Spontaan gescheurde voorruit

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Vrijdag de auto voor het laatst gebruikt, netjes op de oprit geparkeerd. Niks aan de hand, voorruit helemaal puntje gaaf.

Ik stap vanmorgen in m'n auto en zie een barst van de hoek rechtsonder, (echt helemaal de onderhoek/ rand van het glas) schuin in de richting van het midden van ruit, zo'n 15-20cm lang waarna deze barst afbuigt, recht naar boven, richting dak, op 15 cm evenwijdig aan de A-stijl en daar doorloopt tot 20 cm vanaf de dakrand. Aan de buitenkant voel ik de barst als ik er met mn nagel overheen ga, echter, aan de binnenkant ook. Dit is een echte door-en door.
De totale barst zo'n 50-60cm lang en werkelijk waar, de auto heeft geen cm bewogen sinds vrijdag, er is geen deurtje of niks open geweest, totaal onaangeroerd.
Nu is dit gelaagd glas natuurlijk dus alles zal wel op zn plek blijven, maar als de ruit nog 20cm verder doorscheurd naar boven, dan bereikt de barst de dakrand / uiteinde van het glas, en kan ik voor mn gevoel een strook van 15cm langs de A-stijl er zo los uit pakken want dan is de ruit van rand naar rand helemaal door.

Nu heeft de auto wel-is-waar 3 dagen in het (hete?) nederlandse zonnetje gestaan maar dat kan zoiets toch niet veroorzaken? Vlgs mij staat ie gedurende de vakantieperiodes in veel heter weer in zuid Europa. Dat zou er uit zien voor autorruitjes in landen rond de evenaar :-/

Ik heb de ruit inmiddels aandachtig bekeken maar ik zie niks van een steenslagje of beschadiging in (of in de buurt van) de barst. Ik ben all-risk verzekerd en zal dit wel weer allemaal gemaakt worden, maar het gedoe erom heen..... balen.
Inmiddels de polis en voorwaarden doorgenomen en gezien dat de volvodealer mn ruit ook mag vervangen, die zijn Bovag/Focwa aangesloten en dat voldoet voor de verzekering. Morgen maar een afspraak maken dus.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Is het wel een originele Volvo ruit?

Onze auto heeft 6 weken in de zon gestaan. (40+ graden) Geen scheurtjes oid!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een raar verhaal zo'n scheur in de voorruit zonder duidelijke oorzaak. Misschien toch spanningen opgetreden in de ruit, is het de originele ruit of is de voorruit al eens vervangen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Ik heb de auto nu zelf bijna 4 jaar en in mijn tijd is de ruit iig niet vervangen. Toen ik de auto kocht (volvodealer) hebben ze bij de koop mij de computerdata laten zien (auto was in 2006 daar nieuw verkocht en altijd in onderhoud geweest) en dus alle reparaties bekend, en daar stond geen ruitvervanging bij.

Ik mag er dus vanuit gaan dat het de eerste ruit (nog) is, 8 jaar / 120000km oud. Natuurlijk wel in de loop der jaren wat steenslagjes op de ruit opgelopen en wat hele lichte krasjes (vóór mijn tijd een verkeerde ijskrabber gebruikt?) maar nog nooit een sterretje of zoiets gerepareerd. De ruit was echt nog netjes.

Tijdens onze vakanties staan de auto's ook in zuid Europa, vol in de zon (en dan is het onder het luifeltje van de caravan 41,9 graden) dus deze voorruit heeft wel wat meer voor zn kiezen gehad als een tropisch nederlands dagje.
Laatst gewijzigd door dieselpower op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

hagel buitje vannacht?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Was toch alleen in Belgie die grote hagelstenen :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

in limburg (bij pinkpop) , maar ook in Brabant (bij m'n schoondochter) ging het ook flink tekeer, hadden ook barsten in de achterramen van het huis
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

T is glas.....
Dat zegt niet alles maar wel veel
De ene keer gooi je er zonder mankeren een baksteen tegen aan en blijft ie heel
De volgende keer even een pinkeltje met wijsvinger en duim......en de gehele ruit barst spotaan aan diggelen
Bovenstaande uit ervaring van onze schilder
Heeft niets met autos te maken maar , glas blijft raar spul
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Glas is inderdaad iets raars.
Volgens de natuurkunde en archeologie is glas eigenlijk een vloeistof, met een zeer hoge viscositeit.
Kijk maar eens goed naar het glas van oude gebouwen, kerken etc.....de onderkanty is altijd dikker dan de bovenkant, het verzakt en druipt naar beneden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2394
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Glas blijft idd apart spul, maar het kan natuurlijk ook 'erg snel' zijn afgekoeld door een stevige bui (evt icm hagel) daar wil glas nog wel eens van schrikken of ontstaan er grotere spanningen (metname in de meest gebogen stukken) dan normaal.
Bij oude gebouwen heeft het 'uitzakken' (wat volgens mij helemaal niet/nihil/niet waarneembaar gebeurt na plaatsing) overigens vooral te maken met de wijze van produceren, getrokken glas (letterlijk omhoog getrokken uit een bad hete vloeibaar glas) zoals in veel oude gebouwen is nu eenmaal niet zo perfect glad als het moderne floatglas.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Update: Vandaag gewoon met de gebarsten ruit naar mn werk gereden, de barst is niet erger geworden. Inmiddels staat de V70 bij de dealer, morgen komt er een nieuwe ruit in, morgenavond weer klaar. Mooi. Vlgs de dealer toch een steenslagje geweest (serieus niks van gemerkt/gehoord) wat de spanning in de ruit veranderde en dan was dit warme weer voldoende voor de barst.

Vanmorgen eerst de verzekering ingelicht, die wilde me meteen bij carglass onder brengen, maar toen ik zei dat ik de ruit door mn dealer wilde laten vervangen was dat ook geen probleem. De dealer regelt de financiele afhandeling rechtstreeks met mn verzekering, geen eigen risico en geen teruggang in noclaim korting.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

De voorruit is vervangen, door de dealer. Geen rekening of in voren betalen, de dealer verrekent zelf met de verzekeraar. Mooi. Totale kosten €806,22.
Nieuwe ruit, van Saint Gobain Sekurit (= ook orgineel zo), de vervanger van Carglass zou een Pilkington zijn geweest.

Wat de dealer me vertelde; regelmatig krijgen ze auto's van carglass als ze daar een ruit hebben vervangen met regensensor, die na herplaatsen van de ruit niet meer werkt, en dan blijken de elecrta-draadjes te zijn doorgeneden met het verwijderen van de kapotte ruit. Daarna mag de dealer het oplossen. Als je een regensensor in de voorruit hebt, gewoon naar de dealer voor vervanging van de ruit.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb ook in Italie iets soortgelijks meegemaakt. Stap na een korte break in de auto en er zit een klein scheurtje bijna in mijn gezichtsveld, die er zeker niet in zat. Iets gehoord of gemerkt.
Ook eens het raam laten vervangen, en een dag later ineens een scheur van boven naar beneden. Zou eerst geen garantie zijn. volgens de reparateur... Nadat ik boos ben geworden toch wel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”