XC70 (veer)hoogte achter

Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

Beste mede volvo XC70 eigenaren en liefhebbers,

sinds een half jaartje heb ik het genoegen om over de weg te mogen zoeven in een heerlijke XC70, bj 2003, 2.5t.
Kleine extra achtergrond info: in 2008 rechtstreeks uit Zweden gehaald bij dealer, heeft in de afgelopen jaren weinig gereden, en zodoende slechts 118k op de teller staan. Heb geluk gehad hem (/haar?) een half jaar geleden binnen de familie over te mogen nemen.

Is weinig mee aan de hand geweest in afgelopen jaren, verrotte veren zijn vervangen en is normaal onderhoud gepleegd (bij een niet volvo garage weliswaar).

Nu vind ik haar achter best wel wat laag hangen. Zeker als ik haar op de weg vergelijk met zusjes.

Wat is jullie mening?

Onderstaande foto's geven hopelijk een goed beeld, de eerste paar zijn onbeladen, met halfvolle tank.
De laatste foto is op wintersport, best beladen, maar met 2 personen onderweg.
Nu ben ik bang als ik volbeladen met 4 personen op pad ga, de wielkasten de banden gaan raken.

Veren achter zijn Spidan 85698, als ik research op internet zie ik op 1 site erbij staan 'Uitvoering: voor voertuigen met niveauregeling'. Maar helaas (nog) geen niveauregeling erop zitten.

Hebben ze dus bij de garage de verkeerde veren eronder gezet? Zoja, door welke kan ik ze dan beste vervangen? Of zijn deze gewoon Ok?

Bvd. dank voor jullie reacties!

Vriendelijke groet,

Floris

(In de toekomst zal ik trwns ook actief bijdrages op dit forum proberen te leveren.)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door XC70_2003_25T op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Niet gehinderd door enige kennis is mijn 1e indruk: TE LAAG!
Nu ben ik benieuwd naar de reactie van mensen met de juiste kennis.
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

Erik V70 schreef: Niet gehinderd door enige kennis is mijn 1e indruk: TE LAAG!
Nu ben ik benieuwd naar de reactie van mensen met de juiste kennis.
Thnx voor jouw snelle mening, bevestigd ook mijn - tevens door kennis ongehinderde - vermoeden, idd. benieuwd naar de mening van de experts O-) ...
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2323
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Voorzover ik er, naast mijn gebruikerservaring, kennis over heb zeg ik ook achter te laag, waarschijnlijk dus door deze slappe achterveren (ik meen dat de veren voor nivomats iets slapper zijn dan die voor normale schokbrekers) en (waarschijnlijk) als gevolg daarvan staat, naar mijn ervaring, de voorkant aan de hoge kant.
Ik heb getracht ff een profiel foto (iphone) van onze XC te maken, maar met het regenachtige weer is de belichting dermate slecht dat de wielkastrand/band achter één donker vlak is.
Dus nu lijkt me de oplossing of veren vervangen of nivomats plaatsen, toch? Waarbij mijn voorkeur duidelijk naar de nivomats zou gaan, ik wil niet meer zonder :D
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

Jers3n schreef: Voorzover ik er, naast mijn gebruikerservaring, kennis over heb zeg ik ook achter te laag, waarschijnlijk dus door deze slappe achterveren (ik meen dat de veren voor nivomats iets slapper zijn dan die voor normale schokbrekers) en (waarschijnlijk) als gevolg daarvan staat, naar mijn ervaring, de voorkant aan de hoge kant.
Ik heb getracht ff een profiel foto (iphone) van onze XC te maken, maar met het regenachtige weer is de belichting dermate slecht dat de wielkastrand/band achter één donker vlak is.
Dus nu lijkt me de oplossing of veren vervangen of nivomats plaatsen, toch? Waarbij mijn voorkeur duidelijk naar de nivomats zou gaan, ik wil niet meer zonder :D
Hi Jers3n, dank voor de reactie, en al helemaal voor de moeite om een foto te maken met dit druilerige weer! Begrijp wel dat die van jou dus wat hoger op zn achterpootjes staat.

