Werkt de SAVE functie wel goed?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Ik meen me te herinneren dat toen ik mijn auto net had en ik dan op de SAVE knop drukte, de motor meteen aansloeg.

Gisteren viel het me op dat de motor niet aansloeg en ik zelfs tot plm. 30 km/u kon optrekken zonder dat de motor aansloeg. Wat is "normaal" gedrag in de save stand?

Edit: Foto uploaden werkt niet, vast een instelling op ons netwerk. Maar wat je op de fot ziet is dat er 35km stroom in de accu zit, dat ik 20 km/u rij en dat de druppel "leeg" is, wat aangeeft dat de motor niet draait
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

In de safemodus wordt er tot ongeveer 20 km/helft van je batterij opgeladen indien je batterij lager staat. Zit je batterij voller dan zal je auto normaal acteren totdat het niveau van 20 km is bereikt.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik zal het proberen uit te leggen.

In de SAVE modus zal de auto de accu opladen totdat je een actieradius hebt van ongeveer 20 km. Indien jij de SAVE stand met een volle accu gebruikt, zal deze ook vol blijven. Elke keer dat de motor aanslaat, zal hij de accu steeds iets opladen tot een bepaald niveau. Dit niveau is afhankelijk van wanneer jij de SAVE knop in drukt. Als je hem bij 40 km actieradius in drukt, zal hij ook daarop blijven. Het is normaal dat de auto ook een deel elektrisch rijdt, als je een actieradius hebt van minimaal 15-20 km. Het zou zo maar kunnen dat je 5 km actieradius minder hebt, omdat je in de SAVE stand elektrisch hebt gereden. Maar zodra de motor weer aan slaat, zal hij hem opladen tot het ingestelde niveau. Beetje krom uitgelegd, maar hoop dat je het snapt.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

I get it :-)

as zaterdag heb ik de pro-drive lessen en omdat de dealer een kilometertje of 70 weg zit moet ik wel zorgen dat de accu vol is als ik aankom. Dus meteen op save zetten en dan zou het dus goed moeten komen. Dank voor je uitleg!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Juist! Als je de SAVE knop in drukt op het moment dat je 50 km actieradius hebt, zal deze ook op 50 km blijven. Ook al heb je een deel elektrisch gereden in de SAVE modus ;) Je moet dan niet tussentijds switchen tussen verschillende modi, want de SAVE modus onthoudt alleen de actieradius op het moment van activeren.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Weer wat geleerd :).... ik zal het ook eens uitproberen. Ik heb alleen in het begin die knop gebruikt... daarna eigenlijk niet meer.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik kwam er ook pas een paar weken geleden achter, onderweg naar onze afspraak met Prodrive :)
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Heb het nu getest en hij houdt 'm inderdaad netjes op 50km vulling als je met een volle accu wegrijdt en meteen SAVE indrukt. Ik was blijkbaar in de war met de Power stand, daarbij staat de auto voor het stoplicht als een dolle stationair te draaien alsof je in een vrachtwagen zit :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Zojuist vertrokken met volle accu. 80 km gereden en bij aankomst stond hij op 35 km actieradius. Raar hoor. Tank is vol. Toen ik (toen de accu al naar 40 km was gedaald) heuveltje af reed op de snelweg ging de motor zelfs uit. Er is dus iets mis denk ik. Jammer want ik heb zo de prodrive training :-(
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Tussentijds toevallig de auto uit gezet of van rijmodi gewisseld? Anders even naar de dealer voor wat updates. Het Service 2.0 pakket bevat de belangrijkste updates.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Wat de instructeur van Prodrive me vertelde is het volgende: als je de auto bij 50 km/u (of elke andere snelheid boven de 20 km/u) op SAVE zet, gaat de auto volledig op de dieselmotor rijden maar worden airco, verlichting etc. nog steeds vanuit de accu gevoed. Pas onder de 20 km/u wordt de accu actief gevoed door de motor. Dus: als je na de start 80 kilometer hebt gereden is het normaal dat de accucapaciteit is afgenomen.

Dat klinkt allemaal erg aannemelijk, maar wat staat er in het instructieboekje: Wanneer u de knop SAVE indrukt bij een ladingstoestand van de hybride-accu overeenkomend met een afstand van meer dan 20 km op de elektromotor, wordt de actuele ladingstoestand van de hybride-accu gehandhaafd. Ongeacht de gekozen rijstand start op de achtergrond een tijdelijke oplading van de hybride-accu – vergelijkbaar met de functie van de SAVE-stand – tijdens een automatische regeneratie van het roetfilter (DPF(p. 299)).

