haperende auto/diverse storingslampjes in dashboard gaan branden?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
flipjebetuwe23
3rd Gear member

hoi mede Forum leden

sinds een tijde hapert mijn Volvo v70 t5 uit 2000 bij een toerental van +/- 2100 toeren (houdt dan heel erg in)
als ik constante snelheid hou. geef ik dan gas bij dan reageert hij niet of slecht en schiet dan in een keer door in de toeren en dan geen haperingen meer.
trek ik meteen door dan een ook een hapering maar niet zo heel erg

gisterenavond kwam daar bij dat de lampjes motormanagement, handrem(dacht ik) , storing abs , storing stc ,storing remsysteem zet auto zsm af, dagteller viel uit en geen snelheidsmeter meer (viel terug op nul)

heb toch nog een stukje gereden na dat ik een paar keer geremd had (geen probleem met stoppen) gingen de lampjes uit en ging de snelheidsmeter weer meedoen
de lampjes motormanagement en abs of stc bleef nog wel branden

wat zou dit probleem kunnen veroorzaken of moet ik aan meerdere problemen denken die nu toevallig bij elkaar komen en deze problemen veroorzaken

ga deze week langs de garage om hem uit te lezen
maar was even benieuwd of iemand hier toevallig ervaring mee heeft

ps in december is mijn dynamo vervangen en deze is maand geleden onder garantie weer vervangen omdat deze weer kapot bleek te zijn weet niet precies wat er toen kapot aan was maar zou dit een oorzaak kunnen zijn van deze problemen
v70n t5
CFE
lint
Geartronic member

Ik denk dat het uitlezen van de auto verstandig is om de oorzaak van de storingen te achterhalen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

flipjebetuwe23 schreef: gisterenavond kwam daar bij dat de lampjes motormanagement, handrem(dacht ik) , storing abs , storing stc ,storing remsysteem zet auto zsm af, dagteller viel uit en geen snelheidsmeter meer (viel terug op nul)
Het bekende ABS computer probleem misschien? Ik had het zelfde namelijk. Blijkt dat de computer bij mij telkens zijn stroom verloor. Daardoor kreeg ik deze storing. Na een keer flink remmen of een herstart werkte hij vreemd genoeg weer.

Alleen je toerenteller, temperatuurmeter en benzinemeter werkte nog?
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
flipjebetuwe23
3rd Gear member

kevinwalter schreef:
flipjebetuwe23 schreef: gisterenavond kwam daar bij dat de lampjes motormanagement, handrem(dacht ik) , storing abs , storing stc ,storing remsysteem zet auto zsm af, dagteller viel uit en geen snelheidsmeter meer (viel terug op nul)
Het bekende ABS computer probleem misschien? Ik had het zelfde namelijk. Blijkt dat de computer bij mij telkens zijn stroom verloor. Daardoor kreeg ik deze storing. Na een keer flink remmen of een herstart werkte hij vreemd genoeg weer.

Alleen je toerenteller, temperatuurmeter en benzinemeter werkte nog?
ja die werkte nog wel gewoon
had de auto uit gezet en opnieuw gestart maar het ging pas weg na een stukje rijden en een paar keer remmen
v70n t5
CFE
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Kan zijn dat de connector van de ABS dan pas goed gaat zitten. Even aan de computer hangen. Ik kreeg zelf de melding van de linkerwielsensor. Misschien dat er bij die van jou een aantal problemen in één keer optreden. Het lijkt in ieder geval heel erg op het ABS probleem.

Anders even ETS bellen, die kunnen een betere diagnose doen. http://www.ets1.nl/abs-ecu-reparatie.html

(Als je hier inlogt kan je de afbeeldingen zien.)
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... ule+repair
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
flipjebetuwe23
3rd Gear member

Gaat de auto dan ook slechter reageren op het gaspedaal?
Ik bedoel dus het haperen van de auto

