Ik stap vanmorgen in m'n auto en zie een barst van de hoek rechtsonder, (echt helemaal de onderhoek/ rand van het glas) schuin in de richting van het midden van ruit, zo'n 15-20cm lang waarna deze barst afbuigt, recht naar boven, richting dak, op 15 cm evenwijdig aan de A-stijl en daar doorloopt tot 20 cm vanaf de dakrand. Aan de buitenkant voel ik de barst als ik er met mn nagel overheen ga, echter, aan de binnenkant ook. Dit is een echte door-en door.
De totale barst zo'n 50-60cm lang en werkelijk waar, de auto heeft geen cm bewogen sinds vrijdag, er is geen deurtje of niks open geweest, totaal onaangeroerd.
Nu is dit gelaagd glas natuurlijk dus alles zal wel op zn plek blijven, maar als de ruit nog 20cm verder doorscheurd naar boven, dan bereikt de barst de dakrand / uiteinde van het glas, en kan ik voor mn gevoel een strook van 15cm langs de A-stijl er zo los uit pakken want dan is de ruit van rand naar rand helemaal door.
Nu heeft de auto wel-is-waar 3 dagen in het (hete?) nederlandse zonnetje gestaan maar dat kan zoiets toch niet veroorzaken? Vlgs mij staat ie gedurende de vakantieperiodes in veel heter weer in zuid Europa. Dat zou er uit zien voor autorruitjes in landen rond de evenaar

Ik heb de ruit inmiddels aandachtig bekeken maar ik zie niks van een steenslagje of beschadiging in (of in de buurt van) de barst. Ik ben all-risk verzekerd en zal dit wel weer allemaal gemaakt worden, maar het gedoe erom heen..... balen.
Inmiddels de polis en voorwaarden doorgenomen en gezien dat de volvodealer mn ruit ook mag vervangen, die zijn Bovag/Focwa aangesloten en dat voldoet voor de verzekering. Morgen maar een afspraak maken dus.