Cruise controle inbouwen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot het ombouwen van de cruise controle. Ik ben in het bezit van een donor-V40 bouwjaar 27.11.1998, met de b4184sm motor ( oftewel GDI ). In deze auto zit een CC die ik graag wil inbouwen in mijn V40 van bouwjaar 03.11.1999 met een b4184s2 motor.

1 Nu heb ik in de topic "V40 knutselen deel 25 Volvo CC installeren" bekeken en daar wordt gesproken over een kastje achter de radio. Die is in de donorauto
niet aanwezig.

2 Ik heb het bedieningselement uitgebouwd, deze is "plug and play", maar de sensor aan rempedaal is ook weer anders.

Betekent dit, dat ik de cruise controle niet kan gebruiken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Eerste foto is de remsensor van de donorauto, de tweede van de auto waar ik graag de cruisecontrole wil inbouwen
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

1) Ik zie 2 sensoren op het eerste plaatje.
2) en op het 2e plaatje 1 sensor.

1) sensor met gele stekker is remsensor voor je rem verlichting, onderste is sensor van CC
2) sensor is remsensor.

Wat moet je over zetten van de donor wagen naar je huidige.
De lucht pomp links voor op het schutboard, onder de motorkap.
De leidingen die daar aan zitten die de auto in lopen tot aan de balg toe.
De sensoren, inclusief de metalen beugeltjes die bij de rem en koppelingspedaal zit.
De luchtbalg bij het gaspedaal met beugel (priegel werk, beperkte ruimte)

Verder ben je de richting aanwijzer nodig met de cc knop, en een x aantal kabeltjes die door je stuurkolom lopen naar de sensoren op je pedalen.
Dat word dus stuur met airbag demonteren.

Neem ook alle boutjes en moertjes mee, rubbertjes en beugeltje waar de luchtpomp in hangt.

De module zit hoogst waarschijnlijk vast aan de metalen dashboard steun/beugel, rechter kant, op 1/3 kwa hoogte van die steun/beugel.
De 1e keer zit deze met 2 boutjes vast, de andere keer waren de boutjes op en zette Volvo Borne ze graag vast met ty rips, net wat voorradig was.

Deze zie je waarschijnlijk het beste zitten als je de bekleding bij de passagiersruimte weg trekt.

Nu je dit allemaal gelezen hebt, een weder vraag.

Weet je zeker dat je kabel voorbereiding hebt ?
Anders komt er nog wat kabeltrekwerk bij ;)

En als je nou in de buurt had gezeten of gewoond, had ik die hele handel voor je in een uurtje ingebouwd.
Heel veel plezier.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Goedemorgen,

dank je voor je snelle antwoord, ik heb in mijn auto gekeken, en gezien dat een aantal connectoren aanwezig zijn. Het zou "theoretisch" geen probleem hoeven te zijn de CC om te bouwen. Ik ga vandaag eens hobbieen. Dank je voor het aanbod te helpen, waardeer ik zeer.


Ik ben nu zover dat ik de steun, waaraan de sensoren aan vast zitten, los heb alleen zitten hieraan aan de rem- en gaspedaal. En die krijg ik nie los, waardoor ik de steun niet uit de auto krijg.
heeft iemand tips om dit los te krijgen?


dank jullie en groetjes Wim
Laatst gewijzigd door Wullem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Hallo allemaal,

Heb zojuist geconstateerd dat ik in mijn auto niet de juiste kabelboom heb liggen. En aangezien ik niet het inzicht en de rust heb om de kabelboom om te leggen, heb ik besloten de CC niet in te bouwen. Als ik iemand blij kan maken met een CC, de auto staat hier nog voor de deur, mag hij of zij de rest uitbouwen en plezier hebben van de CC.

Bij interesse, PM me.

Groetjes Wim
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Kabelbomen omleggen is een drama, die loopt door je hele compartiment heen.

Je hoeft als het goed is maar weinig draden te trekken om het wel werkend te krijgen.
Zal het schema eens opzoeken.

omtrent de sensoren, die zitten in de steunen geklikt, wel uitkijken, bij het verwijderen kan het gebeuren dat dit nog wel eens afbreekt.

steunen zelf kan met steek of ring sleutels gedaan worden.
die van het gaspedaal is wel lastig ivm beperkte ruimte.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Ah, dank je wel. Ben toch maar verder gegaan. Vind het jammer als ik het niet geprobeert heb. De sensor op de rempedaal heb ik, met de steun als los gehaald. Nu de blaasbalg op het gaspedaal nog loshalen en dan
op zoek naar de kabelboom, die van de ECU naar de sensor loopt.
Als dat gelukt is, ga ik op zoek naar de luchtpomp en dan heb ik alle onderdelen die nodig zijn voor de CC en kan ik deze inbouwen in de andere V40.

