Gebruikservaring S60 D4
Geplaatst: 17.07.2014 - 14:52
Na het slechte begin (Roemeense vrachtwagen die op de tweede dag de linker voorzijde meepakte) is de S60 weer voorzien van een nieuw linker voorscherm, deur, spiegel velg en band. Alles keurig gespoten, dus de S 60 staat er weer fris en fruitig bij.
Sinds 13 juni terug op de weg, en inmiddels de 8000 km genaderd, kortom tijd voor een eerste gebruikservaring. Ik vergelijk de S 60 met mijn vorige 508 2.0 HDI 163PK automaat (een echte, geen halfbakken semi automaat)
Om met de deur in huis te vallen, de combinatie motor (181 PK) met GT8 is perfect, altijd voldoende vermogen voorhanden en de bak schakelt virtuoos. Je kunt je zelfs afvragen of de 8 versnellingen het geheel niet te nerveus maakt, de tijd zal het leren. Eigenlijk een combinatie die garant staat voor een regelmatige bijdrage aan onze vrienden van het CJIB.
Zitcomfort en uitzicht: Het duurde even, maar na 3 weken toch de ideale zit gevonden op de sportstoelen met leer, zitcomfort ruim voldoende. Het uitzicht ter hoogte van de middenstijl is beter dan de 508, fietsers zijn nu met een beetje moeite te zien. In de 508 was dit toch vaak een gok en vroeg meer anticipatievermogen bij afslaan. De middenarmsteun had wel wat langer gemogen, ook op de rand van de deur is voor mij eigenlijk (nog) geen ideale positie te vinden om mijn linkerarm comfortabel te ondersteunen. Op dit vlak was de 508 duidelijk beter.
Instrumentarium: Beetje karig, mis de temperatuur meters voor koelvloeistof en olie wel een beetje. Ik hang de theorie aan het gaspedaal pas wat dieper in te trappen als de boel op temperatuur is, zonder meters maakt dit wat lastiger. De werking van de regensensor is mij tot op heden volledig ontgaan, wat dat betreft brengt het instructie boekje mij ook niet veel verder. Sterker, het is het slechtste papieren instructie boekje wat ik ooit bij een auto heb gehad.
Het Xenon licht is een verademing vergeleken bij de oude gloeipitjes, zou wat mij betreft een verplichte optie moeten zijn. De sfeerverlichting in de voetenruimte bij bestuurder en passagier blijft bij ingeschakelde verlichting continu branden.Ik weet niet of dit zo hoort, of het uit te schakelen is
(ook hier brengt het boekje geen duidelijkheid), maar ik vind het eigenlijk de aandacht een beetje afleiden.
Navigatie en telefonie: Vergeleken met het krakkemikkige systeem in de 508 van de hel in de hemel beland. De gesprekken zijn duidelijk te verstaan, verbinding perfect en het adresboek hoeft niet volledig een voor een doorgescrolld te worden om een contact te vinden. De spraakbesturing had wat directer mogen zijn, om een contact te kiezen moet er (te) vaak een keuze gemaakt worden. Het ideale voor mij zou zijn: Telefoon - Telefoonboek - * naam * en gesprek opbouwen.
Navigatie is duidelijk en snel, verkeersinformatie en filemelding up to date. De 508 gaf op dit vlak een karrevracht aan nutteloze informatie, zelfs met files van de dag ervoor of files op 200 km afstand. Werkte altijd heel prettig, was je een nummer in je telefoonboek aan het zoeken, net de halve contactlijst doorgescrolld, oeps een filemelding, en je kon dus weer opnieuw beginnen met het zoeken van je contact. In twee woorden: Waardeloos systeem.
Minpuntje vind ik wel dat je om te bellen met ingeschakelde navigatie naar het telefoon menu moet, en dus maar een klein navigatie info schermpje overhoud. Na het gesprek moet er dan weer handmatig voor het navigatie menu worden gekozen.
Verder nog wat losse opmerkingen, de S 60 lijkt iets meer windgeruis te hebben dan de 508, maar waarschijnlijk is hier het schuifdak debet aan. Bij ingeschakelde deurvergrendeling (portieren sluiten boven 5km/u) worden bij het openen van het bestuurdersportier de overige deuren niet automatisch ontgrendeld, dit is zeker de extra veiligheid van Volvo? Beetje omslachtig om dit via het aparte knopje te doen, maar zal wel een kwestie van wennen zijn. Hetzelfde is van toepassing voor de kofferbak.
In MY Volvo zit een fantastische verbruiksmonitor, compleet met grafiek. Alleen, nergens staat hoe deze grafiek te lezen of in te stellen, wel kun je de grafiek na elke 4 uur stilstand opnieuw laten beginnen, maar ik was juist wel geïnteresseerd in het verbruik over langere tijd. Niemand heeft er iets aan of mee gedaan, maar de info bij de grafiek blijft bij 3900 km hangen, terwijl de actuele stand tegen de 8000 km is. Nog een beetje onduidelijk voor mij, zal het eens bij de dealer navragen. Het verbruik overigens - hoofdzakelijk snelweg - schommelt rond de 5,4l/100km, voor mij geen slecht gemiddelde.
Als slot toch nog een minpuntje, afgelopen week ging er een controle lampje branden op het dashboard. Na lang zoeken, en uiteindelijk gevonden in de gebruiksaanwijzing in My Volvo, blijkt het uitlaatgasreinigingssyteem (mooi woord voor Scrabble) een storing te geven. Maandag wordt er een sensor vervangen!! Volgens de werkplaats een bekend probleem, toch wel vreemd dat men dit dan niet preventief voor de aflevering vervangt, maar zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben. We zullen maar hopen dat het een incident is, en niet exemplarisch gaat worden.
