Maar ik ben dus sinds afgelopen donderdag de meer dan blije eigenaar van een V60 D5 Momentum (113000km) welke is geïmporteerd uit de omgeving van Stuttgart (DE). Aangezien ik nogal op details let heb ik de motor vandaag eens goed van dichtbij bekeken waarbij ik toch enkele vragen heb gekregen waarop ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en wellicht zelfs geruststellen.

Vettig/nat onder 'Volvo'-motorafdekkap
Allereerst viel mij op dat, toen ik de motor afdekkap met het Volvo logo verwijderde dat er linksboven in de hoek, dus voor de bijrijdersplaats, een vettige/natte plek was. Niet echt nat, nat maar meer vettig. Toen ik er met mijn vinger overheen ging bleek het om zwarte vloeistof te gaan, maar het had niet echt een geur. Nu was mijn eerste ingeving dat het hier om een beetje olie gaat, maar ik heb zo 1, 2, 3 niet kunnen vaststellen waar het vandaan zou komen aangezien de rest van de motor onder de kap er erg droog uit ziet. Zie de foto's hieronder voor een verduidelijking. De natte/vettige substantie is ook terug te vinden aan de onderkant van de afdekkap. Jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn, waar het vandaan zou kunnen komen en hoe dit opgelost en voorkomen kan worden? Is dit een bekend probleem?

Op onderstaande foto is de plek/locatie goed te zien, plus 2 extra cirkeltjes waar ik onder wat vragen over heb.

Roest op enkele onderdelen (plaatstaal?)
Op een aantal plaatsen in de motor zit er toch aardig wat roest op onderdelen en koppelingen. Nu is aan de motor te zien dat de auto in Duitsland in gebieden heeft gereden waar hij toch aardig wat zout op zijn staart heeft gekregen wat zijn uitwerking heeft gehad enkele onderdelen die daar gevoelig voor zijn. Voor wat betreft simpele stalen/ijzeren onderdelen is het natuurlijk vanzelfsprekend dat deze na verloop van tijd wat roest gaan vertonen, echter refererende naar de foto's hieronder hoop ik dat dit de normale onderdelen zijn die roest gaan vertonen na verloop van tijd. Is dit bij jullie mede-V60 rijders (met auto's ook vanuit 2010/2011) hetzelfde of is dit wel heel erg?

Voorste onder frame balk gelast - Standaard of schade?
Tenslotte mijn meest belangrijke en bezorgende vraag. Zoals je op de foto onder ziet is de balk van het frame welke helemaal vooraan en onder in de motor ruimte zit gelast op 2 punten, oftewel hij bestaat uit 2 langere buitenste stukken en 1 korter middenstuk waaruit tevens een korte, niet diepe ovale vorm is uitgezaagd voor slangen/buizen van de motor. Gezien er op de lasnaden wat roest zit en ik het persoonlijk een raar idee/rare gedachte vind dat een autofabrikant zoals Volvo 3 stukken in elkaar last in plaats van 1 vaste balk te gebruiken van de juiste breedte, ben ik bang dat de auto schade heeft gehad waarbij deze balk wellicht verbogen/gebroken is geweest en op deze manier opnieuw is gemaakt en hersteld. Zou iemand van jullie mij kunnen helpen en bevestigen of dit inderdaad het geval is of dat dit toch wel schade is geweest en het 1 balk zou moeten zijn en dus geen lasnaden op de plekken zou moeten hebben. De rest van de motor ziet er keurig uit en ook de onderdelen hebben stickertjes met de juiste productie data voor een auto die in maart 2011 geproduceerd is.

De reden waarom ik eveneens aan mogelijke schade van de motor denk is dat de motorkap zelf een officiële sticker heeft die naast 2010 en 2011 ook 2012 als jaar vermeld wat ik apart vind omdat de auto in maart 2011 is geproduceerd. Waarom zou een motorkap fabrikant dan al 2012 als jaar op een dergelijke sticker zetten. Is dit standaard of is het toch zo dat de auto schade heeft gehad waarbij de motorkap is vervangen door een motorkap die geschikt is voor een V60 uit 2010, 2011 en 2012 en dat het daarom vermeld is? Zie de foto onder.

Bij deze wil ik jullie alvast erg bedanken voor jullie tijd, hulp en moeite en excuses voor het grote forumbericht met de vele tekst, maar ik hoop dat het zo wel in 1x duidelijk is. Dank je wel!
Groet,
Robbert