Radio ontvangst matig?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
kissyfur
3rd Gear member

Eens even peilen of meer mensen hier last van hebben en wat er aan te doen is. Ik kan met de zoekfunctie niks vinden.. en wie weet is t weer een PIH only ding.. daarom post ik t hier (bij mijn PIH vrienden) ipv in t communicatie hoekje :)

En wat is er dan aan de hand: matige FM ontvangst. De laatste weken stoor ik me regelmatig aan ruis/storing tijdens FM uitzendingen. Of ik nu 3FM, radio2 of 538 luister.. geregeld valt de muziek echt weg en hoor ik ruis. Dat is zowel op het industrieterrein in Haarlem, als op de A5, als op een 80km weg in Apeldoorn enz.

Soms helpt wisselen naar een andere zender wel, en soms stoort het daar ook net zo erg.

Iemand een idee? Ik heb alle FM instellingen al gereset, ik heb locale-frequenties aan staan.. meer is er niet te doen toch?
knakworst
1st Gear member

Ik had hetzelfde; een dashcam met weggewerkte kabel bleek de boosdoener. Zodra ik de charger eruit haalde, was de radio ontvangst weer prima.
HenVee
1st Gear member
Contacteer:

Totaal geen last met FM, wel vind ik de ontvangst van DAB erg tegenvallen.
Mercedes C220
Mercedes E200
Mercedes E300
VOLVO V60 PIH
dirkjanw
2nd Gear member

Hoe erg valt DAB+ tegen bij jou? Over FM heb ik zelf geen klachten. Dit is mijn DAB+ ervaring:

https://www.dropbox.com/s/2c493mex0whafvn/2014-05-20%2016.09.38.mp4
https://www.dropbox.com/s/g240a98am6nmiim/2014-05-20%2016.10.02.mp4

Stukje van kantoor naar huis, OK, wel bebouwing maar geen hoogbouw ofzo in de buurt. Daarbuiten is het iets beter, maar 10 seconden zonder hoorbare blurb of blib of fade-out lukt me nergens... En ook nog steeds de helft van de ritinformatie van de OnCall GPS die niet klopt (geen aankomst of vertrekpunt, halverwege of tegen einde rit pas beginnen, zelfde vertrek- als eindpunt, of een willekeurige combinatie).
IkeV70
5th Gear member

Bij mij werkt FM vele malen beter dan DAB+. Ik had eigenlijk nooit klachten over FM ontvangst, behalve dan toevallig gisteren. Gisteren opeens idd veel gestoor en geruis. Ik heb 'm gisteren dan maar weer even op DAB+ gezet. Maarja, die heeft weer het probleem dat ik niet mijn dagelijkse rit tussen Heerhugowaard en Amsterdam onmogelijk zonder uitval en storingen kan rijden.
Ik neem aan dat de FM storing van gisteren tijdelijk is/was.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Superfunky
5th Gear member

Ik vind de FM kwaliteit ook beroerd. In ieder geval wordt de prima Premium installatie niet benut en is er flinke ruis.

Daarom heb ik een tijdje geprobeerd digitaal via de TuneIn app te gebruiken (ik heb een Pih 2014.5), maar dan loop je tegen de beperkingen van het modem van 50 voor Noach aan (langzaam, storingsgevoelig, weinig bandbreedte, etc).

Dus.........., heb ik nu sinds een paar weken TuneIn als app op m'n iPad mini en iPhone staan. Helemaal super!! Buffer van 30 seconden, bitrate keuze mocht je geregeld storing hebben en digitale super kwaliteit streaming op 3G/4G. De iPhone/iPpad stream je dan via Media/Bluetooth naar je installatie.
Ik heb in 3 weken tijd 1x een kort wegvallende verbinding heb gehad, bitrate staat op max en geluid is super. Dit is TuneIn zoals Volvo het vast ook had bedoeld, maar via een omweg is het dus ook te krijgen.
dirkjanw
2nd Gear member

Ja als ik even wil blazen gebruik ik idd ook TuneIn, Spotify of LiveRadio (of hoe heet die app) op de SCT. Met een 4G dongle dus dan ook probleemloos en zonder risico op boetes bij het bedienen (of het veilig is, is vers twee) :) Kwaliteit van het FM geluid is inderdaad niet je van het, maar ik weet nooit of dat nu door de radio komt of door het feit dat het helemaal kapot-gecompressed wordt voordat het de ether in gaat.
Superfunky
5th Gear member

dirkjanw schreef: Met een 4G dongle dus dan ook probleemloos ...
Dat zou ik nou zo graag willen he! Dat je bij het SC systeem dat modem eruit kunt trekken en er een 4G dongle voor in de plaats kunt zetten. Maar volgens de dealert kan dat niet :( :( :(
Laatst gewijzigd door Superfunky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkjanw
2nd Gear member

