Mijn Super Polar uit 1991 (240dkm) laat me opeens in de steek. Weigert bij koude motor te starten. Uitlezen storingscode gaf (lambda lampje brandde) gaf aan 2-2-1 en 2-3-Ondanks brandende lampje reed de Polar uitstekend, maar nu start hij niet meer. Af en toe doet ie het opeens weer wel en bij warme motor geen enkel startprobleem meer en dan loopt de auto ook prima, maar je weet nooit wanneer hij wel of niet wil starten. Onzeker toestand dus. Motor draait goed rond. Heb inmiddels ontdekt dat het brandstofpomprelais waarschijnlijk niet goed functioneert. Er zitten 2 subrelais in (dus ook 2 spoelen), waarvan 1 in serie met een diode. Het relais met de diode schakelt de spanning naar de brandstofpomp. Bij aanzetten contact valt dit subrelais na 2 seconden vanzelf af, het andere relais blijft aankleven en valt pas na ongeveer 1 minuut af nadat het contact weer uit is gezet.Lijkt me geen goede zaak.Geen idee welke rol de ECU hier in speelt en hoe het relais aangestuurd wordt.
Wie heeft advies suggesties om de storing op te lossen?
Veel dank, Goos
startproblemen Superpolar
- lint
- Geartronic member
Welkom.
Klinkt als een brandstoftekort bij de koude start. Eerst maar de beide relais vervangen en kijken of dat helpt.
Klinkt als een brandstoftekort bij de koude start. Eerst maar de beide relais vervangen en kijken of dat helpt.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
Hi Lint,
Dank voor je reactie. Hij doet het weer en ik weet niet precies waarom. Heb de relaisschakeling nog eens bestudeerd en het is zo dat het relais voor de hoofdpomp even aantrekt bij het aanzetten van het contact om brandstofdruk op te bouwen die nodig is voor het starten. Geen storingen uit te lezen; geeft 1-1-1. Denk nog steeds dat het iets met brandstof is. Heb een controle lampje parallel aan de brandstofpomt gemonteerd, kan zo zien hoe het gesteld is met de voeding. Meet wel 11,5 volt op de pomp ipv 12 bij draaiende motor. Op startrelais wel 12 volt (geel/rode draad) , maar vraag me af of dat ervoor zorgt dat ie (af en toe) niet start.Weet ook niet wat de oorzaak is van de spanningsval van relais naar pomp.
Nog suggesties voor verder onderzoek?
Gr.Goos
Dank voor je reactie. Hij doet het weer en ik weet niet precies waarom. Heb de relaisschakeling nog eens bestudeerd en het is zo dat het relais voor de hoofdpomp even aantrekt bij het aanzetten van het contact om brandstofdruk op te bouwen die nodig is voor het starten. Geen storingen uit te lezen; geeft 1-1-1. Denk nog steeds dat het iets met brandstof is. Heb een controle lampje parallel aan de brandstofpomt gemonteerd, kan zo zien hoe het gesteld is met de voeding. Meet wel 11,5 volt op de pomp ipv 12 bij draaiende motor. Op startrelais wel 12 volt (geel/rode draad) , maar vraag me af of dat ervoor zorgt dat ie (af en toe) niet start.Weet ook niet wat de oorzaak is van de spanningsval van relais naar pomp.
Nog suggesties voor verder onderzoek?
Gr.Goos