijkt erop dat de auto lang stil gestaan heeft in een vochtige omgeving, of veel pekel gezien heeft, mijn airco slangen zaten ook helemaal onder de roest met slechts 53000 km op de teller.
Je kan de geroeste delen in de blanke tectyl zetten maar kwaad kan het niet.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Robbert040
1st Gear member

Johan s60 schreef: Lijkt erop dat de auto lang stil gestaan heeft in een vochtige omgeving, of veel pekel gezien heeft, mijn airco slangen zaten ook helemaal onder de roest met slechts 53000 km op de teller.
Je kan de geroeste delen in de blanke tectyl zetten maar kwaad kan het niet.
Hee Johan,
Bedankt voor de tip! Vanmiddag even naar de bouwmarkt geweest en een bus Tectyl transparant gekocht. Vervolgens van de koppelingen van de airco leidingen alsmede van het frame en wat andere onderdelen het meeste afgeborsteld en vervolgens schoongeblazen met lucht. Daarna in de blanke Tectyl gezet en het overtollige weer wat verwijderd (wat een plak spul is dat in het begin ^_^ ).

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of de balk op de foto standaard uit 3 delen bestaat en dus net als bij mij 2 lasnaden heeft zoals zichtbaar op de foto?
Afbeelding

Thanks
Robbert
Jannock
2nd Gear member

Bij mijn Volvo (zelfde bouwjaar) bestaat de balk ook uit drie delen. De lasnaden hebben bij mij geen roest en de kleur van alle delen is hetzelfde (zwart). Ik denk dus dat het een standaard onderdeel is, inclusief lasnaden.
~ J ~
Robbert040
1st Gear member

Jannock schreef: Bij mijn Volvo (zelfde bouwjaar) bestaat de balk ook uit drie delen. De lasnaden hebben bij mij geen roest en de kleur van alle delen is hetzelfde (zwart). Ik denk dus dat het een standaard onderdeel is, inclusief lasnaden.
Bedankt Jannock voor het kijken en laten weten!!

Ik heb de lasnaden ondertussen wat afgeborsteld met een staalborsteltje en daarna ingespoten met blank Tectyl, kortom het is weer goed beschermd. Nogmaals bedankt! :D
BlackcurrantV70
7th Gear member

Waar kan ik die blank tectyl kopen ?

Mijn Xc70 heeft ook enkele onderdelen onder de motorkap die bruin zijn.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
dbosker
6th Gear member

BlackcurrantV70 schreef: Waar kan ik die blank tectyl kopen ?
Gamma, Praxis, automaterialenzaak.

laatste Volvo (960) verkocht
Robbert040
1st Gear member

Formido -> 9 EUR/500 ml :)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”