Toch vreemd en ook asociaal?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Marky
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 25.10.2010 - 23:41

V70 (2001, toen 230.000 km) eind 2010 gekocht van particulier en direct door dealer laten controleren. toen zijn stabilisatiestangen, fuseekogel vervangen. Na 4 maanden de automatenbak gereviseerd pfff.
Domme aankoop, heb ervan geleerd zullen we maar zeggen.

Sindsdien bij een andere Volvo dealer in onderhoud gedaan.
Nu, 3 flinke onderhoudsbeurten later - volgens schema en praktisch zonder problemen - bracht ik de auto eigenlijk per ongeluk even langs bij de Volvo specialist in Westbroek, omdat het vermogen was verminderd en hij gratis wilde kijken.

Volgens hem heeft deze auto al rond de 500.000 km gelopen. Dus ooit geknoeid met de teller (bij import?)
Turbo lek, olie lekkage etc. Eigenlijk te veel kosten om hem nog te maken. Zelfs het benzinefilter lijkt nooit vervangen te zijn.

Vraag: hadden de dealers moeten opmerken dat de km stand misschien niet klopte?
Als het antwoord 'ja' is, vind ik het nl bijzonder asociaal van ze.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41031
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break

Marky, een bericht 1x plaatsen is genoeg.
Meerdere dezelfde berichten plaatsen wekt verwarring.
Het dubbel bericht is verwijderd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Waaruit wist hij op te maken dat de km-stand zo veel hoger was? Of is het alleen zijn vermoeden?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Als het echt zo is dan is dat flink balen. Vraag me inderdaad af hoe de dealer tot deze conclusie komt. Ik zou zelf niet zo snel een tweedehands/eerder geïmporteerde auto kopen tenzij echt alles lijkt te kloppen (dus ook originele boekjes, met stempels, beurten etc.). Maar het blijft een gok. Gelukkig hebben we in Nederland het NAP systeem, al is ook dat natuurlijk te omzeilen door Handige Harrie. Over de verantwoordelijkheid van de dealer; tja, ik vind het netjes om het te uiten als je het vermoeden hebt. Al vind ik het niet direct de verantwoordelijkheid van de dealer.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Het blijft natuurlijk altijd een schatting hoeveel een auto gelopen heeft, is geen absolute wetenschap. Als ze een vermoeden hebben moet is het netjes als de dealer dat meldt. Maar eigenlijk ben je zelf een aardappel dat je particulier een auto hebt gekocht zonder hem goed na te (laten) kijken. En olie-lekkage en kapotte turbo zegt evenveel over de leeftijd als over de rechtvoet van de vorige eigenaar.
Laatst gewijzigd door jtb81 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

misschien was de glazen bol weg voor onderhoud?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dus u koopt een V70 van 10 jaar oud bij een particulier die u, na aankoop, bij een dealer in onderhoud hebt gedaan.
Nu 4 jaar later komt u er achter dat de auto 500k heeft gelopen en daardoor heeft u in 2010 wellicht teveel betaald.
Ik heb mijn XC60 vorig jaar gekocht en heb er op gelet dat er een NAP op zat bij aankoop, die onderzoekplicht ligt bij koper en verkoper dient hem te overhandigen.
Lukt dat allemaal niet zou ik er niet aan beginnen.
Ik denk dat de dealer hier geen blaam treft, zei weten immers ook niet onder welke condities u de auto heeft gekocht..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Helemaal eens met de rest. Daarnaast ben je bij particuliere aankoop zelf verantwoordelijk voor de auto zoals Diesel01 aangeeft. Een dealer bijna asociaal noemen terwijl je zelf een verkeerde aankoop hebt gedaan lijkt me niet erg netjes. Heb je uberhaupt een aankoopkeuring laten doen voor de aankoop? Was de onderhoudshistorie bekend en logisch gezien de staat van de auto?
Marky
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 25.10.2010 - 23:41

Uiteraard is het mijn eigen fout en ben je zelf verantwoordelijk. Maar dat bedoel ik niet. Het gaat niet om die verantwoordelijkheid. Ben inderdaad zelf een aardappel die beter had moeten opletten.

Maar..

Ik breng de auto jarenlang naar de dealer voor onderhoud. En als ik bij een niet-dealer (de Volvo specialist is geen dealer maar monteur/liefhebber) ineens te horen krijg dat de auto veel ouder moet zijn dan wat de km-teller aangeeft (aan alles te zien qua ouderdom/slijtage) dan vraag ik me af waarom de dealer die het ONDERHOUD doet, me daar nooit op heeft gewezen. Dat het ze niet is opgevallen.
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Tja, ik merk ook verschil tussen een grote dealer en een kleine specialist/vakgarage waar de lijntjes tussen de werkvloer en de balie wat korter zijn. Misschien heeft een monteur het wel opgemerkt maar niet gecommuniceerd naar de persoon die je weer de sleutel overhandigt en de rekening meegeeft.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

tsja het kan zijn dat de monteur bij dealer het onderhoud doet zoals voorgeschreven en kijkt wat er aan reparaties noodzakelijk zijn. Of het brandstoffilter is vervangen, kun je niet zien. Wel kan de dealer volgens mij de echte km stand uitlezen. Waar baseert de specialist zijn oordeel verder op? Heeft hij wel ene juiste inschatting gemaakt? Hij kan ook verkeerd zitten hoor.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Marky schreef: Uiteraard is het mijn eigen fout en ben je zelf verantwoordelijk. Maar dat bedoel ik niet. Het gaat niet om die verantwoordelijkheid. Ben inderdaad zelf een aardappel die beter had moeten opletten.

Maar..

Ik breng de auto jarenlang naar de dealer voor onderhoud. En als ik bij een niet-dealer (de Volvo specialist is geen dealer maar monteur/liefhebber) ineens te horen krijg dat de auto veel ouder moet zijn dan wat de km-teller aangeeft (aan alles te zien qua ouderdom/slijtage) dan vraag ik me af waarom de dealer die het ONDERHOUD doet, me daar nooit op heeft gewezen. Dat het ze niet is opgevallen.
Maar er staat niet onomstotelijk vast dat het ook zo is??
Het onderhoudsboekje heeft geen gaten?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vind dit een zeer vreemd verhaal. Ik kan geen oordeel vellen over de dealer of de "specialist" maar iets klopt er niet.

Ga toch eens na bij de dealer wat er nu klopt van het verhaal van de "specialist". En wat zij van het verhaal vinden.
Overigens is repareren nog altijd goedkoper dan een andere auto kopen. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Walter schreef: Wel kan de dealer volgens mij de echte km stand uitlezen
En is dit fraude-bestendig? Tenzij natuurlijk de hele CEM is vervangen door een nieuwe?
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

ijsga schreef:
Walter schreef: Wel kan de dealer volgens mij de echte km stand uitlezen
En is dit fraude-bestendig? Tenzij natuurlijk de hele CEM is vervangen door een nieuwe?
De kmstand word toch op meerdere plaatsen in de auto weggeschreven.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ijsga schreef:
Walter schreef: Wel kan de dealer volgens mij de echte km stand uitlezen
En is dit fraude-bestendig? Tenzij natuurlijk de hele CEM is vervangen door een nieuwe?
Dat komt gelukkig lekker veel voor. Ik geloof dat dat een heel eind fraudebestendig is. Maar dan blijft de vraag waar de specialist zijn oordeel op gebaseerd heeft. Is dat een bewijslast waar geen speld tussen te krijgen is?

Probeer ook alleen TS maar te helpen. :'(
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
koster
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 08.07.2007 - 13:50

Al met al vind ik het wel sneu, en ik hoop dat één en ander helder wordt.
Repareren of een andere Volvo, aan u de keus.
Succes verder!
Marky
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 25.10.2010 - 23:41

Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom de specialist hier een onzin-verhaal vertelt.
Hij vraagt geen geld voor zijn 45 minuten inspectie, hij raadt reparatie af (hoewel hij dat eventueel wel zelf kan doen en er geld aan zou kunnen verdienen), hij wil mijn auto niet te kopen van me, ik hoef geen auto bij hem in onderhoud te doen als ik dat niet zou willen..

Onderhoudsboekjes waren tot 111.000 km in orde. Stom ik weet het, al doende leert men. En vanaf 228.000 (???) tm nu ook, dankzij mij. Maar die stempels van mijn dealer die er nu in staan zeggen dus ook niet veel.
Laatst gewijzigd door Marky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Tja achteraf gezien vind ik het makkelijk praten en kun je van jezelf vinden dat je stom gehandeld hebt. Een auto kopen is vaak ook emotie, bij een V70 geldt dat zeker!! en dan is de rationaliteit vaak ver te zoeken weet ik uit ervaring. Daarom neem ik vaak ook een onafhankelijke tweede mee! ;-)

De pech nu is wel balen, van de andere kant bezien is het na 500.000(!) km. ook niet gek dat er wat olie lekt en de turbo gaar is natuurlijk! (Is dat zeker of is er misschien alleen een olie retourleiding o.i.d. losgeschoten?)
Je zegt dat je inmiddels al aardig wat kosten hebt gehad, dingen hebt vervangen en zelfs de bak hebt gereviseerd. Ik zou dan zeker doorrijden! Grootste potentiële kostenposten heb je dan al gehad!
Tuurlijk heb je nu dan nog de kosten (hoeveel?) van de turbomaar, zoals een ander forumlid ook al zegt, een andere auto kopen is duurder!

Als de auto verder mooi en naar jouw wens is, de motor en techniek verder goed is, op turbo na, zou ik lekker doorrijden en laten maken. Die 500.000 is ook maar een getal! In 9 jaar tijd (2001 tot 2010) 55.000 per jaar en zeer wrs. allemaal snelweg km's!

Dus ff die bittere smaak van nu wegslikken, repareren en lekker doorrijden! En stom geweest of niet, zou ik als ik jou was geen ene reet van aantrekken! :-)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41031
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Marky schreef: Vraag: hadden de dealers moeten opmerken dat de km stand misschien niet klopte?
Als het antwoord 'ja' is, vind ik het nl bijzonder asociaal van ze.

Ik snap niet echt wat er a-sociaal aan zo'n dealer zou zijn.
Als er iemand a-sociaal zou zijn, zou dat degene zijn die je de auto verkocht heeft, niet degene die er daarna aan gewerkt heeft.

En stel nou dat een dealer dat wél had opgemerkt en tegen je verteld. Wat dan ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”