Nivomats, als ik de verhalen heb gelezen, lijken me echt heel fijn, maar ook een redelijke investering. Zag dat men op dit forum 2de hands afraadt, zie deze wel op marktplaats staan, nivomats 30639391 marktplaats. Zie ergens anders dat ?Sachs 30639392? voor xc70 is?
...ben wel geintresseerd om verder uit te zoeken als kosten binnen de perken blijven, ben namelijk niet echt van plan caravan oid te gaan trekken.

2x nieuw veer: 120piek, als dit bv. goed merk / model is? Spidan 86338


Blijf trouwens nog steeds benieuwd naar mening / advies van de echte techneuten onder ons
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Niet-expert hier met goede ogen die al veel xc70's hebben bewonderd: hangt duidelijk te laag achter! Misschien zelfde verhaal als met de nivomats op 900-serie: als je die vervangt door normale schokdempers (dus de niveauregeling weghaalt) moet je sterkere veren monteren.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zou hier ook niet mee door blijven rijden.
De XC70 is een zware auto, wat gaat de auto doen in extreme situaties?
Een snelle lastwisseling van rechts naar links kan dan desastreus zijn, laat het controleren door een dealer hij/zij kan je adviseren.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

Thnx @MU & @diesel01 , mee eens, voel me best wel rund dat ik al half jaar zo rond rij, (hangt wel comfortabel achter stuur trwns :-D )

alleen vervangen van 2 veertjes a ongeveer 60eu ps, hoeft toch niet door (dure)dealer?

ALS de Spidan 86338 de aan te bevelen vervangers zijn...

Tips voor goede, en prijsbewuste, garage in NH (omgeving Haarlem/Adam) zijn tevens ook welkom!
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

XC70_2003_25T schreef: Thnx @MU & @diesel01 , mee eens, voel me best wel rund dat ik al half jaar zo rond rij, (hangt wel comfortabel achter stuur trwns :-D )
Hahaha lean back, lean back.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Voor zover ik weet is de XC toch standaard met Nivomats uitgeleverd? Misschien moet daaraan toegevoegd 'in NL' ....

In ieder geval, zoek het OE veernummer op en gebruik dat als referentie want Spidan geeft anders niet de goede veer als vervanging wellicht.

Of gewoon via de dealer anders? Mogelijk wat duurder maar zo als je XC er nu bij staat ziet er ook niet uit!

Marc

(Met XC en die staat er zeker niet zo bij)
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

MN-NL schreef: Voor zover ik weet is de XC toch standaard met Nivomats uitgeleverd? Misschien moet daaraan toegevoegd 'in NL' ....
Hi Marc, dank voor reactie, zoals ik ook op de foto zie, zitten op deze Zweed geen Nivomats helaas...

OE nummer dat ik vind, is 9473371, en dan kom ik deze Spidan 86338 Spidan vervangers tegen.

Ook zie ik deze 30% goedkopere "TC-tech" in Duitsland, met zelfde vermeldde OE#, bij North-Tuning-de op ebay

Iemand ervaring met 'TC-tech' onderdelen?

Ik wacht nog even wat tips af over juiste veren (fabrikant) en eventuele garagetip die ze kan vervangen.


Om een 1000 a 1500 te investeren in Nivomats en bijbehorende installatie wordt me helaas wat te gortig...

Ik heb trwns wel binnenkort behoorlijk nieuwe veren, behorende bij Nivomats in de aanbieding :D voor de gelukkigen onder jullie die wel de niveauregeling er al op hebben. (de Spidan 85698, OE 8666292 uit begin bericht en foto)
Laatst gewijzigd door XC70_2003_25T op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Erik V70 schreef: Niet gehinderd door enige kennis is mijn 1e indruk: TE LAAG!
Nu ben ik benieuwd naar de reactie van mensen met de juiste kennis.
De hoogte kun je pas aflezen na een eindje gereden te hebben bij Nivomats,niet na een tijdje stilstaan.
Blijft de auto te laag,dan zijn de Nivomats wellicht stuk,of er is iets mis met de vering als zodanig..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

