Het is een tijdje geleden dat ik online ben geweest maar ik heb een vraag.
Ik ben samen met een vriend bezig om de achterwiellagers van onze 740 carbagerunner te vervangen.
Echter krijgen we het niet voor elkaar. We blijven steken bij dit :
Hoe krijgen we dit eraf om bij het lager te komen ?
Voor de duidelijkheid het gaat om een 740 uit '84 (2.4D)
bijgevoegd een tekeningetje. Waarschijnlijk moet je iets loshalen in het differentieel [2] om de as er in zijn geheel uit te trekken.
Het lager is dan zichtbaar. Item 50 zit net achter plaat 52, en in de "buitenpijp" die vast aan het diff-huis zit, waar de as in draait.
volgens vida gaat het het makkelijkst om de hele as er in zijn geheel eronder uit te halen (loshalen bij de ingaande as van het differentieel.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
De steekas moet eruit,
Dan het lager en de krimpring van de as trekken,nieuw lager monteren en een nieuwe krimpring,die ring moet je warm stoken en dan monteren snel.
Het is geen klus om zelf te doen als je er geen ervaring mee hebt..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70 schreef:
De steekas moet eruit,
Dan het lager en de krimpring van de as trekken,nieuw lager monteren en een nieuwe krimpring,die ring moet je warm stoken en dan monteren snel.
Het is geen klus om zelf te doen als je er geen ervaring mee hebt..
Klopt. Bij ons worden wel eens assen in een grote brok staal gemonteerd middels een krimppassing.
Met 2 branders het dikke brok staal witgloeiend stoken en dan de as er in.
Als de passing echter niet goed is, en de as halverwege vast komt te zitten, ben je de Sjaak.
Waarom wil je ze vervangen? Rijdt die afwijkend? Die lagers gaan heel lang mee, zo niet levensduur van het voertuig. Zelfde als de lagers voor, heb die echt nog nooit hoeven te vervangen. Ja een keer een kapotte gehad, was t vet gewoon spoorloos. Maarja kan ook vanuit de fabriek nooit goed gevet geweest zijn.
Zeker voor een garbage run, zou ik me meer op de voorwielophanging concentreren. Krijgt veel meer te verduren dan de achterkant.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)