Volvo-S40, hartelijk bedankt voor je hulp,

Wim


Update,

Heb de blaasbalg uit de donorauto gehaald ( veel bloed, zweet, gesch*ld en een gedemonteerde stuurkolom ) en in de andere v40 gebouwd. Nu alleen nog
de sensoren voor de pedalen, de ECU en de vacuumpomp en ik kan cruisen..... ( hoop ik :-) )
Laatst gewijzigd door Wullem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DylanBob
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.07.2014 - 22:39

Hallo. Ik ben in het bezit van een Volvo V40 1.8i GDI uit 1998.
Ook ik wil er een cruise control in bouwen, nou heb ik er 1
Gevonden met een type gaskabel. Kan iemand mij vertellen of
Deze op deze auto past?
Mvg, dylan
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Alle modellen hebben gaskabel.
Neem aan dat dit gewoon in je GDI past.
Alleen je motor is anders. de rest is inhoudelijk het zelfde.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Mijn CC komt uit een 1998 V40 met GDI-motor.....
Is nu ingebouwd in een 1999 V40 met een volvo motor.....
DylanBob
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.07.2014 - 22:39

Oke super, dank je wel...
En doet je CC het ook??
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

De CC is voor driekwart ingebouwd. Alleen de ECU, de stuurhendel en het lampje nog. Daarna een testrit maken en hopen dat alles funktioneert.
DylanBob
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.07.2014 - 22:39

Haha ik hoop het voor je! Succes!!!
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Hmmm, vandaag de rest van het systeem aangesloten en vast gemaakt. Ik heb een testrit gemaakt, maar de CC werkt niet. Het groene lampje brandt wel gewoon, maar geen reactie van de CC.
Wat kan ik vergeten zijn of heb ik eventueel fout gedaan?

groetjes Wim


Heb de kabelboom naar de ECU eens bekeken en laat die nu 'toevallig' anders zijn dan die uit de donorauto. Ik ga ervan uit dat daardoor de CC niet funktioneert. Iemand heel toevallig een suggestie hoe dit op te lossen?
Laatst gewijzigd door Wullem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Luchtpompje goed aangeloten onder de motor kap ? (stroom, en luchtkabel)
Alle sensoren goed op de luchtslang geplaatst, zodat er geen lucht kan ontsnappen ?
luchtbalg er goed op aangesloten ?

Balg goed afgesteld ? deze kan je in elkaar drukken (bij de ribbeltjes) of uit elkaar draaien.
Of is deze los geschoten.
Deze drukt de gaspedaal naar beneden.

Alle bouwjaren kunnen andere stekkers of kleuren hebben kwa kabelbomen, Dit mag opzich niet veel uitmaken.
1996-er heeft andere kleuren kabelboom dan een 1997, toch zijn deze het zelfde.
1998 idem maar kunnen her en der weer andere stekkers hebben.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Ik loop alles nog eens na. Wat me op is gevallen, is dat het aantal kabels aan de connector naar de ECU uit de 1999 auto, in aantal kabels en kleur verschilt, met de connector/kabelboom uit de donorauto uit 1998.
Ter verduideling zal ik een foto maken.

Dank voor je hulp,

Wim
DylanBob
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.07.2014 - 22:39

Ik heb een CC set gekocht maar zit een aansluiting op de vacuümpomp,
maar kan de stekker nergens vinden.
Weet iemand waar die zit?
Gaat om een 3polige dikke aansluiting op de pomp
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Had je ubberhaubt gekeken of je voorbereiding hebt ?
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Wullem
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 27.03.2012 - 17:40
Locatie: Selfkant-Süsterseel
Contacteer:

Joepie..... ik zeg het niet vaak tegen mezelf, maar als een beetje leek op "auto-knutsel-gebied", ik ben trots op mezelf. De CC functioneert. Ik had niet goed opgelet bij het inbouwen van de connector op het rempedaal. Deze zat niet tegen de steun aan. Heb die tegen de steun aangezet en......cruisen maar.

Dank jullie allen voor het meedenken, Wim
DylanBob
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.07.2014 - 22:39

Kennelijk niet, maar die zit er dus niet in?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”