Dat is dus weer volledig conflicterend met wat de expert van Prodrive zegt!

Hier twee foto's:
de eerste is als ik op de A5 heuveltje af rij, de motor slaat af en ik rij op de accu
De tweede is rijdend in Purmerend, de auto rijdt op de motor en de accu wordt niet bijgevoed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Je kunt aan het verbruik zien of hij aan het opladen is. Dat schermpje met de V60 zegt niet altijd alles. (is mijn ervaring)
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Dat geloof ik dus niet. Hij laadt op of niet, daar maakt die software echt geen fouten in lijkt me (maar jij hebt een andere mening "so let's agree to disagree" zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen ;-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Geen mening Hans, maar ervaring. Soms wordt er een klein stukje opgeladen, maar niet weergegeven in de stroomtoevoer. Let eens op je verbruik, is dat op het moment dat jij verwacht dat hij aan het opladen is, "normaal" of hoog. Het verschil tussen bijv. 35 km en 40 km kan zo klein zijn, dat hij niet laat zien dat hij aan het opladen is, maar het wel doet. Maar ik wens je in ieder geval succes!
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb ook de ervaring dat het plaatje meer een weergave is van wat de auto zou moeten doen, dan wat er in werkelijkheid gebeurd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Oh, en als je echt zeker wilt weten of de SAVE functie wel goed werkt, zet de pook in de handmatige stand. Dan valt het elektrische gedeelte weg en rij je alleen op diesel.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

rsnhakan schreef: Oh, en als je echt zeker wilt weten of de SAVE functie wel goed werkt, zet de pook in de handmatige stand. Dan valt het elektrische gedeelte weg en rij je alleen op diesel.
Helaas blijkt ook dit niet waar. Misschien voor de knop SAVE wel, maar de pook in de handmatige stand zetten leidt niet tot het volledig wegvallen van het elektrische deel. Dit is namelijk iets wat ik veelvuldig zie onderweg bij mijn vele snelweg kilometers.

Ik heb de auto dan in de handmatige stand staan, lekker 125 op de cruise control (niet ACC). Moet ik eens remmen, dan zie ik netjes stroom terugvloeien, geef ik gas dan zie ik het elektrieke deel voor een deel meewerken. Het zelfde geldt voor even 2 a 3 seconden het gas los hebben (heuveltje af) en dan weer gas erbij, wederom kortstondig bijspringen van het elektrische deel.

Cruise Control of niet maakt in deze niet uit. Het werkt net zo als ik op eigen pedalen rij.

Zet je boordcomputer maar eens in de stand waarbij je kan zien of de motor of je elektrieke deel gebruikt wordt.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

jrkalf schreef:
rsnhakan schreef: Oh, en als je echt zeker wilt weten of de SAVE functie wel goed werkt, zet de pook in de handmatige stand. Dan valt het elektrische gedeelte weg en rij je alleen op diesel.
Helaas blijkt ook dit niet waar. Misschien voor de knop SAVE wel, maar de pook in de handmatige stand zetten leidt niet tot het volledig wegvallen van het elektrische deel. Dit is namelijk iets wat ik veelvuldig zie onderweg bij mijn vele snelweg kilometers.

Ik heb de auto dan in de handmatige stand staan, lekker 125 op de cruise control (niet ACC). Moet ik eens remmen, dan zie ik netjes stroom terugvloeien, geef ik gas dan zie ik het elektrieke deel voor een deel meewerken. Het zelfde geldt voor even 2 a 3 seconden het gas los hebben (heuveltje af) en dan weer gas erbij, wederom kortstondig bijspringen van het elektrische deel.

Cruise Control of niet maakt in deze niet uit. Het werkt net zo als ik op eigen pedalen rij.

Zet je boordcomputer maar eens in de stand waarbij je kan zien of de motor of je elektrieke deel gebruikt wordt.
Dat weet ik, maar ik geef aan dat je in de SAVE modus daar geen last van hebt :)

Als je kiest voor Hybrid en hem in de handmatige stand zet, verbruikt hij gewoon elektriciteit. Airco e.d. worden dan vanuit de accu gevoed.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”