MarioC70 schreef: De hoogte kun je pas aflezen na een eindje gereden te hebben bij Nivomats,niet na een tijdje stilstaan.
Blijft de auto te laag,dan zijn de Nivomats wellicht stuk,of er is iets mis met de vering als zodanig..
Hi Mario, dank voor reactie! Helaas zitten op de wagen van dit topic geen nivomats, uit ervaring weet ik dat ook tijdens lange ritten hij dus laag blijft :-D


Als een kenner mij heeft kunnen bevestigen dat ik juiste veren op het lijstje heb staan (de paar gelinkte Spidan 86338 / OE 9473371) ga ik bekende garagemonteur contacten of hij ze eronder wil zetten (...andere garagetips nog steeds welkom), en zal tzt. topic sluiten
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Geen kenner, maar de 86338 is voor een handgeschakelde XC 2.5T van BJ 2003 zonder Nivomat.

Met Nivomat: 85698. Lijkt dus dat ze er de verkeerde onder geschroefd hebben.

Zelf kijken:

http://webshop-cs.tecdoc.net/gkn/home.jsp

Inbouwen kan elke garage en als je een beetje handig bent kan je het ook zelf doen. Wel een beetje oppassen met veren die onder spanning staan.

Spidan is een gekend merk voor veren. Gezien het geringe prijsverschil is een no-name product niet echt aan te raden, naar mijn idee.

Marc
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

MN-NL schreef: Geen kenner, maar de 86338 is voor een handgeschakelde XC 2.5T van BJ 2003 zonder Nivomat.

Met Nivomat: 85698. Lijkt dus dat ze er de verkeerde onder geschroefd hebben.

Zelf kijken: http://webshop-cs.tecdoc.net/gkn/home.jsp
Handige site Marc!

Idd. hebben ze verkeerde er onder geschroefd, ben ik nu wel achter (na alle goede hulp hierboven!)


Opmerkingen en tips blijven welkom!
Laatst gewijzigd door XC70_2003_25T op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Die 85699 is voor de vooras, denk niet dat je die eronder gaat krijgen aan de achterkant.... :-)

Hou het maar op de 86338 - die wordt voor alle XC's zonder Nivomat aangegeven voor de achteras.

GKN is een grote toeleverancier in de autobranche, dus OE onderdelen voor diverse automerken komen daar vandaan.

Marc
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

MN-NL schreef: Die 85699 is voor de vooras, denk niet dat je die eronder gaat krijgen aan de achterkant.... :-)

Hou het maar op de 86338 - die wordt voor alle XC's zonder Nivomat aangegeven voor de achteras.

GKN is een grote toeleverancier in de autobranche, dus OE onderdelen voor diverse automerken komen daar vandaan.

Marc
Heeeele snelle reactie Marc! ...liet me afleiden door de duitse teksten in het scherm, en paste mn post binnen 2 min. aan.

Bijzonder dat GKN dan bij 86338 handgeschakeld groot vermeldt, grote kans dat dit is omdat merendeel van automaten standaard met Nivomat en dus andere veren werden geleverd. (behalve deze originele Zweed :-D ).

Jouw bevestiging maakt voor mij duidelijk dat ik ze nu gewoon bestel. Merci!

Redelijk einde vn topic - zal tzt. foto plaatsen om verschil te zien als hij weer netjes op zn pootjes staat.
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik zag het al ;-)

Succes!
Gebruikersavatar
Kokus
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
Locatie: Den Bosch

Ook gelijk originele XC velgen erbij.....?
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
Gebruikersavatar
XC70_2003_25T
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.01.2014 - 16:04

Kokus schreef: Ook gelijk originele XC velgen erbij.....?
Hi Kokus, dit was nog een wat oudere foto met de winterbanden en de 'winter'velgen, wees gerust ;-D staat nu te shinen op zn - XC - zomervelgen
Laatst gewijzigd door XC70_2003_25T op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 - MY 2004 - 2.5T geartronic - Zweedse import
2CV - 1970
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”