How to: Achtervering vervangen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Hierbij een korte omschrijving hoe je zelf de achtervering kan vervangen.
Voorbeeld is mijn eigen Volvo 940 Lpi uit 1997.

Wat heb je nodig?
- krik
- as-steunen
- ringsleutel 15 of 17 (afhankelijk van bouwjaar)
- wielmoersleutel
- uurtje van je tijd

Voor dat we starten zorgen we eerst voor een veilige werkplek en zorgen we er voor dat de Volvo vlak staat. Dus niet op een helling of iets dergelijks.
Zet de Volvo in de eerste versnelling of bij een automaat in de P-stand en trek de handrem aan.

Afbeelding
Gebruik in geen geval de bij de Volvo meegeleverde krik.
Deze zijn onstabiel en bij dit soort klussen erg gevaarlijk als je er onder ligt.

Afbeelding
Gebruik het liefst een garagekrik en twee as-steunen.

Afbeelding
Draai de wielmoeren een kleine slag los zodat de spanning er af is.

Afbeelding
Krik de Volvo op bij het krikpunt (net voor de achterwielen) en zet deze op de as-steunen.

Afbeelding
Verwijder de achterwielen. (ik leg ze altijd onder de auto samen met de wielmoeren)

Afbeelding
Plaats de krik onder het differentieel en til het differentieel ongeveer 5 cm op.

Afbeelding
Draai de moer (zie rode pijl) met behulp van de ringsleutel los.
Het kan gebeuren dat het draadeind wat in de carrosserie zit met de moer mee draait. Raak niet in paniek en draai deze er dan gewoon in het geheel uit. Je kan deze later "lossen" met kruipolie of gewoon vervangen door een nieuw exemplaar.

Afbeelding
Laat de krik welk onder het differentieel staat langzaam zakken totdat de veren boven los laat van de carrosserie. Let er wel op de achteras niet aan de remleiding blijft hangen. Als dat het geval is dan hangt de achteras al te laag.
Blijft de veer bovenin "kleven" dan kan je die met behulp van een schroevendraaier voorzichtig los steken.

Afbeelding
Wanneer je de veren er onder vandaan hebt dan kan je het rubber van de veerschotel het makkelijkst verwijderen door de klok naar beneden uit het rubber te drukken.

Afbeelding
Heb je de veerschotel uit de veer, dan ook even het rubber controleren op scheuren en/of uitdroging (APK-afkeur) en indien noodzakelijk de nodige roest van de metalen delen behandelen.

We gaan verder in de volgende post.
Laatst gewijzigd door martin _b op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Afbeelding
Als we dan toch bezig zijn dan ook maar de metalen onderdelen reinigen en eventueel ontroesten.

Afbeelding
Vervolgens monteren in omgekeerde volgorde.

Afbeelding
De zwaardere veren zijn enkele centimeters korter dan de originele.
Dus niet in paniek raken en denken dat je de verkeerde hebt. Het klopt gewoon.

Afbeelding
Zie hier het eindresultaat.
Mijn Volvo hing links door en nu staat de wagen weer keurig recht.

Ga jezelf aan de slag: Het kost je ongeveer een uurtje. Succes.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29472
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een heel duidelijke how to, hulde.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”