Al met al een fijne en snelle wagen waar de kilometers met plezier in worden afgelegd.
Sinds 13 juni terug op de weg, en inmiddels de 8000 km genaderd, kortom tijd voor een eerste gebruikservaring. Ik vergelijk de S 60 met mijn vorige 508 2.0 HDI 163PK automaat (een echte, geen halfbakken semi automaat)
Om met de deur in huis te vallen, de combinatie motor (181 PK) met GT8 is perfect, altijd voldoende vermogen voorhanden en de bak schakelt virtuoos. Je kunt je zelfs afvragen of de 8 versnellingen het geheel niet te nerveus maakt, de tijd zal het leren. Eigenlijk een combinatie die garant staat voor een regelmatige bijdrage aan onze vrienden van het CJIB.
Zitcomfort en uitzicht: Het duurde even, maar na 3 weken toch de ideale zit gevonden op de sportstoelen met leer, zitcomfort ruim voldoende. Het uitzicht ter hoogte van de middenstijl is beter dan de 508, fietsers zijn nu met een beetje moeite te zien. In de 508 was dit toch vaak een gok en vroeg meer anticipatievermogen bij afslaan. De middenarmsteun had wel wat langer gemogen, ook op de rand van de deur is voor mij eigenlijk (nog) geen ideale positie te vinden om mijn linkerarm comfortabel te ondersteunen. Op dit vlak was de 508 duidelijk beter.
Instrumentarium: Beetje karig, mis de temperatuur meters voor koelvloeistof en olie wel een beetje. Ik hang de theorie aan het gaspedaal pas wat dieper in te trappen als de boel op temperatuur is, zonder meters maakt dit wat lastiger. De werking van de regensensor is mij tot op heden volledig ontgaan, wat dat betreft brengt het instructie boekje mij ook niet veel verder. Sterker, het is het slechtste papieren instructie boekje wat ik ooit bij een auto heb gehad.
Het Xenon licht is een verademing vergeleken bij de oude gloeipitjes, zou wat mij betreft een verplichte optie moeten zijn. De sfeerverlichting in de voetenruimte bij bestuurder en passagier blijft bij ingeschakelde verlichting continu branden.Ik weet niet of dit zo hoort, of het uit te schakelen is
(ook hier brengt het boekje geen duidelijkheid), maar ik vind het eigenlijk de aandacht een beetje afleiden.
Navigatie en telefonie: Vergeleken met het krakkemikkige systeem in de 508 van de hel in de hemel beland. De gesprekken zijn duidelijk te verstaan, verbinding perfect en het adresboek hoeft niet volledig een voor een doorgescrolld te worden om een contact te vinden. De spraakbesturing had wat directer mogen zijn, om een contact te kiezen moet er (te) vaak een keuze gemaakt worden. Het ideale voor mij zou zijn: Telefoon - Telefoonboek - * naam * en gesprek opbouwen.
Navigatie is duidelijk en snel, verkeersinformatie en filemelding up to date. De 508 gaf op dit vlak een karrevracht aan nutteloze informatie, zelfs met files van de dag ervoor of files op 200 km afstand. Werkte altijd heel prettig, was je een nummer in je telefoonboek aan het zoeken, net de halve contactlijst doorgescrolld, oeps een filemelding, en je kon dus weer opnieuw beginnen met het zoeken van je contact. In twee woorden: Waardeloos systeem.
Minpuntje vind ik wel dat je om te bellen met ingeschakelde navigatie naar het telefoon menu moet, en dus maar een klein navigatie info schermpje overhoud. Na het gesprek moet er dan weer handmatig voor het navigatie menu worden gekozen.
Verder nog wat losse opmerkingen, de S 60 lijkt iets meer windgeruis te hebben dan de 508, maar waarschijnlijk is hier het schuifdak debet aan. Bij ingeschakelde deurvergrendeling (portieren sluiten boven 5km/u) worden bij het openen van het bestuurdersportier de overige deuren niet automatisch ontgrendeld, dit is zeker de extra veiligheid van Volvo? Beetje omslachtig om dit via het aparte knopje te doen, maar zal wel een kwestie van wennen zijn. Hetzelfde is van toepassing voor de kofferbak.
In MY Volvo zit een fantastische verbruiksmonitor, compleet met grafiek. Alleen, nergens staat hoe deze grafiek te lezen of in te stellen, wel kun je de grafiek na elke 4 uur stilstand opnieuw laten beginnen, maar ik was juist wel geïnteresseerd in het verbruik over langere tijd. Niemand heeft er iets aan of mee gedaan, maar de info bij de grafiek blijft bij 3900 km hangen, terwijl de actuele stand tegen de 8000 km is. Nog een beetje onduidelijk voor mij, zal het eens bij de dealer navragen. Het verbruik overigens - hoofdzakelijk snelweg - schommelt rond de 5,4l/100km, voor mij geen slecht gemiddelde.
Als slot toch nog een minpuntje, afgelopen week ging er een controle lampje branden op het dashboard. Na lang zoeken, en uiteindelijk gevonden in de gebruiksaanwijzing in My Volvo, blijkt het uitlaatgasreinigingssyteem (mooi woord voor Scrabble) een storing te geven. Maandag wordt er een sensor vervangen!! Volgens de werkplaats een bekend probleem, toch wel vreemd dat men dit dan niet preventief voor de aflevering vervangt, maar zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben. We zullen maar hopen dat het een incident is, en niet exemplarisch gaat worden.
Al met al een fijne en snelle wagen waar de kilometers met plezier in worden afgelegd.