Is precies hetzelfde blok, dus je kan de 3 vervangen door een 4. Maar waarom maak je er geen 5 van mbv rica/volvotune/heico/(polestar alleen in zweden)?
Een d4 awd is toch ook een biturbo vijfcilinder met awd. Destijds bij het kijken naar een nieuwe auto liet de dealer zien dat het blok van de d5 awd, hetzelfde was als de d4 awd, alleen het vermogen was anders. In zweden biedt polestar daar zelfs tuning voor aan:
Edit: link werkt niet, bijlage toegevoegd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Er is geen 2.4 D4 AWD in NL beschikbaar op de XC70, daar is alleen een 181pk D4 FWD 4 cilinder beschikbaar.
Die 2.4D D4 AWD is er wel in o.a. Zweden vandaar dat Polestar deze daar wel kan tunen
Jah daar heb je gelijk in OGa, in december liet de dealer de xc60 d4 awd zien tov de d5 awd. Was geen verschil onderhuids.
Alleen blackcurrant heeft een belgische/duitse xc70 d3 awd, dat is wel gewoon de biturbo toch? Dus die zou naar d5 waarden kunnen worden aangepast.
Klopt in Belgie is de D5 AWD ook als D3/4 AWD te koop, identiek hetzelfde blok als de D5 maar dan met 163pk (koppel is identiek) ivm belasting vermindering.
Tunen ben ik bang van, en Polestar is er niet in Belgie, als ik bij een andere tuner zou gaan, kan ik na elke beurt weer terug naar de tuner om de tuning terug te zetten.
In NL is de D3/4 AWD nooit verkocht omdat bij jullie de D5 niet abnormaal hoger belast wordt dan de D3/4 AWD.
Waarom bang van tunen als notabene Polestar in thuishaven Zweden het doet?! Gewoon doen en je hebt een D5, die 163pk lijkt me sowieso wat lichtjes voor een zware, grote XC70
Thom schreef:
Waarom bang van tunen als notabene Polestar in thuishaven Zweden het doet?! Gewoon doen en je hebt een D5, die 163pk lijkt me sowieso wat lichtjes voor een zware, grote XC70
Waarom bang van tunen ?
- Polestar bestaat niet in Belgie omdat tunen hier eigenlijk verboden is.
- De enige tuner die ik zou aandurven is Polestar omdat ik dan zeker weet dat het correct verloopt met goedkeuring Volvo.
- Als ik elders zou laten tunen kan ik na elke beurt weer terug omdat dan wegens service 2.0 de tuning overschreven wordt.
- De XC70 met 163pk gaat echt wel vooruit hoor, tot pakweg 3000rpm gaat ie gelijk op met een D5, alleen daarboven is hij geknepen, en wees nou eerlijk hoe dikwijls moet je met een 2.4 diesel twin turbo boven de 3000rpm ?
@blackcurrant, ik begrijp je overwegingen, maar de tuning wordt niet bij elke beurt overschreven. Daarnaast bieden veel tuners daar een apparaat voor aan die de tuning terugzetten en de updates van de auto niet overschrijft. Maar om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, je kan van een 3 een 4 maken !
- De XC70 met 163pk gaat echt wel vooruit hoor, tot pakweg 3000rpm gaat ie gelijk op met een D5, alleen daarboven is hij geknepen, en wees nou eerlijk hoe dikwijls moet je met een 2.4 diesel twin turbo boven de 3000rpm ?
Normaliter is dat idd verwaarloosbaar...ECHTER: laat dit nu net het geweldige aan de D5 zijn, dat wanneer je even stevig gaat inhalen e.d. (en de GT door gebrek aan verfijning toch meestal voor hogere toeren kiest) blijkt dat dit zo ongeveer het enige dieselblok op de markt is dat dat én als de brandweer gaat én nog lekker klinkt ook ..! Lees de ervaringen/testen er maar op na
Ik heb mijn vorige D5 ook laten remappen, maar op maat en met respect voor de koppelwaarden die de toen handgeschakelde versie toeliet, met nog enige reserve bovendien.
Wat mij hierna opviel , is dat de D5 met 163 pk, eigenlijk een nog toegeknepen versie is.
Het grote verschil ervaar je effectief wanneer je puur op power (lees hogere toerentallen) gaat rijden.
Je gaspedaal lijkt wel eerder een potentie meter te zijn : zeer lineair doorgaan tot de rode zone.
Bovendien werd ervoor gezorgd dat de koppelcurve eerder een tafelberg werd.
Kortom, zeer zalig om met te cruisen en stevig door te rijden in alle omstandigheden.
Heb niet het minste probleem gehad, noch overschrijving v/d software na onderhoudsbeurt.
Dit heb ik laten uitvoeren door Bruno Lermineau, eerst actief bij Heinz tuning nadien actief bij Shiftech en nu zelfstandig onder BR-Performance.
Vraag is alleen zoals je zelf aanhaalt : volstaan 163 pk en 420 nm niet?
Huidige S60 D3 (163pk met 400 nm) en Geartronic zijn voor mij echt wel voldoende in het meer en meer dichtslibbende verkeer.
Volgend jaar op zoek naar de nieuwe D4 met 8-trapsautomaat als vervanger.... wordt dan nr. 7 in de rij.
Tja, elke tuner zal wel zeggen dat het met respect voor de mechaniek is, tot er wat fout gaat en je staat daar met opgeblazen motor op in de soep gedraaide GT.
Ik heb hier een tijd geleden het horro verhaal gelezen over een nieuwe V60 die de motor in de soep gedraaid had na tuning door een "expert"
Voor mij voorlopig geen tuning, of Polestar moest naar Belgie komen, maar dat zie ik niet snel gebeuren.
215pk zou natuurlijk leuker zijn dan de huidige 163, maar voorlopig hou ik me maar aan de 163 paardjes.
Volvotune website heb ik ook al bekeken, maar daar wordt niks gemeld over types motor die daar getuned kunnen worden.
Het mechanische deel van je auto is ontworpen voor de 215pk. Dus dat lijkt me geen probleem, de geartronic kan ook makkelijk de standaard waarden van een d5 aan. Begrijp dat je het niet aandurft, alleen er is nog al een verschil tussen tuning specialisten. Zoek een goede gedegen tuning specialist en geniet van de mogelijkheden. Dat een blok het soms begeeft is vervelend, maar dat kan ook gebeuren zonder tuning. De kans op schade/slijtage is groter als je de motor gaat aanpassen naar hogere waarden dan af fabriek OEM. Die van jou is simpelweg geknepen door een software programma. Ik zou het zeker doen, ook omdat de garantie van volvo al bijna verlopen is (MY12). Kom je hoogstens in aanmerking voor coulance.
Als Volvo of Polestar er de originele D5 software zou kunnen opzetten zou ik het ook doen, daarom zeg ik dat ik het bij Polestar wel zou wagen, maar die bestaan niet in Belgie en de D3AWD is in NL nooit ingevoerd dus bij een NLse dealer kan ik ook niet terecht.
De D4 badge is besteld, normaal wordt de XC70 maandag omgedoopt van D3 AWD naar D4 AWD, ben benieuwd wie het gaat opmerken in de familie en vriendenkring
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.