Te hoog oliepeil.

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Beste forumleden.

Vandaag eindelijk onze auto opgehaald in Venlo.
Een V50 1.6D uit 2006 met 243000 op de teller.

De auto komt bij een Ford dealer vandaan en we hebben 6 maanden Bovag garantie.
Na de eerste proefrit bleek de auto in de noodloop te rijden en kwam niet boven de 2500 tpm.
Volgens hun kwam dat door roetfilter en Egr klep...beide zijn met verschillende andere dingen vervangen....zo ook de oliefilter en regeneratie vloeistof.

Vandaag... de dag van de aflevering....weer een proefrit gemaakt en er was niets aan de hand....de auto reedt perfect.

Op weg naar huis en na 100 km te hebben gereden ging het motor managment lampje branden en ik voelde dat de auto minder vermogen kreeg.

Met dealer gebeld en die gaf ons groen licht om door te rijden naar huis om vervolgens de auto naar de Volvo dealer te brengen en Maandag wordt hij daar ook dus uitgelezen.
Na thuiskomst heb ik mijn oliepeil gecontroleert en die bleek bijna 2 cm boven het max te staan.

Nu heb ik al eea gelezen over te hoge oliepeilen maar in alle gevallen zie ik dat dat de schuld was door verstopte of niet tijdig vervangen roetfilters.
Maar mijn roetfilter en Egr klep zijn 2 dagen geleden vervangen aldus de verkopende partij.

Ik zie ook als ik de motorkap open doet een lichte waas olie aan de voorkant van het motorblok zitten....ergens aan de linkerkant.
Zie foto...

Aangezien hij Maandag naar de Volvo gaat en ik 6 maanden Bovag garantie heb baal ik er wel van.

Weet iemand van jullie wat dit zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Johnny Engels op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Afbeelding
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

ik heb met mijn Volvo het zelfde gehad
2 dagen na aflevering ging bij mij ook het management lampje branden
de monteur trok de pijl stok en zag gelijk dat er te veel olie in zat even een beetje er uit gezogen en daarna nooit meer last gehad
als je de motorkap opent zit er een plaatje waar wordt gewaarschuwd voor een te hoog olie pijl
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

En toch.... door het kleine carter van dit peugeot motorblok is er een gemodificeerde peilstok (lees:korter) gekomen waardoor er meer olie in de motor moest dan in eerste instantie werd voorgeschreven. Let wel deze informatie ken ik vanuit peugeot, maar aangezien het hetzelfde motorblok is zou het zomaar hetzelfde kunnen zijn.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Volvo staat nu bij de Volvo dealer...Hij adviseerde mij vanmorgen om niet verder te rijden om motorschade te voorkomen..oliepeil was vanmorgen nog steeds te hoog.
Hij vertelde mij dat dit waarschijnlijk het gevolg was van achterstallig onderhoud en niet zomaar opgelost kon worden met het plaatsen van nieuwe roetfilter en Egr klep.
Maandag weten we meer.
Laatst gewijzigd door Johnny Engels op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Niemand die er iets meer over kan vertellen?
Vindt er genoeg over op het forum...maar in nagenoeg alle gevallen verstopt dpf en of egr klep.....maar bij mij is dit allemaal vervangen.....
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Regenereren is succesvol als er niet maximum aan olie in het blok zit. Bij regeneratie blijkt de druk toe te nemen en als er dan te veel olie in het blok aanwezig is krijg je storingen en een onvoltooid regeneratieproces. Bij mijn dealer doen ze er net iets minder in dan maximaal. Dit blijkt veel klachten op korte en zelfs langere termijn te besparen.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28898
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er is een aantal jaren geleden een service waarschuwing geweest over het niet maximaal vullen met motorolie i.v.m. het regeneratieproces van het roetfilter.
Als het goed is zit er ook een waarschuwingssticker in de motorruimte.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

m1karabijn schreef: ik heb met mijn Volvo het zelfde gehad
2 dagen na aflevering ging bij mij ook het management lampje branden
de monteur trok de pijl stok en zag gelijk dat er te veel olie in zat even een beetje er uit gezogen en daarna nooit meer last gehad
als je de motorkap opent zit er een plaatje waar wordt gewaarschuwd voor een te hoog olie pijl
Beetje olie eruit gezogen is niet echt slim,verversen was beter geweest ivm verdunning met dieselolie.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Vandaag bericht van de dealer gehad.......het blijkt dat alle gloeibougies vervangen moeten worden...was ook de enige foutmelding.
En mijn te hoge oliepeil dan?????.....
Schijnbaar doet een gloeibougie meer dan alleen maar voorgloeien...
Laatst gewijzigd door Johnny Engels op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28898
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat hebben de gloeibougies met het te hoge motoroliepeil te maken?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Beetje olie eruit gezogen is niet echt slim,verversen was beter geweest ivm verdunning met dieselolie.
[/quote] bij de dealer gebeurd dus was deze monteur niet slim
maar ik heb geen last meer gehad intussen 9000 km verder
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Kijk hier maar eens.....Eurocat
Het schijnt dat volgende zaken nagekeken / vervangen moeten worden bij vervanging Dpf....
En tsjaa....dat hoge oliepeil...ik weet het niet...vul maar in :P

Nakijken en/of vervangen vóór montage nieuw roetfilter:
Olie en oliefilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Verstuivers testen
Compressie testen
.......Gloeibougies vervangen.......
Motormanagement controleren
Roetfilter additief (bijvoorbeeld Eolys) type en niveau checken
Checken of de motor olie verbruikt
Koppakking checken
Controle volledige regeneratie roetfiltersysteem
Controle werking katalysator
Controle lambdasensoren
Controle EGR-kleppen
Voer viergas meting uit
Gebruik geen uitlaatpasta bij montage roetfilter
Laatst gewijzigd door Johnny Engels op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

