Brandstof in de Olie
Geplaatst: 12.07.2014 - 22:45
Beste VolvoVrienden,
Mijn oliepijlstok ruikt redelijk naar benzine. Zelfs enkele ritten na het olieverversen kon je al weer een benzinelucht ruiken.
Nu weet ik dat er altijd wel iets van brandstof in de olie terechtkomt via de zuigerveren, net zoals er altijd een minieme hoeveelheid olie de verbrandingskamer binnenkomt. Ook heb ik gelezen dat auto's tegenwoordig vrij rijk starten waardoor ze sneller warm worden, maar dit zorgt ook weer voor relatief meer brandstof in de olie. Moderne oliƫn worden volgens dit artikel er dan ook op gemaakt om hun werk nog te doen met aanzienlijke bijmenging van benzine.
Net even vergeleken met de Peugeot 107 van de zaak, en inderdaad, hoewel de 107 wat minder sterk ruikt, is daar ook nog altijd een behoorlijke brandstofgeur aan de pijlstok te bemerken.
De enige manier waarop de brandstof in de olie kan komen zijn toch de zuigerveren? Mocht er dan op die manier iets mis zijn aan de auto, dan zou je ook blauwe rook, stijgend oliepijl, hoger brandstofverbruik en afgenomen vermogen verwachten.
Nu vraag ik mij af, hoe kun je testen of dit niveau niet te hoog wordt? En heb ik iets over het hoofd gezien waardoor er door een defect wellicht toch meer brandstof bij de olie kan komen?
Mvg,
Marten.
Mijn oliepijlstok ruikt redelijk naar benzine. Zelfs enkele ritten na het olieverversen kon je al weer een benzinelucht ruiken.
Nu weet ik dat er altijd wel iets van brandstof in de olie terechtkomt via de zuigerveren, net zoals er altijd een minieme hoeveelheid olie de verbrandingskamer binnenkomt. Ook heb ik gelezen dat auto's tegenwoordig vrij rijk starten waardoor ze sneller warm worden, maar dit zorgt ook weer voor relatief meer brandstof in de olie. Moderne oliƫn worden volgens dit artikel er dan ook op gemaakt om hun werk nog te doen met aanzienlijke bijmenging van benzine.
Net even vergeleken met de Peugeot 107 van de zaak, en inderdaad, hoewel de 107 wat minder sterk ruikt, is daar ook nog altijd een behoorlijke brandstofgeur aan de pijlstok te bemerken.
De enige manier waarop de brandstof in de olie kan komen zijn toch de zuigerveren? Mocht er dan op die manier iets mis zijn aan de auto, dan zou je ook blauwe rook, stijgend oliepijl, hoger brandstofverbruik en afgenomen vermogen verwachten.
Nu vraag ik mij af, hoe kun je testen of dit niveau niet te hoog wordt? En heb ik iets over het hoofd gezien waardoor er door een defect wellicht toch meer brandstof bij de olie kan komen?
Mvg,
Marten.