How to: Achtervering vervangen
Geplaatst: 12.06.2014 - 23:11
Hierbij een korte omschrijving hoe je zelf de achtervering kan vervangen.
Voorbeeld is mijn eigen Volvo 940 Lpi uit 1997.
Wat heb je nodig?
- krik
- as-steunen
- ringsleutel 15 of 17 (afhankelijk van bouwjaar)
- wielmoersleutel
- uurtje van je tijd
Voor dat we starten zorgen we eerst voor een veilige werkplek en zorgen we er voor dat de Volvo vlak staat. Dus niet op een helling of iets dergelijks.
Zet de Volvo in de eerste versnelling of bij een automaat in de P-stand en trek de handrem aan.

Gebruik in geen geval de bij de Volvo meegeleverde krik.
Deze zijn onstabiel en bij dit soort klussen erg gevaarlijk als je er onder ligt.

Gebruik het liefst een garagekrik en twee as-steunen.

Draai de wielmoeren een kleine slag los zodat de spanning er af is.

Krik de Volvo op bij het krikpunt (net voor de achterwielen) en zet deze op de as-steunen.

Verwijder de achterwielen. (ik leg ze altijd onder de auto samen met de wielmoeren)

Plaats de krik onder het differentieel en til het differentieel ongeveer 5 cm op.

Draai de moer (zie rode pijl) met behulp van de ringsleutel los.
Het kan gebeuren dat het draadeind wat in de carrosserie zit met de moer mee draait. Raak niet in paniek en draai deze er dan gewoon in het geheel uit. Je kan deze later "lossen" met kruipolie of gewoon vervangen door een nieuw exemplaar.

Laat de krik welk onder het differentieel staat langzaam zakken totdat de veren boven los laat van de carrosserie. Let er wel op de achteras niet aan de remleiding blijft hangen. Als dat het geval is dan hangt de achteras al te laag.
Blijft de veer bovenin "kleven" dan kan je die met behulp van een schroevendraaier voorzichtig los steken.

Wanneer je de veren er onder vandaan hebt dan kan je het rubber van de veerschotel het makkelijkst verwijderen door de klok naar beneden uit het rubber te drukken.

Heb je de veerschotel uit de veer, dan ook even het rubber controleren op scheuren en/of uitdroging (APK-afkeur) en indien noodzakelijk de nodige roest van de metalen delen behandelen.
We gaan verder in de volgende post.
Voorbeeld is mijn eigen Volvo 940 Lpi uit 1997.
Wat heb je nodig?
- krik
- as-steunen
- ringsleutel 15 of 17 (afhankelijk van bouwjaar)
- wielmoersleutel
- uurtje van je tijd
Voor dat we starten zorgen we eerst voor een veilige werkplek en zorgen we er voor dat de Volvo vlak staat. Dus niet op een helling of iets dergelijks.
Zet de Volvo in de eerste versnelling of bij een automaat in de P-stand en trek de handrem aan.
Gebruik in geen geval de bij de Volvo meegeleverde krik.
Deze zijn onstabiel en bij dit soort klussen erg gevaarlijk als je er onder ligt.
Gebruik het liefst een garagekrik en twee as-steunen.
Draai de wielmoeren een kleine slag los zodat de spanning er af is.
Krik de Volvo op bij het krikpunt (net voor de achterwielen) en zet deze op de as-steunen.
Verwijder de achterwielen. (ik leg ze altijd onder de auto samen met de wielmoeren)
Plaats de krik onder het differentieel en til het differentieel ongeveer 5 cm op.
Draai de moer (zie rode pijl) met behulp van de ringsleutel los.
Het kan gebeuren dat het draadeind wat in de carrosserie zit met de moer mee draait. Raak niet in paniek en draai deze er dan gewoon in het geheel uit. Je kan deze later "lossen" met kruipolie of gewoon vervangen door een nieuw exemplaar.
Laat de krik welk onder het differentieel staat langzaam zakken totdat de veren boven los laat van de carrosserie. Let er wel op de achteras niet aan de remleiding blijft hangen. Als dat het geval is dan hangt de achteras al te laag.
Blijft de veer bovenin "kleven" dan kan je die met behulp van een schroevendraaier voorzichtig los steken.
Wanneer je de veren er onder vandaan hebt dan kan je het rubber van de veerschotel het makkelijkst verwijderen door de klok naar beneden uit het rubber te drukken.
Heb je de veerschotel uit de veer, dan ook even het rubber controleren op scheuren en/of uitdroging (APK-afkeur) en indien noodzakelijk de nodige roest van de metalen delen behandelen.
We gaan verder in de volgende post.