De waas van olie zou best eens een overproductie van carterventilatie kunnen zijn. Het is slecht te zien op deze foto maar oliewazen kan ik mij van mijn oude Citroen C4 nog wel herinneren. Een dergelijke motor met roetfilter spuit in de uitlaatslag nog brandstof in dat onverbrand richting de uitlaat (lees roetfilter) gaat er daar voor brandstof en ontbranding zorgt voor de regeneratie. Het neveneffect is dat er brandstof langs de zuigerveren lekt en in het carter terecht komt, dit zorgt voor het stijgende oliepeil in het carter. Wanneer het oliepeil stijgt neemt ook de damping in de carterruimte toe omdat de krukas meer door de olie draait, diesel meer walmt en er dus meer oliedamp door het inlaatkanaal gezogen wordt weer de verbrandingsruimte in. Met als neveneffect dat ook het EGR traject weer behoorlijk wat vuil te verwerken krijgt. Wat echter nog een groter probleem is de asvorming van verbrande motorolie. Wanneer dit in het roetfilter terecht komt blijft hier veel meer residu van achter en slibt je roetfilter alsnog dicht. In mijn ogen heb je te maken met een auto waar nooit veel onderhoud aan is gepleegd, waar een niet-merk garage nu mee wordt geconfronteerd en zelf ook niet op zit te wachten..

Als ik advies mag geven: Maak gebruik van je bovag coulance regeling en zoek samen met je garage een betrouwbaardere auto. Ooit ook zo'n fout gemaakt en te denken dat er maar 1 auto op de wereld is die ik kan kopen. Nou, soms even geduld hebben maar er zijn er zat...

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Tsja....

Wat wij vaak meemaken, Dennis (volvoservice.eu) en ik, is dat het motormanagement denkt dat het moet regenereren.
maw de auto blijft regenereren ,( ook al is er een nieuwe roetfilter + vloeistof update gedaan.)

Het motorolie peil blijft stijgen, en het verbruik gaat van normaal 5 tot 6 naar 7/8.

De auto, (eigenlijk de siemens sid 803A staat in een "loop" en wil daar niet meer uitkomen.)
Om dat op te lossen zou men eigenlijk: een nieuw roetfilter moeten monteren , het additief + de module moeten vervangen en een nieuwe ECM moeten monteren.

va 2011 heeft Volvo gelukkig een andere ecm gebruikt (siemens 807evo) deze heeft tot nu toe deze problemen niet meer gegeven.

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

volvotune schreef: Tsja....

Wat wij vaak meemaken, Dennis (volvoservice.eu) en ik, is dat het motormanagement denkt dat het moet regenereren.
maw de auto blijft regenereren ,( ook al is er een nieuwe roetfilter + vloeistof update gedaan.)

Het motorolie peil blijft stijgen, en het verbruik gaat van normaal 5 tot 6 naar 7/8.

De auto, (eigenlijk de siemens sid 803A staat in een "loop" en wil daar niet meer uitkomen.)
Om dat op te lossen zou men eigenlijk: een nieuw roetfilter moeten monteren , het additief + de module moeten vervangen en een nieuwe ECM moeten monteren.

va 2011 heeft Volvo gelukkig een andere ecm gebruikt (siemens 807evo) deze heeft tot nu toe deze problemen niet meer gegeven.

mvgr Obbe
En dan lijkt het mij niet aannemelijk dat een merk vreemde garage de Know-how heeft en zin om deze kosten te dragen. Dan krijg je van dat lapwerk links en rechts.. Telkens resetten en wanneer jij een redelijke periode geen storing krijgt en net buiten de garantie weer wel: Oh, meneer dit is iets anders, nu moet een ECM en roetfilter vervangen worden. Of denk ik wat sceptisch?

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

nee je denk helemaal niet te sceptisch
100% mee eens
TS heeft pech met de aankoop , wagen met slecht onderhoud , das erg vervelend .
en op kosten na de garantie periode zit niemand te wachten
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Op een gegeven moment bleef bij mij ook de V50 maar regenreren. En ook het olie peil bleef stijgen, tot 1,5 cm boven max.
Ik heb ALLE olie eruit gesodemietert, en ververst. Volgens mij is de motorolie wat verdunt met diesel (dat is schraler) waardoor de motorolie niet meer optimaal kan smeren. Ververst en gevult to 2 mm boven min.
Een paar dagen later kon ik bij Volvotune (Obbe en Dennis) terecht, deze hebben het roetfilter doorboort, en verder in de software de hele roetfilter en EGR gebeuren buiten spel gezet.
Had ik vele maanden eerder moeten doen.
Normaal liep de V50 gemiddeld 6.1 tot 6.4 l/100 km
De laatste 2 weken liep hij gemiddeld 9 - 12,4 l/100 km (moest elke dag tanken, rij ongeveer 350 - 450 km per dag)
na de modificatie rijdt hij gemiddeld: 5.4 - 5,8 l/100 km.

Ik heb welliswaar een V50 - 2.0D, maar toch. Ook zo'n PSA motortje.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Wat een verschil zeg!
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Geweldig al die modificaties 't.b.v. het milieu'.

Dikke onzin wat mij betref: auto's verbruiken meer, olie moet vaker ververst en tot overmaat van ramp moet het roetfilter worden vervangen waar ook weer grondstoffen voor nodig zijn.....
Mooiste is dat roetfilter er uit en gewoon 'ouderwets' rijden. Ik durf het nog niet aan....

Veel zuinige km's gewenst met deze modificatie!
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”