'Ieder voordeel heb ze nadeel' was het toch ;) Jullie hebben weer nieuwe Sensus Connect waar (in theorie) nog aan dan wel voor ontwikkeld wordt ;)
jp-v60
4th Gear member

ik heb altijd 538 aan staan rondom amsterdam. totaal geen problemen, zelfs niet op een stuk spaarndammerstraat, waar ik normaal wel slecht ontvangst had.
HenVee
1st Gear member
Contacteer:

Hoe erg valt DAB+ tegen bij jou? Over FM heb ik zelf geen klachten. Dit is mijn DAB+ ervaring:

https://www.dropbox.com/s/2c49....09.38.mp4
https://www.dropbox.com/s/g240....10.02.mp4

Stukje van kantoor naar huis, OK, wel bebouwing maar geen hoogbouw ofzo in de buurt. Daarbuiten is het iets beter, maar 10 seconden zonder hoorbare blurb of blib of fade-out lukt me nergens... En ook nog steeds de helft van de ritinformatie van de OnCall GPS die niet klopt (geen aankomst of vertrekpunt, halverwege of tegen einde rit pas beginnen, zelfde vertrek- als eindpunt, of een willekeurige combinatie).
Bij mij dus net zo, mijn radio staat altijd op FM, die blurbs of blibs ben ik snel zat.
Maar over FM heb ik ook totaal geen klachten.
Mercedes C220
Mercedes E200
Mercedes E300
VOLVO V60 PIH
dirkjanw
2nd Gear member

Bij mij dus net zo, mijn radio staat altijd op FM, die blurbs of blibs ben ik snel zat.
Maar over FM heb ik ook totaal geen klachten.
In het kader van kijken of er (kruis)verbanden zijn: heb je On Call? Zo ja, is je rittenregistratie ook onnauwkeurig?
HenVee
1st Gear member
Contacteer:

In het kader van kijken of er (kruis)verbanden zijn: heb je On Call? Zo ja, is je rittenregistratie ook onnauwkeurig?
Ik heb idd On Call, maar geen rittenregistratie.
Mercedes C220
Mercedes E200
Mercedes E300
VOLVO V60 PIH
peterpijpelink
1st Gear member

Mijn auto gaat op verzoek van de dealer 2 dagen er heen. Ze snappen niet dat mijn radio zo slechte ontvangst heeft. Er schijnt een plan te liggen waarbij ze oa kabels gaan vervangen. Ben benieuwd. Zelf heb ik on call en rittenregistratie maar geen problemen mee. Het is puur FM radio. Er zit een dashcam in mijn auto, die krijgt geen stroom, klacht bij dealer neergelegd want dat lijkt een los contact (reed afgelopen weekend in Antwerpen op kasseien en ineens sprong de dashcam weer aan).
Volvo V60 PiH 2013. Full option. Vorige auto's Skoda Octavia vRS.
cdn
1st Gear member

Ik rij nogal eens naar het zuiden en voorheen (v70 en xc60) was 3fm halverwege de grens en Antwerpen wel weg. Met de PIH pas tussen Antwerpen en Gent.
Ik vind de fm ontvangst juist veel beter.
kissyfur
3rd Gear member

Ik zal 538 op de spaarndammerstraat binnenkort eens testen. Ondanks dat meer mensen klachten hebben is het bij niemand nog gefixed begrijp ik?

Eigenlijk zou de auto vorige week naar de dealer alleen kreeg ik onverwacht een klus en heb ik de afspraak weer gecancelled. Elke keer in de auto erger ik me er weer aan, snel nieuwe afspraak maken.
jp-v60
4th Gear member

kissyfur schreef: Ik zal 538 op de spaarndammerstraat binnenkort eens testen. Ondanks dat meer mensen klachten hebben is het bij niemand nog gefixed begrijp ik?

Eigenlijk zou de auto vorige week naar de dealer alleen kreeg ik onverwacht een klus en heb ik de afspraak weer gecancelled. Elke keer in de auto erger ik me er weer aan, snel nieuwe afspraak maken.
Goede ontvangst in de spaarndammerstraat, normaal is daar de onvangst belabbert
vaudi
5th Gear member

Ik heb geen DAB, maar v.w.b. het normale ontvangst: nog nooit een auto gehad met zo'n goed radio ontvangst.
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

DAB+ ontvangst is redelijk goed. Er zijn een aantal bekende puntjes net ten oosten van Utrecht op mijn rit nabij Amersfoort.
Weinig klachten eigenlijk. DAB+ is vele malen beter dan FM (met een Premium Audio gevalletje).
FM is niet slecht, maar stereo is zooooo last century.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
hans98
4th Gear member

Ik ben niet heel erg blij met DAB+. Op mijn woon-werk rit Leiderdorp - Haarlem heb ik gelukkig maar één keer storing als ik op de A9 zit ter hoogte van de Polderbaan. Maar Leiden in geeft regelmatig storingen en als ik een dagje op resi gan dat heb ik ook regelmatig blips en andere science fiction-achtige geluiden.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”