Of verklaard dat meer de andere storingen ?
v70n t5
CFE
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Dat verklaart het uitvallen van de kmteller en de meldingen. Ik kreeg ook die abs, stc en remsysteem melding. De auto reed echter gewoon normaal. (had hem toen 1 week)
Het inhouden heeft denk ik met iets anders te maken aangezien je hier al last van had. Even aan de computer hangen en je weet meer. Ik zou niet te lang doorrijden. Je moter lampje brand tenslotte niet voor niets. Deze brandde bij mij toen niet.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
flipjebetuwe23
3rd Gear member

even een update

gaskleppenhuis bleek defect vandaar het haperen/inhouden

ook bleek een abs sensor links voor defect te zijn (heb begrepen dat deze is door gemeten en echt kapot was)

nu zit er nog een fout code in die steeds terug komt CEM-1A5F communicatie met de abs-regeleenheid signaal ontbreekt

weet iemand wat die fout kan verklaren

als het lampje van de abs in het dashboard gaat branden bij het starten en je rijdt dan weg lijkt het wel dat rechtsvoor even iets doorschiet (soort geluid als je krijgt bij remmen en de abs doet zijn werk) en dan gaat het storingslampje weer uit en dan is het "goed"
Laatst gewijzigd door flipjebetuwe23 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
v70n t5
CFE
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

http://www.ets1.nl/abs-ecu-reparatie.html

Communicatie valt telkens weg met je ABS computer. Komt door de slechte connectors.
flipjebetuwe23
3rd Gear member

kevinwalter schreef: http://www.ets1.nl/abs-ecu-reparatie.html

Communicatie valt telkens weg met je ABS computer. Komt door de slechte connectors.
bedankt voor je reactie

zijn de stekkers dan slecht of is het intern dat ze slecht zijn ?

kan het eventueel ook aan een slechte accu liggen

gebeurt namelijk steeds als je start en nu las ik dat de accu capaciteit mischien wel eens te laag kan zijn
(accu is een paar keer leeg geweest en geboost voor starten van de auto door de ANWB voor dat er een nieuwe dynamo is in gegaan)

accu is trouwens ook gemeten en geeft dan goed aan
als ik het goed heb heeft mijn accu een orgineel Volvo accu met capaciteit van 510A 55ah (2012) en geeft de meter aan dat daar nog 460A van over is
verdenk namelijk dat deze door de voorgaande probleem toch wel een grote tik heeft gehad
v70n t5
CFE
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Zou inderdaad ook nog kunnen. Het probleem met de ABS computer komt alleen heel erg veel voor. De interne connector is dan kapot. Kan je wel solderen als je handig bent.
flipjebetuwe23
3rd Gear member

ben redelijk handig maar niet zo met auto's
zo niet eens weten waar dan ding zit en hoe het er uit ziet

weet jij toevallig wat voor accu er in moet
kan ik nergens precies goed terug vinden
we rijden met de auto veel korte stukken en dan staat de radio/lader telefoon/airco gewoon aan
is dan de capaciteit van de accu dan voldoende. zie soms via de cfe dat bij het starten de accu waarde heel even onder de 10v komt en naar wat ik begrijp is dat ook niet helemaal goed
vandaar de opmerking over de accu
v70n t5
CFE
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Tja, ik heb zelf een 80Ah accu er in zitten. Ik rijd zelf ook korte stukken en soms ook wel eens 2 weken niet. Auto start altijd!

Eén keer de auto aan de lader gehad. Had ik zelf na het uitlezen de sleutel op stand 2 laten staan voor 3 uur. :whistle:
Kreeg daarna de melding dat de accu spanning te laag was. Startte ook niet meer.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
flipjebetuwe23
3rd Gear member

kevinwalter schreef: Tja, ik heb zelf een 80Ah accu er in zitten. Ik rijd zelf ook korte stukken en soms ook wel eens 2 weken niet. Auto start altijd!

Eén keer de auto aan de lader gehad. Had ik zelf na het uitlezen de sleutel op stand 2 laten staan voor 3 uur. :whistle:
Kreeg daarna de melding dat de accu spanning te laag was. Startte ook niet meer.
kreeg bij de garage te horen dat ze hem aan de lader hadden gehangen
was blijkbaar naar een half uurtje ver leeg en dat is volgens mij niet echt de bedoeling in dat korte tijdsbestek
v70n t5
CFE
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Een nieuwe accu is nooit verkeerd. Proberen kan altijd! Als dat niet helpt, tja dan is het probleem de ABS computer.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”