V70 2.5 20v LPG G3 1997 / Druk koelsysteem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Brancus
Starter

Onderstaande heb ik ook in mijn voorsteltopic geplaatst, maar ik plaats het hier ook maar even:

Hallo allemaal,

Ik ben niet heel erg actief op het forum maar wil toch even jullie mening weten.

Afgelopen weekend zijn wij gestrand met de V70, weer op weg geholpen door de ANWB en een half uur later stonden we weer stil.

Wat was nu het probleem. Tijdens het rijden ( met paardentrailer, dus de auto moest flink aan het werk ) ging het lampje van een te laag koelwaterniveau branden.
De temperatuur op de meter bleef netjes op 90 graden staan. Uiteraard zijn we bij de eerste mogelijkheid gestopt en onder de kap gekeken.
Het potje van het koelwater was helemaal leeg. Motor stop gezet en voorzichtig de vuldop geopend. Er zat erg veel druk op het systeem en het potje vulde zich weer.
Wel zat er nu minder in dan de dag ervoor ( heb toen heel iets bijgevuld omdat het lampje heel soms een keer knipperde ).

De ANWB heeft het potje bijgevuld en is nog een stuk met ons meegereden en alles leek goed. Even later toch weer het zelfde euvel. Wederom de ANWB ingeschakeld en er is toen weer bijgevuld ( bijna 3 liter ! ). Ook de bovenste radiateurslang los gehaald en hier zat bijna alleen lucht in.
Hier is een potje bars leaks in gedaan, het systeem zo goed mogelijk ontlucht en verder rijden onder begeleiding. Na ongeveer 20 km weer gestopt om te kijken. Alles bleef nu netjes op peil.

Het bars leaks potje is uiteraard een lapmiddel en kan niet heel lang goed gaan lijkt mij.

Nu klinkt dit mij als een lekkende koppakking, maar dan zonder de meeste symptomen. Geen witte rook, motor loopt en start goed, geen vermogensverlies en de motor wordt niet te warm.
Wel zou het kunnen als de pakking tussen een koelkanaal en verbrandingsruimte lek is.
Nu heb ik geïnformeerd bij een Volvo monteur en hij geeft aan dat de koppakking zelden voorkomt maar dat er wel vaker haarscheurtjes in de cilinderwand ontstaan ( alleen bij motoren op LPG ).

Nu heb ik op google gezocht naar dit soort problemen en kom bij een gescheurde cilinderwand eigenlijk alleen de 2.4 turbo tegen en dus niet de 2.5 20v welke ik heb.

Wie kent dit probleem en heeft dit vaker meegemaakt?

Alvast bedankt!

Branco
Volvo V70 2.5 20v automaat LPG G3 - 328.125 km
Fiat Uno 900cc 1987 - 128.000 km
jtb81
3rd Gear member

Ik, exact hetzelfde, was alleen met een peugeot en geen volvo, maar ik had ook niet de typische koppakking klachten. het was uiteindelijk toch de kop.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
robert31
2nd Gear member

Heb je nu nog steeds overdruk?
zo niet kan het ook lekkage zijn waardoor je te weinig koelvloeistof had die dan vervolgens te warm wordt, stoom vormt en daardoor overdruk. Al onder je matten voorin gekeken?
Brancus
Starter

De overdruk is nu weg inderdaad, maar er is nergens lekkage. Het blok is kurkdroog, geen drupje olie of koelwater.
Ook onder de matten is het droog en ruik geen koelwatergeur in de auto of onder de motorkap.
Toen ik het koelwater bijvulde de dag voor de stranding zat deze nog een centimeter boven het minimum. Daarvoor heb ik in het jaar dat ik de auto heb nooit bij hoeven vullen.
Volvo V70 2.5 20v automaat LPG G3 - 328.125 km
Fiat Uno 900cc 1987 - 128.000 km
petrolhead2.5
Starter

Een gescheurde cilinderwand komt inderdaad heel af en toe voor bij het andere type motor, maar die jij hebt hebben over 't algemeen weinig mechanische problemen aan het blok en koppakking gaat ook zelden stuk. Zoals jij het schetst komen bij mij bovendrijven de volgende zaken:

1. is er wel koelvloeistof circulatie, dus bovenste en onderste waterslang heet/ vloeistof doorstroom aan boven/onder en achterzijde van de motor, ofwel alle slangen warm en vloeistofstroom?
2. wat gebeurd er bij stationair laten draaien met de dop van het reservoir (ontluchten volgens procedure Volvo, tot op bedrijfstemperatuur)
3. waterpomp in orde (moet je kunnen zien/ voelen aan circulatie van de KVS) demonteer anders even de kap van de distributieriem (dop/ pijp nr. 12 één centrale bout losschroeven) en controleer of er geen lekkage is. Het asje van de waterpomp zal natuurlijk ook inwendig los kunnen zijn geraakt van de schoepen waardoor de circulatie wegvalt.
4. de temperatuur meter is niet echt een betrouwbare bron van informatie, omdat deze door de centrale computer enigzins wordt bijgestuurd zodat je als bestuurder niet een schommelende temperatuurmeter hebt (bijv als ie even hard moet werken en heel warm wordt)

Als 'ie echt veel koelvloeistof de motor inzuigt via de koppakking moet je 't altijd kunnen zien aan veel rook.

Meer suggesties heb ik zo gauw ook ff niet 8-)

Ik ben erg benieuwd !
sieperman
Starter

Het onder hoge druk komen van het koelsysteem is vrij eenvoudig te controleren, door zonder de dop de motor te laten lopen tot deze op bedrijfstemperatuur is/ ventilator aanslaat. Daarna de dop erop en dan een lekker vlot rondje rijden (altijd leuk).
Als de slangen na dit rondje fietsband hard zijn is de koppakking vrijwel zeker lek.
Als de slangen niet heel hard zijn zal ergens een lekkage gezeten hebben, wat nu niet meer te controleren is door het stollingsmiddel wat erin zit.
trissy1979
2nd Gear member
Contacteer:

Ik had hetzelfde met mijn Classic T5. Het euvel waren hier 2 zaken. De koelvloeistofdop op het reservoir was niet meer lekker evenals de retourslang op het koelvloeistofpotje. Dat is dus het ultradunne slangetje. Bij mij zoog hij daar valse lucht aan en zorgde dus voor een behoorlijke druk in het circuit. ;)
Groet,

Tristan
arjenenels
1st Gear member

Wil ook hier mijn ervaring van afgelopen weekend aan toe voegen. Betreft C70 2001 Cabrio 155.000 km.

Na dagje kilometers maken de laatste kilometer plotseling typische glycollucht in de auto en vlak voor het inrijden van de straat de temperatuurmeter naar boven en hoop stoom onder de kap vandaan. Geluk bij ongeluk, net thuis.
Natuurlijk vlak voor onze vakantie, dus vanwege de snelheid vanochtend ANWB gebeld. In eerste instantie dacht hij de waterpomp of thermostaat, omdat de dikke retourslang van de radiator leeg bleef. Na paar keer knijpen en water bijvullen plotseling weer circulatie.
Toch dacht hij meer aan de koppakking vanwege de geur uit het expansievat en de vettige laag op het water. Enfin, naar garage gereden en de storing omschreven. Kokende motor en borrelend expansievat met lekkage onder de slangenklem. Benieuwd wat hun conclusie zou worden.
Kreeg 's middags belletje dat drukmeting had uitgewezen dat koppakking lek was. (Groot compliment van mijn kant voor de man van de wegenwacht.)

Enfin, Volvo dealer, vaste prijzen, staan 12 (!!!) uren voor, dus kassa........ :sick: Daar gaat mijn vakantiegeld.
Wel weer fijn dat ze er spoed achter zetten, zodat we toch lekker kunnen gaan toeren in Zwitserland en Italië.

Resume, er gaan veel verhalen dat koppakking bijna nooit stuk gaan, maar da's geen garantie.
MarioC70
6th Gear member

Het is nogal niet een tijd,,12 uur?
Klopt dat wel?
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”