Gebruikservaring S60 D4

Plaats reactie
Cor 60
1st Gear member

Na het slechte begin (Roemeense vrachtwagen die op de tweede dag de linker voorzijde meepakte) is de S60 weer voorzien van een nieuw linker voorscherm, deur, spiegel velg en band. Alles keurig gespoten, dus de S 60 staat er weer fris en fruitig bij.
Sinds 13 juni terug op de weg, en inmiddels de 8000 km genaderd, kortom tijd voor een eerste gebruikservaring. Ik vergelijk de S 60 met mijn vorige 508 2.0 HDI 163PK automaat (een echte, geen halfbakken semi automaat)
Om met de deur in huis te vallen, de combinatie motor (181 PK) met GT8 is perfect, altijd voldoende vermogen voorhanden en de bak schakelt virtuoos. Je kunt je zelfs afvragen of de 8 versnellingen het geheel niet te nerveus maakt, de tijd zal het leren. Eigenlijk een combinatie die garant staat voor een regelmatige bijdrage aan onze vrienden van het CJIB.
Zitcomfort en uitzicht: Het duurde even, maar na 3 weken toch de ideale zit gevonden op de sportstoelen met leer, zitcomfort ruim voldoende. Het uitzicht ter hoogte van de middenstijl is beter dan de 508, fietsers zijn nu met een beetje moeite te zien. In de 508 was dit toch vaak een gok en vroeg meer anticipatievermogen bij afslaan. De middenarmsteun had wel wat langer gemogen, ook op de rand van de deur is voor mij eigenlijk (nog) geen ideale positie te vinden om mijn linkerarm comfortabel te ondersteunen. Op dit vlak was de 508 duidelijk beter.
Instrumentarium: Beetje karig, mis de temperatuur meters voor koelvloeistof en olie wel een beetje. Ik hang de theorie aan het gaspedaal pas wat dieper in te trappen als de boel op temperatuur is, zonder meters maakt dit wat lastiger. De werking van de regensensor is mij tot op heden volledig ontgaan, wat dat betreft brengt het instructie boekje mij ook niet veel verder. Sterker, het is het slechtste papieren instructie boekje wat ik ooit bij een auto heb gehad.
Het Xenon licht is een verademing vergeleken bij de oude gloeipitjes, zou wat mij betreft een verplichte optie moeten zijn. De sfeerverlichting in de voetenruimte bij bestuurder en passagier blijft bij ingeschakelde verlichting continu branden.Ik weet niet of dit zo hoort, of het uit te schakelen is
(ook hier brengt het boekje geen duidelijkheid), maar ik vind het eigenlijk de aandacht een beetje afleiden.
Navigatie en telefonie: Vergeleken met het krakkemikkige systeem in de 508 van de hel in de hemel beland. De gesprekken zijn duidelijk te verstaan, verbinding perfect en het adresboek hoeft niet volledig een voor een doorgescrolld te worden om een contact te vinden. De spraakbesturing had wat directer mogen zijn, om een contact te kiezen moet er (te) vaak een keuze gemaakt worden. Het ideale voor mij zou zijn: Telefoon - Telefoonboek - * naam * en gesprek opbouwen.
Navigatie is duidelijk en snel, verkeersinformatie en filemelding up to date. De 508 gaf op dit vlak een karrevracht aan nutteloze informatie, zelfs met files van de dag ervoor of files op 200 km afstand. Werkte altijd heel prettig, was je een nummer in je telefoonboek aan het zoeken, net de halve contactlijst doorgescrolld, oeps een filemelding, en je kon dus weer opnieuw beginnen met het zoeken van je contact. In twee woorden: Waardeloos systeem.
Minpuntje vind ik wel dat je om te bellen met ingeschakelde navigatie naar het telefoon menu moet, en dus maar een klein navigatie info schermpje overhoud. Na het gesprek moet er dan weer handmatig voor het navigatie menu worden gekozen.
Verder nog wat losse opmerkingen, de S 60 lijkt iets meer windgeruis te hebben dan de 508, maar waarschijnlijk is hier het schuifdak debet aan. Bij ingeschakelde deurvergrendeling (portieren sluiten boven 5km/u) worden bij het openen van het bestuurdersportier de overige deuren niet automatisch ontgrendeld, dit is zeker de extra veiligheid van Volvo? Beetje omslachtig om dit via het aparte knopje te doen, maar zal wel een kwestie van wennen zijn. Hetzelfde is van toepassing voor de kofferbak.
In MY Volvo zit een fantastische verbruiksmonitor, compleet met grafiek. Alleen, nergens staat hoe deze grafiek te lezen of in te stellen, wel kun je de grafiek na elke 4 uur stilstand opnieuw laten beginnen, maar ik was juist wel geïnteresseerd in het verbruik over langere tijd. Niemand heeft er iets aan of mee gedaan, maar de info bij de grafiek blijft bij 3900 km hangen, terwijl de actuele stand tegen de 8000 km is. Nog een beetje onduidelijk voor mij, zal het eens bij de dealer navragen. Het verbruik overigens - hoofdzakelijk snelweg - schommelt rond de 5,4l/100km, voor mij geen slecht gemiddelde.

Als slot toch nog een minpuntje, afgelopen week ging er een controle lampje branden op het dashboard. Na lang zoeken, en uiteindelijk gevonden in de gebruiksaanwijzing in My Volvo, blijkt het uitlaatgasreinigingssyteem (mooi woord voor Scrabble) een storing te geven. Maandag wordt er een sensor vervangen!! Volgens de werkplaats een bekend probleem, toch wel vreemd dat men dit dan niet preventief voor de aflevering vervangt, maar zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben. We zullen maar hopen dat het een incident is, en niet exemplarisch gaat worden.
Al met al een fijne en snelle wagen waar de kilometers met plezier in worden afgelegd.
Volvo S 60 D4 GT 8 MY 2015
Bright Silver; Sportstoelen Leer Off Black; Schuif/kantel dak; Afneembare trekhaak; 17 " Sadia; Winterline; BP Connect
Bugfixrth
1st Gear member

Voor wat betreft die regensensor; Bij mijn vorige auto was de automatische ruitewisser te gebruiken door de hendel 1 stapje naar beneden te bewegen. Daarna kon ik aan het wieltje draaien om de gevoeligheid in te stellen. Bij mijn S60 werkte die truuk niet en hij blijf altijd op constante snelheid wissen, wat ik ook met die hendel deed.
Een week later kwam ik erachter dat er op die handel een knopje zit die je in kan drukken. Er gaat dan een groen lampje op de handel branden en er verschijnt een icoontje op je kilometer teller. De autowisstand staat dan aan! ;-) Je moet echter wel elke keer bij het starten een keer op dat knopje drukken. Het is niet mogelijk om standaard in de automatische wis stand te starten.
V50 R
6th Gear member

Verlichting kan je regelen middels het instellingen menu in sensus.
lint
Geartronic member

Bugfixrth schreef: Voor wat betreft die regensensor; Bij mijn vorige auto was de automatische ruitewisser te gebruiken door de hendel 1 stapje naar beneden te bewegen. Daarna kon ik aan het wieltje draaien om de gevoeligheid in te stellen. Bij mijn S60 werkte die truuk niet en hij blijf altijd op constante snelheid wissen, wat ik ook met die hendel deed.
Een week later kwam ik erachter dat er op die handel een knopje zit die je in kan drukken. Er gaat dan een groen lampje op de handel branden en er verschijnt een icoontje op je kilometer teller. De autowisstand staat dan aan! ;-) Je moet echter wel elke keer bij het starten een keer op dat knopje drukken. Het is niet mogelijk om standaard in de automatische wis stand te starten.
De automatische wis stand moet je na het starten van de motor activeren, gaat niet vanzelf maar dat is een manier op te zorgen dat eventueel vastgevroren wissers worden geactiveerd terwijl dat ongewenst is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ijsga
5th Gear member

En fijn dat ze in het eventuele geweld van een carwash (mocht je die bezoeken) niet vrolijk gaan wissen...
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Summum
6th Gear member

Mooie review Cor!

Sommige dingen zullen inderdaad gewenning zijn. Zoals de binnenverlichting die je via het menu kunt aanpassen. Dat geldt ook voor je verbruiksmonitor. Je kunt kiezen om na elke rycyclus te resetten of niet.
Als je tijdens een telefoongesprek de navigatie in beeld wil hebben kan dat ook, door tijdens het gesprek het NAV-knopje eenmaal in te drukken. Het gesprek wordt daardoor niet onderbroken.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
marnixc70
2nd Gear member

Je kunt met het "wieltje" waarmee je de dashboardverlichting dimt, ook de sfeerverlichting dimmen. Na een stukje draaien is de sfeerverlichting uit (en de dashboardverlichting gedimt)
Regensensor: knopje op de stengel indrukken, en gevoeligheid afstellen met het draaiwiel aan de stengel. Werkt perfect en niet zo overspannen zoals in mijn -voorloop- Citroën.
2016-heden MY '85 245 GLT automaat
2015-2016 MY '61 1800S projectauto
2015-2016 MY '95 965 voor onderdelen
2015-2016 MY '95 855 T5 voor onderdelen

2014-heden MY '14 S60 D2 powershift, Summum,
2012-2014 MY '03 XC70D5
2013-2016MY '97 945 sports edition
2012 MY '97 V70 T5
2009-2013 MY '78 242GT
2009-2011 MY '80 244GL
2008-2009 MY '89 780
2007-2008 MY '86 245