V70 2.5 20v LPG G3 1997 / Druk koelsysteem
Geplaatst: 22.07.2014 - 15:56
Onderstaande heb ik ook in mijn voorsteltopic geplaatst, maar ik plaats het hier ook maar even:
Hallo allemaal,
Ik ben niet heel erg actief op het forum maar wil toch even jullie mening weten.
Afgelopen weekend zijn wij gestrand met de V70, weer op weg geholpen door de ANWB en een half uur later stonden we weer stil.
Wat was nu het probleem. Tijdens het rijden ( met paardentrailer, dus de auto moest flink aan het werk ) ging het lampje van een te laag koelwaterniveau branden.
De temperatuur op de meter bleef netjes op 90 graden staan. Uiteraard zijn we bij de eerste mogelijkheid gestopt en onder de kap gekeken.
Het potje van het koelwater was helemaal leeg. Motor stop gezet en voorzichtig de vuldop geopend. Er zat erg veel druk op het systeem en het potje vulde zich weer.
Wel zat er nu minder in dan de dag ervoor ( heb toen heel iets bijgevuld omdat het lampje heel soms een keer knipperde ).
De ANWB heeft het potje bijgevuld en is nog een stuk met ons meegereden en alles leek goed. Even later toch weer het zelfde euvel. Wederom de ANWB ingeschakeld en er is toen weer bijgevuld ( bijna 3 liter ! ). Ook de bovenste radiateurslang los gehaald en hier zat bijna alleen lucht in.
Hier is een potje bars leaks in gedaan, het systeem zo goed mogelijk ontlucht en verder rijden onder begeleiding. Na ongeveer 20 km weer gestopt om te kijken. Alles bleef nu netjes op peil.
Het bars leaks potje is uiteraard een lapmiddel en kan niet heel lang goed gaan lijkt mij.
Nu klinkt dit mij als een lekkende koppakking, maar dan zonder de meeste symptomen. Geen witte rook, motor loopt en start goed, geen vermogensverlies en de motor wordt niet te warm.
Wel zou het kunnen als de pakking tussen een koelkanaal en verbrandingsruimte lek is.
Nu heb ik geïnformeerd bij een Volvo monteur en hij geeft aan dat de koppakking zelden voorkomt maar dat er wel vaker haarscheurtjes in de cilinderwand ontstaan ( alleen bij motoren op LPG ).
Nu heb ik op google gezocht naar dit soort problemen en kom bij een gescheurde cilinderwand eigenlijk alleen de 2.4 turbo tegen en dus niet de 2.5 20v welke ik heb.
Wie kent dit probleem en heeft dit vaker meegemaakt?
Alvast bedankt!
Branco
Hallo allemaal,
Ik ben niet heel erg actief op het forum maar wil toch even jullie mening weten.
Afgelopen weekend zijn wij gestrand met de V70, weer op weg geholpen door de ANWB en een half uur later stonden we weer stil.
Wat was nu het probleem. Tijdens het rijden ( met paardentrailer, dus de auto moest flink aan het werk ) ging het lampje van een te laag koelwaterniveau branden.
De temperatuur op de meter bleef netjes op 90 graden staan. Uiteraard zijn we bij de eerste mogelijkheid gestopt en onder de kap gekeken.
Het potje van het koelwater was helemaal leeg. Motor stop gezet en voorzichtig de vuldop geopend. Er zat erg veel druk op het systeem en het potje vulde zich weer.
Wel zat er nu minder in dan de dag ervoor ( heb toen heel iets bijgevuld omdat het lampje heel soms een keer knipperde ).
De ANWB heeft het potje bijgevuld en is nog een stuk met ons meegereden en alles leek goed. Even later toch weer het zelfde euvel. Wederom de ANWB ingeschakeld en er is toen weer bijgevuld ( bijna 3 liter ! ). Ook de bovenste radiateurslang los gehaald en hier zat bijna alleen lucht in.
Hier is een potje bars leaks in gedaan, het systeem zo goed mogelijk ontlucht en verder rijden onder begeleiding. Na ongeveer 20 km weer gestopt om te kijken. Alles bleef nu netjes op peil.
Het bars leaks potje is uiteraard een lapmiddel en kan niet heel lang goed gaan lijkt mij.
Nu klinkt dit mij als een lekkende koppakking, maar dan zonder de meeste symptomen. Geen witte rook, motor loopt en start goed, geen vermogensverlies en de motor wordt niet te warm.
Wel zou het kunnen als de pakking tussen een koelkanaal en verbrandingsruimte lek is.
Nu heb ik geïnformeerd bij een Volvo monteur en hij geeft aan dat de koppakking zelden voorkomt maar dat er wel vaker haarscheurtjes in de cilinderwand ontstaan ( alleen bij motoren op LPG ).
Nu heb ik op google gezocht naar dit soort problemen en kom bij een gescheurde cilinderwand eigenlijk alleen de 2.4 turbo tegen en dus niet de 2.5 20v welke ik heb.
Wie kent dit probleem en heeft dit vaker meegemaakt?
Alvast bedankt!
Branco