Eerst even voorstellen (had ik volgens mij nog niet gedaan ook al kom ik hier al een tijdje). Ik heb sinds 1,5 jaar mijn eerste auto; een S80 2.4 (bj 2001). Superfijne auto, zeker voor de lange stukken naar Frankrijk etc.
Vorig jaar voor het eerst een APK laten doen (bij de Dealer). 50 euro en een ferme handdruk verder kon ik een halve dag later weer vertrekken, 12 jaar oud en niks aan de hand, ik blij.
Dit jaar weer een APK keuring laten doen (weer bij de dealer, wel een andere). En werd vanmiddag opgebeld om even te overleggen. Er bleek voor een kleine €3000 aan problemen.... Sommige kleine dingetjes, andere wat groter, zo het lijkt.
Even een opsomming:
- Handrem werkt niet goed achter; advies vervangen remschoenen en veertjes.
- Motormanagement storingslampje brandt, omdat er een scheur in een slang zit
- schakelaar acheruitrijlampje op versnellingsbak stuk (maar het licht doet het wel(?))
- glas van de mistlamp voor is gebarste waardoor er vocht in zit = stuk
- Mijn aandrijfas zit niet meer vast in de wielnaaf linksvoor (moer/bout mist)
- gaatje in einddemper uitlaat
- rubber van koppelingspedaal is versleten
- binnense en buitenste stuurkogels rechts hebben te veel speling
- stuurkogel linksvoor ook
- het rubber van de stabilisatorstang links en rechts is kapot
- de remvloeistof heeft meer dan 3% vocht (geen APK afkeurpunt)
Het lijkt mij heel fijn om deze auto toch het voordeel van de twijfel te geven en te fixen wat er te fixen valt (in goed nederlands). Iemand bij een of meerdere van deze punten ideeën over hoe dit te doen is? (zelf doen is prima, of anders aangeven welke echt bij de garage moeten).
Ontzettend bedankt alvast,
een hopeloze Volvo-rijder.