Beste VolvoVrienden,
Mijn oliepijlstok ruikt redelijk naar benzine. Zelfs enkele ritten na het olieverversen kon je al weer een benzinelucht ruiken.
Nu weet ik dat er altijd wel iets van brandstof in de olie terechtkomt via de zuigerveren, net zoals er altijd een minieme hoeveelheid olie de verbrandingskamer binnenkomt. Ook heb ik gelezen dat auto's tegenwoordig vrij rijk starten waardoor ze sneller warm worden, maar dit zorgt ook weer voor relatief meer brandstof in de olie. Moderne oliën worden volgens dit artikel er dan ook op gemaakt om hun werk nog te doen met aanzienlijke bijmenging van benzine.
Net even vergeleken met de Peugeot 107 van de zaak, en inderdaad, hoewel de 107 wat minder sterk ruikt, is daar ook nog altijd een behoorlijke brandstofgeur aan de pijlstok te bemerken.
De enige manier waarop de brandstof in de olie kan komen zijn toch de zuigerveren? Mocht er dan op die manier iets mis zijn aan de auto, dan zou je ook blauwe rook, stijgend oliepijl, hoger brandstofverbruik en afgenomen vermogen verwachten.
Nu vraag ik mij af, hoe kun je testen of dit niveau niet te hoog wordt? En heb ik iets over het hoofd gezien waardoor er door een defect wellicht toch meer brandstof bij de olie kan komen?
Mvg,
Marten.
Brandstof in de Olie
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
Hoe het zit met benzine motoren weet ik niet echt. Theoretisch zou retour brandstof kunnen lekken langs injectoren en zo via kleppendeksel terug in het carter kunnen komen. De brandstofpomp wordt ook aangedreven door de motor, mss in die overgangen.
Verstandig is om regelmatig op vaste momenten op een vlakke vloer olie te peilen. Zo monitor je veranderingen.
Echter zegt mijn gevoel dat benzine juist makkelijker zou verdampen en via de carter ventilatie terug genomen worden in de verbranding.
Ik kan je verder niet helpen.
Verstandig is om regelmatig op vaste momenten op een vlakke vloer olie te peilen. Zo monitor je veranderingen.
Echter zegt mijn gevoel dat benzine juist makkelijker zou verdampen en via de carter ventilatie terug genomen worden in de verbranding.
Ik kan je verder niet helpen.
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Ben ik de enige die niet aan zijn pijlstok snuffelt? Haha, ik heb nog nooit benzine geroken bijvoorbeeld met olie-wisselen. Niet bij dieselmotoren en niet bij benzine motoren. En ik heb nogal een gevoelig neusje.
Laatst gewijzigd door jtb81 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Haha, ja, je pijlstok snuffelen is hier een goede bezigheid om al je zorgen te vergeten... 
Het is ook niet zo opvallend dat je het direct ruikt, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten dan begint het op te vallen. Ook is het (bij mij) de ene keer erger dan de andere keer.
Ruik maar eens aan de schone olie uit de fles, en die aan de pijlstok, dan ruik je direct het verschil.

Het is ook niet zo opvallend dat je het direct ruikt, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten dan begint het op te vallen. Ook is het (bij mij) de ene keer erger dan de andere keer.
Ruik maar eens aan de schone olie uit de fles, en die aan de pijlstok, dan ruik je direct het verschil.
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic