2.0D '06 : meer lawaai vooronder ; kat?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Mijn V50 heeft nu een 150K KM.

Eentje uit 06 zonder DPF.

Sinds begin dit jaar hoor ik dat hij wat luider geworden is, een diepe doffe roffel is er bij gekomen.

Omdat dat steeds wat luider wordt, dacht ik eerst aan een gat ergens in de uitlaat, geluid lijkt er typisch op.

Dus dit weekend de wagen eindelijk eens vanonder bekeken, uitlaat vlooedig gevolgd, maar gek genoeg is er nergens een lek.

Die iets wat zwaardere roffel lijkt toch te komen van de katalysator.

Zou dat kunnen? Ik heb een paar katalysatoren gezien na dienstjaren , die honinggraatstructuur was telkens meer dan de helft weg, weggebrandt of weggevreten.

Zou het kunnen dta mijn autootje dat ook heeft?

Om de hoeveel km moet zoiets vervangen worden?

Bedankt alvast voor reacties.
Martijn-A
2nd Gear member

Zelf zou ik het niet weten, maar eigenlijk op basis van jou eigen inbreng denk ik dat je het antwoord op "waar komt dat geluid vandaan?" al weet. Je katalysator zal nu 8 jaar wel aardig aan inwendig volume hebben ingeleverd. En dan vraag 2: Nou volgens mij, zo lang de pijp over de volle lengte dicht is en de roetmeting oke, is er mijnsziens niks aan het handje..

De dag voor de keuring het toerental en belasting een paar keer flink doorhalen zodat er geen roet los in de pijp zit, en keuren maar!!!
Laatst gewijzigd door Martijn-A op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Dag Martijn,

bedankt voor de reactie.

Inderdaad niet veel te zien of te horen, de achterste pot heeft wat minieme schade op de punten waar hij geriveteerd is, maar vooraan zeker nergens ene lek.

Misschien moetik maar eens zoeken naar wat papierwerk over het uitlaatsysteem vd wagen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”